-Teme-
Vormulaattori
Sainz sai 20.000€ (josta 10.000€ ehdollisena) sakot myöhästyttyään alkuseremonioista (kansallislaulu). Rangaistusta oli kevennetty, koska heppu oli lääkärin pakeilla saamaan apua pahoinvointiin. Normi rankku olisi ollut 50.000€
								No onpa taas hölmö rangaistus.Sainz sai 20.000€ (josta 10.000€ ehdollisena) sakot myöhästyttyään alkuseremonioista (kansallislaulu). Rangaistusta oli kevennetty, koska heppu oli lääkärin pakeilla saamaan apua pahoinvointiin. Normi rankku olisi ollut 50.000€
Undercutin tehokkuutta syönyt huomattavasti rengaslämmittimien kielto. Jotain pitäisi keksiä, jotta tulisi taktiikka eroja.Tuolla undercutin poikasellahan ei oikein ollut muuta saavutettavaa kuin että Russell yms samalla taktiikalla ajavat ei päässyt takaa yllättämään, voittotaiston kannalta hyödytön liike.
Ja toki Landolla olisi voinut yrittää sitä undercuttia tai roikkua radalla hetken pidempään Maxin pysähdyttyä että olisi edes saatu loppuun pieni rengasetu, kun oli kuitenkin nähty että se ohittaminen on äärimmäisen vaikeaa.
Nyt näytti vähän siltä että pelikirjasta ei löytynyt oikein mitään.
Rengaslämmittimet ovat kyllä edelleen käytössä. Niiden kieltämisestä on puhuttu kymmenen vuoden ajan mutta sitä päivää ei tule.Undercutin tehokkuutta syönyt huomattavasti rengaslämmittimien kielto. Jotain pitäisi keksiä, jotta tulisi taktiikka eroja.
Aivan. Luulin, että se kielto on jo tullut. No en näe niiden parantavan showta vaan päinvastoin syö undercuttia mikä on pelkästään renkaisiin perustuvan taktikoinnin aikana melkeinpä ainut tapa hakea hetkellistä suorituskykyetua kilpailussa edellä olevaan nähden. Lieneekö sääntöjen muuttumattomuuden syytä, että tällä hetkellä tallien välillä ei juurikaan tunnu olevan eroja renkaiden säästämisen suhteen. Suorituskykyerot ei oikein vaihtele kisan aikana ja se on iso ongelma viihteen kannalta.Rengaslämmittimet ovat kyllä edelleen käytössä. Niiden kieltämisestä on puhuttu kymmenen vuoden ajan mutta sitä päivää ei tule.
Auto on tullut jo uunista eikä sen filosofiaa voi enää muuttaa sen radikaalimmin. Vaikka voisi niin nyt talli toi 25 pts ja jos nyt alettaisiin laittaa autoa täysin uusiksi niin vaarana on molemmat autot löytyvät keskipakasta ja pisteitä tulee sen muutama per kisa, mutta olisipahan tallikaverit lähempänä toisiaan. Autot menee joka tapauksessa ensi kaudella täysin uusiksi, joten uusi yritys suunnittelutiimillä. Siltikään en usko että kakkoskuskia sen koommin kuunnellaan, koska hänellä ei ole takeita että hilaa sen kärryn voittoon/mestaruuteen toisin kuin Maxilla.Jotenki toisaalta naurattaa tuo Red Bullin touhu ihan täysiä. Jälleen kuski sijoilla ynnä muut ja vain Verstappen tuo pisteitä. Heh, varmaan tarttis tehdä jotain, nyt on vuodesta toiseen niin monta eri kuskia tuolla ollut ja firman mahdollisuudet valmistajien mm sarjassa ovat tällä taktiikalla surkeat.

Ei se viihde hevonpaskalla parane. En usko. Tallit ovat liian hyviä simuloimaan kisastrategioita ja siksi kaikki valitsevat optimaalisen strategian, kun ajetaan kuivalla eikä tule turva-autoja jne. Yhden stopin strategia tietysti vain vähentää hajontaa. Ainoa tapa parantaa show'ta on tehdä autoista sellaisia, että niillä voi ohittaa. Tällä hetkellä ohittaminen on vaikeaa, kun suorituskykyerot ovat marginaalisia ja tallit ovat onnistuneet kaivamaan aerodynamiikkaa nykyisillä säännöillä niin paljon, että perässä ajaminen tekee autosta jälleen kiikkerän.Paljon on yritetty tehdä keinotekoisia asioita kilpailun parantamiseksi, mutta tavalla tai toisella kilpailuihin pitäisi saada hajontaa. Säännöissä voisi olla, että kaikkia kolmea seosta on käytettävä + välitankkaukset takaisin + voisiko olla vain yksi veto per aika-ajo osio, jolloin epäonnistumisia tulisi enempi. En tiedä, nykyinen malli on unilääkettä.
Olisihan Norriksen kannattanut kokeilla overcuttia ja hammertime tyhjällä radalla, mutta nyt tultiin Verstappenin peesissä varikolle, saavuttaen mitä? Taktiikkatiimi aivan jäässä tai sitten heidän kätensä on sidottu munattomien pomojen toimesta koska papaya rules. Sitä paitsi Norris roikkui pitkään flegmaattisesti 1,5sek päässä Verstappenista ja alkoi vasta sitten yrittämään Verstappenin kurmotusta kun Piastri alkoi hiillostamaan. Mitä Norris meinasi saavuttaa sillä hengailulla Maxin takana ilman hyökkäystä?Tätä mankuivat Sky'n selostajatkin mutta minkä takia kukaan ei tajua, ettei "mikä tahansa" ollut tässä kisassa mahdollista. Erot olivat pieniä ja liian aikaisella stopilla olisi jäänyt jumiin hitaampien taakse. Tämä kisa oli kenties vuosikymmenen köyhin ohitusten määrässä mitattuna, joten pakan läpi ei olisi tullut ajamalla. McLaren teki sen minkä pystyi antamalla Piastrille undercutin ja siitäkään ei ollut iloa.
Mutta eihän kukaan tykkää tallimääräyksistä. Jos olisi annettu Oskulle paikka, niin hirvee huuto olisi ollut tallimääräyksistä.Munatonta touhua McLarenilta. Ois antaneet jo 5-10 kierrosta sitten Piastrille aikaa hyökätä Maxia vastaan ja Norris säästänyt sillä välin renkaita. Jos ei ois tuottanu tulosta niin swappi takasin ja Norrisin yritys loppukierroksille.
Räikkä sentään oli vääntää jöötiä, kun Tsumi aikoinaan Brasseissa palkittiin.Sainz sai 20.000€ (josta 10.000€ ehdollisena) sakot myöhästyttyään alkuseremonioista (kansallislaulu). Rangaistusta oli kevennetty, koska heppu oli lääkärin pakeilla saamaan apua pahoinvointiin. Normi rankku olisi ollut 50.000€
Jälleen nähdysti? Viime kaudellahan tuo oli nimenomaan Piastrin heikkous.Piastri on myös jälleen kerran nähdysti parempi tyre managementissa, kuin Norris. Raa'assa nopeudessa hävinnee marginaalisesti Norrikselle. En kuitenkaan nähtyjen näyttöjen perusteella näe että Landon pääkoppa kestää painetta taistella mestaruudesta. Näinköhän Verstappen vie mestaruuden?
Toivon Hamiltonin saavan paletin kasaan viimeistään kauden puoliväliin mennessä. Ehkä tästä vielä kausi saadaan?
https://www.planetf1.com/news/christian-horner-mclaren-pit-stop-dummy-didnt-make-any-sense-japanese-gp
But, before any of the leaders had boxed, Norris had been told over the radio “box to overtake Verstappen”, that followed by a “stay out”, as McLaren came up short in their efforts to spook Red Bull’s strategists.
As it turns out, Red Bull saw right through that plan.
Speaking after the race, Horner said: “It was clear that pit stops were approaching. McLaren elected to pit Oscar first. But prior to that, they called a dummy with Lando.
“That really to us, didn’t make any sense, because he would just come out in traffic.
“So we stuck to our guns. We didn’t react to the dummy. They then pitted Oscar, and it was clear that they were going to pit Lando the following lap. So it was then a matter of covering Lando.”
Mä luulen, että jos Larenit olisi yrittänyt uhata Maxia, niin olisi pistänyt lapun lattiaan ja kuitannut "So long suckers!". Red Bull sai auton hyviin säätöihin tähän kisaan, eikä paalu tule säkällä kuivalla kelillä. Paras kuski ja paras auto tänään. Katsotaan miten homma etenee viikon päästä. Ei Maxilla ole mitään hätää ollakseen mukana mestaruustaistossa. Tallilla toimii taktiikat ja kuski tikissä. Auto varmasti vielä paranee kauden edetessä.Itseä ihmetytti ja harmitti McLarenin munaton taktiikka. Jos ja kun kerran näytti siltä, että vauhtia löytyy mutta ei ole kisasijoitusta, niin ainakin toinen auto olisi pitänyt pitää radalla niin kauan kun Max tulee sisään ja yrittää overcuttia tyhjällä radalla kärjessä.