Rentta
Well-known member
Jeps , tietääkseni Team Lotuksella ei mahdottoman montaa testikuskia ole siihen toiseen Lotukseen verrattuna . Ja eihän sille minkään voi , että raha puhuu F1 sissä ja niin on puhunut lähes aina.
Kyllähän ensimmäinen ongelma on tuo luotettavuus ja siihenhän ei tarvita kuin auto radalle. Eli sinänsä Teixeiran ajattaminen ei varmasti suurta kolausta Team Lotuksen testisuunnitelmaan tee.En usko, että yksikään Team Lotuksen testirundeista meni tänään hukkaan. Teixeira laitettiin kai ajamaan sellaisia testejä, joista sadaan käyttökelpoista datatietoa hitaammankin kuskin ajamana.
Kyllähän tuo Mondini ihan mukavasti sai kilometrejä. Oli mm. puolet kisoista perjantaikuskina. Tuolloinhan käytössä oli se sääntö, että ne jotka eivät edellisenä kautena olleet neljän parhaan valmistajan joukossa, saivat ajaa kolmella autolla perjantaina.HRT ajattaa huomenna Giorgio Mondinia. Kolmekymppinen sveitsiläisen edelliset formulakisat ovat vuodelta 2007. Kokonaisen kauden Mondini on ajanut formulaluokissa viimeksi 2004, kun hän voitti FRV6 Eurocupin...
Mondini on kuitenkin Kollesille tuttu kuski. Hän oli MF1:n "testikuski" (ei tainnut ajaa kertaakaan) 2006 ja vuonna 2009 hän kilpaili Team Kollesin LM-protolla. F1-autoakin Giorgio on ajanut ainakin kerran; hän sai FRV6-mestaruudestaan palkintona testipäivän Renault'n R25:lla vuonna 2005.
Karthikeyan ajaa aamupäivän ja Mondini päästetään rattiin lounaan jälkeen.
Siltikään oo kyllä järin tuoretta kokemusta.... Miksi ottaa tämmösiä kuskeja kuten Kartikeijaani? Eikö siis nuorilta löydy rahaa, ei ilmeisesti.Kovin kehno on muistini siis. Olin siinä uskossa, että MF1 ajatti perjantaisin lähinnä Sutilia ja Winkelhockia, mutta eihän se siis ollut sinne päinkään.
Jarno out after fixing yet another water leak, hopefully can get some laps in
Lähde: http://twitter.com/MikeGascoyne/status/39342577413140480
Ei hyvältä näytä tuo Team Lotuksen puuha. Trullille kertynyt vain 29 kierrosta, joka on jopa edellisiin epäonnistuisiin päiviin nähden huomattavan vähän. Nämäkin kaikki aamupäivästä ajettuja märällä radalla, joten iltapäivällä ei ole saatu juuri ainuttakaan kierrosta.
Periaatteessahan se varmasti menee näin, mutta uudet kujeet pitää testata myös käytännössä. Sitähän Heikkikin sanoi, että huonoin tilanne olisi, että mentäisiin suoraan Australiaan ilman extratestejä tai kisaa.Lotuksen onni taitaa kyllä olla ekan kisan peruuntuminen, jos sinä aikana onnistuttais saada ees pikkusen luotettavuutta.
Jepjep, mut onneks ne extratestitkin on luvassa, sportti.comista copypastattuna:Periaatteessahan se varmasti menee näin, mutta uudet kujeet pitää testata myös käytännössä. Sitähän Heikkikin sanoi, että huonoin tilanne olisi, että mentäisiin suoraan Australiaan ilman extratestejä tai kisaa.
Ei noita uusia osia rakenneta ja suunnitella tuolla varikolla. Ongelma pitää analysoida, suunnitella uusi osa ja vielä rakentaa se. Se ei välttämättä ole nopea prosessi. Siihen asti joudutaan mennä niillä mitä on ja tyytymään purkkavirityksiin. Tästä syystä niitä testejä ajetaan. Vielä kun otetaan huomioon ettei viime vuoden autosta voitu siirtää uusia osia autoon on vikoja ollut yllättävän vähän.Lotuksen onni taitaa kyllä olla ekan kisan peruuntuminen, jos sinä aikana onnistuttais saada ees pikkusen luotettavuutta.
Runplan
0900 - 0901: Run 1, Installation, 2 laps
0901 - 0913: System checks / FW adjustment / F & R brake blanking change
0913 - 0932: Run 2, 10 laps - long run setup / full wets
0932 - 0938: Brake blanking adjustment
0938 - 0945: Run 3, 3 laps (red flag)
0945 - 0950: Red flag / switch to inters
0950 - 1009: Run 4, 8 laps
1009 - 1245: Water leak fixed / F & R brake blanking change
1245 - 1251: Run 5, 3 laps
1251 - 1400: Lunch / baseline setup change / dry tyres
1400 - 1408: Run 6, 5 laps
1408 - 1614: Water leak fixed
1614 - 1624: Run 7, 6 laps
1624 - 1633: Front wing flap increase / rear brake blanking change
1633 - 1638: Run 8, 5 laps
1638 - 1647: Rear setup adjustment
1647 - 1655: Run 9, 6 laps
1655 End of session
JARNO TRULLI: "Despite some mechanical gremlins which cut short my running time today we managed to collect some good data and overall I have a good feeling about the car. It's good to see that without doing many miles, and it being my first day in the car today on the new tyres in Barcelona, I managed to do some consistently good lap times throughout the end of the afternoon session. This morning we were running on wet and intermediate tyres and evaluating them, and
working on some setup changes. All in all it's been a very positive day and it's great to see we're getting closer to the top. It gives me a lot of confidence and gives the whole team encouragement to keep pushing forward. Tomorrow we want to carry out more setup evaluation as today I didn't run that much and didn't get the chance to explore the car as I would have liked. We had a number of small problems which eventually we solved but I want to get some more mileage done as there is definitely more potential to come from the car."
MIKE GASCOYNE, CHIEF TECHNICAL OFFICER: "A slightly frustrating dayas our running was limited by a problem with a cracking water pipe this afternoon. We knew about the problem but did not have spare parts for it so we had to use parts repaired at the circuit. The team did a good job today to make sure Jarno could get more laps done in the dry conditions and he was fairly happy with the car by the end of the day. We also managed to do a reasonable amount of running in the wet so although it was one of those quite tough days we managed to make fairly decent progress and with new parts available tomorrow we will look to complete some more significant mileage."
Meriselitys tai ei, mutta HRT-kuljettajien aikoja on aivan turha verrata, sillä Karthikeyan ajoi vain kuviorenkailla radan ollessa kostea. Paremmat vertailuajat löytyisi edellisiltä päiviltä Karthikeyanin ja Liuzzin kuivalla ajamista vedoista.Varmasti on taas testattu ihan eri juttuja jne. perinteiset meriselitykset, mutta silti sveitsiläinen oli nopeampi kuin tallitoveri Karthikeyo ja STR:n "superlupaus" Ricciardo.