Formula 1 maailman tylsin laji!

Festina

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Sehän on ihan selvää, että suomalaisessa keskustelufoorumissa ollaan pettyneitä kun Kimi ei pärjää, ainakin itse olen. Onko espanjalaisilla foorumeilla vastaavanlaisia topiceja? Ei varmasti.

Suomessa ykkösten suosio on varmasti selvässä suhteessa Kimin menestykseen.
Tuntuu, että täällä se olisi kuin jokin salaisuus että kisojen tylsyys johtuu siitä, että Kimi ei pärjää. Omasta mielestäni kisat eivät varmasti olisi tylsiä jos Kimi taistelisi voitosta. Ollaanhan Suomessa ja suurin osa kannustaa Kimiä...

Pete

Well-known member
Sijainti
Oulu
raakku sanoi:
Myös renkaanvaihdon salliminen kesken kisan on virhe. Nyt kuskien virheet ajamisessa eivät korostu. Viimekaudella nähtii useita hienoja taisteluja, kun edellä ajavan kuljettajan renkaat olivat kuluneet, tai vaurioituneet, yhdessä rajussa jarrutuksessa.
Tämä on minusta se asian ydin. Kuljettajat joutuivat taktikoimaan kisassa enemmän kun renkaita ei saanut ajaa loppuun. Olihan tylsiä kisoja viime kaudellakin muutama, mutta aina oli mahdollisuus siihen, että lopussa jollain loppuu kumit alta ja tulee jännittävä loppu. Nyt renkaat kestävät varmasti loppuun asti ja taistelu päättyy siihen kun kärkipään kuskit alkavat säästämään moottoreita. :yuck: Monacossakin ohiteltiin viime kaudella varmaan ensimmäistä kertaa urarenkaiden aikana. Kuinka moni uskoo ohituksia tulevan kahden viikon kuluttua? :nope:

abc

DNF
Se renkaidenvaihtokielto oli suurin virhe ikinä. Oisivat ennemmin sallineet turbot ja slicksit sekä antaneet kaikille täysin vapaat käydet suunnitella sellainen auto kuin huvittaa. Yhtä turvallista ois ollu sitteki

Pete

Well-known member
Sijainti
Oulu
VJR sanoi:
Se renkaidenvaihtokielto oli suurin virhe ikinä. Oisivat ennemmin sallineet turbot ja slicksit sekä antaneet kaikille täysin vapaat käydet suunnitella sellainen auto kuin huvittaa. Yhtä turvallista ois ollu sitteki
Nojaa, ehkä siinä vaiheessa kun oli epäselvää miten pahassa kunnossa renkaan piti olla ennenkuin sen sai vaihtaa. Kimin Nürre-accidentin jälkeen oli kai selvää, että renkaan sai vaihtaa jos oli vähänkään epäilemistä sen hajoamisesta. Indyn onnettomuus taisi johtua enemmän siitä, ettei Michelin ollut osannut varautua uuteen asfaltti pinnoitteeseen.

tsinivuo

Well-known member
Minusta tämä moottoreiden säästäminen on tehnyt lajista paljon paskemman. Nyt kaikki moottorinvalmistajat joutuvat tekemään koneen, jossa ei ole mitään riskejä. 2003 ja sitä edellisillä kausilla sentään oli mahdollisuus lähteä seuraavaan kisaan tuoreella kehitysversiolla, josta ei ollut takeita, että kestää varmasti kisapituuden, mutta riskinotto saattoi myös tuoda voiton. Rikon sattuessa omalle suosikille ei se tuntunut hyvältä, mutta ne rikot sentään toivat tulosliuskoihin ylläreitä. Nykysäännöillä ylläreitä voi enää tapahtua sadekelillä.

Kaikki säännöt missä lukee sana "säästää" on perseestä. :jaska:

raakku

Well-known member
Sijainti
imatra
Pete sanoi:
Nojaa, ehkä siinä vaiheessa kun oli epäselvää miten pahassa kunnossa renkaan piti olla ennenkuin sen sai vaihtaa. Kimin Nürre-accidentin jälkeen oli kai selvää, että renkaan sai vaihtaa jos oli vähänkään epäilemistä sen hajoamisesta. Indyn onnettomuus taisi johtua enemmän siitä, ettei Michelin ollut osannut varautua uuteen asfaltti pinnoitteeseen.
Totta. Mutta FIA olisi voinut päätyä toisenlaiseenkin ratkaisuun. Olisi voitu hyväksyä renkaanvaihto, mutta siitä olisi seurannut automaattinen 30s per rengas sakkoa. Lisäksi jos rengas puhkeaisi, voitaisiin siitä antaa seuraavaan kisaan 10 ruudun rangaistus. Näin tallien tuskin kannattaisi riskeerata turvallisuutta tuloksen tekemiseksi.

Sivuhuomautuksena väitän kuitenkin, ettei viimekaudellakaan varsinaista turvallisuusriskiä renkaan kulumisen suhteen ollut (poislukien indy). Tallit eivät anna kuljettajien ajaa henkensä kaupalla, vaan heidän intresseissään on myös se, että kuljettaja ei joudu onnettomuuteen.

Petri L

Well-known member
No miltäs on näyttänyt nyt kisat muiden mielestä? Edelleen on kyllä tylsää. Ehkä tuo viime indianapolisin kisa oli ihan ok koska tapahtu niin paljon keskeytyksiä...

Törni

Well-known member
Petri L sanoi:
No miltäs on näyttänyt nyt kisat muiden mielestä? Edelleen on kyllä tylsää.
Jos tuota vertaa keskimääräiseen F1-kisaan, niin ei se siitä mitenkään mielenkiinnoltaan eronnut. Tämmöistä se F1 on ollut jo pitkään. Ainoa keskiverrosta poikkeava asia oli runsas määrä keskeyttäneitä.

Alkaa vähän tuntua siltä, heti kun oma suosikki ei menesty niin keskitytään valittamaan kuinka tylsä kisa oli. Sitten kun oma suosikki menestyy, on toinen ääni kellossa. Räikkösen voittaessa tähän topiikkiin ei juuri postauksia tule, vaikka radalla olisi kuinka vähän tapahtumia.

vmjs

Well-known member
Törni sanoi:
Alkaa vähän tuntua siltä, heti kun oma suosikki ei menesty niin keskitytään valittamaan kuinka tylsä kisa oli. Sitten kun oma suosikki menestyy, on toinen ääni kellossa. Räikkösen voittaessa tähän topiikkiin ei juuri postauksia tule, vaikka radalla olisi kuinka vähän tapahtumia.
Eiköhän toi ole aivan luonnollista? Kumminkin nykyään ainaoa jännityksen aihe on se, että kestääkö Kimin auto maaliin asti, jos se johtaa kisaa. Se tekee tylsistä kisoista ei niin tylsiä, ainakin mulle.

Alonso/Schumi -fäneillä ei ole edes tuota jännitettävää, koska niitten autot ei hajoa ikinä. Varsin ikäviä nää kisat siis näille katsojille. :thumbup:

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Sijainti
Absurdia
Kyllä F1 kisat ovat tylsiä mutta moottoriurheilu on mielenkiintoista seurattavaa ihan uutisoinninkin kannalta. Toki katsoisin varmaan 20 eri sarjaa jos teeveestä näkyisi. Kyllä muissakin sarjoissa on tylsiä kisoja, tottakai. F1 on kärsinyt tylsistä kisoista monta kymmentä vuotta mutta aina mukaan on sattunut mielenkiintoisiakin kisoja. Jopa niinä tylsimpinä vuosina kun Williamssit, McLarenit ja Ferrarit ovat olleet ylivoimaisia muihin nähden. Monenneksikohan F1 muiden moottoriurheilu lajijen joukossa sijoittuisi? Viiden parhaan joukkoon? -Ehkäpä.

PS. tän vois siirtää tonne vapaan puolelle kun näyttää tuolla alempana menevän onliner kuittailuksi. :frank:

Viimeksi muokattu:

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Sijainti
Helsinki
No jos formuloita vertaa vaikka MM-tason jalkapalloon niin tylsyysaste on aika samaa luokkaa. Futiksessa on vaan se ero, että niitä matseja nyt MM-kisojen aikaan tulee harva se päivä, Ykkösillä ajellaan viikon-kahden välein. Silti molempia jaksetaan seurata, vuodesta toiseen...

Törni

Well-known member
vmjs sanoi:
Eiköhän toi ole aivan luonnollista? Kumminkin nykyään ainaoa jännityksen aihe on se, että kestääkö Kimin auto maaliin asti, jos se johtaa kisaa. Se tekee tylsistä kisoista ei niin tylsiä, ainakin mulle.

Alonso/Schumi -fäneillä ei ole edes tuota jännitettävää, koska niitten autot ei hajoa ikinä. Varsin ikäviä nää kisat siis näille katsojille. :thumbup:
Kuulutko itse tähän ryhmään, vai miten muuten kykenet antamaan näin tarkkoja lausuntoja varsin suuren ihmisryhmän puolesta? Vai tarkoitatko, että jos Kimillä olisi yhtä varmatoiminen auto kuin kilpakumppaneillaan, kisat muuttuisivat entistä tylsemmiksi. Melko omintakeista logiikkaa.

Minulla ei ole harmainta aavistustakaan siitä, miten monen ihmisen kohdalla kisat eivät vastaa odotuksia. Itse olen seurannut formuloita monta vuotta ja kyllä minä suunnilleen tiedän mitä tuleman pitää. Enkä nyt tarkoita kilpailun lopputuloksia vaan sen kulkua noin ylipäätään. En minä pety kilpailuihin. Formuloita lyhyemmän aikaa seuranneilla tilanne saattaa olla toinen.

Katsojaluvut Suomessa heittelevät jonkin verran sen mukaan, miten suomalaiskuljettajat menestyvät, mutta eivät ne muuten tue sitä näkemystä, että F1-kisat ovat jotenkin tylsempiä kuin aikaisemmin. F1-kisojen seuraaminen on kuitenkin vapaaehtoista touhua :wink:

Rip3

Well-known member
Sijainti
Vaasa
Petri L sanoi:
No miltäs on näyttänyt nyt kisat muiden mielestä? Edelleen on kyllä tylsää. Ehkä tuo viime indianapolisin kisa oli ihan ok koska tapahtu niin paljon keskeytyksiä...
Jep on kyllä kieltämättä ollut tapahtumaköyhää, mutta ei nyt onneksi vielä olla jalkapallon tasolla :D

saas nähdä tuoko yksi rengasvalmistaja ja microsoftin MESin valmistama moottorinohjausyksikkö vähän tasaväkisempää menoa radalle? onneksi ainakin pyritään siihen.

DFiaA

I told you so
Rip3 sanoi:
saas nähdä tuoko yksi rengasvalmistaja ja microsoftin MESin valmistama moottorinohjausyksikkö vähän tasaväkisempää menoa radalle? onneksi ainakin pyritään siihen.
En tiedä tuleeko tasaväkisempää, mutta ainakin entistä ennalta arvattavampaa, vähemmän suorituskyvyn vaihteluja ja siten myös entistä vähemmän ohituksia :D

vmjs

Well-known member
Törni sanoi:
Kuulutko itse tähän ryhmään, vai miten muuten kykenet antamaan näin tarkkoja lausuntoja varsin suuren ihmisryhmän puolesta? Vai tarkoitatko, että jos Kimillä olisi yhtä varmatoiminen auto kuin kilpakumppaneillaan, kisat muuttuisivat entistä tylsemmiksi. Melko omintakeista logiikkaa.
Niin siis mihin ryhmään?

Ens vuonnahan se nähdään, mutta voin olettaa. että tuo "melko omintakeinen logiikka" toimii omalla kohdallani. Kun Kimi johti Mäkillä sai jännittää enemmän kuin Kimin johtaessa jollakin luotettavammalla autolla. Haittaako sua kovasti, jos tilanne on todellakin tämä mun kohdalla? Olen pahoillani, jos asia on niin. :frown:

Ilmari sanoi:
Minulla ei ole harmainta aavistustakaan siitä, miten monen ihmisen kohdalla kisat eivät vastaa odotuksia. Itse olen seurannut formuloita monta vuotta ja kyllä minä suunnilleen tiedän mitä tuleman pitää. Enkä nyt tarkoita kilpailun lopputuloksia vaan sen kulkua noin ylipäätään. En minä pety kilpailuihin. Formuloita lyhyemmän aikaa seuranneilla tilanne saattaa olla toinen.
Itsekin olen seurannu formuloita niin kauan, että tiedän sen sisältävän jonossa ajelua ja voitto ratkaistaan varikolla. Jos näin ei käy, kisa ei vastannut odotuksia, mikä on pelkästään hyvä asia.

Hermanni

Well-known member
Sijainti
Mänttä Finland
Rip3 sanoi:
Varmasti, sen jälkeen tallin kuin tallin autot hyytyy satunnaisesti radalle bluescreen virheilmoituksen saattelemana.
Ja jokaisella tallilla on ratissa ctrl+alt+del näppäinyhdistelmä varustettuna vielä hardware reset näppäimellä.... :D

Observer

Well-known member
vmjs sanoi:
Itsekin olen seurannu formuloita niin kauan, että tiedän sen sisältävän jonossa ajelua ja voitto ratkaistaan varikolla. Jos näin ei käy, kisa ei vastannut odotuksia, mikä on pelkästään hyvä asia.
Hyvin tiivistetty.

HÖYNÄ

Well-known member
Sijainti
Bunkerland
Törni sanoi:
Jos tuota vertaa keskimääräiseen F1-kisaan, niin ei se siitä mitenkään mielenkiinnoltaan eronnut. Tämmöistä se F1 on ollut jo pitkään. Ainoa keskiverrosta poikkeava asia oli runsas määrä keskeyttäneitä.

Kuulutko itse tähän ryhmään, vai miten muuten kykenet antamaan näin tarkkoja lausuntoja varsin suuren ihmisryhmän puolesta? :D

Törni

Well-known member
vmjs sanoi:
Niin siis mihin ryhmään?
Tulkitsit Schumacherin ja Alonson kannattajien tuntoja niin tarkasti, että se ei voi mielestäni onnistua kuin henkilöltä joka itse lukeutuu tuohon samaan porukkaan. Jos et lukeudu siihen -kuten ymmärsin asian olevan- niin älä yritä keksiä miltä heistä tuntuu. Kerro vain miten itse koet asiat.

vmjs sanoi:
Ens vuonnahan se nähdään, mutta voin olettaa. että tuo "melko omintakeinen logiikka" toimii omalla kohdallani. Kun Kimi johti Mäkillä sai jännittää enemmän kuin Kimin johtaessa jollakin luotettavammalla autolla. Haittaako sua kovasti, jos tilanne on todellakin tämä mun kohdalla? Olen pahoillani, jos asia on niin. :frown:
Ei se haittaa minua ensinkään. Pystyn hyvin kuvittelemaan että formulat ottaa kaaliin jos niitä seuraa vain yhden suosikkikuljettajan periaatteella. Kaaliin ottaa siis silloin kuin tuo suosikki ei menesty. Kisat tuntuu tylsiltä. Minä seuraan kaikkien edesottamuksia ja formuloita kokonaisvaltaisesti. Ja kuten sanoin, olen tehnyt sitä niin pitkään, että tiedän suunnilleen mitä kisat tuovat tullessaan. Eivät ne ole pettymyksiä. Suomalaisen kuljettajan menestyminen on sitten vain lisäboonusta.

edit: Ai niin, meinasi unohtua. Haittaako sinua kovasti jos tilanne minun kohdalla on tällainen? Olen pahoillani jos näin on.

Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
HÖYNÄ sanoi:
Kuulutko itse tähän ryhmään, vai miten muuten kykenet antamaan näin tarkkoja lausuntoja varsin suuren ihmisryhmän puolesta? :D
Kyllä sanoisin että forumin perusornareiden näkemykseen kisan tylsyydestä vaikuttaa kaikkein eniten juuri räikkösen menestys.

Sitten taas oli miten tapahtumarikas kisa vaan, niin jos siellä on Schumacher tai Alonso tai kuka tahansa huipputallien kakkoskuskeista kärjessä niin "olipahan tylsä kisa".

Näin hieman karrikoiden.