Formula 1 jatkaa Maikkarilla.

Rip3

Well-known member
Sijainti
Vaasa
herb sanoi:
Kyllönen selostamaan, sehän on ainoa jolla irtoaa todellista tunnetta kun radalla tapahtuu jotain. Asiantuntemus on tietysti heikohkoa mutta niinhän se on kaikilla muillakin selostajilla. Itse asiassa asian tuntemus puuttuu melko tyystin myös, yllättävää kyllä, kaikilta ex-kuskeilta. Kuinka monta kertaa itse olette katsonut esim. kisaa missä nopeampi kuski on juuttunut hitaamman taakse eikä pääse ohi vaikka kuinka yrittäisi ja selostamosta kuuluu asiantuntijoiden syvä rinta-ääni: " Kimi on yht´äkkiä sekunnilla hitaampi kuin kärjessä ajava Schumi... mistä ihmeestä se johtuu... no, toisaalta se ajaa 0,2 sekuntia toro-rosson takana eikä ole helppoa ohittaa, mutta kuitenkin, kuinka se voi olla sekunnin hitaampi kuin Schumi?" Hello?

Entäs kun sattuu huono rengas satsi? ensin kuski ajaa parasta tai ainakin samaa vauhtia kärjen kanssa, sitten välittömästi ekan stopin jälkeen vauhti hyytyy, niin mikä on JJ:n tai Salon järkeily? no sehän on jotta:" kumman epätasaisia aikoja Kimi ajaa, äsken se oli paljon nopeampi ja nyt yht´äkkiä vauhti katosi... kummallista, Schumi kyllä ajaa yhtä kovaa kuin aikaisemminkin. Kyllä Kimillä on vielä paljon opittavaa."

Oikeasti, siis aikuisten oikeesti, selostuksen ainoa merkitys on luoda tunnelmaa, näkeehän sitä itse ruudusta mitä radalla tapahtuu ja 99 kertaa sadasta sen myös tulkitsee paremmin kuin selostaja/ex-kuski kommentaattori. Joten ainoa syy kuunnella selostusta on fiiliksen nostaminen ja sehän on just se missä Kyllönen on omaa luokkaansa.
Suoritan yhdynnän kirjoitukseesi:thumbup:

Selostajan tehtävä on mielestäni luoda nimenomaan sitä tunnelmaa http://www.youtube.com/watch?v=k2FVf33FgDg toki siellä saa asiantuntijoitakin olla, mutta ovat kovasti vähissä suomen maassa.

Itse en ainakaan tahdo jaksaa hallintopäällikkö yms. juttuja varsinkaan saari ei saa aikaan mitään muuta tunnelmaa kuin negatiivisia ajatuksia.

paina, paina Mika

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
herb sanoi:
Kyllönen selostamaan, sehän on ainoa jolla irtoaa todellista tunnetta kun radalla tapahtuu jotain. Asiantuntemus on tietysti heikohkoa mutta niinhän se on kaikilla muillakin selostajilla. Itse asiassa asian tuntemus puuttuu melko tyystin myös, yllättävää kyllä, kaikilta ex-kuskeilta. Kuinka monta kertaa itse olette katsonut esim. kisaa missä nopeampi kuski on juuttunut hitaamman taakse eikä pääse ohi vaikka kuinka yrittäisi ja selostamosta kuuluu asiantuntijoiden syvä rinta-ääni: " Kimi on yht´äkkiä sekunnilla hitaampi kuin kärjessä ajava Schumi... mistä ihmeestä se johtuu... no, toisaalta se ajaa 0,2 sekuntia toro-rosson takana eikä ole helppoa ohittaa, mutta kuitenkin, kuinka se voi olla sekunnin hitaampi kuin Schumi?" Hello?

Entäs kun sattuu huono rengas satsi? ensin kuski ajaa parasta tai ainakin samaa vauhtia kärjen kanssa, sitten välittömästi ekan stopin jälkeen vauhti hyytyy, niin mikä on JJ:n tai Salon järkeily? no sehän on jotta:" kumman epätasaisia aikoja Kimi ajaa, äsken se oli paljon nopeampi ja nyt yht´äkkiä vauhti katosi... kummallista, Schumi kyllä ajaa yhtä kovaa kuin aikaisemminkin. Kyllä Kimillä on vielä paljon opittavaa."

Oikeasti, siis aikuisten oikeesti, selostuksen ainoa merkitys on luoda tunnelmaa, näkeehän sitä itse ruudusta mitä radalla tapahtuu ja 99 kertaa sadasta sen myös tulkitsee paremmin kuin selostaja/ex-kuski kommentaattori. Joten ainoa syy kuunnella selostusta on fiiliksen nostaminen ja sehän on just se missä Kyllönen on omaa luokkaansa.
Nimenomaan ja juuri näin!
On kyllä hämmästyttävää miten Saari tai JJ ei yksinkertaisesti näe mitä tapahtuu. Brasiliassa ku Schumi ohitti Fisin ja rengas meni niin het samantien sanoin veljelle että: "Fisico perse". Aloin itekki jo epäillä näkemääni ku kukaan ei tuntunut näkevän samaa. Ja monen hidastuksen jälkeen tuli selostamosta sanat: "Saattoiko se olla Fisi johon Schumin rengas osui?" On ne sokeita.

HÖYNÄ

Well-known member
Sijainti
Bunkerland
Herranen aika, Kyllösen ääliö selostamaan? Eihän se raukka erota formulaa traktorista!:nope: :thumbdown

WebSlave

Trackman
herb sanoi:
Oikeasti, siis aikuisten oikeesti, selostuksen ainoa merkitys on luoda tunnelmaa
Valitettavasti. Tosin pidin toissavuotisesta GP2-selostuksen rauhallisesta tunnelmasta paljon enemmän kuin Kyllösen tarpeettomasta hehkutuksesta. Kyllösen ylihehkutus suoraan sanottuna kuulostaa kornilta ja epäaidolta.
näkeehän sitä itse ruudusta mitä radalla tapahtuu ja 99 kertaa sadasta sen myös tulkitsee paremmin kuin selostaja/ex-kuski kommentaattori.
Tämä pätee ehkä hc-faneihin, suureen enemmistöön ei. Minusta selostajien tärkein tehtävä on kertoa se, mitä ruudulla ei näy. Analysoida kierrosaikoja, taktiikoita jne. ja kertoa tapahtumia kuvan ulkopuolelta sekä yleisempiä uutisia ja tunnelmia varikolta ja motorhomeista. Toki itse seuraan live timingia, joten pystyn kierroaikahommat itsekin analysoimaan, mutta harva kuitenkaan niin kisoja seuraa.
Joten ainoa syy kuunnella selostusta on fiiliksen nostaminen ja sehän on just se missä Kyllönen on omaa luokkaansa.
Kyllösen fiilis on ainakin minulle vääränlaista. Jos saisin valita, mielummin Saari. DTM:n katselukin jäi, kun ei Kyllöstä kestänyt kuunnella.

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
WebSlave sanoi:
Valitettavasti. Tosin pidin toissavuotisesta GP2-selostuksen rauhallisesta tunnelmasta paljon enemmän kuin Kyllösen tarpeettomasta hehkutuksesta. Kyllösen ylihehkutus suoraan sanottuna kuulostaa kornilta ja epäaidolta.

Tämä pätee ehkä hc-faneihin, suureen enemmistöön ei. Minusta selostajien tärkein tehtävä on kertoa se, mitä ruudulla ei näy. Analysoida kierrosaikoja, taktiikoita jne. ja kertoa tapahtumia kuvan ulkopuolelta sekä yleisempiä uutisia ja tunnelmia varikolta ja motorhomeista. Toki itse seuraan live timingia, joten pystyn kierroaikahommat itsekin analysoimaan, mutta harva kuitenkaan niin kisoja seuraa.

Kyllösen fiilis on ainakin minulle vääränlaista. Jos saisin valita, mielummin Saari. DTM:n katselukin jäi, kun ei Kyllöstä kestänyt kuunnella.
WebSlave kirjoittaa asiaa!

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
jupla sanoi:
WebSlave kirjoittaa asiaa!
juu ei tuohon ole lisättävää.

Paitsi ehkä sen verran että sinänsä mulle on aika sama onko selostaja Saari vai Kyllönen. Kumpikin ovat yhtä huonoja vaihtoehtoja.

Raik'n roll

Well-known member
Sijainti
Espoo, Finland
Iso ei Kyllöselle. Mitä siitäkin seuraa jos vanha tutkapari Kyllönen-Mustakiikari alkaisi säheltämään selostuskopissa?:D Mielummin sitten vaikka Saari, ja aina yhtä postiivinen Salo siihen komentaattoriksi. :alppu:

poko

Well-known member
Taannoin iltasanomien äänestyksessä parhaasta F1 selostajasta Kyllönen sai jotain yli 80% äänistä, Saari alle 5%. Joten eiköhän suurin osa halua Kyltsin takaisin :ahem:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
poko sanoi:
Taannoin iltasanomien äänestyksessä parhaasta F1 selostajasta Kyllönen sai jotain yli 80% äänistä, Saari alle 5%. Joten eiköhän suurin osa halua Kyltsin takaisin :ahem:
Aika kultaa muistot.

Miss Piggy

Schufosa
Mä olen myös WebSlaven kanssa täysin samaa mieltä!:thumbup:

Ei Kyllöstä kiitos. (Vaikka itsehän en Maikkarilta kisoja katsokaan jatkossa, jotta siinä mielessä se ei mua haittaa.) :rolleyes:

*wruuum*

Well-known member
WebSlave sanoi:
Tosin pidin toissavuotisesta GP2-selostuksen rauhallisesta tunnelmasta paljon enemmän kuin Kyllösen tarpeettomasta hehkutuksesta. Kyllösen ylihehkutus suoraan sanottuna kuulostaa kornilta ja epäaidolta.
Itselleni se tunnelma luonti ja hehkutus on positiivinen asia ja omasta näkökulmasta Kyllönen on hoitanut sen puolen hyvin. Kyllösen jälkeiset selostajat eivät ole luoneet yhtään legendaarista tilannetta, sellaista jota viitsisi muistella ja katsoa esimerkiksi videolta toisen kerran vuosienkin jälkeen ja tuntea sen hurmoksen uudestaan. Toki jos tällaisia esimerkkejä on, niin linkkiä vaan, arvioin tilanteen uudestaan. Kyllöseltä näitä löytyy pilvin pimein.

Samaisen asian taitaa hyvin mielestäni eräs Murray Walker. Kaverin kommentit, hehkutukset ja selostukset ovat minusta osa Formula 1:ten suolaa nykyään netissä. Näissäkin nimenomaan legendaarisimmat ja suosituimmat ovat ne, missä kaveri innostuu aivan täysillä ja kenties sekoittaa tohkeissaan asioita. Silti en lähde edes vitsillä Kyllöstä häneen vertaamaan. Kyllä siellä selostuskopissa saa innostua. Jos haluan rauhallista tasaisen paksua höpötystä, niin katson kuviokelluntaa.

Miksi luulette että Mertaranta on jääkiekossa niin suosittu kansan keskuudessa? Siksikö että mies on kuin viilipytty ja ottaa tilanteen kuin tilanteen rauhallisesti, analysoiden laukausten määrää ja tunnelmia pukukopista? Vastaan itse, ei siksi, vaan sen takia, että hän eläytyy täydellä sydämmellä ja luo sen tunnelman sinne pukukoppiin. Eli olisiko sittenkin niin, että se HC fani haluaa sitä mitä ruudulla ei näy mutta perus katsoja ei?

En pidä itseäni HC fanina formuloissa, katson kun telkkarin ääreen pääsen (jatkossa ei taida sekään auttaa, MAX). Kun sitten itsekseni istun tai kaveri porukalla kokoonnutaan, niin parhaita hetkiä ovat olleet Mika Salon koomiset jutut ja letkautukset, ei niinkään vakioselostajat.

Lopuksi, koska en niin HC fani ole, niin minulle on aikalailla sama kuka siellä kopissa istuu, formuloita on aina mukava katsella. Omissa ajatuksissa pieni "lisämauste Kyllönen" voisi tuoda ripauksen taikaa lisää ruutuun. :D

poko sanoi:
Taannoin iltasanomien äänestyksessä parhaasta F1 selostajasta Kyllönen sai jotain yli 80% äänistä, Saari alle 5%. Joten eiköhän suurin osa halua Kyltsin takaisin
Tästä voisi linkkiä tai juttua jostain etsiä ja tänne laittaa, että voisi jatkossakin sanoa, että kansa on puhunut. :thumbup:

Nimimerkillä "Kyllönen tuo tunnelman koppiin."

herb

Well-known member
WebSlave sanoi:

Mutta kun näiltä selostajilta ja kommentaattoreilta puuttuu kyky edes seurata saati sitten analysoida kierros-aikoja tms kuvaruudun ulkopuoleisia asioita. Kun ei kerran sellaista tiimiä saada maikkarilla kasaan joka tosiaan osaisi antaa merkityksellistä ja kiinnostavaa tietoa jota katsoja ei tv:stä näe, niin mielummin sitten selostuskoppiin joku joka osaa edes elää hommassa mukana kybällä vaikkei ymmärräkkään lajista mitään. Tietysti se on jokaisen oma asia tykkääkö Kyllösen hehkutuksista vai ei.

Esimerkkinä voisi olla tästä nyky tiimin "analysoinnista" vaikkapa muutamaan kertaan sattunut tapaus jossa kaksi kisan kärki kuskia ajaa peräkkäin jollain noin sekunin erolla toisistaan, sitten kun eka stoppi lähestyy niin johdossa oleva kuski lähtee vetämään vähän kovempaa ja toisena olevalla ei rahkeet riitäkkään vauhdin kiristämiseen vaan se alkaa ottaa takkiin esim vajaa puoli sekuntia per kierros. No, tämä "asiantutija" tiimi, joka voisi helposti tarkistaa kierrosajoista että miksi välimatka kasvaa ei sitä tee, vaan hämmästelee kuinka ihmeessä tokana olevan kuskin vauhti yht´äkkiä tippuu. :rolleyes:

Jos joku kuski pyörähtää radalla kameran ulkopuolella ja ajaa viisi sekuntia hitaaman sektoriajan, niin Saari, JJ ja Mustakari toteavat kierroksen täytyttyä: "Tosi huono kierros x:ltä noin viisi sekuntia hitaampi muiden aikoja" sitten tulee vähän aikaa spekulointia että kuski on kovin epätasainen ja ailahteleva, sitten mietitään vähän aikaa sitä mahdollisuutta että radalla on ruuhkaa, hetken kuluttua JJ tulee ajatelleeksi "ei sen nyt pitäisi kyllä viittä sekuntia maksaa vaikka olisi ruuhkaa" sitten vielä hetki ja sitten JJ
sanoo "ehkä x on tehnyt virheen". Ehkä joku joka ei ole koskaan katsonut mitään moottori-urheilua tarvitsee tämän tason asiantuntemusta, mutta kisoja edes sillöin tällöin puolella silmällä katsova pärjää kyllä ihan hyvin ilmankin.

Muuten, siinä olen samaa mieltä että DTM:ssä Kyllösen hehkutukset eivät oikein toimineet, mutta luulen sen johtuvan siitä että Kyllönen ei kovasta yritksestä huolimatta itse välittänyt lajista läheskään yhtä paljon kuin Formuloista. Vaikeeta se on hehkuttaa täysillä jos ei sydän ole mukana.

CARTer

Well-known member
herb sanoi:
Muuten, siinä olen samaa mieltä että DTM:ssä Kyllösen hehkutukset eivät oikein toimineet, mutta luulen sen johtuvan siitä että Kyllönen ei kovasta yritksestä huolimatta itse välittänyt lajista läheskään yhtä paljon kuin Formuloista. Vaikeeta se on hehkuttaa täysillä jos ei sydän ole mukana.
Minä taas vain laittaisin tuon laantuneen hehkutuksen määrän jonkin toisen asian piikkiin. Kuten aina todetaan ajan kultaavan muistot niin tarvitseeko sitä sitten muistella? Aika myös muuttaa ihmistä ja kun katsoo noita vanhoja 90-luvun alun kilpailuja ja vertaa niitä DTM-lähetyksiin tai jopa nopeasti väsättyihin CART-lähetyksiin (joista olen edelleen kiitollinen!) niin mielestäni ero on huomattava: Kyllönen on selvästi rauhoittunut. Ei se enää 2002 Canal Digitalillakaan samanlaista möykkäämistä ollut kuin joskus Häkkisen kulta-aikoina :dunno:

Kokonaisuutena DTM-lähetykset peittoavat Maikkarin F1-tarjonnan. Täydellistä TV-porukkaa Suomesta moottoriurheilulle ei ilmeisesti löydetä, mutta ainakin Crea Sportin tekemiä lähetyksiä katsoessa jää hyvä positiivinen mieli, kun ei tarvitse jatkuvasti hävetä ja itkeä Pulkkisen tai Mustakarin tekemiä peruskoululaisen videon editointiprojekteja. Eiköhän heidän touhujaan ole jo kestetty tarpeeksi... Koko tekijätiimi vaihtoon!
Jos sen seurauksena aito ja oikea sinivalkoinen F1-ääni palaa selostuskoppiin niin mikäpä siinä.

HÖYNÄ

Well-known member
Sijainti
Bunkerland
hurjapäätön sanoi:
Enemmän se varmaan on formuloita nähny ku sinö?
No en kyllä tiedä montako formulaa tämä salaperäinen sinö on nähnyt. Mutta Kyllönen ei kyllä niistäkään vähistä jotka on sattunut näkemään ole ainakaan mitään ymmärtänyt!:)

Rapu-70

Well-known member
Olen kuitenkin sitä ikäluokkaa, joka on näitä Kyllösen selostuksia sietämään siinä iässä, missä käydään jo pöntöllä erotuksena moneen tähän asiaan kommentoivaan, joilla Kyllönen ja Häkkinen niputtuu sinne riparimuistojen kanssa samaan lokeroon. Kyllösen asiapuoli oli silloin melko paljon huonommalla tolalla kuin esim. Saaren esitykset viimekaudella. Hehkutuspuoli kuullosti ennakkoon mietityltä kuten myös lähetysten alkuspiikit, jotka oli selvästi kirjoitettu paperille. Läpi käytiin mm. GP-maan BKTstä alkaen kaikki oleelliset kisaviikonlopun asiat.

Itse toivoisin näihin MTVn systeemeihin jotain jatkuvuutta tiiminkin osalta, jotta tiimi pystyisi tekemään kauden aikana muutakin kuin ihmettelemään että "onpas täällä Monacossa paljon katsojia". Jos tiimi olisi esim useamman vuoden sama, pystyttäisiin luomaan suhteita, joka tarkoittaisi mielenkiintoisempia haastatteluja ja spekulaatioita. Jos ajatellaan esim herroja Kulta ja Mustakari niin heidän ainoa ansio noin toimituksellisesti on se, että he ovat kiertäneet sirkuksen kanssa pitkään ja näin ollen ovat saaneet perspektiiviä moneen asiaan. Vastaavaa toivoisi TV-toimituksesta varsinkin kun se on nyt maksullista. Myöskään kielitaito ei olisi pahitteeksi. Nythän herroista kukaan ei puhu muutakuin kouluenglantia.

hurjapäätön

formulat kulkee kovaa
Sijainti
MONACO!!!
HÖYNÄ sanoi:
No en kyllä tiedä montako formulaa tämä salaperäinen sinö on nähnyt. Mutta Kyllönen ei kyllä niistäkään vähistä jotka on sattunut näkemään ole ainakaan mitään ymmärtänyt!:)
Samat varmaan specsit Kyllösen tiedossa kun kaikkien muidenkin.

Viimeksi muokattu: