Formula 1 jatkaa Maikkarilla.

WebSlave

Trackman
*wruuum* sanoi:
Kyllösen jälkeiset selostajat eivät ole luoneet yhtään legendaarista tilannetta, sellaista jota viitsisi muistella ja katsoa esimerkiksi videolta toisen kerran vuosienkin jälkeen ja tuntea sen hurmoksen uudestaan.
Minulle legendaariset tilanteet tulevat itse kisasta. Selostus on päälleliimattua ja Kyllönen korkeintaan onnistuu pilaamaan tunnelmaa hehkutuksellaan. Makuasia, myönnän.
Miksi luulette että Mertaranta on jääkiekossa niin suosittu kansan keskuudessa?
Jääkiekko on nopea laji, F1 ei ole. Sitäpaitsi Mertarannan hehkutus ja innostus ei kuulosta epäaidolta ja asiantuntemattomalta, kuten Kyllösen. OK, molemmat ovat lajistaan innostuneita, mutta muistettava on sekin, että Mertarannan rakkain laji on jalkapallo, ei jääkiekko. Mertatannalla kyse on enemmän ammattitaidosta, ja se Kyllöseltä puuttuu. Kyllönen on innostusta ilman ammattitaitoa.
En pidä itseäni HC fanina formuloissa, katson kun telkkarin ääreen pääsen
Minä pidän itseäni HC-fanina, ja täytyy olla melkoisen raskaat syyt, jotta missaisin mainoksettoman kisalähetyksen tai edes aika-ajot. Vapaatkin pyrin katsomaan parhaani mukaan töistä huolimatta.
herb sanoi:
Mutta kun näiltä selostajilta ja kommentaattoreilta puuttuu kyky edes seurata saati sitten analysoida kierros-aikoja tms kuvaruudun ulkopuoleisia asioita.
Totta. Tosin nykyporukalta se onnistuu paljon paremmin kuin Kyllösen remmiltä. Vähemmän puutaheinää on parempi kuin pihalla oleva pääselostaja, jota muiden täytyy koko ajan korjata. Faktoihin perustumaton hehkutus ei todellakaan korvaa oikeaa tietoa.
CARTer sanoi:
Kokonaisuutena DTM-lähetykset peittoavat Maikkarin F1-tarjonnan.
Olen eri mieltä, mutta sehän on makuasia, kuten ylempänä myönnän.

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
Suurin osa ei vieläkään tunnu ymmärtävän sitä, että MIKSI Kyllönen, Tuominen ja Saari mokailivat Maikkarin Formula-lähetyksissä niinkin paljon.

Syy on yksinkertainen: F1 ratojen selostuskopit ovat pääosin naurettavan pieniä vaneerikoppeja, jossa on kaksi ehkä 14-tuumaista (tai pienempää) television näköistä ruutua. Toinen seuraa lähetyksen pääkanavaa ja toinen kierrosaikoja. Yritä nyt siinä sitten pysyä ajantasalla paremmin kuin kotona, jossa lähetyksiä seurataan 32-tuumaisesta laajakuva telkkarista tai jopa suuremmasta, EIKÄ kotona tarvitse samaan aikaan selostaa tai katsoa välillä kierrosaikoja toisesta ruudusta! Eräät tuntuvat tapittavat Formuloita silmä tarkkana ja korvat höröllä lähinnä vain sen takia josko selostajaparka taas mokaisi jotenkin. :jaska:

Joku jo mainitsikin Kyllösen selostukset Canal Digitalin edesmenneissä monikanavalähetyksissä. Niistä Matti ei virheitä tehnyt. Ei tule ainuttakaan mieleen. Päinvastoin. Matti oli paremmin ajatasalla kuin katsoja. Kokoajan! Neuvoi mm. vaihtamaan kanavalle, jossa tapahtui jotain, kun samaan aikaan muilla ei ehkä tapahtunut. Loistavaa palvelua kertakaikkiaan.

No mistäs tämä johtui? No yksin kertaisesti siitä, että Matilla oli Canalin selostamossa kaikki kanavat auki yhtäaikaa ja omilla ruuduillaan! Kunnon työolosuhteet ja selostuksen tasokin nousi aivan uuteen luokkaan. :idea:

Viimeksi muokattu:

Rip3

Well-known member
Sijainti
Vaasa
WebSlave sanoi:
Minulle legendaariset tilanteet tulevat itse kisasta. Selostus on päälleliimattua ja Kyllönen korkeintaan onnistuu pilaamaan tunnelmaa hehkutuksellaan. Makuasia, myönnän.
Eiköhän tässä puhuttu nimenomaan selostajan tekemistä legendoista? Tilanteet radalla on ihan toinen juttu.

WebSlave sanoi:
Jääkiekko on nopea laji, F1 ei ole.
Jep, siinähän on enemmän taukoja kuin peliä, onneksi formuloissa ei pidetä joka kierroksen jälkeen taukoa.

WebSlave sanoi:
Vähemmän puutaheinää on parempi kuin pihalla oleva pääselostaja, jota muiden täytyy koko ajan korjata. Faktoihin perustumaton hehkutus ei todellakaan korvaa oikeaa tietoa.
Oikeen muistuu mieleen Saaren älyttömän tarkat varikkopysähdys arvuuttelut viime kaudelta, ei olisi enempää voinut pieleen menne vai väitätkö muuta? Saari/Kyllönen täysiä pönttöjä, mutta Kyllönen edes yrittää hehkuttaa. Saaren selostus ajoilta tulee tälläiset tärkeät asiat formuloista mieleen kuin kerppenin rehtori, hallintopäällikkö ja oviedon ihmisohjus. Mitäköhän tällä kaudella:jaska:

tässä videossa esiintyy kaksi formuloiden parasta toimittajaa, mutta sisältää kuitenkin onneksi yhden legendaarisimmista suomalais suorituksista F1 radoilla:wink: http://www.youtube.com/watch?v=mqmoWG5D_-I

Mutta makuasioitahan nämä, kuten itse mainitsit:thumbup:

mihy

Active member
Karpow sanoi:
Syy on yksinkertainen: F1 ratojen selostuskopit ovat pääosin naurettavan pieniä vaneerikoppeja, jossa on kaksi ehkä 14-tuumaista (tai pienempää) television näköistä ruutua.
Paitsi että parina viime kautena selostus on hoidettu suurelta osin Helsingistä käsin. Pulkkinenkin hoiti vapaiden selostukset kotomaasta ja varikolla haahuili vain Mustakari. Onneksi sentään Keke oli saatu mukaan pre race -lähetyksiin.

IMO parhaiten selostus taittui silloin, kun Saari ja kumppanit vaivautuivat paikanpäälle. Saarestakin huokui intoa, kun olivat Salon kanssa kiertelemässä ja kyselemässä kuinka paljon autoihin on tankattu :)

Warwick

Well-known member
Mä luuluen että suurin tekijä siihen että miksi äijät eivät paikanpäällä iana olleet on se että heille on annettu rajattu budjetti (ei se erkkikään siellä nähtävästi aina ruokaakaan saa :p ). Tai se että maikkarin F1 sopimuksessa oli rajattu määrä kilpailuja mihin koko tiimis sai mennä.
En usko kuitenkaan usko että se selostus tiimistä oli kiinni.

*wruuum*

Well-known member
Rip3 sanoi:
Eiköhän tässä puhuttu nimenomaan selostajan tekemistä legendoista? Tilanteet radalla on ihan toinen juttu.
Nimenomaan näin, sillä pelkästään radalla ajetun kierroksen ja yhden hetken saa legendaarikseksi esim. lauseella "sivuluisussa Häkkinen tulee vielä tuon viimeisen Rivazzan kurvin..." :alppu: :thumbup:

WebSlave sanoi:
Sitäpaitsi Mertarannan hehkutus ja innostus ei kuulosta epäaidolta ja asiantuntemattomalta, kuten Kyllösen... ...Mertatannalla kyse on enemmän ammattitaidosta, ja se Kyllöseltä puuttuu. Kyllönen on innostusta ilman ammattitaitoa.
Taitaa olla sitä paljon puhuttua makuasiaa, koska itse en lähde arvioimaan eri selostajien ammattitaitoa, varsinkaan eri lajien parissa. Varsinkin kun tuota kokemusta ei ole niin paljoa penkkiurheilusta.

Ja kuten aikaisemmassa postauksessa toin ilmi, niin uskon että tavallinen kansa tykkää myös Kyllösestä eniten (tai ei välitä kuka siellä selostaa). Ehkäpä enemmän HC fani kaipaa sitä jotain selostuksessa, mitä itse en osaa kaivata.

Nämä Kyllösen jutut nyt vaan ovat minun makuuni. :thumbup:

WebSlave

Trackman
Rip3 sanoi:
Eiköhän tässä puhuttu nimenomaan selostajan tekemistä legendoista?
En tiedä mistä puhut. Hassuista sanakäänteistä? Kuten sanoin, minulle legendaariset tilanteet tapahtuvat radalla, ei selostuskopissa.
Jep, siinähän [jääkiekossa] on enemmän taukoja kuin peliä, onneksi formuloissa ei pidetä joka kierroksen jälkeen taukoa.
Tarkoitan itse pelin tempoa. F1:ssä tilanteet kehittyvät hitaasti, ja vain harvoin tapahtuu paljon lyhyessä ajassa.
Oikeen muistuu mieleen Saaren älyttömän tarkat varikkopysähdys arvuuttelut viime kaudelta, ei olisi enempää voinut pieleen menne vai väitätkö muuta? Saari/Kyllönen täysiä pönttöjä, mutta Kyllönen edes yrittää hehkuttaa.
Kuka muistaa mitäkin. Osa ennustuksista on mennyt myös kierroksen parin tarkkuudella oikein. Kyllönen ei ollut sen parempi. Yhtä huonolla asiantuntemuksella varustetuista selostajista kuuntelen mielummin sitä, joka hehkuttaa vähemmän. Varsinkin, kun hehkutuksen aiheet ovat yleensä enemmän tai vähemmän keinotekoisia.
Saaren selostus ajoilta tulee tälläiset tärkeät asiat formuloista mieleen kuin kerppenin rehtori, hallintopäällikkö ja oviedon ihmisohjus.
Minua nuo eivät häiritse. Enemmän häiritsi Kyllösen sinivalkolasit. Sama pätee myös DTM-selostuksiin. Häkkisen tekemisiin kiinnitetään aivan liikaa huomiota muun kilpailun kustannuksella.

Viimeksi muokattu:

MattiKyllönen

Well-known member
Sijainti
Suomi Finland Perkele
Kylläpä täällä tuntuu olevan kovan sortin selostajia foorumi täynnä. Itsekin monesti kisaa seuranneen, olen huomannut tapahtumia paljon ennen selostajia ja mielessäni kironnut niiden hitautta ja hoksottimia, mutta mutta..koittakaapa jokainen varsin huvikseen, kun kausi alkaa, että väännätte töllöstä äänet pois ja toimitte koko perheelle selostajana, samaan aikaan, kun seuraatte netistä kuljettajien kierrosaikoja ym. asiaan liittyvää:D En usko sen olevan mikään kovin helppo homma, kun selostat kahden tunnin kisalähetyksen läpi, edes koti/kaveriporukalle, saati miljoonalle tv-katsojalle. Näitä selostuksiahan voi sitten nauhoittaa ja upata heti kisan jälkeen jakoon, niin voitaisiin täällä arvostella porukalla se paras selostaja. Kauden jälkeen voidaankin sitten "myydä" tämä selostaja MTV:lle tosihommiin:wink: :D :D :D

*wruuum*

Well-known member
Rip3 sanoi:
Eiköhän tässä puhuttu nimenomaan selostajan tekemistä legendoista?
WebSlave sanoi:
En tiedä mistä puhut. Hassuista sanakäänteistä? Kuten sanoin, minulle legendaariset tilanteet tapahtuvat radalla, ei selostuskopissa.
WebSlave sanoi:
F1:ssä tilanteet kehittyvät hitaasti, ja vain harvoin tapahtuu paljon lyhyessä ajassa.
Minä kerron mistä täällä puhutaan kun kerran tiedän, eli täällä puhutaan F1 selostajista, ei F1:ten tapahtuma rikkaudesta.

Myös minulle legendaariset tilanteet tapahtuvat radalla, mutta minua ei haittaa, vaikka joku loisikin tunnelmaa ja hehkuttaisi ihan itse keksityin adjektiivein, substantiivein, verbein... (vaikka sitten paperille kirjoitettuna) kisan kulkua.

Itse katselen joka vuosi kymmeniä lähtöjä moottoriurheilua radan varrelta, ihan itsekseni tai kavereiden kanssa, eikä siinä selostajaa tarvita. Voisin ihan hyvin katsoa Formuloitakin ilman selostajaa. Kyllähän niistä moottorin äänistä nauttisi, mutta kieltämättä jotain jäisi puuttumaan.

Kuten itsekkin tässä jankkaan, niin maku kysymyksiin tämä aina päättyy. Joten olisiko meidän aika siirtyä käsittelemään jossain topicissa erikseen, mikä tekee hyvän selostajan kenenkin mielestä Formuloihin? Taitaapi jo vapaan puolelta löytyä.

Tätä ei liian vakavasti saa ottaa (huomatkaa punainenlanka :thumbup: ), mutta eikö historia tunne useita suur miehiä vuosisatojen saatossa (kuten Kyllönen :D ), jotka osasivat kansaa kiihottaa hurmokseen mukaansa tempaavilla puheilla ja julistuksilla. Eivät nämäkään miehet kaikkia saaneet puolelleen, mutta enemmistö kansaan ne vetosivat.

Joistakin henkilöistä löytyy sitä jotain, karismaa, särmää, mikä vuosienkin jälkeen laittaa täällä ihmiset toivomaan, että kunpa vielä kerran, edes yhden kerran saisi istua television ääreen Mattia kuuntelemaan. :D

Ps. Tämä oma hehkutus ampuu jo niin yli, että en olisi uskonut tällaista koskaan kirjoittavani. Enkä usko, että Kyllönen oikeasti sen kummemmin meikää ehkä lopulta enään säväyttäisikään.;)

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Kyllä F1-selostajaksi pitäisi saada sellainen ihminen, joka tietää lajista todella paljon, mutta on myös media-alan ammattilainen. Tässä lajissa se vaan on valitettavan harvinaista löytää sellainen selostaja. Esim. Eurosportilla on aivan loistava maantiepyöräilyn selostaja. Tietää paitsi lajin kiemurat niin myös kilpailuihin liittyviä olennaisia asioita. Ja ennen kaikkea osaa selostaa oikeita asioita oikeaan aikaan ja on about koko ajan hereillä. Esim. jollain tour de francen pitkällä etapilla hän osaa kyllä pitää lajista kiinnostuneen katsojan tv:n äärellä myös silloin kun itse kisassa on vähän tylsempiä hetkiä.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Epäilen vahvasti, että moni yhdistää Kyllösen selostuksen Schumi-Mika -taisteluihin, joista surkeakin selostaja olisi saanut mielenkiintoisia
-> Selostusta pidettiin mielenkiinnon takaajana, vaikka se oli tapahtumat radalla.

Kyllähän sen usein huomasi, että Kyllönen itsekin masentui, kun Mika keskeytti ja se heijastui aivan liikaa selostukseen.

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
jaska sanoi:
Epäilen vahvasti, että moni yhdistää Kyllösen selostuksen Schumi-Mika -taisteluihin, joista surkeakin selostaja olisi saanut mielenkiintoisia
-> Selostusta pidettiin mielenkiinnon takaajana, vaikka se oli tapahtumat radalla.
Onneksi moiset epäilyt sai unohtaa turhina viimeistään vuoden 2005 DTM-lähetysten pläjähtäessä ruutuun. Toki DTM:ssäkin on nähty huikeita tilanteita, mutta yleensä suomalaismenestyksen varaan selostusta ei yksinkertaisesti voi jättää. Selostajan täytyy ottaa haltuun tilanne kuin tilanne.

Uusien haasteiden parissa loistava selostajakin voi aina kehittyä vieläkin paremmaksi.

Rapu-70 sanoi:
Itse toivoisin näihin MTVn systeemeihin jotain jatkuvuutta tiiminkin osalta, jotta tiimi pystyisi tekemään kauden aikana muutakin kuin ihmettelemään että "onpas täällä Monacossa paljon katsojia". Jos tiimi olisi esim useamman vuoden sama, pystyttäisiin luomaan suhteita, joka tarkoittaisi mielenkiintoisempia haastatteluja ja spekulaatioita.
Mustakari on kiertänyt suunnilleen jokaikisen GP:n vuodesta 1989 alkaen, siinähän onkin ollut aikaa luoda suhteita. No onhan Ekillä jo aika hyvät suhteet Kekeen, joka pystyy tarvittaessa järjestämään haastatteluun jonkun vanhan Williams-kaverinsa.

Joskus vaihtelu virkistää, esim. Markus Autero ei aikoinaan epäillyt hetkeäkään vaan tarttui suoraan toimeen DTM-lähetyksissä. Lajista riippumatonta ammattitaitoa.

Toni

Puusilmä
Sijainti
Kajaani
Itse en niinkään kaipaa selostusta ruudulla näkyviin tilanteisiin. Ainakaan koko aikaa. Se mitä minä haluaisin tietää, tapahtuu todellakin ruudun ulkopuolella. Esimerkiksi juuri varikkokäyntien jälkeiset erot, kierrosajat ja niiden kehittyminen. Ja jos kärkiporukassa alkaa tulla eroa, niin juuri se tieto, (jonka joku jo mainitsikin) että onko toinen kasvattanut vauhtiaan, vai toinen hidastanut.
Ja jos jonkun kuljettajan kierrosajat putoavat monella sekunnilla, niin spekulaatiot syystä eivät ainakaan minua haittaa.
Kiva olisi myös saada lisätietoa tapahtumista jotka juuri ehtivät vilahtaa ruudussa ennen kuin leikataan toiseen kameraan (ulosajot ja sen sellaiset). Mutta ymmärrän kyllä jos selostajat eivät niitä aina huomaa.
Lähetyksiin mainospuolella olisin kaivannut aina vielä enemmän joustavuutta. Varsinkin mainostauolle mentäessä. Katkon olisi voinut vielä juuri sillä sekunnilla, jos radalla tapahtuu jotain mielenkiintoista. Vaikkapa juuri nyt sitten mm:n kannalta ratkaiseva ohitus. Välillä kun vaikutti, että mainostaukojen ajankohta on valittu ennen kisaa ja valettu sitten betoniin. Tosin maikkarin toiminta sarjapuolella on ollut ala-arvoista joten ihmekös tuo. Viittaan tietenkin siihen, että tauot ovat pääsääntöisesti alkaneet jopa kesken lauseen ja ohjelma jatkunut sitten jostain muusta kohtauksesta.

Kaikki tämä on tietenkin ihan teoreettista, sillä lähetyksiä en tule suorana enää näkemään, enkä syksyllä edes jälkikäteen. Ellei nyt sitten tapahdu mitään "vedestä viiniksi" tasoisia ihmeitä. Otinpahan kuitenkin kantaa... :wink: