Formula 1 - Talvikausi 2010/11

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mihin nuo ajat/ aika erot perustuvat? Mitä niissä on taustalla?
Eli kyseessä on keskiarvo aikaerosta jokaisen testipäivän nopeimpaan aikaan. Ja kun Ferrari on toistaiseksi ollut keskimäärin kaikista nopein, saa se kunnian toimia mittatikkuna.
Ihan vertailun vuoksi Joppen listaan älytön algoritmini arpoisi autot tällä hetkellä tällaiseen nopeusjärjestykseen:

1. Red Bull
2. Ferrari
3. Renault
---
4. McLaren
5. Toro Rosso
6. Williams
7. Sauber
---
8. Mercedes
9. Force India
10. Lotus
---
11. Virgin

Tämä sen perusteella, mitä eri lähteistä on tietoa herunut pitkistä vedoista ja kisasimulaatioista. Ryhmien uskoisin olevan suunnilleen oikein, mutta keskinäinen järjestys perustuu ennen kaikkea hihavakioon. McLaren, Force India ja Lotus ovat erityisen hankalia sijoittaa paikoilleen, koska kaikilla on ollut omat ongelmansa ja voivat siksi olla väärässäkin porukassa. McLarenilla on parhaimpien hetkien perusteella potentiaalia kärkeen, samoin FI:lla keskiryhmään. Lotuksesta voi sanoa sen, että ovat ehdottomasti sellaisessa vauhdissa, että pystyvät tänä vuonna ajamaan kilpaa vanhoja tiimejä vastaan.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tippuu kyllä tehtaan tuki aika nopeasti jos Mersu tosiaan tuolla tasolla :dunno:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hauska tilasto, joka antaa varmasti ihan hyvin suuntaa voimasuhteista. Siinä on kuitenkin yksi ikävä ominaisuus: mukana on eri mittaisia (ja vauhtisia) ratoja, joten sekuntimääräinen ero ei ole kovin hyvä mittari. Eron voisi ilmoittaa sekunteina/kilometri tai vaikkapa prosentteina, jolloin tilasto samalla havainnollistaisi eron 107%-rajaan.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Hauska tilasto, joka antaa varmasti ihan hyvin suuntaa voimasuhteista. Siinä on kuitenkin yksi ikävä ominaisuus: mukana on eri mittaisia (ja vauhtisia) ratoja, joten sekuntimääräinen ero ei ole kovin hyvä mittari. Eron voisi ilmoittaa sekunteina/kilometri tai vaikkapa prosentteina, jolloin tilasto samalla havainnollistaisi eron 107%-rajaan.
Iät ajathan sekuntimääräistä eroa on käytetty kuvaamaan suorituskykyeroja. Vielä kun kaikki radat on nykyään puristettu samaan 5,4km-formaattiin by H.Tilke..
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hauska tilasto, joka antaa varmasti ihan hyvin suuntaa voimasuhteista. Siinä on kuitenkin yksi ikävä ominaisuus: mukana on eri mittaisia (ja vauhtisia) ratoja, joten sekuntimääräinen ero ei ole kovin hyvä mittari. Eron voisi ilmoittaa sekunteina/kilometri tai vaikkapa prosentteina, jolloin tilasto samalla havainnollistaisi eron 107%-rajaan.
Paljon perustavanlaatuisempi ongelma tulee siitä, että tuo tilasto on tehty testipäivien tulosliuskojen perusteella. Ja niiden totuusarvo on vähintäänkin arvelluttava.

Viime kaudella oli nähtävissä ihan samanlainen trendi, jossa keskikastin tallit kuten Sauber ja Williams latoivat testeissä hyviä yksittäisiä kierrosaikoja, ja sitten Bahrainissa olivat kaukana kärjen takana. Uskoisin erojen olevan suuremmat kuin miltä ne noiden keskiarvojen mukaan näyttää. Pakkaa sekoittaa vielä se, että siellä on seassa testipäiviä, jolloin jotkut tallit ovat selvästi keskittyneet pitkiin vetoihin, ja näin erot kärkeen ovat kasvaneet aika suuriksi.

Väittäisin jopa, että Bobakin hihanravistelun tuotos voi hyvinkin olla lähempänä totuutta. Mutta kunhan nyt omaksi huvikseni touhuilen.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Mitä itse olen näitä vuoden testejä seuraillut, niin ei tuo Renault ole niin vakuuttanut vaikka autossa onkin hyvin paljon trendinmukaisia asioita. Selkeästi Red Bull ja Ferrari ovat omissa silmissä vahvimpia. Keskiryhmä taas näiden takana on hyvin laaja sisältäen Renaultin, Mersun, Toro Rosson, Sauberin, Williamssin, Lotuksen ja Force Indian. Suurin haaste onkin asettaa nämä järjestykseen...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aih , luulin että oli wanhallakin ajetut , kun hämmästyin että ovat noinkin paljon saaneet kierroksia ajettua . (Nillähän on ollut niitä teknisiä ongelmia paljon )
Onhan Mäkkärillä on ollut ongelmia, mutta sen kierrosmääriä kannattaa silti verrata Force Indiaan ja Virginiin, jotka toivat uudet autonsa radalle samaan aikaan Jerezissä. Eniten ongelmia on ollut Lotuksella. Se on sentään ehtinyt ajaa kolme testipäivää enemmän uudella autollaan kuin tuo kolmikko, ja silti kierrosmäärät ovat aika tasoissa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Heikki Kullan virkaveljien mielipiteitä:

Vähän valmista

Aihe F1, 21.2.2011 20:20, heikki.kulta

Juuri kun keräilin tuttujen virkaveljien mielipiteitä MM-kauden näkymistä Barcelonan testijakson jälkeen, Bahrainista tuli vahvistus, että avauskisaa ei ajeta 13. maaliskuuta.

Katse kääntyy siis Australiaan ja Albert Parkin radalle, missä rengastulokas Pirelli joutuu varsinaiseen kiirastuleen. Melbournessa jos jossain rengaskulutus uusilla autoilla on varmasti huipussaan – ja arvaamattomalla tavalla.

Mutta asiaan. Missä menee kärki juuri nyt ja miten suomalaisittain kiinnostavammat Mercedes GP ja Team Lotus tulevat perässä?

Eurooppalaisjuurinen amerikkalaistoimittaja Dan Knutson ei vielä ole vakuuttunut Red Bullin iskuvoimasta.
– Vaikka Red Bull on tehnyt nopeita kierrosaikoja, odotan yhä RB7-auton paljastavan todellisen potentiaalinsa. Auto nopea ja hellävaraisempi renkaille kuin muiden kärkitiimien autot, joten varmasti kilpailijat ovat huolissaan. Ferrari vaikuttaa kuitenkin olevan lähellä Red Bullin kilpailukykyisyyttä – aivan erityisesti pitkissä ajoissa.

- Ferrarilla myös luotettavuus vaikuttaa olevan kohdallaan. Se on italialaisittain hyvä uutinen, mutta huono uutinen edelleen se, että Ferrari on yhä hieman Red Bullin perässä.

– Jenson Button on inttänyt meille, että ensimmäisen testijakson jättäminen väliin ja lisäajan uhraaminen MP4-26 -auton suunnittelulle olisi ollut oikea veto. Mutta nyt McLarenilla huolet ovat kasaantuneet, kun kierrokset ovat jääneet vähiin ja parhaat säädöt ovat hakusessa. Heillä on hurjasti tehtävää ja lisäajan järjestyminen ennen avauskisaa on todella tarpeen.

– Renault näytti nopealta Jerezissä ja Nick Heidfeld sanoi meille, että auto kaipaa vain vähäisiä muutoksia. Niinpä meille kaikille oli yllätys, mihin kilpailukyky katosi matkalla Barcelonaan. Siinä tiimissä taitaa pääpulmaksi tulla, että auton esitystaso vaihtelee hurjasti radalta toiselle ja erityisesti ratalämpöjen muuttuessa. Veikkaan, että Renaultilla valtaosa ajasta tuhraantuu parhaiden säätöratkaisujen hakemisessa.

– Kun kysyit näistä Rosbergin ja Kovalaisen näkymistä, niin Mercedeksen urheilujohtaja Norbert Haug sanoi, ettei autolla pysty tällä hetkellä pysymään kärkikymmenikössä. Tiimi laittaa kaiken toivonsa isoon päivityspakettiin viimeisessä testissä. Jos sekään ei toimi, heille tulee todella hankalaa.

– Lotuksen puolesta taas olisin erityisen huolissani heidän autonsa epäluotettavuudesta. Auto on kiistatta parempi kuin viime vuonna kaikissa suhteissa, mutta kun se hajoaa kaiken aikaa. Heikki Kovalainen sanoo, ettei murehdi, kun viat ovat pieniä ja helposti korjattavissa. Niin tai näin. Kiire heille tulee niiden korjaamisessa.

Japanin Autosportin toimittaja Kunio Shibata yhtyy koko testivarikon yhteiseen agendaan, että kierrosaikojen tulkitseminen on vaikeampaa kuin kenties koskaan aiemmin.

– Vain se on tullut selväksi, että voittaakseen kisan täytyy pystyä lyömään Red Bullit. Heillä on nopein auto, joka kaiken lisäksi saa renkaat kestämään kaikkein kauemmin. Heillä näyttää olevan tietty etumatka vastustajiin kahdella kaikkein tärkeimmällä osa-alueella.

– Ferrarista ja McLarenista en menisi sanomaan, kumpi lähtee kauteen kakkospaikalta. McLarenilla vaikuttaa olevan aika lailla kasvukipuja radikaalin autonsa kanssa, kun Ferrarilla on vakaampi pohja ja he voisivat alkaa voittaa kisoja vaikka heti.

– Mercedes on mielestäni tässä vaiheessa suurin pettymys, koska vauhti on puutteellista ja rengas kuluu vikkelään. Renault on Mercedeksen edellä ja kuljettajat kiittävät auton käyttäytymistä, mutta pitkät vedot ovat heilläkin hankalia.

– Lotus on autollaan edistynyt eniten viime vuodesta, kun Virgin, Hispania ja mikseivät myös Sauber ja Force India ole selvästi alisuorittajia tässä vaiheessa. Veikkaan Lotuksen ottavan paikkansa keskiryhmässä, mistä Toro Rosso on edistymässä kohti kärkipäätä.

TS:n avustaja Luis Vasconcelos katsoo, että tässä vaiheessa Red Bull ja Ferrari ovat selvästi ilmoittautuneet kaksintaisteluun mestaruudesta.

– McLarenilla ei ole täyttä käsitystä uudesta autostaan ja Mercedes on pahasti hukassa, hän korostaa.

– Epäilemättä RB7 on nopein auto, mutta suurimman vaikutuksen minuun on tehnyt se, miten Vettel ja Webber pystyvät huolehtimaan Pirellin renkaista paljon paremmin kuin yksikään kilpailijansa.

– Ferrari voi olla vähän lähempänä kuin viime vuonna, mutta heidän päänsärkynsä on nimenomaan renkaiden kulutus. Sen vuoksi Ferrari putoaa takaa-ajajan asemaan avauskisoissa.

– McLarenille ja Mercedekselle Bahrainin peruuntuminen tuli kuin taivaanlahjana. Kahden viikon ylimääräinen valmistautumisaika auttaa ainakin McLarenia, sillä Mercedeksellä on vielä paljon enemmän murheita autonsa kanssa.

- Itse asiassa McLarenilla tuskin on mitään vikaa, mutta hienosäätö vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Mercedekseltä puuttuu selvästi downforcevoimaa ja siinä on valtavaa aliohjautumista. Michael Schumacherin elämästä tulee vielä rankempaa kuin viime vuonna!

– Ikävää, ettei Renault enää pysty hyötymään noiden kahden ongelmista, koska ilman Kubicaa heiltä puuttuu kuljettaja, joka panoksellaan tekisi kovaa tulosta näistä lähtöasetelmista. Renault operoi nyt ihan toisin, kun Heidfeldin ajotyyli ja suoritustaso poikkeavat niin paljon Kubicasta.

– Lotus on tehnyt T128-autolla edistysaskeleen, mutta niin ovat Sauber, Williams ja Toro Rossokin. Niitä Lotuksen on vaikea napata kiinni. Ehkä paras tavoite olisi saavuttaa Force India ja tehdä suuri pesäero Virginiin, Vasconcelos tuumii.

Tulipa taas pitkä sepustus. Enkä ehtinyt edes kysellä tunnelmia Bahrainin avauskisan peruuntumisesta ja kauden käynnistymisestä aina erityisluonteisessa Australiassa.

Mitenkä suomalaisjännärit ottavat MM-kauden lyhenemisen parilla viikolla ja kenties yhdellä kisallakin? Entäpä miltä näyttävät Nico Rosbergin ja Heikki Kovalaisen menestysmahdollisuudet kolmen testijakson perusteella?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämän voisi varmaan laittaa Pirelliketjuunkin, mutta menköön tänne. James Allenin blogissa on pari (epäterävää) graafia, joissa verrataan viime vuoden testejä tämänvuotisiin. Lopputulema on se, että viime vuonna Bridgestonen kestävyys aiheutti sen, että autot nopeutuivat kevenemisen myötä. Nyt Pirellit kuluvat niin paljon nopeammin, että autot todella hidastuvat (sekuntikaupalla) kevenemisestä huolimatta. Jotain tällaista graafista esitystä olenkin kaipaillut, suunnitellutkin, mutten saanut aikaiseksi.

Tämä lupaa hyvää, vaikka kuluminen vähän maltillisempaa lämpimämmissä olosuhteissa olisikin. Muuttuvat voimasuhteet kisan kestäessä luovat tapahtumia. Ihan tulee kultainen 80-luku mieleen, jolloin jokin auto saattoi kisan lopussa ottaa toista sekuntikaupalla per kierros kiinni. Kunhan nyt eivät vain menisi identtisiin strategioihin.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Nyt Pirellit kuluvat niin paljon nopeammin, että autot todella hidastuvat (sekuntikaupoalla) kevemisestä huolimatta. Jotain tällaista graafista esitystä olenkin kaipaillut, suunnitellutkin, mutten saanut aikaiseksi.
Kauden alkua odotellessa :thumbup: Toivottavasti tulevalla kaudella nähdään paljon samanlaisia nousuja kuten Barrichellolla viimevuonna Unkarissa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nyt Pirellit kuluvat niin paljon nopeammin, että autot todella hidastuvat (sekuntikaupoalla) kevemisestä huolimatta. Jotain tällaista graafista esitystä olenkin kaipaillut, suunnitellutkin, mutten saanut aikaiseksi.
Jouheasti räikkösmäisesti ajaville renkaiden säästäjille luvassa hyvää :ahem:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Tämä lupaa hyvää, vaikka kuluminen vähän maltillisempaa lämpimämmissä olosuhteissa olisikin. Muuttuvat voimasuhteet kisan kestäessä luovat tapahtumia. Ihan tulee kultainen 80-luku mieleen, jolloin jokin auto saattoi kisan lopussa ottaa toista sekuntikaupalla per kierros kiinni. Kunhan nyt eivät vain menisi identtisiin strategioihin.
Tuo tosiaan monelta unohtunut, kun ihastelevat esim toisaalla olevaa Keke-ketjua ja siinä olevia youtbe-pätkiä. Autojen suorituskyky muuttui kesken kisankin todella paljon ja renkaat käyttäytyivät miten sattuu. Kyllä riitti ohituksia.
Viihdettä on ilmeisesti tiedossa :thumbup: Ellei Pirelli ala maitoilemaan ja paranna renkaitaan.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
MTV3 sanoi:
Red Bull -tallin hallitseva F1-mestari Sebastian Vettel ennakoi, että Pirellin renkaat saattavat tehdä ensi kaudella ohittamisesta tavallista vaikeampaa.

Kuljettajien taholta Pirellin renkaat ovat saaneet testeissä kritiikkiä voimakkaasta kulumisestaan. Valmistaja katsoo tilanteen kuitenkin olevan kunnossa.

Vettelin mukaan renkaista irtoavat kuminkappaleet täyttävät radan nopeasti ajolinjan ulkopuolella.

- Puolivälissä kisaa niitä on radalla jo niin paljon, ettei säädettävästä takasiivestä ole silloin apua. Tämä johtuu siitä, että kun olet poissa linjalta, niin silloin täytyy jarruttaa paljon tavallista aikaisemmin, kertoi Vettel saksalaiselle Auto Motor und Sport -lehdelle.
Vettelin mukaan renkaista irtoavaa kumia tulisi ajolinjan ulkopuolelle niin paljon, että se hankaloittaisi ohituksia. Itse en tosin jaksa uskoa sen vaikuttavan ohituksiin ainakaan noin paljon kuin Vettel arvioi.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Vettelin mukaan renkaista irtoavaa kumia tulisi ajolinjan ulkopuolelle niin paljon, että se hankaloittaisi ohituksia. Itse en tosin jaksa uskoa sen vaikuttavan ohituksiin ainakaan noin paljon kuin Vettel arvioi.
Jep, silloin ei oikein sisäpuolelta pääse ohi eli pitää pakottaa se ohitettava sisäpuolelle. Useinhan edelläoleva valitseekin sisälinjan jolloin ulkona, ajolinjalla, on vielä helpompi ohittaa. Saa nähdä miten käy.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
James Allenin blogissa on pari (epäterävää) graafia, joissa verrataan viime vuoden testejä tämänvuotisiin.
Graafit on todella kuin näkymä perverssin peeping tomin kiikarien lävitse. En tiedä voidaanko Allen luokitella formulapiirien tompaksi, mutta mielenkiintoisia kuvia jos niistä saisi vaan kunnolla selvää. Kaudesta on toivottavasti tulossa mielenkiintoinen, tai sitten ei. Joku (RB?) voi toisaalta saada autonsa toimimaan alusta lähtien renkailla hyvin (lue nopea ja vähän kuluttava) ja tehdä muista selvää alta aikayksikön.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No selkeästi graafeista näkee sen verran että Pirellien suorituskyky laskee tasaisen jyrkästi kun taas Bridgestonen suorituskyky pysyy samana ja kierrosajat jopa paranevat kun polttoaine vähenee. Lisäksi näkyy suuri ero Webberin ja Vettelin välillä. Voi olla että Webber vie Vetteliä aika-ajossa ja kisassa toisin päin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös