Formula 1 maailman tylsin laji!

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Hyviä F1-kausia:

1997 ja 2003 olivat loistavia. Useita eri voittajia ja mestaruustaisto käytiin loppuun asti! 3 kuskia omasivat mestaruusmahdollisuudet ihan loppuun asti.

1998, 1999 ja 2000 olivat jännittäviä. Mestaruustaisto oli tiukkaa loppuun asti, mutta vain kaksi tallia taistelivat osakilpailuvoitoista. Se ei tosin haitannut sattuneesta syystä... Ainakaan Suomessa. :thumbup:

Surkeita kausia:

2001, 2002, 2004 olivat UNETTAVAN tylsiä. 2001 oli sentään useita voittajia, mutta mestaruustaistelu ratkesi tällä kaudella käytännössä jo alkumetreillä. Muilla oli kyllä vauhtia, mutta ei luotettavuutta. Mestaritallilla oli luotettavuutta JA vauhtia... Peli oli heti selvä.

2002 ja 2004: voi haukotus sentään. Yksi talli aivan ylivoimainen, eikä mestaruudesta edes taisteltu tämän tallin tallitoverusten kesken. "Let Michael pass for championship..." :mad_old:

Entäs viimekausi? Sen pilasi syvältä oleva uusipistejärjestelmä ja tänä vuonna voi käydä samoin. Yksi 0 tulos Michaelille ja 10 Alonsolle. Peli on sitten selvä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Karpow sanoi:
Entäs viimekausi? Sen pilasi syvältä oleva uusipistejärjestelmä ja tänä vuonna voi käydä samoin.
Ei pilannut. Alonso olisi voittanut helposti joka tapauksessa. Voittoja yhtä paljon kuin Kimillä (7-7), kakkossijoja enemmän (5-3), kolmossijoja enemmän (3-2) ja nelossijoja molemmilla yksi. Ei tuollaisella saldolla Kimillä ollut mitään sanomista. jos kauden "pilaamisen" estäminen olisi vaatinut parempaa menestystä Kimiltä, niin syy löytyy McLarenin epäluotettavuudesta.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
WebSlave sanoi:
Ei pilannut. Alonso olisi voittanut helposti joka tapauksessa. Voittoja yhtä paljon kuin Kimillä (7-7), kakkossijoja enemmän (5-3), kolmossijoja enemmän (3-2) ja nelossijoja molemmilla yksi. Ei tuollaisella saldolla Kimillä ollut mitään sanomista. jos kauden "pilaamisen" estäminen olisi vaatinut parempaa menestystä Kimiltä, niin syy löytyy McLarenin epäluotettavuudesta.
Pilasi. Missään vaiheessa ei syttynyt edes toivonkipinää Alonson tavoittamisesksi. Kiitos pistejärjestelmän. :doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Karpow sanoi:
Pilasi. Missään vaiheessa ei syttynyt edes toivonkipinää Alonson tavoittamisesksi. Kiitos pistejärjestelmän. :doubtful:
Toisaalta viisi voittajaa ja kuitenkin yhtä sun toista dramaattista tapahtumaa. Ei se minusta tylsän kauden määritelmää täytä, vaikka mestaruustaistelu ei hirvittävän tiukka ollutkaan. Ferrarin dominointi oli jotain ihan muuta. Sekä nopein että luotettavin auto, toisin kuin Rellulla tai McLarenilla viime kaudella.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Sitähän se on edelleen, tylsää, mutta turha tässä on enempää pälättää, ei se siitä miksikään muutu. Ekat 15min katsomista, sitten jotain muuta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Karpow sanoi:
1998, 1999 ja 2000 olivat jännittäviä. Mestaruustaisto oli tiukkaa loppuun asti, mutta vain kaksi tallia taistelivat osakilpailuvoitoista. Se ei tosin haitannut sattuneesta syystä... Ainakaan Suomessa. :thumbup:
'99 Frentzen keltaisella Jordanillaan ;)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Karpow sanoi:
Pilasi. Missään vaiheessa ei syttynyt edes toivonkipinää Alonson tavoittamisesksi. Kiitos pistejärjestelmän. :doubtful:
Kyllä oli paljonkin toivoa. Mutta kiitos vaan lukuisat +10 sijaa, Imolan vetoakseli ja Nürburgringin munaus :rolleyes:

By the way pistejärjestelmää muuttamalla Kimi ei olis päässy yhtään lähemmäksi Alonsoa. Ne voitot menivät aika tasan ... luulenpa että erilaisella pistejärjestelmällä mcLarenilla oltaisiin riskeerattu vielä enemmän. Eivät pojat vaan malta kuroa eroa laskelmoivasti.
 
Viimeksi muokattu:

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Niin, jälkiviisaana voi tietysti sanoa, että millä tahansa pistejärjestelmällä Alonso olisi voittanut aivan ylivoimaisen suvereenisti joka tapauksessa. Mutta siinä vaiheessa, kun Kimi oli sen reilut 20 pistettä perässä ei voinut kauheasti edes elätellä niitä toiveita sen takia, että voitolla ero vähenisi vain kahdella pisteellä. Jokaiseen kisaan oli kuitenkin lähdettävä sillä asenteella, että ei Montoyasta ainakaan apua olisi ;) Nojoo, ajoihan Montoya välillä loistaviakin kisoja viime vuonna, muistetaan se. Vanha pistesysteemi olisi ehkä herättänyt enemmän toiveita, mutta kuten todettua, jälkiviisaana voi sanoa, ettei tuolla mitään väliä ollut, sillä molemmissa systeemeissä pätee sama sääntö; voittaja saa kymmenen pistettä enemmän kuin kisan keskeyttänyt kuljettaja ja siihenhän MM-taistelu osittain ratkesi.

Formuloiden tylsyydestä voisi sanoa sen verran, että satunnaiselle seuraajalle tylsyys voi olla kovempi pala purtavaksi kuin lajia kauan seuranneelle. Tietysti sitä toivoo aina mielenkiintoisia kisoja, mutta ei se tylsyys oikeastaan vaikuta kiinnostukseen sen suuremmin. Itselläni formuloiden seuraaminen ei perustu siihen, että katson lehdestä, että aijahas sieltä tulisi kilpailu iltapäivällä, vietänpä (toivottavasti) vauhdikkaan sunnuntain sitä katsellessa. Jos se siihen perustuisi, olisin varmaan sammuttanut TV:n kesken Ranskan GP:n ja todennut, että eipä tarvitse tuotakaan sarjaa vähään aikaan katsoa. Omalla kohdallani formuloiden seuraaminen perustuu lähinnä siihen, että se on muodostunut tavaksi. Myönnän totta kai, että muutamia vuosia sitten nähtiin mielenkiintoisempia kisoja useammin kuin nyt, mutta edelleen palaa se liekki, jonka vuoksi tätä hommaa seurailen. Tarkoitan siis, että oma kiinnostukseni on ylittänyt sen rajan, että jokaisen kisan pitäisi olla klassikko jotta jaksaisin katsoa seuraavankin kisan.

Saattaa kuulostaa keinotekoiselta, että "joutuu" hakemaan sitä mielenkiintoa muualta kuin kisoista, mutta kuitenkin olen sitä mieltä, että itse kisat ovat vain osa kokonaisuutta - ja tietysti se tärkein yksittäinen osa, mutta ei ainut. Sillä, että joutuu hakemaan mielenkiintoa muualta kuin kisoista tarkoitan esimerkiksi sitä, että tällä hetkellä mielenkiintoisin formuloihin liittyvä juttu on mielestäni se, missä ajavat herrat Schumacher ja Räikkönen ensi vuonna, lopettaako Schumi, noudattaako Alonso sopimustaan ja ajaako sarjassa kenties kaksi suomalaista ensi kaudella. Tässä suhteessa käsillä on jopa poikkeuksellisen mielenkiintoinen F1-kausi - jokaisessa kolmessa kärkitiimissä on ainakin yksi paikka vapaana. Kisojen tylsyyden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, mutta kuten sanoin, mielestäni formuloihin liittyy paljon muutakin kuin sunnuntai-iltapäivät kello 15.00-16.30.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
kristian.s sanoi:
mutta kuten sanoin, mielestäni formuloihin liittyy paljon muutakin kuin sunnuntai-iltapäivät kello 15.00-16.30.
Aivan.

Mielestäni ne jotka sanoo että F1 on tylsää eivät seuraa kisojen aikanakaan itseasiassa tätä lajia, vaan he seuraavat suomalaisten menestystä, ovat ns. lipunheiluttajia, joille on ihan sama mitä urheilua sieltä ruudusta tulee kunhan vain suomalaiset pärjää ja jos ne ei sitä tee, niin sitten laji on tylsä. :jaska:

Formuloita ei oo tosiaan pakko seurata jos se on niin ikävää.....
 

Mäcci

Well-known member
Liittynyt
24.1.2005
Viestit
214
Hyvä kirjoitus kristian.s, olen itseki koittanu miettiä viime vuosina "syvällisemmin" F1-maailmaa ja sen suosiota. En kyllä osaa noin hyvin pukea ajatuksia sanoiksi näin hetkessä mutta koitetaan jotain:

Mun mielestä F1 on muuttunut niistä vanhoista ajoista siten, että enää ei ole tärkeintä "mitä tapahtuu radalla, vaan tärkeintä on mitä tapahtuu sen ulkopuolella." Kärjistettynä. Ja myös tavallaan ei eletä nyt ja tässä hetkessä vaan aina vuoden edellä "mitä ensi kaudella tapahtuu", kuka kuski ajaa missäkin tallissa jne. Niillä spekuleerataan vuosi vuodelta aikaisemmin jo kuluvaa, meneillään olevaa kautta. Pistin merkille ennen MM-kisoja Brasilian joukkueen. Aivan tajuton hype ympäri maailman, niin suuri, että sitä on vaikea suomesta käsin edes ymmärtää. Mutta mikä olikaan lopputulos kentällä? Väsynyt ja mielikuvituksetonta peliä esittäny joukkue. F1:siä "vaivaa" sama asia, eli ilman median avustusta laji olisi täysin kusessa kun tuote" itse radalla on haukotuttavaa, pääsääntöisesti. F1 tuntuu elävän huhuista ym. Milloin homma menee niin pitkälle, että aletaan puhutaan kesken kauden "kuka ajaa Ferrarilla 5v päästä"..?..tai jotain vastaavaa. Tai esim. milloin managerit tai muut nousee kuskien tasolle suosiossa ja spekuleerataan kuka manageroi ketäkin parin vuoden päästä. ym.

Varmaan yks suuri syy on, että F1 kisoista on tullu pääsääntösesti äärimmäisen "kliinisiä" tapahtumia. Siis ihan viimesen päälle eli kaikki organisaatiosta, autoihin, kuskeihin jne. on äärimmilleen hiottu, kaikki särmä hioutunu veke vuosien varrella. Kuten vielä joskus 90-luvun alussa sitä tuntu olevan. Samaten vielä kun Nigel Mansellin tyyliset karskit äijät on jääny viiksineen eläkkeelle ja autot on jotenkin "hajuttomia ja värittömiä". Vaikea selittää miten ne on muuttunu sellaisiksi. Oikeastaan merkit tähän suuntaukseen alkoi 90-luvun puolesta välistä ja viimeistään urarenkaiden tullessa F1:siin. Kausi -97 ja -98 oli jotenki murrosaikaa omasta mielestä vähä kaikessa auton tekniikkaan liittyvässä. Autojen suorituskyky on myös jotenki tasaantunu, nykyään se tiimi mikä on vahva hitaimmilla radoilla, on sitä myös nopeimmilla, sellasia notkahduksia tulee paljon vähemmän.

F1:iä vaivaa jotenkin "mammutti-tauti". Vähä kuten jalkapalloa jota kutsutaan kuningas-lajiksi mut mitä MM-kisoissa näki useita pelejä, nii ihmettelee joskus tosissaan et miksi. (et miten tästä lajista on tullu ns. elämää suurempi.) Se kaikki käsittämätön suosio ja hype ei meinaa "ihan" vastaa sitä mitä monesti itse pelit on. F1:siin vertaus sopii mainiosti koska molemmat lajit elää "historiasta". Se mitä ne vielä joskus on ollut, heijastuu tähän päivään voimakkaammin kun moni tajuaakaan. Vois kärjistetysti sanoa et F1 elää historiasta ja tulevasta, mutta tässä ja nyt ei tapahdu mitään.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Mäcci sanoi:
Vois kärjistetysti sanoa et F1 elää historiasta ja tulevasta, mutta tässä ja nyt ei tapahdu mitään.
Sitten kun Kimi taas voittaa niin kummasti alkaa "tässä ja nyt" kiinnostamaan. Senhän huomaa tänkin forumin vilkkaudesta.

Oon eri mieltä myös tästä jalkapallo-F1-vertauksesta, siis sillai että mun mielestä kumpikaan laji ei tosiaankaan oo tylsiä silloin kilpailupäivänäkään.

Mun mielestä se just vaatii lajin tuntemusta ja "pelisilmää", että pystyy nauttimaan pelistä tai kilpailusta ilman että täytyy heiluttaa minkään maan lippua tai että tarvii olla jonkun puolella. Heliskoski sanoi mielestäni hyvin jossain jalkapallokisastudiossa, että hän ihailee sitä, joka pelaa hyvin, tai jotain tohon suuntaan, että hänellä ei ole mitään vastaan kenenkään menestystä, jos hän on lajissaan hyvä.

Ja älkää nyt vaan taas alkako sitä "muttakunAlonsollaonniinhyväauto"-jupinaa!
Lupaan henk.koht. katsoa formulaa vaikka Kimi alkaisikin voittaa. Oon seurannut lajia vuodesta 81. Siis 1981. (vaikka en ookaan ollu tän forumin jäsen kyseisestä vuodesta lähtien :D )
 

Mäcci

Well-known member
Liittynyt
24.1.2005
Viestit
214
reason sanoi:
Sitten kun Kimi taas voittaa niin kummasti alkaa "tässä ja nyt" kiinnostamaan.
:D Nimenomaan. Joo mut edellinen kausi oli kyllä parempi, johtuen ehkä osittain siitä, ettei renkaiden vaihdot ollu sallittuja kisoissa. :wink:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Eikö muuten ole outoa että missä tahansa muussa lajissa huonot olosuhteet ja täysin ennalta-arvaamattomat ulkopuoliset tekijät pilaavat tapahtuman täysin, mutta formuloissa ne tekevät kisoista "mielnkiintoisia". Jatkossa yksi kisa voitaisiin ajaa vaikka jääradalla, tulisi varmaan uskomattoman "mielenkiintoinen" kisa :D
 

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
kristian.s sanoi:
Niin, jälkiviisaana voi tietysti sanoa, että millä tahansa pistejärjestelmällä Alonso olisi voittanut aivan ylivoimaisen suvereenisti joka tapauksessa.
Hah! Vanhalla pistelaskusysteemillä, jossa vain 11 parasta tulosta lasketaan saadaan seuraavat pisteet

Kimi
(1)
(0)
6
10
10
(0)
10
(0)
8
(6)
(0)
10
10
(5)
10
8
10
8
---
100p

Alonso
(6)
10
10
10
8
(5)
10
(0)
(0)
10
8
10
(0)
8
8
8
(6)
(6)
10
---
110p

Voitto ei enää olekkaan niin suvereeni.

EDIT: Tulipa irstas pilkunviilaajafiilis.
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Törni sanoi:
Eikö muuten ole outoa että missä tahansa muussa lajissa huonot olosuhteet ja täysin ennalta-arvaamattomat ulkopuoliset tekijät pilaavat tapahtuman täysin, mutta formuloissa ne tekevät kisoista "mielnkiintoisia". Jatkossa yksi kisa voitaisiin ajaa vaikka jääradalla, tulisi varmaan uskomattoman "mielenkiintoinen" kisa :D
Se on vaan vielä silläkinlailla, että aika harvoin nykyään enää edes sataa formulakisoissa. Mistäköhän johtuu?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
R.Rosset sanoi:
Se on vaan vielä silläkinlailla, että aika harvoin nykyään enää edes sataa formulakisoissa. Mistäköhän johtuu?
Siitä, että kalenteria on sorvattu sellaiseen suuntaan, ettei paikan päälle tulevien katsojien tarvitsisi kovin suurella todennäköisyydellä istua sateessa. Moni jättäisi tulematta, ja talous kärsisi.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Mäcci sanoi:
:D Nimenomaan. Joo mut edellinen kausi oli kyllä parempi, johtuen ehkä osittain siitä, ettei renkaiden vaihdot ollu sallittuja kisoissa. :wink:
Olen samaa mieltä sun kanssa...

Katsoin tuossa DTM kisan eilen sunnuntaina ja ei voi sanoa kun, että hyvä luoja! Siis se oli aivan yhtä kliimaksia alusta loppuun saakka. Melkein kun Rallicrossia asfaltilla. Missä pirussa on samanlainen taistelu Formula 1? Kyllönen ei meinannu pysyä välillä kalsareissaan, sen verran kovaa menoa oli radalla. Kertakaikkiaan hienoa katsottavaa. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan olin suruissani kun kisa loppu. Tuskin maltan odottaa seuraavaa DTM kisaa!

Ja edelleen Kimin menestys ei todellakaan vaikuta kisan kiinnostavuuteen. Jos Kimi ajaa yksinään johdossa niin mitä hienoa siinä on? Jos kisa muuten on yhtä mielenkiintoinen sukankutomiskilpailu...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Petri L sanoi:
Olen samaa mieltä sun kanssa...

Katsoin tuossa DTM kisan eilen sunnuntaina ja ei voi sanoa kun, että hyvä luoja! Siis se oli aivan yhtä kliimaksia alusta loppuun saakka. Melkein kun Rallicrossia asfaltilla. Missä pirussa on samanlainen taistelu Formula 1? Kyllönen ei meinannu pysyä välillä kalsareissaan, sen verran kovaa menoa oli radalla. Kertakaikkiaan hienoa katsottavaa. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan olin suruissani kun kisa loppu. Tuskin maltan odottaa seuraavaa DTM kisaa!

Ja edelleen Kimin menestys ei todellakaan vaikuta kisan kiinnostavuuteen. Jos Kimi ajaa yksinään johdossa niin mitä hienoa siinä on? Jos kisa muuten on yhtä mielenkiintoinen sukankutomiskilpailu...
Ikävä menettää sinut :(

Mutta hauskaa jatkoa kuitenkin siellä DTM-foorumeilla :thumbup:
 

vanha

Well-known member
Liittynyt
13.6.2004
Viestit
85
Sijainti
keski-suomi
Täytyypä vaan sanoa, ettei Unkarin kisa ainakaan kovin tylsä ollut! Siinä toteutui sellainenkin asia jota on toivonut hiljaa mielessään jo tosi kauan; Ferrari hajosi!
:rolleyes:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kyllähän se on fakta vuodesta toiseen, että parhaat kisat ovat sadekelin kisoja. Aina sattuu ja tapahtuu, yllättäjät nousevat esiin, eikä mikään ole varmaa ennenkuin ruutulippu heiluu. Siksi näitä kisoja tulee niin odotettuakin, nyt piti odottaa melkein kolme vuotta.
 
Ylös