Formula 1 - 2025 - 9 - Espanjann GP

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
56
Oikein että rikolliset pannaan ruotuun.
Oikein että rikolliset pannaan ruotuun.
Mikä siinä on rikollista, silloin kun ensimmäisen tilasin Eunetilta Internetin kotiin. Kaikki oli ilmaista. Tosin silloin kaikki oli merkkipohjasta eikä HTML:ä oltu luotu. En tiedä onko se kehitystä, jos kaikesta halutaan rahastaa siivottomasti ja jotkut maksavat.... itse en ole kiinnostunut maksamaan ja onneksi on Linux ja Open platform -softia ja onneksi on henkilöitä, jotka jaksavat ylläpitää palvelimia, mistä voi katsoa Viaplayn ryöstöhintaisia ohelmia ilmaiseksi HD-tasolla. Yllättäen jääkiekon MM -kisat tuli myös mertarannan selostuksella.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4833
Williams hidastui yllättävän paljon. Johtuuko siivistä vai radasta tiedä sit.

Mese huomattavasti paremman kulkuinen, kuin pari edellistä ja Ferkkukin saanut jotain edistystä aikaiseksi. Mäkki tuntui repäisevän entistä vakuuttavammin ainakin Piastrin toimesta. Landollakin sitä yhtä mutkaa kukuunottamatta tosi vahvasti.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6502
Vai hanskalla? Tosiaan game over kauden osalta, jos mitään mahiksia ennestääkään oli Mclareneita vastaan.
Niin, voihan nämä kaksi kuskia vaan tosiaan tumpulla viedä McLaren huippuvauhtiin.
Mä kyllä aavistelin, että toi siipijuttu ei ole SE juttu Mäkkärissä. Viime kaudella takasiivestä vietiin Bakun jälkeen mini-DRS, eikä se nyt mitenkään kummemmin loppukauteen vaikuttanut, vaan tallimestaruus tuli. Veikkaan että takajousituksessa ja takapään aerosta se etu saadaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6502
Williams hidastui yllättävän paljon. Johtuuko siivistä vai radasta tiedä sit.
Tais olla nyt siivestä. Ei ainoastaan aeron heikentyminen, vaan saattaa sotkea koko konseptin ja lattiasta lähtee imut. Haas kuskit kirosivat pomputuksesta joka oli nyt ilmestynyt autoon uudella etusiivellä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6502
Mikä siinä on rikollista, silloin kun ensimmäisen tilasin Eunetilta Internetin kotiin. Kaikki oli ilmaista. Tosin silloin kaikki oli merkkipohjasta eikä HTML:ä oltu luotu. En tiedä onko se kehitystä, jos kaikesta halutaan rahastaa siivottomasti ja jotkut maksavat.... itse en ole kiinnostunut maksamaan ja onneksi on Linux ja Open platform -softia ja onneksi on henkilöitä, jotka jaksavat ylläpitää palvelimia, mistä voi katsoa Viaplayn ryöstöhintaisia ohelmia ilmaiseksi HD-tasolla. Yllättäen jääkiekon MM -kisat tuli myös mertarannan selostuksella.
Eli kun on persaukinen, niin saa varastaa?
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
796
Eikös nykykonseptin mukaisella kalustolla ole ilmentynyt kohtuullisen suuria ratakohtaisia voimasuhde-eroavuuksia? Tarkoitan lähinnä maaefektin paluun jälkeistä aikaa, kun tallit saivat pompotuksen korjattua. Eli tarvittaneen muutama toisistaan poikkeava rataprofiiili ja vähän enemmän toistettavaa dataa niin vasta sitten kannattaa tehdä "lopullisia" päätelmiä Barcelonan aerodynaamisten muutosten vaikutuksista eri tallien kalustoihin.

Jos päätelmiä halutaan tehdä näin pienellä otannalla niin toki aiemmin esitetyt päätelmät ovat oikeita. (Williams ja Haas ovat kärsineet suorituskyvyssä muihin nähden).
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6014
Tuolla autolla Verstappenia vastaan ei pärjää kuin Kimi.
Kimi, kuka? Ainakin Räkä Räikkönen oli yksi sarjan nirppanokkaisimpia kuljettajia. Jätti esimerkiksi Lotuksella joitakin harjoituksia ajamatta, koska ohjaustehostimen säädöt olivat pielessä. McLarenilta kerrottin myös aikoinaan, että kauden 2005 MM-taiston tueksi Räikkönen kokeili yhdeksää eri ohjaustehostinta kauden aikana. Ja Ferrarilla tuli tukkaan huolella, kun auton etujousitus oli vain Alonson mieleinen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6502
Kimi, kuka? Ainakin Räkä Räikkönen oli yksi sarjan nirppanokkaisimpia kuljettajia. Jätti esimerkiksi Lotuksella joitakin harjoituksia ajamatta, koska ohjaustehostimen säädöt olivat pielessä. McLarenilta kerrottin myös aikoinaan, että kauden 2005 MM-taiston tueksi Räikkönen kokeili yhdeksää eri ohjaustehostinta kauden aikana. Ja Ferrarilla tuli tukkaan huolella, kun auton etujousitus oli vain Alonson mieleinen.
Ehdottomasti näin. Toki ei tietoa mitä Max tekisi, jos keula ei olisi tarkka? Kimille ihan myrkkyä oli ainakin.
 

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
83
Sijainti
Kulju
Kimi, kuka? Ainakin Räkä Räikkönen oli yksi sarjan nirppanokkaisimpia kuljettajia. Jätti esimerkiksi Lotuksella joitakin harjoituksia ajamatta, koska ohjaustehostimen säädöt olivat pielessä. McLarenilta kerrottin myös aikoinaan, että kauden 2005 MM-taiston tueksi Räikkönen kokeili yhdeksää eri ohjaustehostinta kauden aikana. Ja Ferrarilla tuli tukkaan huolella, kun auton etujousitus oli vain Alonson mieleinen.
Kuka muu muka? Eri renkaat, eri auto, eri talli ja voitti maailmanmestaruuden. Kuka muu pystyy mukautumaan noin nopeasti kuin prime- Kimi.

E: ottaen vielä huomioon vielä sen että nirppanokka dominoi avaus-gp:tä 2007 ja Lotus -paluullaan ajoi kolmanneksi MM- sarjassa paskalla autolla.
E2: Ja Kimiä ehkä kiinnosti elämästä nauttiminen ja dokaaminen enemmän kun jotain Alonsoa joka muna huurussa ajaa vieläkin toivoen että voittaisi edes yhden GP:n
 
Viimeksi muokattu:

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3031
Kimi taisi kyllä olla jotakuinkin mukautumiskykyisen vastakohta. Kovaa mentiin sillon kun kaikki oli juuri mieleistä, muuten olikin sitten vaisumpaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6502
Kimi taisi kyllä olla jotakuinkin mukautumiskykyisen vastakohta. Kovaa mentiin sillon kun kaikki oli juuri mieleistä, muuten olikin sitten vaisumpaa.
Itse asiassa renkaanhallinnassa Kimi oli todella hyvä. Ihan samat mitkä musta pyöreät oli, niin otti niistä kyllä aika hyvin sen, mitä niistä sai.
 

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
83
Sijainti
Kulju
Itse asiassa renkaanhallinnassa Kimi oli todella hyvä. Ihan samat mitkä musta pyöreät oli, niin otti niistä kyllä aika hyvin sen, mitä niistä sai.
2005 oli se Kimin prime -vuosi, ja Montoya nyt kateuttaan teki kaiken voitavansa turkissa ja belgiassa ettei mestaria saatu, no suurin kiitos tietysti Mercedes.
 

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
83
Sijainti
Kulju
No Kimi sai mitä halusi, onneksi meillä on autossa vielä GOAT Ferrarilla jolla on kokemusta eri talleista ja vielä 40v löytyy vauhtia, vaikkei Ferrariin niin nopeasti sopeutunut kuin 27v Kimi
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4833
Tais olla nyt siivestä. Ei ainoastaan aeron heikentyminen, vaan saattaa sotkea koko konseptin ja lattiasta lähtee imut. Haas kuskit kirosivat pomputuksesta joka oli nyt ilmestynyt autoon uudella etusiivellä.
Aika pienet toleranssit taitaa tosiaan olla autoissa, kun jo jousituksen säätövara kaataa osalla jo aeron, painava vs kevyt auto. Siihen nähden muutos varmasti oli osalle aikamoinen ja eri konseptille ei juurikaan
Siivethän muuten taipuu edelleen, mutta vissiin about 50% vähemmän.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4487
Eikös nykykonseptin mukaisella kalustolla ole ilmentynyt kohtuullisen suuria ratakohtaisia voimasuhde-eroavuuksia? Tarkoitan lähinnä maaefektin paluun jälkeistä aikaa, kun tallit saivat pompotuksen korjattua. Eli tarvittaneen muutama toisistaan poikkeava rataprofiiili ja vähän enemmän toistettavaa dataa niin vasta sitten kannattaa tehdä "lopullisia" päätelmiä Barcelonan aerodynaamisten muutosten vaikutuksista eri tallien kalustoihin.

Jos päätelmiä halutaan tehdä näin pienellä otannalla niin toki aiemmin esitetyt päätelmät ovat oikeita. (Williams ja Haas ovat kärsineet suorituskyvyssä muihin nähden).
Ratprofiililla ei "juurikaan" ole merkitystä, erot syntyi radan lähinnä pompuisuudesta. Suorituskyky eroon ratojen välillä vaikutti aeron tehokkuus ja se että mikä %osuus kokonaisdownforcesta oli maaefektillä/siipien downforce. Pomppuisuus vaikutti ajokorkeuteen jolla suora vaikutus (kuten nykypäivänä) pohjan tuottamaan downforceen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15308
Aika odotettu kolmikko, perässä Mersut-Ferrarit omana kaksikkona, Gasly toi valoa Alpinelle ja Alonso Aston Martinille. iisakki alkaa olemaan vakiokalustoa Top-10:ssä. Williamsille varmaan pettymys ja Tsunodan päällä on RB:n kakkoskuskin kirous.
Lisäksi ihan ennen ratkaisevaa vetoa taas tehtiin virhe lähettää huonoon väliin ja päälle tuon pohjalevyongelman lisäksi mikä jo mainittiin onneksi muidenkin nimimerkkien toimesta niin oli vielä sekin, että siellä (Oliko nyt Colapinto mielestäni jolla oli kolari ja joku muukin ajoi liian vakavasti hiekoille?) keltaisia lippuja heilutettiin ja sitten kaikkien kuten myös Tsunodan oli sitten nostettava vauhtia aiheuttaen tämän katastrofin.

Imolan tapaan tulee sitten melkoinen odotuskisa jäännöspisteiden suhteen. Myönteisenä Imolan siihen muuhun katastrofiin nähden nyt ilman omaa virhettä, mutta edelleen hirvittävän huonolla onnella myös tallinsa omista todella typeristä taktisista valinnoista kärsien. Paremmalla aikakierroksella ja ennen kaikkea sillä oikeasti todella reilulla kunnon ensimmäisellä aikakierroksella yhtä kunnon ajovälillä tämä kaikki olisi vältetty. Toki päätösosioon vauhti ei olisi riittänyt tai olisi ollut erittäin vaikeaa sinne päästä, mutta toiseen osioon olisi päässyt ja jatkossa edes siihen.

Riski toisin kuin Tsunodalla on kuitenkin pienenä lohdutuspalkintona juurikin lesoilija-Lawsonilla ja edelleen onnenpoikana paistattelevana Hadjarilla. Siinä ei tarvitse kuin yksi innostunut kolari tai muu osuma niin heidän kisansa päättyy siihen. Myös riippumattomista syistä. Paljon tuli kyllä Tsunodan suuntaan syytöstä hänen jutuistaan tai eri kolareista silloinkin kun ei ollut osallisena niissä.

Tänä tai viime vuonna. Toki nyt sentään viimeisen parin kisan ajan nyt Tsunodan kisoja pilannut urpo nimeltänsä Pierre Gasly ei ole ongelma kisassa. Gasly voinee kuitenkin aiheuttaa sitten näille juuri mainituille 'nousukkaille' ja 'junnuille' ongelmia ja en ihmettelisi yhtään. Eli tosiaan ellei Gasly olisi niin päivänselvästi kolaroinut Tsunodaa kahta kertaa kaudella (Kolmatta on parempi olla tulematta nyt Barcelonassa vältyttäessä muuallakaan.) niin varmaan olisi nuokin kolarit pistetty Tsunodan piikkiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15308
Lance Stroll ei aja tämän päivän kisassa.

Aston Martinin F1-kuski Lance Stroll ei pysty ajamaan sunnuntaina Espanjan osakilpailussa.
Kanadalaisen mitä ilmeisimmin oikea ranne ja käsi eivät kestä ajamista. Aston Martin tiedotti asiasta myöhään lauantai-iltana.

https://www.is.fi/formula1/art-2000011270537.html
Tämä oli ikävä juttu, mutta ihmetyttää kyllä tämä juttu:

Miksi ihmeessä jos on ollut ellei tuossa jutussa sitä sanota ja kun muun muassa Autosportilla on sanottu, että on ollut pisimmillään noita kipuja jopa kuuden viikon ajan niin ei ole kisa-ajoja tai vaikka sessioajoja viikonlopulta aina evätty tietyissä rajoin toipumisen varmistumiseksi?

Lajilääkärinä on Ian Roberts, mutta harmittaa kyllä todella tuo ajamisen kieltämisen oleminen tekemättä aiemmin. Toisaalta Lance Stroll on saattanut melkoisesti myös aivan ylimyönteisesti vakuutella, että on ollut kunnossa näinä viikkoina ja nyt kostautui.

Ja olihan näitä murhenäytelmiä 'Proffan' eli Sid Watkinsin aikanakin.

Toisaalta Watkinsin aikana vaikka 'Proffa' olisi antanutkin siimaa (Aika usein lopulta antoi.) niin ainahan ne olivat ehdottomia per yksi viikonloppu eikä kipuja saanut salailla loputtomiin eikä ne myöskään niin vain yleensä onnistuneet.

Ja muuten vaikka sitten olisi kisoissa ajettu niin testit/testikauden ajot olivat heittämällä täysin kielletty 'Proffan' määräyksellä eikä ollut toivoakaan muusta. Ja sitten jos kisakielto tuli niin se pysyi voimassa. Ja mikäli ei tullut niin ajot kisoja huomioimatta olivat kyllä yleensä siihen 'Proffan' muilla tavoin määrittelemään tilanteeseen hyvin, hyvin olemattomat tai vähissä sunnuntain kisoja huomioimatta.

Samalla tapaa tietysti 'Proffan' aikoina lajilääkärinä kisoja yleensä oli kalenterissa vähemmän ja toisaalta erinäisten kisojen välin ollessa pidempi myös toipumisaikaa oli enemmän.

Toki ihannetapauksessa, mutta ei kaikissa. Tuuriakin oli vain joskus matkassa eri kuskeilla, että pääsivät ajamaan kuin pääsivät.
 
Ylös