Formula 1 - alennustila

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1423
En pidä jatkuvan kasvun pakkomiellettä mitenkään ainoana oikeana lähestymistapana, joten en näe pientä notkahdusta katsojaluvussa minään "alennustilana". Se ei toki tarkoita, etteikö lajissa olisi epäkohtia ja niihin tulisi miettiä ratkaisuja. Mutta myös epäkohtia pidän täysin luonnollisena ilmiönä. Laji jossa ei nähdä mitään muutettavaa on pystyyn kuollut laji.

Hornerilla oli oikeasti muutamia hyviä ajatuksia tuossa pari päivää sitten. Ensinnäkin hän kritisoi kuskien persoonien vaimentamista tallien ja sponsorien toiveesta. Persoonallisuuksien pitäisi päästä esiin.
Hornerin jutissa on kyllä epäloogisuutta. Jos halutaan lisää kaupallisuutta, kuskeista tulee entistäkin enemmän mannekiineja. Minulle sopisi oikein hyvin, että F1kkösten suosio putoaisi huomattavastikin, lajia seuraisi pääsääntöisesti moottoriurheilusta kiinnostuneet, eivät mitkään Sebastian/Kimi/Fernando on niin, iiik, ihana tyyppiset fanit. Kun rahaa olisi vähemmän, sitä käytettäisiin tarkemmin ja motorhomet olisivat pienempiä ja kuskien palkat kymmenosa nykyisistä. Vauhti ja kisat olisivat ihan yhtä hyviä kuin nytkin. Kaiken kruunaisi lippujen hinnat, jotka voisivat pudota vaikka neljäsosaan. Siitä tosi fani tuskin suuttuisi :)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Painosta: lisäpaino nimenomaan tekee autosta helpommin ajettavan, rauhallisemman. En ymmärrä miksi joku haluaisi niistä vieläkin painavampia. Mitä kevyempi, sitä herkempi ja äkäisempi se on kaikille kuskin toiminnoille, hyvässä ja pahassa.
Kyllä kait lisäpaino perässä vaikeuttaisi perän hallintaa, nopeissa mutkissa perä tahtoo irrota. Vaikka painojaukaumaa ei muutettaisikaan, saisi lisäpaino auton liukumaan enemmän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nykyisissä autoissa on tosin melko paljon myös vääntöä ja eihän GP2-autoista nopeimmat ole olleet kuin yhden käden sormilla laskettava määrä ja vain Caterhamin ohittavia.

Yleensä vain GP2:n nopein on jo vuosikymmenien tuttuun tapaan (poislukien joitakin hyvin kamalia f1-auton tekeleitä 1990-luvun alussa...) ollut parempi kuin F1:n hitain, mutta siltikin ne jäisivät jalkoihin F1-autoista koostuvasta lähtöruudukosta.
Kun tätä vertailua väkisin halutaan tehdä, niin mainittakoon, että GP2:n paalumies on vain yhdessä kisassa* tällä kaudella ollut Caterhamia nopeampi. Siis nopeampaa Caterhamia nopeampi, hitaamman suoritushan ei auton nopeudesta kerro mitään, vaan huonommasta ajosuorituksesta/muista ongelmista.

*) Silverstonen aika-ajoa en laske, koska Q1:ssä Nico Rosberg oli ainut GP2:n paalumiestä nopeampi F1-kuski. Olosuhteet eivät siis olleet vertailukelpoisia.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1423
Kyllä kait lisäpaino perässä vaikeuttaisi perän hallintaa, nopeissa mutkissa perä tahtoo irrota. Vaikka painojaukaumaa ei muutettaisikaan, saisi lisäpaino auton liukumaan enemmän.
Höpö höpö, et vissiin ole paljon kilpa-autoilla ajellut...
Lisäpaino tekee autosta aina rauhallisemmin käyttäytyvän.Totta kai, jos ainoastaan peräpäähän lisätään muutama kilo, tilanne voi olla eri, muta nyt kai puhuttiin ylipäätään kokonaispainon nostamisesta, eikäs mistään kilosta kahdesta?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Höpö höpö, et vissiin ole paljon kilpa-autoilla ajellut...
Lisäpaino tekee autosta aina rauhallisemmin käyttäytyvän.Totta kai, jos ainoastaan peräpäähän lisätään muutama kilo, tilanne voi olla eri, muta nyt kai puhuttiin ylipäätään kokonaispainon nostamisesta, eikäs mistään kilosta kahdesta?
Ei puhuttu.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mieleen tulee myös, että onko lippujen hinta sittenkin se ongelma Saksassa? Hockenheimissa (ja kai myös Nürrella) melkein kaikki paikat on niissä järkyttävän kokoisissa pääkatsomoissa (ns. premium-tuotteina) ja rahvaan bilekatsomot ovat aika vähissä. Siinä voi sitten miettiä, että lähteekö kuukautta aiemmin Itävaltaan katsomaan vaiko viikkoa myöhemmin Unkariin, jos sinne pääsee murto-osalla hinnasta. Ja kisajärjestäjä taas voisi miettiä, että jos melkein kaikki paikat ovat premium-paikkoja niin kannattaako niitä kaikkia kuitenkaan myydä premiumeina?

F1 on hinnoitellut itsensä ulos sekä tv:stä että paikanpäältä.
Lisää Hockenheimin katsojamäärän laskusta. Samaan aikaan ajettiin Nürrellä Truck EM GP, jossa paikalla oli MSa:n mukaan 170 000 katsojaa! Halvempaa ja yleisöystävällisempää. Lukijan kommenteissa kävi ilmi, että Hockessa oli yli 200mm teleobjektiivit kielletty ja niinpä 40 vuotta radan varrella käynyt innokas kuvaaja pani lippunsa myyntiin. Hockessa oli jopa alennuslippuja, halvimmat oli 77 euroa, mutta sekään ei pelastanut.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Sellaista väittämää kuulee, että lajin vaarallisuus tekee autourheilusta kiinnostavaa. Ja vaaran kanssa eläminen tekee kuskeista niin arvostettuja.

Mutta kun nykykuskit valittavat siitä, jos ei turva-alueelta löydy asfalttia (Grosjeanin kommentit Parabolican asfaltoinnista), ja muukin valittaminen, niin ei kuskejakaan arvosta entiseen malliin. Mukavampi seurata sarjoja, joissa kuskit eivät ole drama queenejä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sellaista väittämää kuulee, että lajin vaarallisuus tekee autourheilusta kiinnostavaa. Ja vaaran kanssa eläminen tekee kuskeista niin arvostettuja.

Mutta kun nykykuskit valittavat siitä, jos ei turva-alueelta löydy asfalttia (Grosjeanin kommentit Parabolican asfaltoinnista), ja muukin valittaminen, niin ei kuskejakaan arvosta entiseen malliin. Mukavampi seurata sarjoja, joissa kuskit eivät ole drama queenejä.
Kyllähän se rallissa nähtiin kun pleikkasukupolven F1-kuskit lähti kokeilemaan. Pari mutkaa ihan hyvin ja kolmannessa lepikkoon kun ei ollut esc-nappia asvalttiturva-alueen muodossa käytettävissä. Ja sama rallista toiseen.

Ralli on autourheilun viimeinen tosikuskien linnake.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Kyllähän se rallissa nähtiin kun pleikkasukupolven F1-kuskit lähti kokeilemaan. Pari mutkaa ihan hyvin ja kolmannessa lepikkoon kun ei ollut esc-nappia asvalttiturva-alueen muodossa käytettävissä. Ja sama rallista toiseen.

Ralli on autourheilun viimeinen tosikuskien linnake.
Kimihän alkaa olemaan niitä viimeisiä ei-pleikkarisukupolven edustajia. ei suinpäin ryntäile ja on varma. Kubicaakin pidin aina turvallisena tosi-kuskina.

Hauskahan se olisi nähdä rallin pleikkarikuski Latvala Fykkösen ratissa kun ajaisi ulos aina viimeisellä kierroksella joka toisessa kisassa.:D

Muutenkin tuon tosikuskien viimeisen linnakkeen kuninkuusluokalla menee nykyäänerinomaisesti. Ei mitään alennustiloja menossa sielä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/dennis-f1-n-on-keksittava-itsensa-uudelleen/4323104

Oma mielipiteeni on, että lajin/sarjan liiallinen muuttaminen saattaa johtaa fanien kiihtyvään menettämiseen. Ensin pitäisi varmistaa entisten sitouttaminen ennen uusien hankkimista. Minusta autourheilussa voisi toteuttaa kahden kärjen taktiikkaa: F1 perinteitä kunnioittaen ja vaikka Formula E:ssä hyvin radikaalia kehitystä uusia yleisöitä tavoitellen. Ongelmana kuitenkin, että vain FIA molemmissa mukana, FOM:n tulevaisuus vain F1:stä kiinni.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9791
Sijainti
Helsinki
Mistähän tämä alennustila on saanut alkunsa? Ratojen turva-alueiden asvaltoinnista, 11 vuotta jatkuneesta sääntöjen alituisesta muuttamisesta vai yhden kuskin/tallin ylivoimasta?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Itselläni F1:n charmi oli sen tietty manipuloimattomuus (niin pitkään kun Ferrari ei ollut kyseessä), verrattuna mm. runsaasti pace caria käyttäviin jenkkisarjoihin. Manipulointi tapahtui kabineteissä, ei radalla. Tähän on kuitenkin tullut viime vuosina paljon muutosta. Huonoilla renkailla ja DRS:llä helpotetaan ohituksia, kierroksella ohitettavat pois mahdollistamaan ohituksia uusintastarteissa, jne. Lisäksi parantunut luotettavuus ja vähemmän rankaisevat run-offit ovat tehneet maaliintulosta huomattavasti todennäköisempää muuttaen lajin luonnetta. Myös laskevat katsojaluvut luovat faneihin apatiaa, ja on ilmeinen osoitus siitä, että laji on todella alennustilassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itselläni F1:n charmi oli sen tietty manipuloimattomuus (niin pitkään kun Ferrari ei ollut kyseessä), verrattuna mm. runsaasti pace caria käyttäviin jenkkisarjoihin. Manipulointi tapahtui kabineteissä, ei radalla.
Manipuloinnista tuli mieleen, että kun minä aloin seurata:
1978: Lotuksella oli tallimääräys -> Andretti mestariksi
1979 Ferrarilla oli tallimääräys -> Scheckter mestariksi
1980 Williamsilla oli tallimääräys -> Jones mestariksi

Kisoja tuli, meni ja peruuntui, jotkut eivät olleet MM-osakilpailujakaan FOCA-FISA-riidan takia, autot muuttuivat radikaalisti parin vuoden välein, kun ensin kaikki tekivät maaefektiautot ja sitten ne kiellettiin ja samaan aikaan tuli turbot. Vähän ajan päästä alkoi bensansäästely jne. Eli ihan yhtä tempoilevaa se oli jo tuolloin. Itse asiassa pidän sitä aikakautta nykyistä sekavampana. Osittain se oli myös osasyy kiinnostukseeni, ei suinkaan vastenmielistä.

Vastenmielistä tuolloin oli vakavat loukkaantumiset ja kuolemantapaukset. Vaikka turvallisuus oli jo ottanut aimo harppauksia edellisen 10 vuoden aikana, onneksi noista vuosista on tultu paljon eteenpäin. Se, että keskeytyksiä on vähemmän on minulle pelkästään positiivinen asia (nyt kun laji ei enää ole ennalta-arvattavaa jonossa-ajelua).
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Manipuloinnista tuli mieleen, että kun minä aloin seurata:
1978: Lotuksella oli tallimääräys -> Andretti mestariksi
1979 Ferrarilla oli tallimääräys -> Scheckter mestariksi
1980 Williamsilla oli tallimääräys -> Jones mestariksi
Manipuloinnilla tarkoitin tässä tapauksessa säännöillä tapahtuvaa manipulointia. Tallimääräyksiä on aina ollut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Manipuloinnilla tarkoitin tässä tapauksessa säännöillä tapahtuvaa manipulointia. Tallimääräyksiä on aina ollut.
Säännöt ovat muuttuneet joka vuosi. Eri aikakausina on vain manipuloinnin painopiste on vaihdellut. 80-luvulla yritettiin pysyä teknisten innovaatioiden perässä, 90-luvulla lisättiin turvallisuutta, 2000-luvulla suitsittiin kustannuksia ja 2010-luvulla on paranneltu showta. Noin karkeasti.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Säännöt ovat muuttuneet joka vuosi. Eri aikakausina on vain manipuloinnin painopiste on vaihdellut. 80-luvulla yritettiin pysyä teknisten innovaatioiden perässä, 90-luvulla lisättiin turvallisuutta, 2000-luvulla suitsittiin kustannuksia ja 2010-luvulla on paranneltu showta. Noin karkeasti.
Olisko tässä sitten ne "alennustilan" syyt lueteltu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisko tässä sitten ne "alennustilan" syyt lueteltu.
No mistä se "alennustila" alkaa? 70-luvun lopulta, vai vielä aikaisemmin? Ei se sääntöjen jatkuva muuttelu silloin alkanut, kun minä aloin seurata, vaan niin on ollut kaudesta 1950 lähtien. Varsinainen alennustila varmaan oli silloin, kun MM-sarja ajettiin F2-luokan autoilla?
 
Ylös