Formula 1 - 2025 - 3 - Japanin GP

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3511
Sijainti
F1-fanikatsomo
Sainz sai 20.000€ (josta 10.000€ ehdollisena) sakot myöhästyttyään alkuseremonioista (kansallislaulu). Rangaistusta oli kevennetty, koska heppu oli lääkärin pakeilla saamaan apua pahoinvointiin. Normi rankku olisi ollut 50.000€
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
376
Tuolla undercutin poikasellahan ei oikein ollut muuta saavutettavaa kuin että Russell yms samalla taktiikalla ajavat ei päässyt takaa yllättämään, voittotaiston kannalta hyödytön liike.

Ja toki Landolla olisi voinut yrittää sitä undercuttia tai roikkua radalla hetken pidempään Maxin pysähdyttyä että olisi edes saatu loppuun pieni rengasetu, kun oli kuitenkin nähty että se ohittaminen on äärimmäisen vaikeaa.

Nyt näytti vähän siltä että pelikirjasta ei löytynyt oikein mitään.
Undercutin tehokkuutta syönyt huomattavasti rengaslämmittimien kielto. Jotain pitäisi keksiä, jotta tulisi taktiikka eroja.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5905
Undercutin tehokkuutta syönyt huomattavasti rengaslämmittimien kielto. Jotain pitäisi keksiä, jotta tulisi taktiikka eroja.
Rengaslämmittimet ovat kyllä edelleen käytössä. Niiden kieltämisestä on puhuttu kymmenen vuoden ajan mutta sitä päivää ei tule.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
376
Rengaslämmittimet ovat kyllä edelleen käytössä. Niiden kieltämisestä on puhuttu kymmenen vuoden ajan mutta sitä päivää ei tule.
Aivan. Luulin, että se kielto on jo tullut. No en näe niiden parantavan showta vaan päinvastoin syö undercuttia mikä on pelkästään renkaisiin perustuvan taktikoinnin aikana melkeinpä ainut tapa hakea hetkellistä suorituskykyetua kilpailussa edellä olevaan nähden. Lieneekö sääntöjen muuttumattomuuden syytä, että tällä hetkellä tallien välillä ei juurikaan tunnu olevan eroja renkaiden säästämisen suhteen. Suorituskykyerot ei oikein vaihtele kisan aikana ja se on iso ongelma viihteen kannalta.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1138
Jos tätä kisaa ja 2005 suzukan kilpailua vertaa niin 2005:
- aika-ajon olosuhteet sekoitti lähtöjärjestyksen
- autot oli hyvin erilaisilla polttoainekuormilla ja taktiikoilla liikenteessä
- ei ollut drs, mutta ohituksia tehtiin todella paljon
- kilpailun lopullinen ”tilanne” selvisi vasta viimeisten stoppien jälkeen
- kilpailu huipentui kun Kimi sai Fisin kiinni kilpailun 3-4 viimeisen kierroksen ajaksi

2025:
- ei eroja polttoainekuormissa
- hamilton ainoa jolla poikkeava rengastaktiikka
- antonelli ainoita jolla muuten poikkeavasti pidempi ensimmäinen stintti
- valmiiksi oltiin nopeusjärjestyksessä gridillä
- autot isompia, vähemmän tilaa ohittaa

2025 = tylsä kilpailu, ei juuri ohituksia, ei taisteluita, kaikki autot järjestyksessä koko kisan ajan, ei hajontaa taktiikoissa jne

2005= hieno kilpailu myös ilman viimeisen kierroksen ohitusta voitosta

Paljon on yritetty tehdä keinotekoisia asioita kilpailun parantamiseksi, mutta tavalla tai toisella kilpailuihin pitäisi saada hajontaa. Säännöissä voisi olla, että kaikkia kolmea seosta on käytettävä + välitankkaukset takaisin + voisiko olla vain yksi veto per aika-ajo osio, jolloin epäonnistumisia tulisi enempi. En tiedä, nykyinen malli on unilääkettä.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5675
Jotenki toisaalta naurattaa tuo Red Bullin touhu ihan täysiä. Jälleen kuski sijoilla ynnä muut ja vain Verstappen tuo pisteitä. Heh, varmaan tarttis tehdä jotain, nyt on vuodesta toiseen niin monta eri kuskia tuolla ollut ja firman mahdollisuudet valmistajien mm sarjassa ovat tällä taktiikalla surkeat.
Auto on tullut jo uunista eikä sen filosofiaa voi enää muuttaa sen radikaalimmin. Vaikka voisi niin nyt talli toi 25 pts ja jos nyt alettaisiin laittaa autoa täysin uusiksi niin vaarana on molemmat autot löytyvät keskipakasta ja pisteitä tulee sen muutama per kisa, mutta olisipahan tallikaverit lähempänä toisiaan. Autot menee joka tapauksessa ensi kaudella täysin uusiksi, joten uusi yritys suunnittelutiimillä. Siltikään en usko että kakkoskuskia sen koommin kuunnellaan, koska hänellä ei ole takeita että hilaa sen kärryn voittoon/mestaruuteen toisin kuin Maxilla.

Maxin tallikaverina olo vain on gridin brutaalein tuoli, joka saattaa pilata uran. Albon ja Gasly selvisivät sentään hengissä.

Jos foliohattua laitetaan päähän niin Red Bull ja Toro Rosso olivat maalattu Japanissa valkoisiksi, koska Verstappen ajoi Toro Rossolla kun Red Bullin kärrystä ei ole mihinkään.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4245
Nyt kun ollaan päästy siihen tilanteeseen, että koko pakka on suht lähellä toisiaan kisassa ja renkaat kestävät, niin ei paljoa eroavaisuuksia taktiikoissa nähdä. Ohittaminen on vaikeaa, kaikki kuskit ovat niin ammattimaisia ettei isoja virheitä juurikaan tapahdu ja autoissa ei pahemmin teknisiä ongelmia ole, niin kyllähän tällaiset kisat pitkäveteisiltä tuntuu.

Melkein sama kuin 10 kierroksen jälkeen heilutettaisiin ruutulippua, ei paljoa olisi lopputulokseen eroa. Paitsi itse pysyisi hereillä koko kisan :rolleyes:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5905
Paljon on yritetty tehdä keinotekoisia asioita kilpailun parantamiseksi, mutta tavalla tai toisella kilpailuihin pitäisi saada hajontaa. Säännöissä voisi olla, että kaikkia kolmea seosta on käytettävä + välitankkaukset takaisin + voisiko olla vain yksi veto per aika-ajo osio, jolloin epäonnistumisia tulisi enempi. En tiedä, nykyinen malli on unilääkettä.
Ei se viihde hevonpaskalla parane. En usko. Tallit ovat liian hyviä simuloimaan kisastrategioita ja siksi kaikki valitsevat optimaalisen strategian, kun ajetaan kuivalla eikä tule turva-autoja jne. Yhden stopin strategia tietysti vain vähentää hajontaa. Ainoa tapa parantaa show'ta on tehdä autoista sellaisia, että niillä voi ohittaa. Tällä hetkellä ohittaminen on vaikeaa, kun suorituskykyerot ovat marginaalisia ja tallit ovat onnistuneet kaivamaan aerodynamiikkaa nykyisillä säännöillä niin paljon, että perässä ajaminen tekee autosta jälleen kiikkerän.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5675
Tätä mankuivat Sky'n selostajatkin mutta minkä takia kukaan ei tajua, ettei "mikä tahansa" ollut tässä kisassa mahdollista. Erot olivat pieniä ja liian aikaisella stopilla olisi jäänyt jumiin hitaampien taakse. Tämä kisa oli kenties vuosikymmenen köyhin ohitusten määrässä mitattuna, joten pakan läpi ei olisi tullut ajamalla. McLaren teki sen minkä pystyi antamalla Piastrille undercutin ja siitäkään ei ollut iloa.
Olisihan Norriksen kannattanut kokeilla overcuttia ja hammertime tyhjällä radalla, mutta nyt tultiin Verstappenin peesissä varikolle, saavuttaen mitä? Taktiikkatiimi aivan jäässä tai sitten heidän kätensä on sidottu munattomien pomojen toimesta koska papaya rules. Sitä paitsi Norris roikkui pitkään flegmaattisesti 1,5sek päässä Verstappenista ja alkoi vasta sitten yrittämään Verstappenin kurmotusta kun Piastri alkoi hiillostamaan. Mitä Norris meinasi saavuttaa sillä hengailulla Maxin takana ilman hyökkäystä?
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
641
Piastri on myös jälleen kerran nähdysti parempi tyre managementissa, kuin Norris. Raa'assa nopeudessa hävinnee marginaalisesti Norrikselle. En kuitenkaan nähtyjen näyttöjen perusteella näe että Landon pääkoppa kestää painetta taistella mestaruudesta. Näinköhän Verstappen vie mestaruuden?
Toivon Hamiltonin saavan paletin kasaan viimeistään kauden puoliväliin mennessä. Ehkä tästä vielä kausi saadaan?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6179
Munatonta touhua McLarenilta. Ois antaneet jo 5-10 kierrosta sitten Piastrille aikaa hyökätä Maxia vastaan ja Norris säästänyt sillä välin renkaita. Jos ei ois tuottanu tulosta niin swappi takasin ja Norrisin yritys loppukierroksille.
Mutta eihän kukaan tykkää tallimääräyksistä. Jos olisi annettu Oskulle paikka, niin hirvee huuto olisi ollut tallimääräyksistä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6179
Sainz sai 20.000€ (josta 10.000€ ehdollisena) sakot myöhästyttyään alkuseremonioista (kansallislaulu). Rangaistusta oli kevennetty, koska heppu oli lääkärin pakeilla saamaan apua pahoinvointiin. Normi rankku olisi ollut 50.000€
Räikkä sentään oli vääntää jöötiä, kun Tsumi aikoinaan Brasseissa palkittiin.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2925
Piastri on myös jälleen kerran nähdysti parempi tyre managementissa, kuin Norris. Raa'assa nopeudessa hävinnee marginaalisesti Norrikselle. En kuitenkaan nähtyjen näyttöjen perusteella näe että Landon pääkoppa kestää painetta taistella mestaruudesta. Näinköhän Verstappen vie mestaruuden?
Toivon Hamiltonin saavan paletin kasaan viimeistään kauden puoliväliin mennessä. Ehkä tästä vielä kausi saadaan?
Jälleen nähdysti? Viime kaudellahan tuo oli nimenomaan Piastrin heikkous.

Tänään näytti että varsinkin lopussa Piastrilla oli enemmän kyytiä, mutta onhan tuossa otettava huomioon sekin että aika erilainen tilanne. Piastrilla ei uhkaa takaa päin, niin pystyi hyökkäämään täysillä; ottamaan renkaista irti kaiken mitä lähtee ja ajamaan akut tyhjäksi jne, niin kuin varmaan teki tuossa kun pääsi lähes yrittämään ohitusta ja sitten taas putosi vähän taaemmaksi epäonnistuttuaan. Norrisinhan piti koko ajan varautua myös puolustautumaan samalla kun yritti Maxia ahdistella.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3977
Oli muuten tylsä kisa, huh huh. Kävin välissä ottamassa nokoset alun jälkeen ja jatkoin kisan myöhemmin läpi, mutta nukahdin silti lopussa.

Noh seuraavaa odotellessa. Tämä ei tarjonnut kyllä oikeastaan mitään.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5675
Mclarenin taktiikkaosasto suoraan kuin Kummelista. Yrittivät dummya "kutsumalla" Norris varikolle, mutta sen jälkeen ottivat Piastrin sisään, joka tietysti tarkoittaa papaya rulesilla että kohta pitää ottaa myös Norris sisään ettei toinen hyödy, jonka Red Bull haistoi. McLaren on niin syvällä tuossa tasa-arvoisessa papaya rulesissa että pitäisi hävetä moista munattomuutta.

https://www.planetf1.com/news/christian-horner-mclaren-pit-stop-dummy-didnt-make-any-sense-japanese-gp

But, before any of the leaders had boxed, Norris had been told over the radio “box to overtake Verstappen”, that followed by a “stay out”, as McLaren came up short in their efforts to spook Red Bull’s strategists.

As it turns out, Red Bull saw right through that plan.

Speaking after the race, Horner said: “It was clear that pit stops were approaching. McLaren elected to pit Oscar first. But prior to that, they called a dummy with Lando.

“That really to us, didn’t make any sense, because he would just come out in traffic.

“So we stuck to our guns. We didn’t react to the dummy. They then pitted Oscar, and it was clear that they were going to pit Lando the following lap. So it was then a matter of covering Lando.”
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6179
Verstappenin ylivoimaa kuvasi hyvin se, kun Lando kiristi vauhtia ennen renkaanvaihtoa, niin Max kysyi, "Shall I push now?"
Siihen jäi Landon kuumotukset. Hyvin oli Maxilla värkeissä varaa pistää vähän namiskaa tarvittaesssa.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
920
Itseä ihmetytti ja harmitti McLarenin munaton taktiikka. Jos ja kun kerran näytti siltä, että vauhtia löytyy mutta ei ole kisasijoitusta, niin ainakin toinen auto olisi pitänyt pitää radalla niin kauan kun Max tulee sisään ja yrittää overcuttia tyhjällä radalla kärjessä.

Oli kyllä aika tapahtumaköyhä, suorastaan tylsä kisa. Renkaat olivat liian kovat näihin olosuhteisiin, onko tosiaan niin että pykälää pehmeämmillä kumeilla softit olisivat menneet tällä radalla ihan riekaleiksi? En tiedä sitten yllättikö suht viileä lämpötila Pirellin että on noin varovainen rengasvalinta tehty viikonloppuun. Ja kosteahko rata kisan alussa taisi ratkaista sen, että alkukierroksillakaan ei nähty oikein mitään kun kukaan ei uskaltanut poiketa kovin hirveästi ajolinjalta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6179
Itseä ihmetytti ja harmitti McLarenin munaton taktiikka. Jos ja kun kerran näytti siltä, että vauhtia löytyy mutta ei ole kisasijoitusta, niin ainakin toinen auto olisi pitänyt pitää radalla niin kauan kun Max tulee sisään ja yrittää overcuttia tyhjällä radalla kärjessä.
Mä luulen, että jos Larenit olisi yrittänyt uhata Maxia, niin olisi pistänyt lapun lattiaan ja kuitannut "So long suckers!". Red Bull sai auton hyviin säätöihin tähän kisaan, eikä paalu tule säkällä kuivalla kelillä. Paras kuski ja paras auto tänään. Katsotaan miten homma etenee viikon päästä. Ei Maxilla ole mitään hätää ollakseen mukana mestaruustaistossa. Tallilla toimii taktiikat ja kuski tikissä. Auto varmasti vielä paranee kauden edetessä.
 
Ylös