Formula 1 kuolemantapaukset! (Kuvia, keskustelua)

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Freejack sanoi:
kuinkahan pitkään tuo putki jatkuu? 2000-2010 aika saattaa hyvinkin mennä ilman kuolinkolareita
Ykkösissä on sattunu kuolinkolareita ja kuolemantapauksia useampiaki Imolan '94 jälkeen.

Syylliset (eli kuskit) tosin on pysyny hengissä.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Täällä ei oo tainnu olla vielä sitä oiskon ollu joku 90-luvun F3000-kisa tms., jossa oisko Magny Coursissa jollaki lensi auto ikävästi. Joku tietävä varmaan tietää ja heittää infoa ja linkkiä.

Joskus näin sellasen kauhistuksen, ku valokuva Zanardista ja autosta onnettomuuden jälkeen. Siinä tuli ikävä suttuista videokuvaa.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
VJR sanoi:
Täällä ei oo tainnu olla vielä sitä oiskon ollu joku 90-luvun F3000-kisa tms., jossa oisko Magny Coursissa jollaki lensi auto ikävästi. Joku tietävä varmaan tietää ja heittää infoa ja linkkiä.
Tuolla oli selkeä listaus, josta löyty helposti, että kyseessi oli tällanen kaveri: Marco Campos

Ja vuosi oli 1995.

edit:
Ja linkki

edit2:
Sekoitin varmaa kaks eri kolaria. Eli en oo ihan varma oliko toi sittenkään se kolari, mikä mulla oli mielessä. Tai sitten oli. Tai ehkä
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Tuoreista F1-kuolonkolareista kannattaa mainita myös Pierre Chauvet'n kuolema Mostissa 2002 ajetussa Euroboss-sarjan osakilpailuissa (sarjassa ajetaan ilmeisestikin 1990-luvun F1-autoilla)

Hän ajoi muistaakseni vuoden 1995 Arrowsia.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4662
Sijainti
Kokkola
Muistaako väki sen videopätkän jonka postasin f1-videoita ketjuun jossa oli joku hirveä kolari.. F1-auton näköinen. Auto meni aivan palasiksi ja ainakin yksi rengas taisi osua johonkin toimitsijaan.. Sitä vaan että mikähän kisa ja vuosi oli?
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Vanhahan toi on mutta tuli tsekaatua kuinka paljon hienoja vanhoja pätkiä You Tubesta löytyykään.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Mikähän pätkä se lienee sellainen, se tuli jostain Raceworld TVn kautta. Joku pienempi siipiautoluokka se oli, jossa auto kimposi mutkaan tultaessa edellä ajavan takarenkaasta lentoon ja päätyi sitten väärinpäin rengasvalliin. En valitettavasti saanut selvää miten siinä kävi.
 

Godspeed

Well-known member
Liittynyt
8.2.2002
Viestit
103
Partsi sanoi:
Joku pienempi siipiautoluokka se oli, jossa auto kimposi mutkaan tultaessa edellä ajavan takarenkaasta lentoon ja päätyi sitten väärinpäin rengasvalliin.
Tarkoitat mahdollisesti Hirokazu Nagayan onnettomuutta Formula Dream -luokan kisassa Suzukassa. Vuosi oli 2002 ja kisa oli osa Japanin GP-viikonloppua. Nagaya käsittääkseni halvaantui ja TV-kuvaaja selviytyi säikähdyksellä.

Olin jo uppaamassa videota, mutta näkyypä tuo olevan YouTubessakin .
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Godspeed sanoi:
Tarkoitat mahdollisesti Hirokazu Nagayan onnettomuutta Formula Dream -luokan kisassa Suzukassa. Vuosi oli 2002 ja kisa oli osa Japanin GP-viikonloppua. Nagaya käsittääkseni halvaantui ja TV-kuvaaja selviytyi säikähdyksellä.

Olin jo uppaamassa videota, mutta näkyypä tuo olevan YouTubessakin .
Siinä kävi ratavirkailijalla sellanen tuuri että muistaa koko lopun elämäänsä.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Godspeed sanoi:
Tarkoitat mahdollisesti Hirokazu Nagayan onnettomuutta Formula Dream -luokan kisassa Suzukassa. Vuosi oli 2002 ja kisa oli osa Japanin GP-viikonloppua. Nagaya käsittääkseni halvaantui ja TV-kuvaaja selviytyi säikähdyksellä.

Olin jo uppaamassa videota, mutta näkyypä tuo olevan YouTubessakin .
Ei ollut tuo. Siinä pätkässä autot tuli suoraa jonka päässä olis silmämääräisesti 90 asteen mutka oikealle. Ja tämä ilmaan lähtenyt auto lensi mutkassa suoraan rengasvalliin väärinpäin jääden siihen.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Partsi sanoi:
Mikähän pätkä se lienee sellainen, se tuli jostain Raceworld TVn kautta. Joku pienempi siipiautoluokka se oli, jossa auto kimposi mutkaan tultaessa edellä ajavan takarenkaasta lentoon ja päätyi sitten väärinpäin rengasvalliin. En valitettavasti saanut selvää miten siinä kävi.
Mulla on koneella pätkä Lucas di Grassin onnettomuudesta F3:ssa(?), se sopisi tuohon kuvaukseen suht hyvin, paitsi että auto taisi päätyä pohja alaspäin. En jaksa tosin tarkistaa just nyt :eek:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Lisko sanoi:
Tuossakin oli kaksi yllättävän vaarallista tilannetta joista ei ole paljoa puhuttu:
-Tuo kohta missä tuo Prostin auto ajautuu tuon Sauberin päälle; lähellä oli, ettei Prostin auto 'laskeutunut' tuon Sauber-kuskin pään päälle.
-Tämä missä Benetton vetää (olikos Fisichella vai Wurz?) katolleen..takaa tuleva Prost:n auto oli kohtuu lähellä osua suoraan kuskin pään kohdalle, mutta tuo Prost:n kuski sai juuri ja juuri hidastettua ajoissa
-Lisäksi tuo Schumin onnettomuus Australian GP:n harjoituksissa missä vedetään sivuttain kieppejä ilmassa olisi voinut päättyä pahasti, mutta tuuria oli onneksi hieman matkassa
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Partsi sanoi:
Ei ollut tuo. Siinä pätkässä autot tuli suoraa jonka päässä olis silmämääräisesti 90 asteen mutka oikealle. Ja tämä ilmaan lähtenyt auto lensi mutkassa suoraan rengasvalliin väärinpäin jääden siihen.
Tarkoitat varmaan jompaa kumpaa näistä:

Giovanni Tedeschi, World Series by Renault -sarjan Zolderin osakilpailu 2005. Onnettomuudessa ei käynyt kovinkaan pahasti mutta pelottavan näköinen se oli. Auto lensi ilmaan täydessä vauhdissa kuten Gilles Villeneuven onnettomuudessa, laskeutui turvakaaren varaan asvalttiin ja liukui ylösalaisin radalta ja päätyi lopulta turva-aivan yli radan ulkopuolelle. Giovanni Tedeschi, Zolder 2005

Lucas Di Crassi (kuten Ifb jo ehdotti) Hockenheimissä 2005 F3 Euro Seriesin kilpailussa. Onnettomuus oli liki yksi yhteen tuon Zolderin tapauksen kanssa paitsi että auto jäi nokka pystyssä verkkoaitaa vasten rengaskasan päälle.Lucas Di Grassi, Hockenheim 2005
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Viimeksi muokattu:

Godspeed

Well-known member
Liittynyt
8.2.2002
Viestit
103
Auto voi ponnahtaa käsittämättömän korkealle toisen auton takapyörästä. 19.10.1997 Japanin F3-sarjan Fujin osakilpailun ensimmäisellä kierroksella tapahtuneen kahden auton kolarin takia turva-auto tuli radalle. 17. ruudusta lähtenyt Takashi Yokoyama ei ehtinyt reagoida toisten autojen jarrutukseen vaan kimposi toisesta autosta kohtalokkaasti radan ylittäneeseen rakennelmaan. Absurdi onnettomuus, jonka paikan päällä nähneet usein toteavat, että on hyvä, ettei siitä ilmeisesti ole saatavilla videomateriaalia.

Kuva , onnettomuuden kuvaus ja Atlaksen keskustelu aiheesta .
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Godspeed sanoi:
Auto voi ponnahtaa käsittämättömän korkealle toisen auton takapyörästä. 19.10.1997 Japanin F3-sarjan Fujin osakilpailun ensimmäisellä kierroksella tapahtuneen kahden auton kolarin takia turva-auto tuli radalle. 17. ruudusta lähtenyt Takashi Yokoyama ei ehtinyt reagoida toisten autojen jarrutukseen vaan kimposi toisesta autosta kohtalokkaasti radan ylittäneeseen rakennelmaan. Absurdi onnettomuus, jonka paikan päällä nähneet usein toteavat, että on hyvä, ettei siitä ilmeisesti ole saatavilla videomateriaalia.

Kuva , onnettomuuden kuvaus ja Atlaksen keskustelu aiheesta .
Vastaava oli aika lähellä F1:ssäkin, Gerhard Bergerin ja Riccardo Patresen kolarissa Estorilissa 1992.
 

Godspeed

Well-known member
Liittynyt
8.2.2002
Viestit
103
Tilannehan lähti tuolloin liikkeelle siitä kun Berger oli menossa varikolle ja hidasti voimakkaasti, jolloin takaa tullut Patrese ei ehtinyt enää siirtyä riittävästi sivuttaissuunnassa vaan hänen Williamsinsa kimposi Bergerin takapyörästä kohti rataa ylittävää siltaa, johon se ei onneksi kuitenkaan osunut. Youtubessa onnettomuus on hyvin esillä. Muistin, että lento oli ollut korkeampikin.

Muistelisin, että onnettomuuden jälkeen Patrese olisi toimettunut turvallisuusrintamalla ja ehdottanut seuraavan kisan kuljettajakokouksessa, että varikolle kaartava kuljettaja varoittaisi takaa tulevia tästedes hyvissä ajoin käden nostolla. Näin sovittiin ja kuljettajat noudattivatkin uutta keskinäistä ohjettaan kolmea lukuunottamatta; näiden joukossa Patrese itse... :dunno:

Eurosportin kommentaattorina tuolloin toiminut John Watson totesikin tilanteesta lakonisesti, että "Some things never change in Formula 1...". :wink:
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Palkopoika sanoi:
Tiedä jos tämä jo oli täällä. Aika vahvoja pätkiä siinäkin. Jälkeenpäin tuli mieleen että oliko pakko kattoa tämäkin :frown:
:frown:

Prycen traaginen onnettomuus osoittaa, ettei sitä Safety Caria turhaan radalle koskaan tuoda.
 

Rekku

Member
Liittynyt
28.5.2006
Viestit
7
poko sanoi:
:frown:

Prycen traaginen onnettomuus osoittaa, ettei sitä Safety Caria turhaan radalle koskaan tuoda.
Tuolla alussa jo käsiteltiin tuota Prycen onnettomuutta. Hetki sitten katsoin tuon onnettomuuden ja se on kyllä järkyttävä. En suosittele kenenkään katsottavaksi, mutta jokainen tekee kuten haluaa.
 
Ylös