1. Huonoilla renkailla ja DRS:llä helpotetaan ohituksia
Ohitusten puute oli paitsi kaupallinen, myös "urheilullinen" ongelma F1:ssä. Nopeampi kuski/auto ei päässyt hitaammasta ohi. Nyt pääsee.
Johtuen ehkä siitä, että aloin seuraamaan F1:tä 90-luvun lopulla, ohittamisen vaikeus on meikäläiselle aina ollut osa lajia. Varikkostrategialla voi yrittää välttää hitaampien taakse juuttumisen. Toki, tuosta on monia näkemyksiä, eikä ohittaminen saa liian vaikeaksi mennä. Tosin jos se menee liian helpoksi, ei sekään ole enää näyttävää. IndyCar-tyylinen push-to-pass olisi parempi, koska silloin ohitusnappia käytettäisiin lähinnä silloin, kun ohittaminen on välttämätöntä, ja sen avulla voisi myös puolustaa, mutta sen käyttö ei olisi rajatonta.
2. kierroksella ohitettavat pois mahdollistamaan ohituksia uusintastarteissa, jne.
Millä tavalla se on "urheilullista", että sattumanvaraisesti väliin jäävät kierroksellaohitetut vaikeuttavat sijoista taistelevien keskinäistä kamppailua?
Niin, mutta kun se takana oleva olisi joutunut tekemään kierroksella ohitukset joka tapauksessa, jotka edellä oleva oli jo tehnyt. Lisäksi peräkkäisillä sijoilla olevien välinen aikaero vaikutti siihen, kuinka todennäköisesti välissä on kierroksella ohitettavia. Urheilullisuus kärsii aina, kun SC kasaa letkan, tosin 15 sec johdosta jäi jäljelle yleensä edes jokunen kierrksella ohitettava suojaksi takana. Jos urheilullisuus edellä mentäisiin, niin F1 käyttäisi jo Le Mans -tyylistä yellow zonea, jolloin kolaripaikan ohi köröteltäisiin rajoitin päällä, ellei sitten virkailijoiden tarvitsisi työskennellä radalla, jolloin SC olisi välttämäton.
3. Lisäksi parantunut luotettavuus ja vähemmän rankaisevat run-offit ovat tehneet maaliintulosta huomattavasti todennäköisempää muuttaen lajin luonnetta.
Tähän jo kommentoinkin ylempänä, mutta kai paremmuusjärjestys paremmin selviää jos mahdollisimman moni on mukana, eikä niin, että osa jää matkan varrelle (toisinaan ilman omaa syytään).
Ajovirhe - oma syy
Tekninen keskeytys - tallin oma syy
Jäljelle jää vain se, että toinen kolaroi kisasta ulos.
Myös laskevat katsojaluvut luovat faneihin apatiaa, ja on ilmeinen osoitus siitä, että laji on todella alennustilassa.
Tämä ei liity enää urheilullisuuteen, mutta oikeasti, kenelle joku tv-katsojamäärä on millään tavalla ratkaiseva tekijä sen suhteen haluaako itse katsoa lajia? (Ja kuten aiemmin linkkaamassani keskustelussa tuon ilmi, se katsojamäärien tippuminenkin on lähinnä Kiinan urheilutapahtumien päällekkäisyydestä johtuvaa. Varmaan Vettelin ylivoima myös jonkin verran vaikutti.)
Kerroit toisaalla katsovasi mieluummin IndyCaria kuin F1:ä. Vaikuttaako IndyCarin katsojamäärät omaan katsomiseesi?
Ei pelkät katsojamäärät vaan trendi myös.
Vaikka katsojamäärien perusteella IndyCarin voisi täysin lytätä, niin en löydä ratatuotteesta suurta vikaa, joten koen lähinnä ihmetystä, miten niin harva kiinnostuu siitä.
Vertailun vuoksi NASCAR on ihan OK sarja, mutta en voi ymmärtää, miten niin moni katsoo sitä IndyCaria mieluummin. Tosin katsojamäärien vuoksi koen, että NASCAR ei vain ole sillä tavalla mun juttu, ja joku todella nauttii siitä.
Toisaalta F1.n tapauksessa laskevat katsojamäärät tavallaan vahvistavat omaa näkemystä sarjan alennustilasta.
Ja jotten saa vastarannan kiisken mainetta, niin esimerkki golfista. PGA Tourin kausimestaruuden ratkaiseminen paljolti 4 viimeisessä kisassa on minusta mukava formaatti. Kun tällaista titteliä ei ennen ollut, niin se, että se ei niin painota alkukautta ei haittaa minua. F1:llä kuitenkin historia painolastina Abu Dhabin tuplapisteiden hyväksyttävyydelle.