Formula 1 - alennustila

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Turvallisuussyistä voitaneen sallia paineiden seuraaminen, mutta kuluma ja lämpötila jne. pitäisi pudottaa pois.
Minkälaisella anturilla kulumaa mitataan? Veikkaanpa, ettei millään. Vai onko renkaissa jokin työntömitta, notta paljonko pintaa on jäljellä? :p Toki auton korkeudesta voisi saada osviittaa (pintaa, kun kuluu, niin auto ehkä pikkuriikkisen laskeutuu alemmas), mutta taitavat renkaan lämmöt, paineet ja kuljettajan kommentit yhdessä kertoa kulumistilanteen. Tuskin kuskeilta edes muuten kysyttäisiin radiossa "miltä renkaat tuntuvat/montako kiekkaa niillä vois vielä ajaa".
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Tallit voisivat lukea autosta telemetriat kisan jälkeen tai kriittiset tiedot varikkostopilla ja pähkäillä sitä luotettavuutta sitten. Ei taida kuljettaja tehdä napeilla kisan aikana kovin montaa liikettä luotettavuuden suuntaan.
Tallihan niitä autoja rukkaa varikolta käsin kisan aikanakin. Nykyaikana luotettavuus tarkoittaa paljon muutakin kuin maaliin pääsyä yhdessä kisassa. Vaihdelaatikot ja moottorit kiertävät monen kisan läpi. Jos kisassa #2 tulee jokin pieni tekniikkamurhe, niin sen kilpailun keskeyttämällä voidaan joskus pelastaa moottori seuraaviin kisoihin. Tällaisen luotettavuuden kannalta telemetria on jossain määrin pakollista.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Tallihan niitä autoja rukkaa varikolta käsin kisan aikanakin. Nykyaikana luotettavuus tarkoittaa paljon muutakin kuin maaliin pääsyä yhdessä kisassa. Vaihdelaatikot ja moottorit kiertävät monen kisan läpi. Jos kisassa #2 tulee jokin pieni tekniikkamurhe, niin sen kilpailun keskeyttämällä voidaan joskus pelastaa moottori seuraaviin kisoihin. Tällaisen luotettavuuden kannalta telemetria on jossain määrin pakollista.
Kaksisuuntainen telemetria on kielletty eli eivät rukkaa ja kuskeille ei paljoa moottorikartta valintoja huudella. En tiedä mitä näytön kautta neuvotaan.

Keskeytetään että voidaan ajaa seuraavassa, taas yksi idiootti sääntö.

Niki on asian ytimessä.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2015061519868820_fo.shtml
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Vaikka kukaan ei tietenkään toivo että kellekkään kuskille sattuu mitään, niin kyllähän tähän lajiin silti kuuluu spinnaukset, ulosajot ja kunnon mällit.
Nykyään saattaa joltakin lähtä etusiivestä pala tai jarrutus mennä pitkäksi, muuten kisoissa ei tapahdu mitään erikoista muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, esim Verstappen monacossa.

Ei näitä kisoja oikeasti kohta enää jaksa edes katsoa, kilpaa ei saa enää ajaa vaan pitää säästää ja säästää, vittu.
Juuri näin, nykyisin formulat eivät näytä ja kuullosta oikein miltään ja kaukaa turva-alueiden reunoilta kuvattuna vauhtikaan ei tunnu enää missään ja kaiken kruunaa vakautettu incar kuva, josta ajaminen näyttää enemmänkin kruisailulta.
Vaikka en kaksipyöräisistä välitä pätkääkään on kontrasti vaikka TT ajoihin Man saarella on valtava. Ei mikään ihme, jos katsojat eivät viitsi maksaa kiskoilla kulkevien formuloiden seuraamisesta asfalttiviidakossa.
https://www.youtube.com/watch?v=njvdy7bcQHM

Jospa nuo tuhat heppaiset koneet yhdistettynä pienentyneeseen downforceen tekisivät F1:stä taas näyttävän miesten lajin. Mitenkään pois ottamatta Maxilta, tuon ikäisten pitäsi ajella formuloita vielä pleikkarilla.
Parempaa tulevaisuutta odotellessa voi palata 30-vuotta ajassa taaksepäin kun turboistakin lähti miehekäs ääni ja Keke vei Williamssia "jalka suorana".
https://www.youtube.com/watch?v=mBxwKhzghZQ

Keke tiivisti jo tuolloin mitä F1 on "...it's always a compromise between safety which is boring, and excitement which is dangerous", nykyisin F1 on enää turvallista.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kun kuunteli kuljettajien pressiä, niin kertoo paljon mitä mieltä kuskit on nyky formuloista, kun kehuvat kilpaa miten jännä kisa Le Mans oli ja miten hienoa on, että kuskien ei tarvitse säästellä kyseisessä kisassa. Samaa mieltä kyllä itsekkin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Kun kuunteli kuljettajien pressiä, niin kertoo paljon mitä mieltä kuskit on nyky formuloista, kun kehuvat kilpaa miten jännä kisa Le Mans oli ja miten hienoa on, että kuskien ei tarvitse säästellä kyseisessä kisassa. Samaa mieltä kyllä itsekkin.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/119558
Not every F1 driver was willing to get on the Le Mans bandwagon.

Nico Rosberg said he "had not thought about it" and world champion Lewis Hamilton admitted it was not on his radar at all.

"I didn't watch it," Hamilton said. "I don't honestly think I've ever seen Le Mans.

"It's not something I've ever particularly been interested in.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Mersu-kuskit nyt muutenkin ovat jäävejä kommentoimaan alennustilaa. Totta kai he ottavat ne omat ylivoimaiset voittonsa ja kaksoisvoittonsa vastaan ilman valittamista.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Tuon logiikan voi kääntää myös toisin päin: muita jurppii F1 sen takia etteivät voita.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Mersu-kuskit nyt muutenkin ovat jäävejä kommentoimaan alennustilaa. Totta kai he ottavat ne omat ylivoimaiset voittonsa ja kaksoisvoittonsa vastaan ilman valittamista.
Kysymys oli LeMansin seuraamisesta, ei F1:n nykytilasta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Voi kele kun taas oli tylsä kisa, ja sama meno jatkuu (kuten epäilen) koska renkaat kovenee. Ei tarvitse kyllä loppukauden kisoja enää aktiivsesti seurata.
Kaikki tehdyt päätökset ovat vain pönkittäneet Mersun ylivoimaa, moottorit, kovemmat renkaat Pirelliltä jne... :wall::wall::wall:
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Mun on pakko olla eri mieltä, mutta eihän toi nyt mikään tylsä kisa ollut? Mitä jengi oikein odottaa joka kilpailussa tapahtuvan.

Ensinnäkin Nico nousi kakkossijalta kärkeen, sitten Kimi ja Alonso kolaroivat. Kilpailussa oli paljon ohituksia, keskeytyksiä tai draamaa varikolla.

Ei vaan jaksa joka paikassa lukea samoja itkuja kilpailusta toiseen. Menkää Youtubeen katselemaan jotain parhaita paljoa, jos noin perseestä on jatkuvasti.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
Samaa mieltä kuin ferrarkimir, ei mielestäni lähellekään huonoimpia kisoja. Ei toki mikään sellainenkaan kisa mitä muisteltaisiin aktiivisesti vuosien päästä kun nostetaan parhaita kisoja esiin. Kaikkinensa menee siis kisojen keskikastiin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Pahin ongelma on liian suuret erot tallien välisissä voimasuhteissa. Jotenkin tuo ongelma pitäisi saada ratkaistua. Yhden dominoidun kauden aina kestää, mutta kun moottorien token-systeemi ei tunnu oikein mahdollistavan suurta kiinniottoa seuraavaksi kaudeksi. Ja jos talleja yritettäisiin pitää tasaväkisinä tiukoilla säännöille, niin ei sekään kaikkia miellyttäisi. Rahanjako on tietysti yksi kysymys, miten varmistaa kymmenen enemmän tai vähemmän kilpailukykyistä tallia palkiten silti menestyminen?

Tuo on minusta F1:n suurin ongelma tällä hetkellä. DRS(/DRS:ittömyys), jne. on sitten hienosäätöä, tarvitseekö ohittaminen apua ja millä tavalla?
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tallit pitäisi saada tasaväkisiksi silti niiden ominaispiirteet/erilaisuudet säilyttäen. Siitä pitäisi lähteä että tavoite olisi 20 autoa jotka pystyisivät voittamaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Tallit pitäisi saada tasaväkisiksi silti niiden ominaispiirteet/erilaisuudet säilyttäen. Siitä pitäisi lähteä että tavoite olisi 20 autoa jotka pystyisivät voittamaan.
Koskaan ei tulla siihen tilanteeseen, että edes suurin osa autoista voisi voittaa, mikäli aiotaan säilyttää myös jonkinlainen tekninen kilpailuasetelma. Taitaa historian valossa olla hyvä saavutus, jos löytyisi 3-4 sellaista tallia, jotka pystyvät taistelemaan voitoista useimmissa kilpailuissa. Kulukatto – vain kun sitä voidaan luotettavasti valvoa – olisi ehkä ainoa tapa tasata kärkitallien välisiä voimasuhteita. Huhut kertovat, että 2000-luvun alussa Ferrarilla oli selvästi suurin budjetti samoin kuin Red Bullilla 2010-luvun alussa... ja kuten Mersulla nyt. Raha taitaa ratkaista hyvin paljon.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Tallit pitäisi saada tasaväkisiksi silti niiden ominaispiirteet/erilaisuudet säilyttäen. Siitä pitäisi lähteä että tavoite olisi 20 autoa jotka pystyisivät voittamaan.
Jos tuo on tavoite, niin yksityyppiluokka olisi aika passeli ratkaisu.

Minua ei ainakaan haittaa tallien väliset nopeuserot. Itävallan kisa oli ihan hyvä ja sisälsi kilvanajoa mm. Maldonadon, Bottasin ja Massan/Vettelin osalta.
 
Ylös