Formula E

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Komppaan kyllä täysin edellisiä kommentteja, tuosta kalenterin järjettömyydestä. Ekan kauden muutamia kisoja tuli katottua, mutta tuo kalenteri on niin järjetön että koko sarja pääsi unohtumaan.

Muutenkin koko sarjan olemassaolo on vähän outo asia, mikä on tuon sarjan tarkoitus? Sääntöjen pitäs olla paljon avoimemmat, että oikeita innovaatiota voisi syntyä. Jos tarkoitus on promota sähköajoneuvoja tulevaisuuden tekniikkana, nii ei mun mielestä siinäkään oikeen onnistuta.(auto rumia, hitaita jne)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4633
Sijainti
Salo
Joskus aiemmin väittivät, että olis 200 halukasta kaupunkia järjestämään sähköformulakisan ja sitten käy näin.
Olisiko lukuun laitettu Berniemäisesti vähän ylimääräistä näyttämään, että "nyt on jumalauta kysyntä korkealla"
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Komppaan kyllä täysin edellisiä kommentteja, tuosta kalenterin järjettömyydestä. Ekan kauden muutamia kisoja tuli katottua, mutta tuo kalenteri on niin järjetön että koko sarja pääsi unohtumaan.

Muutenkin koko sarjan olemassaolo on vähän outo asia, mikä on tuon sarjan tarkoitus? Sääntöjen pitäs olla paljon avoimemmat, että oikeita innovaatiota voisi syntyä. Jos tarkoitus on promota sähköajoneuvoja tulevaisuuden tekniikkana, nii ei mun mielestä siinäkään oikeen onnistuta.(auto rumia, hitaita jne)
Eiköhän sarjan tarkoitus ole tarjota tasaista kilvanajoa ja samalla valmistajille testialusta sähköautotekniikalle. Tuo onkin sitten tasapainoilua, että kuinka avoimet säännöt saavat olla tasaisen kilpailun tarjoamiseksi, mutta myös, että kuinka avoimet sääntöjen pitää olla teknisen kilpailun luomiseksi.

Ilmeisen hyvin tuossa on kai onnistuttu, kun valmistajilla on kiinnostusta tulla sarjaan, kun taas samalla kuulee sarjan tarjoavan hyvää kilvanajoa.

Toki onhan Formula E:ssä puutteitakin. Avopyöräautoiksi nuo ovat hitaita. Sitten tietty perinteiden puute; uutuudenviehätyksen mentyä Formula E ei tarjoa samanlaista houkutinta katsoa kuin 500 IndyCarissa tai Le Mans WEC:ssä. Toisaalta ehkä ainoastaan F1:tä seurannaiden on helpompi kiinnostua FE:n kaltaisesta sarjasta, jossa monella kuskilla F1-tausta.

Mutta talvikuukausina Formula E menettää mahdollisuuden hankkia uusia faneja. Joulu/tammikuussa olisin hyvinkin voinut katsoa jonkun kisan muun autourheilun puuttuessa, sarjan jatkuessa katsoinkin jo samaan aikaan NASCARin Speedweeksiä Daytonasta. (No ehkä NASCAR-fanit ei ole FE:n tärkein kohderyhmä. :D)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18479
FIA on myöntänyt saksalaiselle automerkille BMW:lle luvan toimittaa voimanlähteitä sähköformulasarja Formula E:lle kausilla viisi, kuusi ja seitsemän.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9757
Sijainti
Helsinki
Viimeksi muokattu:

Penske PC23

Member
Liittynyt
20.1.2016
Viestit
13
Kun ovaalilla osittain ajetaan, saisi kiertosuunta olla vastapäivään kuten asiaan kuuluu.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9757
Sijainti
Helsinki

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Hyvää säpinää oli tuo kisa, sen verran mitä unihiekkaisilla silmilläin näin. Ohittaminen oli vaikeaa, mut sitä silti yritettiin toisin kuin f1:n Monacon kisoissa yleensä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9757
Sijainti
Helsinki
Raportti Meksikon kisasta.

Aurinko paistoi Mexico Cityssä lauantai-iltapäivänä, kun Autodromo Hermanos Rodriguezin radalle kurvaili 20 sähköformulaa 40 000 hurraavan katsojan eteen. Valot syttyivät yksi kerrallaan ja sitten ajettiin niin viihdyttävä kilpailu, että sanat eivät riitä kertomaan. Jopa selostaja Jack Nichollsin oli pakko vetää happea ruutulipun jälkeen.

Heti ensimmäisellä kierroksella Stephane Sarrazin ja Lucas Di Grassi kolaroivat 3. mutkassa ja brasilialainen joutui kurvaamaan varikolle vahtamaan uuden takasiiven autoonsa. Turva-auto veti letkan kasaan muutaman kierroksen ajaksi ja uusintälähdön jälkeen näytti, että Oliver Turvey saa myöhästyneenä synytymäpäivälahjana voiton, mutta kierroksella 12 Nextev-tallia edustavan britin autosta hävisi tehot. Turva-auton vierailun jälkeen kilpailu tarjosi riemastuttaavaa ajoa, kun kuljettajat väkisin yrittivät ohituksia ahtaalla katuradalla, suosituin paikka ohituksille oli pääsuoran jälkeinen tiukka oikea kaarre.

Autojen vaihdon jälkeen mahdoton oli toteutunut. Di Grassi oli noussut kilpailun kärkeen tallinsa taktisen pelin ansiosta. Jerome D’Ambrosio ja Jose Maria Lopez kävivät kovaa taistelua toisesta tilasta, mikä auttoi Di Grassia johdon kasvattamisessa. Renault e.dams-tallin Jean-Eric Vergne nousi lopulta toiseksi, mutta hänen voittomahdollisuutensa menivät kirjaimellisesti hukkaan, kun akun tehot eivät riittäneet loppukiriin. D’Ambrosion menetti podiumsijoituksensa, kun hänen autostaan loppui akku viimeisellä kierroksella ja Samm Bird käytti tilaisuutensa hyväksi ottaen kolmannen sijansa.

Kaksi kierrosta ennen maalia nähtiin kolari stadionalueella, kun Nico Prost osui Mahindra-tallin Nick Heidfeldiin eikä perääsä tullut Felix Rosenqvist ei pystynyt väistämään osumaa. Jaguar-tallin Mitch Evans sai myös osuman takasiipeen, mutta hän toi autonsa maaliin komeasti neljäntenä. Tallikaveri Adam Carroll oli kahdeksas, joten kauden tulokastalli sai avauspisteensä.

Di Grassi katkaisi voitollaan Sebastien Buemin kolmen voiton putken, kun ranskalainen oli vasta 13. Hän sai lisäpisteen noperimmasta kierroksesta, mutta pistejohto on enään neljä pistettä. Kausi jatkuu legendaarisella Monacon katuradalla toukokuun 13. päivä. Siellä ohittaminen on vaikeaa millä tahansa kulkupelillä.
http://urheilunortti.omablogi.fi/2017/04/04/kenties-vuoden-paras-autokisa/
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9757
Sijainti
Helsinki
Huomenna ajetaan Monacon ePrix Gp-radan lyhennetyllä versiolla. Saint Devoten ja Sataman mutkista tulee hiusneuloja.


Palautuuko muistoja mieleen? :D
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Edellisestä Formula E:n Monacon kisasta tulee mieleen kyllä se iso kolari ensimmäisellä kierroksella.
 
Ylös