Formula 1 kuolemantapaukset! (Kuvia, keskustelua)

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aeuk sanoi:
EDIT: Ei nyt sillä, että mitenkään noita tapauksina olisin vertailemassa, mutta jotenkin vaan pisti miettimään. Olisiko nykyaikanakin "sammutustoiminta" tositilanteessa joillain radoilla yhä yhtä olematonta kuin Williamsonin tapauksessa?
Ei, mutta verrattuna muuhun kilpailuissa työskentelevään porukkaan ovat varmasti huonommin briiffattuja. Ratavalvojathan ovat jokseenkin poikkeuksetta vapaaehtoisia, eikä se yleensä ole paras malli järjestää tuollaista. Todellisessa hätätilanteessa on nykyjään asia eri jo varusteiden kautta, ennenhän kuljettajat olivat ainoat tulenkestäviä asusteita kantaneet ja siksi myös ainoita toimijoita paloissa. Myös hengenvaarallisten tilanteiden harjoitteluun on varmasti panostettu, mutta joku tuollainen tilanne, jossa valvoja ei tiedä, olisiko sammuttamisesta enemmän haittaa kuin hyötyä, jäänee väkisinkin vähemmälle huomiolle.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Mihin tuo Greg Moore tarkemminottaen kuoli? Niskat nurin?

Ps. Onko muuten Kenny Bräckillä vielä voimassa maailmanennätys tuosta, että miten suuresta g-voimanvaikutuksesta on selvitty hengissä (siis hetkellisestä)? Muistelisin, että Bräck (miten kirjoitetaan?) olisi tuossa surullisenkuuluisassa tapauksessa rikkonut entisen ennätyksen ja oikein rankasti.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Rusina sanoi:
Mihin tuo Greg Moore tarkemminottaen kuoli? Niskat nurin?

Ps. Onko muuten Kenny Bräckillä vielä voimassa maailmanennätys tuosta, että miten suuresta g-voimanvaikutuksesta on selvitty hengissä (siis hetkellisestä)? Muistelisin, että Bräck (miten kirjoitetaan?) olisi tuossa surullisenkuuluisassa tapauksessa rikkonut entisen ennätyksen ja oikein rankasti.
Muistelisin että David Purley ainakin altistui yli 170 g:n hidastuvuudelle silverstonessa 1977(?).
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
...

Lisko sanoi:
Tässä on Greg Mooren kuolonkolari :(

Alkaa olla jo sen luokan tälli ettei tuosta selviäis yhtään paremmin vaikka ois
f1:nen alla

http://video.google.com/videoplay?docid=-8201535310855577175&q=greg+moore
Moon nähny tuon livenä. Siis TV:stä.

Reilun tunnin kuluttua tuon pätkän näyttämisen jälkeen Eurosport näytti sen uudelleen.

Kuvan päälle oli editoitu teksti: Greg Moore 1975 - 1999.

Silloin tuntui huonolta.

Asiaa luultavasti puitiin silloisella Varikon keskustelupalstalla, en muista täysin varmasti.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Vilperi sanoi:
Muistelisin että David Purley ainakin altistui yli 170 g:n hidastuvuudelle silverstonessa 1977(?).
Minä muistelin, että Bräckin kohdalla puhuttiin yli kahdestasadasta..

Tosin Bräck taisi mennä melkolailla totaalisesti rikki tuossa(?), mutta hengissä pysyi
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Rusina sanoi:
Minä muistelin, että Bräckin kohdalla puhuttiin yli kahdestasadasta..

Tosin Bräck taisi mennä melkolailla totaalisesti rikki tuossa(?), mutta hengissä pysyi
Juu, voihan se olla. Tosta Bräckin tapauksesta en tarkempaa tietoa omaa, mutta toi Purleyn kolarin muistan joskus kantaneen tota eniten g-voimia viittaa harteillaan.
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Tiedä jos tämä jo oli täällä. Aika vahvoja pätkiä siinäkin. Jälkeenpäin tuli mieleen että oliko pakko kattoa tämäkin :frown:
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Vallan hyvälaatuinen koostehan tuo on. Sen kun katsoo niin onkin nähnyt suunnilleen kaiken oleellisen. Lisätiedot esim. WikiPediasta.

Synkistelyn lomassa voisin kuitenkin muistuttaa siitä onnellisesta asiasta, että juuri nyt on - ainakin käsittääkseni - menossa pisin jakso ilman kuljettajan kuolemaa. Edellinenhän siis tapahtui 1.5.1994. Nykyinen jakso on jo n. 2 kk pidempi, kuin tuo 13.6.1982 - 30.4.1994. Ratavalvojiahan on kyllä menehtynyt, mutta toivottavasti sekin tilasto pysyy muuttumattomana jatkossa.

P.s. Lisätäänpä vielä linkki hienoon kuvaan. Tuo kuva kertoo jo aika paljon aikansa turvallisuuskäsityksestä esim. yleisön ja tuon reunavallin osalta. Nykyaikana ei taitaisi mennä ihan läpi...
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
McHaka sanoi:
Tuo kuva kertoo jo aika paljon aikansa turvallisuuskäsityksestä esim. yleisön ja tuon reunavallin osalta. Nykyaikana ei taitaisi mennä ihan läpi...
Eikä nykyään taitaisi olla yli minuutin ajan palavan auton ainoana sammuttajana yksi kuljettaja, ratavirkailijoiden vain pällistellessä vieressä. Tuli oikeasti paha olo tuota koostevideota katsoessa tuossa kohtaa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kisoissahan ei välillä 1982-94 kuollut kuljettajia, mutta Elio de Angelishan tunnetusti menehtyi testeissä 1986. Sikäli nyt ollaan jo muutaman vuoden edellä edellistä ennätystä, hienoa.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Juu, testit on tietty vielä ekstrana voi ottaa tilastoihin, mutta tulipahan tuo GP-viikonloppujen hengissäsäilymisennätyskin nyt rikottua.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Ei liity sinällään kuolemiin radalla, mutta vuosina 1992-1995 joka vuosi yksi F1-maailmanmestari kuoli (Hulme, Hunt, Senna, Fangio), kun sitä ennen heitä ei ollut peräkkäisinä vuosina menehtynyt.

Ilman kuljettajan kuolemaa on ajettu nyt 207 kilpailua peräkkäin. Ilman kuolemantapausta F1-kilpailussa on ajettu 94 kilpailua putkeen.
 

Freejack

Well-known member
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
132
kuinkahan pitkään tuo putki jatkuu? 2000-2010 aika saattaa hyvinkin mennä ilman kuolinkolareita
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Eihän tuota voi ennustaa, tottakai laji ja autot ovat tulleet turvallisemmiksi mutta seuraava kuolonkolari voi tulla koska vaan. Toivotaan toki että ei.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Varoitus! Sisältää kuvan kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta :(



Riccardo Paletti '82 Montreal

Kuten suurin osa varmasti tietää ja näkee Paletin kuolin syy oli Osellan ratin tekemät vakavat rintakehän vammat eikä niinkään se myöhemmin syttynyt palo. Ottaen huomioon että Paletin törmäysnopeudeksi on arvioitu 165 km/h, ei sen aikaisen Osellan keularakenteilla olisi selvinnyt muistakaan pahemmista onnettomuuksista. :thumbdown

Laitettakoon liitteeksi vielä kuva muutamaa vuotta aikaisemman vuosimallin formulan keularakenteiden "läpileikkauksesta" muistuttamaan sen ajan "turvallisuudesta"

 
Viimeksi muokattu:

Freejack

Well-known member
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
132
On tuo osella aika romunnäköinen auto muutenkin :nope:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Il Tempo Gigante sanoi:
Moon nähny tuon livenä. Siis TV:stä.

Reilun tunnin kuluttua tuon pätkän näyttämisen jälkeen Eurosport näytti sen uudelleen.

Kuvan päälle oli editoitu teksti: Greg Moore 1975 - 1999.

Silloin tuntui huonolta.

Asiaa luultavasti puitiin silloisella Varikon keskustelupalstalla, en muista täysin varmasti.
Kyllä kun tuon näki tuli huudahdettua aika kovaa ihan vain siksi että tiesi ettei siitä voi selvitä hengissä. Se oli niin selvä juttu. Jo nuo voltit ja sitten se kun keula tökkäsi maahan. Huudon jälkeen totesin että "tosta ei voi selvitä hengissä" ja vastaus kuului jotenkin "ei varmasti". "Onnekseni" minulla on nauhalla tuo kisa. Noin kymmenen kertaa se kisa on tullut kuitenkin katsottua.
 
Ylös