Formula 1 - alennustila

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Jos minulta kysytään niin mitään alennustilaa ei ole olemassakaan, mutta silti kuulemma "ketään" ei enää kiinnosta. Ehkä juuri siksi kun on yritetty saada ylimääräistä showta ja draamaa keinotekoisesti. Lisäksi monien mielestä Fykkösen pitäisi olla helvetin vaarallista. Sitten vielä autojen pitäisi olla teknologisen kehityksen mestarteoksia joissa on 1500 heppaa ja 10 geetä mutkissa. Ohituksia ja tiukkoja kaksinkamppailujakin pitäisi löytyä. Ja jotain vielä...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13812
Se, että keskeytyksiä on vähemmän on minulle pelkästään positiivinen asia (nyt kun laji ei enää ole ennalta-arvattavaa jonossa-ajelua).
Itse pitäisin enempi enemmistä keskeytyksistä ja sitä kautta tulisi vähän useammin yllätyspistesijoja ja -podiumeja. Parempi vrt. siihen että viimeiset 20 kierrosta mukana vielä vaan mahdollisimman monta autoa.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Itse pitäisin enempi enemmistä keskeytyksistä ja sitä kautta tulisi vähän useammin yllätyspistesijoja ja -podiumeja. Parempi vrt. siihen että viimeiset 20 kierrosta mukana vielä vaan mahdollisimman monta autoa.
...Paitsi titetysti silloin kun oma suosikki keskeyttää. Kausi-2005 oli ihan rectumista.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Itse kyllä Kimi-faninakin jollain kavalalla tavalla nautin kaudesta 2005 kenties omana F1-seuraamisaikanani jopa eniten.

En myönnä olevani masokisti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse pitäisin enempi enemmistä keskeytyksistä ja sitä kautta tulisi vähän useammin yllätyspistesijoja ja -podiumeja. Parempi vrt. siihen että viimeiset 20 kierrosta mukana vielä vaan mahdollisimman monta autoa.
Yllätyspisteet on toki aina kiva juttu, mutta vielä kivempaa on, että ne tulee ajamalla eikä toisen epäonnen kautta.

Kyllä minä vain pidän siitä, että radalla on enemmän autoja kisailemassa. Jos vaikka pistesijoista ei satu jossain kisassa olemaan taistelua, niin seurataan sitten sijasta 13 käytävää kapinaa. Tämähän oli aikaisemmin tärkeääkin, kun Marussia ja Caterham tappelivat siitä kumpi on kymmenes talli.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Säännöt ovat muuttuneet joka vuosi. Eri aikakausina on vain manipuloinnin painopiste on vaihdellut. 80-luvulla yritettiin pysyä teknisten innovaatioiden perässä, 90-luvulla lisättiin turvallisuutta, 2000-luvulla suitsittiin kustannuksia ja 2010-luvulla on paranneltu showta. Noin karkeasti.
2010-luvulla erona aiempiin vuosikymmeniin, että nykyään manipulaatio tapahtunut urheilullisuuden kustannuksella.

Yllätyspisteet on toki aina kiva juttu, mutta vielä kivempaa on, että ne tulee ajamalla eikä toisen epäonnen kautta.
There's no bad luck in F1, only bad engineering.

Se, että tuli maaliin esim. kuudentena tarkoittaa, että oli 6. paras sinä päivänä eikä sillä ole väliä, tuliko se nopeuden vai luotettavuuden avulla. Lisäksi pisteillepääsyn vaikeutumista on kompensoinut se, että nykyään useampi saa pisteitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
2010-luvulla erona aiempiin vuosikymmeniin, että nykyään manipulaatio tapahtunut urheilullisuuden kustannuksella.
Jos nyt unohdetaan se, että "urheilullisuus" on jossain määrin absurdi käsite F1:n tapauksessa, niin olen eri mieltä. Palataanpa niihin pointteihin joita otit:

1. Huonoilla renkailla ja DRS:llä helpotetaan ohituksia
Ohitusten puute oli paitsi kaupallinen, myös "urheilullinen" ongelma F1:ssä. Nopeampi kuski/auto ei päässyt hitaammasta ohi. Nyt pääsee.

2. kierroksella ohitettavat pois mahdollistamaan ohituksia uusintastarteissa, jne.
Millä tavalla se on "urheilullista", että sattumanvaraisesti väliin jäävät kierroksellaohitetut vaikeuttavat sijoista taistelevien keskinäistä kamppailua?

3. Lisäksi parantunut luotettavuus ja vähemmän rankaisevat run-offit ovat tehneet maaliintulosta huomattavasti todennäköisempää muuttaen lajin luonnetta.
Tähän jo kommentoinkin ylempänä, mutta kai paremmuusjärjestys paremmin selviää jos mahdollisimman moni on mukana, eikä niin, että osa jää matkan varrelle (toisinaan ilman omaa syytään).

Myös laskevat katsojaluvut luovat faneihin apatiaa, ja on ilmeinen osoitus siitä, että laji on todella alennustilassa.
Tämä ei liity enää urheilullisuuteen, mutta oikeasti, kenelle joku tv-katsojamäärä on millään tavalla ratkaiseva tekijä sen suhteen haluaako itse katsoa lajia? (Ja kuten aiemmin linkkaamassani keskustelussa tuon ilmi, se katsojamäärien tippuminenkin on lähinnä Kiinan urheilutapahtumien päällekkäisyydestä johtuvaa. Varmaan Vettelin ylivoima myös jonkin verran vaikutti.)

Kerroit toisaalla katsovasi mieluummin IndyCaria kuin F1:ä. Vaikuttaako IndyCarin katsojamäärät omaan katsomiseesi?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Oliko siitä spacecar-säännöstä jo lopullista päätöstä?

Eli lähdetäänkö paikaltaan vai jatketaanko nykyistä hinkkaamista?
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Formula 1 oli aikalailla omaan makuuni täydellistä vuonna 1997. Sen jälkeiset uudistukset ovat systemaattisesti hunontaneet lajia vaikka 2009 joitakin hyviä parannuksia tehtiinkin.

Keinotekoisesti tehty viihteellisyys ei sovi urheiluun. Onhan esimerkiksi jalkapallossakin välillä käyty keskustelua muun muassa otteluiden vähämaalisuudesta. Silti siinäkään ei ole siirrytty harjoittelun rajoittamiseen, kesken kauden harjoittelun kieltämiseen, keinotekoisesti kuluviin kenkiin ja aukeavan takasiiven roolia voisi toimittaa vaikka tappiolla olevalle joukkueelle keinotekoisesti suureneva vastustajan maali. Sarjan viimeiseltä kierrokselta pisteet pitäisi ilman muuta saada vähintäänkin tuplana niin mestaruus ei ratkeaisi vahingossakaan ennen päätöskierrosta.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Formula 1 oli aikalailla omaan makuuni täydellistä vuonna 1997. Sen jälkeiset uudistukset ovat systemaattisesti hunontaneet lajia vaikka 2009 joitakin hyviä parannuksia tehtiinkin.

Keinotekoisesti tehty viihteellisyys ei sovi urheiluun. Onhan esimerkiksi jalkapallossakin välillä käyty keskustelua muun muassa otteluiden vähämaalisuudesta. Silti siinäkään ei ole siirrytty harjoittelun rajoittamiseen, kesken kauden harjoittelun kieltämiseen, keinotekoisesti kuluviin kenkiin ja aukeavan takasiiven roolia voisi toimittaa vaikka tappiolla olevalle joukkueelle keinotekoisesti suureneva vastustajan maali. Sarjan viimeiseltä kierrokselta pisteet pitäisi ilman muuta saada vähintäänkin tuplana niin mestaruus ei ratkeaisi vahingossakaan ennen päätöskierrosta.
Melko heikko vertaus, etten sanoisi. Jalkapallolla ja formulalla ei ole lähtökohtaisesti mitään tekemistä keskenään. Molempia kutsutaan toki urheiluksi, mutta siinäpä se.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Suurin osa vuodesta 1997 eteenpäin olleet uudistukset ovat kyllä laskeneet lajin mainetta joskin vuodesta 2009 eteenpäin paljon on myös korjautunut. Kun vertaa rengaspohjaisesti niin ajoittain rengasvalmistajia on nimenomaan pyydetty tekemään nopeammin kuluvia renkaita ja tämäkin ei tunnu aina välillä kelpaavan kenellekään.

Tai sitten ei vain muisteta, että ennenkin on renkaat kuluneet ja ääritapaukset ovat saattaneet olla pahempiakin kuin mitä nykyään. Pirelli on nykyään pikkuhiljaa oikealla tiellä kohti parempia aikoja ja mikäli voisi vielä vähän helpottaa rengaskehitystyötä lajiin niin pian Pirellillä voisi olla hyödyllinen yleisrengas joka olisi kaikille lajissa sopiva.

Joka tapauksessa ainakin ennen vuotta 1978 muun muassa vuosina 1975-1977 valitettiin muun muassa ohitusten vaikeutta isojen ja leveiden autojen ja renkaiden takia minkä takia tuli sittemmin maaefektiautot helpottamaan tilannetta joskin jopa niistäkin ennen pitkää valitettiin. Joskin enemmän niiden takana olivat fyysiset syyt. Ja vanhan ajan tasapohja-autoilla ongelmana oli ongelmana myös se, että jotkut radat olivat melko sopimattomia niille kaikkiaan. Esimerkkeinä muun muassa Zolder ja Dijonin vanha rata. Myös Nivelles oli melko huono rata sellaisille autoille.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
1. Huonoilla renkailla ja DRS:llä helpotetaan ohituksia
Ohitusten puute oli paitsi kaupallinen, myös "urheilullinen" ongelma F1:ssä. Nopeampi kuski/auto ei päässyt hitaammasta ohi. Nyt pääsee.
Johtuen ehkä siitä, että aloin seuraamaan F1:tä 90-luvun lopulla, ohittamisen vaikeus on meikäläiselle aina ollut osa lajia. Varikkostrategialla voi yrittää välttää hitaampien taakse juuttumisen. Toki, tuosta on monia näkemyksiä, eikä ohittaminen saa liian vaikeaksi mennä. Tosin jos se menee liian helpoksi, ei sekään ole enää näyttävää. IndyCar-tyylinen push-to-pass olisi parempi, koska silloin ohitusnappia käytettäisiin lähinnä silloin, kun ohittaminen on välttämätöntä, ja sen avulla voisi myös puolustaa, mutta sen käyttö ei olisi rajatonta.

2. kierroksella ohitettavat pois mahdollistamaan ohituksia uusintastarteissa, jne.
Millä tavalla se on "urheilullista", että sattumanvaraisesti väliin jäävät kierroksellaohitetut vaikeuttavat sijoista taistelevien keskinäistä kamppailua?
Niin, mutta kun se takana oleva olisi joutunut tekemään kierroksella ohitukset joka tapauksessa, jotka edellä oleva oli jo tehnyt. Lisäksi peräkkäisillä sijoilla olevien välinen aikaero vaikutti siihen, kuinka todennäköisesti välissä on kierroksella ohitettavia. Urheilullisuus kärsii aina, kun SC kasaa letkan, tosin 15 sec johdosta jäi jäljelle yleensä edes jokunen kierrksella ohitettava suojaksi takana. Jos urheilullisuus edellä mentäisiin, niin F1 käyttäisi jo Le Mans -tyylistä yellow zonea, jolloin kolaripaikan ohi köröteltäisiin rajoitin päällä, ellei sitten virkailijoiden tarvitsisi työskennellä radalla, jolloin SC olisi välttämäton.

3. Lisäksi parantunut luotettavuus ja vähemmän rankaisevat run-offit ovat tehneet maaliintulosta huomattavasti todennäköisempää muuttaen lajin luonnetta.
Tähän jo kommentoinkin ylempänä, mutta kai paremmuusjärjestys paremmin selviää jos mahdollisimman moni on mukana, eikä niin, että osa jää matkan varrelle (toisinaan ilman omaa syytään).
Ajovirhe - oma syy
Tekninen keskeytys - tallin oma syy

Jäljelle jää vain se, että toinen kolaroi kisasta ulos.

Myös laskevat katsojaluvut luovat faneihin apatiaa, ja on ilmeinen osoitus siitä, että laji on todella alennustilassa.
Tämä ei liity enää urheilullisuuteen, mutta oikeasti, kenelle joku tv-katsojamäärä on millään tavalla ratkaiseva tekijä sen suhteen haluaako itse katsoa lajia? (Ja kuten aiemmin linkkaamassani keskustelussa tuon ilmi, se katsojamäärien tippuminenkin on lähinnä Kiinan urheilutapahtumien päällekkäisyydestä johtuvaa. Varmaan Vettelin ylivoima myös jonkin verran vaikutti.)

Kerroit toisaalla katsovasi mieluummin IndyCaria kuin F1:ä. Vaikuttaako IndyCarin katsojamäärät omaan katsomiseesi?
Ei pelkät katsojamäärät vaan trendi myös.

Vaikka katsojamäärien perusteella IndyCarin voisi täysin lytätä, niin en löydä ratatuotteesta suurta vikaa, joten koen lähinnä ihmetystä, miten niin harva kiinnostuu siitä.

Vertailun vuoksi NASCAR on ihan OK sarja, mutta en voi ymmärtää, miten niin moni katsoo sitä IndyCaria mieluummin. Tosin katsojamäärien vuoksi koen, että NASCAR ei vain ole sillä tavalla mun juttu, ja joku todella nauttii siitä.

Toisaalta F1.n tapauksessa laskevat katsojamäärät tavallaan vahvistavat omaa näkemystä sarjan alennustilasta.

Ja jotten saa vastarannan kiisken mainetta, niin esimerkki golfista. PGA Tourin kausimestaruuden ratkaiseminen paljolti 4 viimeisessä kisassa on minusta mukava formaatti. Kun tällaista titteliä ei ennen ollut, niin se, että se ei niin painota alkukautta ei haittaa minua. F1:llä kuitenkin historia painolastina Abu Dhabin tuplapisteiden hyväksyttävyydelle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Johtuen ehkä siitä, että aloin seuraamaan F1:tä 90-luvun lopulla, ohittamisen vaikeus on meikäläiselle aina ollut osa lajia. Varikkostrategialla voi yrittää välttää hitaampien taakse juuttumisen. Toki, tuosta on monia näkemyksiä, eikä ohittaminen saa liian vaikeaksi mennä. Tosin jos se menee liian helpoksi, ei sekään ole enää näyttävää. IndyCar-tyylinen push-to-pass olisi parempi, koska silloin ohitusnappia käytettäisiin lähinnä silloin, kun ohittaminen on välttämätöntä, ja sen avulla voisi myös puolustaa, mutta sen käyttö ei olisi rajatonta.



Niin, mutta kun se takana oleva olisi joutunut tekemään kierroksella ohitukset joka tapauksessa, jotka edellä oleva oli jo tehnyt. Lisäksi peräkkäisillä sijoilla olevien välinen aikaero vaikutti siihen, kuinka todennäköisesti välissä on kierroksella ohitettavia. Urheilullisuus kärsii aina, kun SC kasaa letkan, tosin 15 sec johdosta jäi jäljelle yleensä edes jokunen kierrksella ohitettava suojaksi takana. Jos urheilullisuus edellä mentäisiin, niin F1 käyttäisi jo Le Mans -tyylistä yellow zonea, jolloin kolaripaikan ohi köröteltäisiin rajoitin päällä, ellei sitten virkailijoiden tarvitsisi työskennellä radalla, jolloin SC olisi välttämäton.



Ajovirhe - oma syy
Tekninen keskeytys - tallin oma syy

Jäljelle jää vain se, että toinen kolaroi kisasta ulos.



Ei pelkät katsojamäärät vaan trendi myös.

Vaikka katsojamäärien perusteella IndyCarin voisi täysin lytätä, niin en löydä ratatuotteesta suurta vikaa, joten koen lähinnä ihmetystä, miten niin harva kiinnostuu siitä.

Vertailun vuoksi NASCAR on ihan OK sarja, mutta en voi ymmärtää, miten niin moni katsoo sitä IndyCaria mieluummin. Tosin katsojamäärien vuoksi koen, että NASCAR ei vain ole sillä tavalla mun juttu, ja joku todella nauttii siitä.

Toisaalta F1.n tapauksessa laskevat katsojamäärät tavallaan vahvistavat omaa näkemystä sarjan alennustilasta.

Ja jotten saa vastarannan kiisken mainetta, niin esimerkki golfista. PGA Tourin kausimestaruuden ratkaiseminen paljolti 4 viimeisessä kisassa on minusta mukava formaatti. Kun tällaista titteliä ei ennen ollut, niin se, että se ei niin painota alkukautta ei haittaa minua. F1:llä kuitenkin historia painolastina Abu Dhabin tuplapisteiden hyväksyttävyydelle.
Näistä jutuista ainakin IndyCarilla ei juuri ole ratatuotteessa vikaa. Tosin muissa jutuissa joiden syyt ovat johdettavissa vuosien ja jopa mutkien kautta vuosikymmenten taakse ovat vaikuttaneet sarjan alennustilaan ja jopa melkein tuhonneet koko lajin pahimmillaan. Pahin on kyllä ohi nyky-IndyCarin osalta, mutta edelleen on paljon tehtävää siinä sarjassa ykköslajiksi nousemiseen uudelleen.

NASCAR ei oikeastaan ennen vuotta 1994 ollut tiettävästi mitenkään aivan uskomattomasti suosittu laji. Ainakaan maailmanlaajuisessa mittakaavassa. Jonkin verran sitä aikaisemmin Amerikassakin vain oli kyseinen koppiautoluokka noussut lähelle IndyCaria haastamaan sitä ykköslajina.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Ohittaminen ei ole nykyään edes DRS:n kanssa yhtään sen helpompaa kuin esim. sillä kaudella 97.

Nyt vaan paljolti Pirellien takia (ansiosta) radalla tulee paljon enemmän tilanteita jossa ohittajan ja ohitettavan välinen nopeusero on suuri, ja syntyy "DRS"-ohilento. Sen lisäksi on kyllä edelleenkin paljon niitä samoja "koita päästä 15 kierroksen ajan edellä ajavan konttiin kiinni ja saat yhden yrityksen" -tilanteita, mutta sitä eivät puristit ohilennoista mielensä pahoittaneena näe.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
No on se ohittaminen jonkin verran helpompaa kuin vuonna 1997 huonoimmillaankin ja parhaimmillaan jopa todella runsaasta. Joskin hieman vähemmän näyttäisi ohituksia kyllä tapahtuneen koko kautta ajatellen. Ja renkaat ovat tietenkin myös erilaiset. Parin vuoden aikana myös jossain määrin huonontunut tv-ohjaus on luonut sijaa kuvalle siitä, että ohitukset olisivat vähentyneet.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Helppous =/= runsaus. Nyt tulee paljon entistä enemmän tilanteita jossa nopeampi auto on hitaamman takia, ihmekös tuo että ohitusmäärät ovat kasvaneet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toisaalta F1.n tapauksessa laskevat katsojamäärät tavallaan vahvistavat omaa näkemystä sarjan alennustilasta.
Niin, tämän kauden katsojalukujahan ei ole vielä julkistettu, joten alennustila on siis ollut kausina 2012 ja 2013, jolloin katsojamäärät tippuivat.

Mutta edelleenkään noita katsojalukuja ei voi tuijottaa ymmärtämättä niiden taustoja. Kiinan päällekkäisyydet, maksu-tv ja yksi kisa vähemmän kaikki ovat vaikuttaneet lukuihin. Mikään noista ei ole sinällään oire sarjan suosion hiipumisesta. USA:ssa, Britanniassa ja Italiassa katsojamäärät kasvoivat viime kaudella.

Sitäpaitsi se, että katsojaluvut ovat aiemmin olleet enimmäkseen kasvavia ei tarkoita sitä, että lajin suosio sen ydinalueella Euroopassa olisi tuolloin noussut. Esim. Britanniassa vuodet 2000-2006 olivat yhtäjaksoista katsojalukujen laskua. Kasvu on tullut uusilta markkinoilta.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Myös laskevat katsojaluvut luovat faneihin apatiaa, ja on ilmeinen osoitus siitä, että laji on todella alennustilassa.
Tämä ei liity enää urheilullisuuteen, mutta oikeasti, kenelle joku tv-katsojamäärä on millään tavalla ratkaiseva tekijä sen suhteen haluaako itse katsoa lajia? (Ja kuten aiemmin linkkaamassani keskustelussa tuon ilmi, se katsojamäärien tippuminenkin on lähinnä Kiinan urheilutapahtumien päällekkäisyydestä johtuvaa. Varmaan Vettelin ylivoima myös jonkin verran vaikutti.)
Onhan tuota tutkittu yleismaailmallisesti, että huomattava määrä ihmisistä seuraa/katsoo jotain lajia ihan vain sen takia, kun kaikki muutkin niin tekevät. Massahysteeriaa, jota tavataan myös musiikin ja kulutuselektroniikan parissa. F1 on nyt monistakin syistä hieman OUT.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9791
Sijainti
Helsinki
64-vuotisen historiansa aikana on moottoriurheilun kuninkuusluokassa muunneltu sääntöjä, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana on joka vuodelle rukattu sääntöjä erilaisin perustein. Eikö voitaisi jäädyttää sääntömuutokset muutamaksi vuodeksi, ja sitten mietitään toimivatko ne.

Yllä oleva tiivistys "alennustilaan"
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
64-vuotisen historiansa aikana on moottoriurheilun kuninkuusluokassa muunneltu sääntöjä, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana on joka vuodelle rukattu sääntöjä erilaisin perustein. Eikö voitaisi jäädyttää sääntömuutokset muutamaksi vuodeksi, ja sitten mietitään toimivatko ne.

Yllä oleva tiivistys "alennustilaan"
Pah. Ainahan niitä on rukattu jos mistä syystä. Esim. moottorikonfiguraatiota ennen niitten 3,5 litrasten käyttöönottoa muutettiin vähän väliä. Sitten kaikenlaisia teknisiä innovaatioita suitsittiin ja niitten kanssa tempoiltiin jatkuvasti (esim. maaefektissä ensin kiellettiin helmat kokonaan, sitten ne sallittiin kiinteinä ja sitten koko maaefekti kiellettiin, turbossa puolestaan ensin vähennettiin bensaa vuosi vuoden jälkeen ja lopulta paineita rajattiin vuosi vuoden perään).

Tuosta karkeasta videosta näkee kyllä aika hyvin, ettei niitä peräkkäisiä samojen sääntöjen kausia ole kovinkaan paljoa ollut. Se miksi nuo sääntömuutokset tuntuvat jatkuvilta, on se että olet niitä itse todistamassa, etkä lukemassa niitä jostain historialähteestä.
 
Ylös