Formula-1 talvitestit Katalonian radalla Barcelonassa 2020

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1019
Mersun viritys rikkoo sääntöä 10.2.3

'No adjustment may be made to any suspension system while the car is in motion.'

Renkaan aurauskulma muuttuu ratin säätämisen yhteydessä, eli jousituksen säätämisestä kyse jonka sääntö 10.2.3 kieltää.

https://twitter.com/i/status/1230437658385620992
Etupyörien aurausta säädetään raidetankojan vetämällä, jolloin säätö tapahtuu täysin ohjauslaitteissa. Iskunvaimennuksen säätäminen (esim. korkeuden säätö) voi vaikuttaa aurauskulmaan, mutta aurauskulman säätö ei vaikuta varsinaiseen jousitukseen.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Mersun viritys rikkoo sääntöä 10.2.3

'No adjustment may be made to any suspension system while the car is in motion.'

Renkaan aurauskulma muuttuu ratin säätämisen yhteydessä, eli jousituksen säätämisestä kyse jonka sääntö 10.2.3 kieltää.

https://twitter.com/i/status/1230437658385620992
En jotenkaan usko että vastaus voisi olla näin yksinkertainen. Mercedeksellä on varmasti keksitty jokin tekninen meriselitys joka kiertää tämän asian.

Lähetetty minun SM-N960F laitteesta Tapatalkilla
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
882
Toivottavasti se nyt ei koko kausi mennyt pilalle tässä. En sitten tiedä miten suurta hyötyä tuolla järjestelmällä voidaan saavuttaa, mutta jos se johtaa ensimmäisten turbohybridivuosien kaltaiseen dominointiin, että Mersu katoaa kaksoisjohdossa maisemaan joka kisassa, niin ei hyvä.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Torstain 20.2 aamupäivän tuloslista.

1 Perez Racing Point RP20 1:17.347- 48 ●
2 Ricciardo Renault RS20 1:17.749- 41 ●
3 Albon Red Bull Racing RB16 1:18.155- 59 ●
4 Gasly Alpha Tauri AT01 1:18.165- 77 ●
5 Russell Williams FW43 1:18.266- 71 ●
6 Leclerc Ferrari SF1000 1:18.335- 49 ●
7 Hamilton Mercedes W11 1:18.387- 106 ●
8 Grosjean Haas F1 VF-20 1:18.496- 87 ●
9 Räikkönen Alfa Romeo Racing C39 1:18.508- 65 ●
10 Norris McLaren MCL35 1:18.537- 48 ●
11 Ocon Renault RS20 no time 0 ●
12 Vettel Ferrari SF1000 no time 0 ●
13 Bottas Mercedes W11 no time 0 ●
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4198
Toivottavasti se nyt ei koko kausi mennyt pilalle tässä. En sitten tiedä miten suurta hyötyä tuolla järjestelmällä voidaan saavuttaa, mutta jos se johtaa ensimmäisten turbohybridivuosien kaltaiseen dominointiin, että Mersu katoaa kaksoisjohdossa maisemaan joka kisassa, niin ei hyvä.
Mä luulen että hitailla teknsillä radoilla/osuuksilla tuon säädön hyöty on sekunteja...
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Se on varmaa, ettei muut tallit kykene, ehdi kaudella 2020 kopioimaan Mercedeksen keksintöä. Sen verran monimutkainen järjestelmä kyseessä. Vai pystyvätkö mm. Ferrari ja RedBull kopsaamaan, kun laittavat huippuinsinöörit töihin?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Se on varmaa, ettei muut tallit kykene kaudella 2020 kopioimaan Mercedeksen keksintöä. Vai pystyvätkö mm. Ferrari ja RedBull kopsaamaan, kun laittavat huippuinsinöörit töihin?
Ei tuo kovin monimutkaiselta vaikuta? Kukaan ei oo vaan älynny, että niin sais tehdä. Voi olla, että auto keularakenteisiin pitäis tehdä muutoksia -> uudet törmäystestit?

edit: siis ton scarbsin twiitin perusteella
edit2: maikkari vastas:
Jos Mercedes onnistuu saamaan tällä kilpailuedun vastustajiinsa, näiden on erittäin vaikeaa seurata kehityksessä perässä. Jos ohjausgeometrian muuttamiseen käytetään ohjausvaihteen edestakaista liikuttamista, koko ratkaisu vaatii jonkun verran tilaa jo valmiiksi ahtaasta tilasta. Lisäksi talli joutuisi todennäköisesti käymään uudet törmäystestit uuden ohjausvaihteen asennuksen takia.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mercedeksen-f1-autosta-paljastui-salaisuus-jolla-saattaa-olla-valtava-vaikutus-vauhtiin-ovela-ratkaisu-tuli-nakyviin-ohjaamosta-kuvatusta-videosta/7734052
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6695
Sijainti
Täällähä mä

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
700
Epäilen Mersun ohjausjärjestelmän olevan sääntöjen ”mukainen”. Vähintään jokaista etupään ohjausjärjestelmän osaa joka muutenkin liikkuu suhteessa auton runkoon rattia käännettäessä saa myös erikseen rattia vetäen tai työntäen vaikuttaa. Ei taida olla edes kyse harmaasta alueesta. Toinen asia on sitten, kielletäänkö järjestelmä liian ylivoimaisena eli kilpailua tasoitetaan teknisiä sääntöjä tiukentaen.

Radasta riippuen hyöty lienee merkittävästä, ratkaisevaan, eli kevyesti toteutuksesta riippuen muutamasta kymmenyksestä, useisiin sekuntteihin. Jos kyseessä olisi kenen tahansa muun kuin Mersun innovaatio, niin se olisi varsin tervetullut...

Tuollaista järjestelmää en usko yhdenkään muun tiimin rakentavan alkavan kauden kalustoon. En usko sen olevan taloudellisesti eikä ajallisesti mielekästä, koska ensikauden täysin uudet autot vievät liikaa resursseja muutenkin.

Eli jos järjestelmää ei kielletä, eikä kukaan kopioi ja se osoittautuu niin tehokkaaksi kuin se teoreettisesti voisikin olla niin kausi taitaa olla taputeltu... Oikeasti jo ilman tätä järjestelmääkin Mersu vaikutti erittäin vahvalta muihin nähden, joten asetelma ei käytännössä muutu mitenkään.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Toivottavasti se nyt ei koko kausi mennyt pilalle tässä. En sitten tiedä miten suurta hyötyä tuolla järjestelmällä voidaan saavuttaa, mutta jos se johtaa ensimmäisten turbohybridivuosien kaltaiseen dominointiin, että Mersu katoaa kaksoisjohdossa maisemaan joka kisassa, niin ei hyvä.
Toivon mukaan tuo osoittautuu epäluotettavaksi tai johtaisi esim. eturenkaiden lukkiutumiseen tai ratin irti lähtöön. Mitä tahansa, mutta olisihan se taas melko kurjaa jos Mersu olisi muita edellä, monetta kautta putkeen.
Miksei Alfa tai joku muu voinut keksiä tätä kikkaa, tosin silloin se olisi jo bannattu :wall:
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Vettelin Ferrarissa jotain ongelmia? Nousi pois autosta.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Toivottavasti se nyt ei koko kausi mennyt pilalle tässä. En sitten tiedä miten suurta hyötyä tuolla järjestelmällä voidaan saavuttaa, mutta jos se johtaa ensimmäisten turbohybridivuosien kaltaiseen dominointiin, että Mersu katoaa kaksoisjohdossa maisemaan joka kisassa, niin ei hyvä.
Siitä sitten vaan kopioimaan, ei sääntöjä pidä sen mukaan tulkita, että joku tietty talli saisi etua tai ajaisi maisemaan.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Toimi vielä hetki sitten.
Video ei ole enää käytettävissä käyttäjän Formula One Management tekemän tekijänoikeusvaatimuksen vuoksi.
On se kumma, ku maikkarin pojat on tuolla paikan päällä eivätkä saa aikaiseksi, ku lyhyen erikoislähetyksen päivän aikana...seki tulee melkein puolilta öin. Joutais maikkarin yksinoikeudet pois, mut minkäs teet.

Mitä ne siellä päivän tekee? Harrastaa taskubiljardia? Samaan aikaan tulee livelähetystä, livekommentointia jne jne toisaalla.
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimi softeilla 2.


1 Perez Kilpa-kohta RP20 1: 17,347 122 ●
2 Räikkönen Alfa Romeo Racing C39 1: 17,535 121 ●
3 Ricciardo Renault RS20 1: 17,749 41 ● PIT
4 Albon Red Bull Racing RB16 1: 17,983 111 ● PIT
5 Gasly Alpha Tauri AT01 1: 18,121 133 ● PIT
6 Russell Williams FW43 1: 18,266 106 ●
7 Vettel Ferrari SF1000 1: 18,273 54 ● PIT
8 Leclerc Ferrari SF1000 1: 18,335 49 ● PIT
9 Hamilton mercedes W11 1: 18,387 106 ● PIT
10 Norris McLaren MCL35 1: 18,474 126 ●
11 Grosjean Haas F1 VF-20 1: 18,496 145 ●
12 OCÓN Renault RS20 1: 18,557 34 ●
13 Bottas mercedes W11 1: 19,307 77 ● PIT
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kimi softeilla 2.


1 Perez Kilpa-kohta RP20 1: 17,347 122 ●
2 Räikkönen Alfa Romeo Racing C39 1: 17,535 121 ●
3 Ricciardo Renault RS20 1: 17,749 41 ● PIT
4 Albon Red Bull Racing RB16 1: 17,983 111 ● PIT
5 Gasly Alpha Tauri AT01 1: 18,121 133 ● PIT
6 Russell Williams FW43 1: 18,266 106 ●
7 Vettel Ferrari SF1000 1: 18,273 54 ● PIT
8 Leclerc Ferrari SF1000 1: 18,335 49 ● PIT
9 Hamilton mercedes W11 1: 18,387 106 ● PIT
10 Norris McLaren MCL35 1: 18,474 126 ●
11 Grosjean Haas F1 VF-20 1: 18,496 145 ●
12 OCÓN Renault RS20 1: 18,557 34 ●
13 Bottas mercedes W11 1: 19,307 77 ● PIT
No vihdoin se rykäs, ihmetytti tuo vauhdin piilottelu ja himmailu vikalla sektorilla.edit: transleitöri taas, kilpa-kohta on nopein.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös