Vähän valmista
Aihe F1, 21.2.2011 20:20, heikki.kulta
Juuri kun keräilin tuttujen virkaveljien mielipiteitä MM-kauden näkymistä Barcelonan testijakson jälkeen, Bahrainista tuli vahvistus, että avauskisaa ei ajeta 13. maaliskuuta.
Katse kääntyy siis Australiaan ja Albert Parkin radalle, missä rengastulokas Pirelli joutuu varsinaiseen kiirastuleen. Melbournessa jos jossain rengaskulutus uusilla autoilla on varmasti huipussaan – ja arvaamattomalla tavalla.
Mutta asiaan. Missä menee kärki juuri nyt ja miten suomalaisittain kiinnostavammat Mercedes GP ja Team Lotus tulevat perässä?
Eurooppalaisjuurinen amerikkalaistoimittaja Dan Knutson ei vielä ole vakuuttunut Red Bullin iskuvoimasta.
– Vaikka Red Bull on tehnyt nopeita kierrosaikoja, odotan yhä RB7-auton paljastavan todellisen potentiaalinsa. Auto nopea ja hellävaraisempi renkaille kuin muiden kärkitiimien autot, joten varmasti kilpailijat ovat huolissaan. Ferrari vaikuttaa kuitenkin olevan lähellä Red Bullin kilpailukykyisyyttä – aivan erityisesti pitkissä ajoissa.
- Ferrarilla myös luotettavuus vaikuttaa olevan kohdallaan. Se on italialaisittain hyvä uutinen, mutta huono uutinen edelleen se, että Ferrari on yhä hieman Red Bullin perässä.
– Jenson Button on inttänyt meille, että ensimmäisen testijakson jättäminen väliin ja lisäajan uhraaminen MP4-26 -auton suunnittelulle olisi ollut oikea veto. Mutta nyt McLarenilla huolet ovat kasaantuneet, kun kierrokset ovat jääneet vähiin ja parhaat säädöt ovat hakusessa. Heillä on hurjasti tehtävää ja lisäajan järjestyminen ennen avauskisaa on todella tarpeen.
– Renault näytti nopealta Jerezissä ja Nick Heidfeld sanoi meille, että auto kaipaa vain vähäisiä muutoksia. Niinpä meille kaikille oli yllätys, mihin kilpailukyky katosi matkalla Barcelonaan. Siinä tiimissä taitaa pääpulmaksi tulla, että auton esitystaso vaihtelee hurjasti radalta toiselle ja erityisesti ratalämpöjen muuttuessa. Veikkaan, että Renaultilla valtaosa ajasta tuhraantuu parhaiden säätöratkaisujen hakemisessa.
– Kun kysyit näistä Rosbergin ja Kovalaisen näkymistä, niin Mercedeksen urheilujohtaja Norbert Haug sanoi, ettei autolla pysty tällä hetkellä pysymään kärkikymmenikössä. Tiimi laittaa kaiken toivonsa isoon päivityspakettiin viimeisessä testissä. Jos sekään ei toimi, heille tulee todella hankalaa.
– Lotuksen puolesta taas olisin erityisen huolissani heidän autonsa epäluotettavuudesta. Auto on kiistatta parempi kuin viime vuonna kaikissa suhteissa, mutta kun se hajoaa kaiken aikaa. Heikki Kovalainen sanoo, ettei murehdi, kun viat ovat pieniä ja helposti korjattavissa. Niin tai näin. Kiire heille tulee niiden korjaamisessa.
Japanin Autosportin toimittaja Kunio Shibata yhtyy koko testivarikon yhteiseen agendaan, että kierrosaikojen tulkitseminen on vaikeampaa kuin kenties koskaan aiemmin.
– Vain se on tullut selväksi, että voittaakseen kisan täytyy pystyä lyömään Red Bullit. Heillä on nopein auto, joka kaiken lisäksi saa renkaat kestämään kaikkein kauemmin. Heillä näyttää olevan tietty etumatka vastustajiin kahdella kaikkein tärkeimmällä osa-alueella.
– Ferrarista ja McLarenista en menisi sanomaan, kumpi lähtee kauteen kakkospaikalta. McLarenilla vaikuttaa olevan aika lailla kasvukipuja radikaalin autonsa kanssa, kun Ferrarilla on vakaampi pohja ja he voisivat alkaa voittaa kisoja vaikka heti.
– Mercedes on mielestäni tässä vaiheessa suurin pettymys, koska vauhti on puutteellista ja rengas kuluu vikkelään. Renault on Mercedeksen edellä ja kuljettajat kiittävät auton käyttäytymistä, mutta pitkät vedot ovat heilläkin hankalia.
– Lotus on autollaan edistynyt eniten viime vuodesta, kun Virgin, Hispania ja mikseivät myös Sauber ja Force India ole selvästi alisuorittajia tässä vaiheessa. Veikkaan Lotuksen ottavan paikkansa keskiryhmässä, mistä Toro Rosso on edistymässä kohti kärkipäätä.
TS:n avustaja Luis Vasconcelos katsoo, että tässä vaiheessa Red Bull ja Ferrari ovat selvästi ilmoittautuneet kaksintaisteluun mestaruudesta.
– McLarenilla ei ole täyttä käsitystä uudesta autostaan ja Mercedes on pahasti hukassa, hän korostaa.
– Epäilemättä RB7 on nopein auto, mutta suurimman vaikutuksen minuun on tehnyt se, miten Vettel ja Webber pystyvät huolehtimaan Pirellin renkaista paljon paremmin kuin yksikään kilpailijansa.
– Ferrari voi olla vähän lähempänä kuin viime vuonna, mutta heidän päänsärkynsä on nimenomaan renkaiden kulutus. Sen vuoksi Ferrari putoaa takaa-ajajan asemaan avauskisoissa.
– McLarenille ja Mercedekselle Bahrainin peruuntuminen tuli kuin taivaanlahjana. Kahden viikon ylimääräinen valmistautumisaika auttaa ainakin McLarenia, sillä Mercedeksellä on vielä paljon enemmän murheita autonsa kanssa.
- Itse asiassa McLarenilla tuskin on mitään vikaa, mutta hienosäätö vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Mercedekseltä puuttuu selvästi downforcevoimaa ja siinä on valtavaa aliohjautumista. Michael Schumacherin elämästä tulee vielä rankempaa kuin viime vuonna!
– Ikävää, ettei Renault enää pysty hyötymään noiden kahden ongelmista, koska ilman Kubicaa heiltä puuttuu kuljettaja, joka panoksellaan tekisi kovaa tulosta näistä lähtöasetelmista. Renault operoi nyt ihan toisin, kun Heidfeldin ajotyyli ja suoritustaso poikkeavat niin paljon Kubicasta.
– Lotus on tehnyt T128-autolla edistysaskeleen, mutta niin ovat Sauber, Williams ja Toro Rossokin. Niitä Lotuksen on vaikea napata kiinni. Ehkä paras tavoite olisi saavuttaa Force India ja tehdä suuri pesäero Virginiin, Vasconcelos tuumii.
Tulipa taas pitkä sepustus. Enkä ehtinyt edes kysellä tunnelmia Bahrainin avauskisan peruuntumisesta ja kauden käynnistymisestä aina erityisluonteisessa Australiassa.
Mitenkä suomalaisjännärit ottavat MM-kauden lyhenemisen parilla viikolla ja kenties yhdellä kisallakin? Entäpä miltä näyttävät Nico Rosbergin ja Heikki Kovalaisen menestysmahdollisuudet kolmen testijakson perusteella?