Formula E

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
En pidä mahdottomana ajatusta, että huipputason autourheilussa siirryttäisiin polttomoottoreista sähkömoottoreihin tulevaisuudessa. Se kuitenkin näyttää olevan autoteollisuuden suuntana. Kauanko siihen menee aikaa, sitä en kuitenkaan ala arvailemaan. Sitten kun 300 km voidaan ajaa 2-3:lla välilatauksella yli 200 km/h:n keskinopeudella, eikä teknologia maksa liikaa, niin voisin kuvitella F1:n siirtyvän autoteollisuuden tahdosta sähkömoottoreihin. Muut sarjat seuraavat perässä, kun teknologia on sopivan hintaista.

Puheisiin, että FE ohittaa F1:n suosiossa lähitulevaisuudessa on vaikea suhtautua vakavasti. Ihan hyviä kisojahan FE tarjoaa kun taas F1 on pahimmillaan unettavaa. Mutta tietty seksikkyys FE:stä puuttuu F1:een verrattuna, ihan jo nopeuserosta johtuen. Eikä futuristinen tuleva autokaan minusta sitä seksikkyyttä lisää, kun sen nopeus ei vastaa futuristista mielikuvaa.

Ehkä FE vetoaa milleniaaleihin enemmän kuin vanhan koulukunnan faneihin. Mutta en jaksa uskoa, että edes milleniaaleihin vetoaisi F1:tä enemmän. Ehkä jossain viherhipsteripiireissä, mutta tuskin muualla. Millenniaalit kuitenkin pelaavat mieluummin videopelejä kuin katsovat urheilua.

Toki sähkömoottoriteknologia kehittyy ja FE-autot saattavat nopeutua. Mutta kun Libertyllä on omistusta myös FE:ssä, niin voin kuvitella, että kaiken vaikutusvaltansa käyttävät, ettei siitä tule kilpailijaa F1:lle; seuraukset voisivat olla kuten CART-IRL -sodassa. Edelleenkin uskon, että kun teknologia on siihen valmis, niin F1 siirtyy sähkömoottoreihin (ja FE saattaa jatkaa jonkinlaisena kaupunkien keskustoissa ajettavana autourheilulaboratoriona).

Kyllähän FE:lle on tietyllä tapaa tilausta, kun autoteollisuus kehittää sähköautoja enemmän kuin koskaan. Mutta meikäläisen on vain vaikea innostua siitä, vaikka koenkin sähköautoihin siirtymisen siviilipuolellla ennen pitkää välttämättömäksi. Toki mukana on ihan nimekkäitä kuskeja ja autoteollisuuden jättejä, mutta aika valju kuva noista autoista jää F1/IndyCar/LMP-autoihin verrattuna. Suorituskyvyltäänhän FE-autot taitavat olla GTE/GT3-autojen tasolla, mutta kyllä autoissa kuten Corvette, Aston Vantage, AMG GT3, Ferrari 488, jne. on enemmän seksikkyyttä. Oikeastaan sähköinen GT-sarja voisi mua kiinnostaa enemmän, jos edes GT4-tasolla olisivat suorituskyvyssä.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Hyvään suuntaan on viety näitä autoja. Halokin näyttää ainakin esittelykuvissa olevan ihan siedettävästi osa kokonaisuutta, tosin livekuvissahan tuo tulee ainakin aluksi näyttämään tympeältä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Puoliltaöin alkaa Meksikon kisa. Rosenqvist paalulla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Daniel Abt sai Hong Kongin pettymyksen jälkeen juhlia Meksikossa uransa avausvoittoa Formula E:ssä. Saksalaisen erinomainen varikkopysähdys auttoi hänet ohi Oliver Turveyn. Mahindra-tallilla oli huono päin, kun Nick Heidfeld ja paalulta lähtenyt Felix Rosenqvist keskeyttivät.

1. Abt
2. Turvey
3. Buemi

http://www.fiaformulae.com/en/results/race-results/

Pisteissä Vergne johtaa Rosenqvistiä 12 pisteen erolla. kun kahden viikon päästä ajetaan Uruguayn Punta Del Estessä.

http://www.fiaformulae.com/en/results/standings/driver/2022017
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Tulevan kauden sääntömuutoksiin kuuluu nopeimman kierroksen lisäpisteen poistuminen, jatkossa kuljettajien on käytettävä kahta energiatasoa voimanlähteessään. Taloudellisemmin ajanut kuljettaja saa lisäpisteen.

Formula E drivers will have to use two power modes in races next season.

The series' second-generation car will be capable of completing an entire race distance on its own, eliminating the need for mid-race pitstops to swap cars.

However, the series and the FIA were keen to keep an element of strategy, with different power modes emerging as the favoured option.

The FIA's World Motor Sport Council has now confirmed the mandatory use of two power levels.

The FIA has stated the high-power level in the race will result in "a performance gain of approximately one second per lap while activated".

FE's new car has already been announced with a race power of 200kW, although it will be capable of 250kW in qualifying mode.

It remains to be seen if 200kW will be the temporary high-power mode or the standard setting.

The WMSC has also approved an unchanged timetable for 2018/19, which means free practice, qualifying and the race taking place on the same day.

It has declared that a point will no longer awarded for the driver who sets the fastest lap, and will replace this with a "new energy management parameter" to award a point to the most efficient driver instead.
https://www.motorsport.com/formula-e/news/formula-e-drivers-two-power-modes-next-season-1013157/

Tag Heuer jatkaa virallisena ajanottajana.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Uruguayn kisa on menossa rantakaduilla. Katsomoita näyttää olevan oikein kolme kappaletta ja katsojia muutama tuhat?

On muuten Eurosportin selostaja harvinaisen pihalla joka asiasta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Uruguayn kilpailu ei ollut Renault e.damsille loistava, sekä Prost että Buemi jäivät pisteittä. Vasemmalle taittuvassa shikaanissa oikaistiin monesti. Di Grassi pääsi Vergnen puskuriin kiinni, mutta ei pystynyt ohitukseen.

1. Vergne
2. Di Grassi
3. Bird

http://www.fiaformulae.com/en/results/race-results/season/2022017/round/6

Vergne johtaa sarjaa 30 pisteellä Roseqvistiin. http://www.fiaformulae.com/en/results/standings/driver/2022017

Huhtikuun 14. päivä sarja debytoi Rooman kaduilla.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Sam Bird voitti Rooman ePrix:n 0,9 sekunnin erolla Lucas Di Grassiin. Kolmanneksi ajoi Andre Lotterer.

Pisteet:

1. Vergne 119
2. Bird 101
3. Rosenqvist 82

Seuraava kilpailu ajetaan Pariisissa huhtikuun 28. päivä.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
Ylös