ForumGPL 24h Karting

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
Moro kaikille,

osallistujia ei koskaan ole tarpeeksi joten onko keskuudessamme muita kiinnostuneita kuin
allekirjoittanut, N!ko, KenLie, Mikko R, Sammy??? ketkä ovat tapahtumasta kiinnostuneet? :p

24h Team McLaren karting ajetaan Paimion radalla 7-8.6 ja kuten nimikin kertoo tapahtuma on ns. endurance kilpailu radalla ajetaan täydet 24 h kelistä välittämättä, satoi tai paistoi.
Lystin hinnasta ei vielä täyttä varmuutta mutta koko tapahtumalla on hintaa 2000 euroa (saatiin 500 euroa kanta-asiakas alennusta) joka jaetaan osallistujien kesken. Keskiviikkona
saan tietää saamme sponsorin tapahtumalla joka maksaisi lystistä puolet ja tuo mukanaan muutaman kuskin.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Olen kiinnostunu! Asiassa on vain yksi "isohko" mutta! 7.6 on Suomi-SerbiaMontenegro matsi. JOs on mahdollisuutta ostaa su aamun vuoroja tms. Niin laita mailia tulemaan
jaska@domppari.com
Ett silleen!!!!!!1
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
No jos maksu per kuski putoaa edes jotenkin siedettävälle tasolle, niin olen kiinnostunut. Ilmoitelepa miten homma edistyy.
 

Eppu1

Well-known member
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
158
Sijainti
Tre
Minäkin voisin ilomielin osallistua höyhensarjalaisena jos hinnoista saadaan sovittua. Budjetti on sitä luokkaa että 100e --> gou gou, 200e --> no go

edit: en ole ulkoradoilla ennen ajanut, mutta sisäsyheröillä olen kova sana :p

<small>[ 13-05-2003, 10:43: Message edited by: Eppu ]</small>
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Hinta ratkasee. Jos vetäjät saa hinnan hilattua alle 150 EUR ni vois lähtee. 100 eur parempi toki.

Ja sitten ottasin vaimokkeen mukaan ja se vois ajaa, jos kaikille sopii, sellasen 20 minsan stintin.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Niin elikkäs, mäkin voisin tunkee messiin, jos tilaa löytyy. Olen sentään ajanut ulkoradoilla (myös Paimiossa) 8 vuotta kartingia..
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Minkä tyyppisistä autoista on kyse? Jos on kyse jostain 100cm³ tykeistä, niin mun kunto ei millään kestäisi esim. 20 min ajoa. frown
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Mä kuulemma "saan" hoitaa järjestelyjä tällä kertaa, joten voisin tässä selvittää perusasioista sen mitä tiedän ja kysellä mitä en tiedä...

Siis ajankohta oli 6-8.6. viikonloppu.

Autot kai jaetaan perjantai-iltana ja sillon lienee jonkunlainen vapaa harjoitus. Aika-ajot on tod.näk. lauantaiaamuna ja itse skaba siis alkaa lauantaina keskipäivällä.
Näin edellisinä vuosina.
Kisat ajetaan kelillä ku kelillä ja kerran kolmesta, missä ollaan mukana oltu, sato kaatamalla, vettä ja rakeita. Se se oli vasta jotain... wink

Kustannus oli siis 2000€/tiimi meille (special price only for you my friend) ja Toron "sponssi" Antti lähtee mukaan, tuo kai 4-5 kaveria, joista yhellä on kokemusta sm-tasolta, ja maksaa puolet. Meille jää siis 1000€ tälle forumgpl(+Mika) -porukalle ja kustannukset tasan tai sit diilataan jotenki aikojen mukaan. Pitää vielä vähän miettiä että miten kannattaa ottaa porukkaa mukaan. Meitä on nyt Toro, Lie, Mikko R., Mika ja itse tästä puolikkaasta ensisijaisesti, joten ei kyl varmaan mahdu mukaan ku maks. yks tai kaks "täyttä kuskia". Muuten menee ajoajat jo liian lyhkäsiks. Jos haluu diilailla esim. vain yhen ajovuoron itelleen ni katellaan erikseen. Mutta nyt kyllä näyttäis että porukka on abaut täynnä ja varaan tänään paikan.

Autot ei oo mitään himotykkejä, nelitahteja sillai et kone kestää maaliin, ei vaihteita, nestejarrut takapyöriin. Huiput lienee jossain 80-85km/h linjalla, joka tuntuu perse maata viistäen yllättävän kovalta. Ei se ulkopuolisesta niin hurjalta näytä.
Ajaminen tuntuu abaut samalta ku sisällä, mutta pitoo on snadisti enemmän ja vauhti vähän kovempaa. Kunnolle se on huomattavasti kevyempää ku sisällä, varmaan johtuen siitä että mutkia ei oo koko ajan. Sisällä mulla on 15 minsan jälkeen kädet paskana, mutta tuolla ajoin viime vuonna sen ainoan puolentoista tunnin stinttini ilman ongelmia.
Kämmenet kyllä kuluu, kysykää Lieltä... wink

Rata on ton näkönen profiililtaan:


Jostain menneestä tapahtumasta (vaikuttaa ihan samalta) on tällanen avinpätkä.

Varusteita löytyy rajotetusti, haalareita (mustat "remonttihaalarit", selässä Roadblock Racing -painatus wink ) löytyy muutamat kappaleet, joita vaihdellaan. Kädet ja jalat pitää olla peitetty, ei tarvii olla tulenkestävää kerrastoa alla. Potta on myös pakollinen, hanskoista en oo varma. Mulla ja Mikolla ainakin on potat ja niitä voi vaihella kohtuullisella niljalla ku ottaa pari huppua mukaan. Hanskoina on ollu tyyliin näppylähanskat yleensä.

Öö... mitäs vielä...

Paikka on Paimion moottorirata. Hotelli Valtatie1 on siinä just tasan vieressä. Tiimiä kohden on hotellista yks kahden hengen huone ja sauna on käytössä. Jos sinne menee joku ydintiimi perjantaina ni ne on todennäkösesti ainoot jotka huonetta tulee käyttämään. Nukkuminen on neitien hommaa... wink
Joku Hotelli Valtatien linkki:
http://www.hotellivaltatie1.fi/default.asp?id=78

Sit vielä ehkä vähän kokemuksia aikasemmilta kerroilta ja pari hyvää käytännön juttuu.
Kisassa menestyminen tarkottaa sitä, että radalla ei kolaroi ja ajaa mahdollisimman pitkiä pätkiä. Viime vuoden voittajatiimi ajo tyyliin neljällä jätkällä ja aina koko tankin (2-2.5h?). Tästä syystä emme ole yrittäneet voittaa sitten ensimmäisen osanoton. :D

Ekana vuonna meillä oli sellanen firmatiimi ja mukana melkosia kuumakalleja. Tuloksena mm. mun kolari ekalla kiekalla, josta jäätiin heti kiekalla kärkeen, kolareita, joista tuloksena mm. vääntynyt taka-akseli, katkenneet eturipustukset, hajonnut sivuponttooni joka otti maahan ja kerran kunnon mällissä halkesi kaasari irti koneesta. Bensaa oli sitten vähän joka paikassa ja vikaa korjattiin varikolla toista tuntia, jonka jälkeen kaasarissa oli sit kaikkee paskaa tms. Lisäksi jarrupalat meni vaihtoon 8 tunnin jälkeen ku yks tyyppi tiimistä piti koko ajan kaasun pohjassa ja paino sit vaan reilusti jarrua mutkiin. Niitä paloja jäähdyteltiin ensin 6 litralla vettä, jotta niitä vois alkaa irrottaa...

Siis kovaa mutta ei mitään sekopääohituksia. Radalta löytyy yllättävän paljon vastaantulijoita, joten aika ei käy pitkäksi.
Mekaanikot on järjestäjien puolesta ja ne näköjään kyllä korjaa melkeen mitä vaan, mutta joskus saattaa tulla jopa jonoa korjaukseen ja aikaa menee... Lisäksi ne mekatsut alkaa vittuilemaan tollasesta. wink

Tokana vuonna oli se hirvee sadekisa. Kisa jopa keskeytettiin yöllä pariks tunniks ku oli liian vaarallista vetää pimeellä. Sateella kuivana pysyminen auttaa kummasti kylmyyteen ja vitutukseen. Sateella saa roikotettua hirveitä sladeja ja se on kivempaa ku kuivalla mun mielestä (muut voi olla eri mieltä). Pro-kuskit ajo vähän eri tekniikalla ja oli nopeempia. Niitten tekniikkaa opetellessa ajat parani sekunnilla-parilla.

Viime vuonna en itse ehtinyt olla paikalla ku muutaman tunnin, mutta ajo suju ilmeisesti koko tiimiltä hyvin, eikä ollu kummempia ongelmia. Sääkin suosi. Sijoitus oli kaiketi 14. (?) joten jos nyt sitä lähetään parantamaan.

Kuskinvaihdot tehään aina varikolla ja luulisin, että abaut joka toisella vaihdolla tankataan myös. Stinttien ei kannattais olla ihan kauheen lyhyitä, koska varikolla käynti maksaa tosi paljon ajassa. Jos jotkut haluu käydä vaan kokeilemassa, se on ihan jees, mutta alle puolen tunnin ei tulla varikolle... :D

Markot Toropainen ja Viitanen ja Mika (kuhan se rekkaa tänne) voi varmaan päivitellä faktoja yms. mutta tossa oli aika hyvä braindumppi.
 

Eppu1

Well-known member
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
158
Sijainti
Tre
Hyvältähän tuo kokonaisuudessaan kuulostaa. Jarrut todellakin kuumenee (nestejarrut kiehuu jne) jos ei kaasua jarruttaessa kevennä. Ja sitten jos auto hajoaa niin alkaa hermot kuumentumaan :D .. Ajotekniikasta en taidakaan puhua mitään näin yleisillä foorumeilla :) .. Vuosien varrella on ollut ihan hauska opetella tuota touhua.

Olen ehdottomasti inessä jos vaan mahdun mukaan ja hinta on alle 150e.
 

Mikko.R

Well-known member
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
67
Sijainti
a galaxy far far away
Joo kyllä kypärät järjestyy... mulla on jopa yks XL koko jos on isopäisiä kuskeja tiimissä :D . Btw. Niko great pep talk wink
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
NS
[QB]Tiimiä kohden on hotellista yks kahden hengen huone ja sauna on käytössä. Jos sinne menee joku ydintiimi perjantaina ni ne on todennäkösesti ainoot jotka huonetta tulee käyttämään. Nukkuminen on neitien hommaa... wink
QB]
[01:06:17] <Pasi73> oliko se coulthard joka aina hässi ennen kisoja, vai kuka?
[01:06:39] <Pasi73> ken lie?
[01:07:05] <Pasi73> :D
[01:07:46] <Lotus_72> :p
 

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä me ei mennä vaihtamaan hyväksi havaittua kisataktiikkaa miksikään. Kisataktiikka aikaisemmissa kisoissa oli että jokainen kuski ajaa niin pitkän stintin kun bensaa tankissa riittää ja tämä tarkoittaa n. 2 tunnin ajoa, sitten kuskin vaihto ja tankkaus samalla kertaa varikolla, näin ei menetetä sekuntiakaan aikaa ylimääräisiin varikkkokäynteihin. Niitä kyllä tulee, teknisiä ongelmia, jarrujen lämpiämistä, ym ym. Nämä jos onnistuu välttämään, niin ollaan varmuudella 10 sakissa! Homma ei todellakaan ole niin rankkaa kuin sisäkartingista voisi kuvitella, ensimmäiset 10-15 min tuntuu pahimmilta sen jälkeen ajoon ns. turtuu ja lopussa ei haluaisi tulla radalta pois, vielä kierros periaatteella. :D Tosin koettelemus tuntuu sitten koko seuraavan viikon mutta vain valvomisen takia, 36 tuntia putkeen. eek! eek!
 

Eppu1

Well-known member
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
158
Sijainti
Tre
Mulla on tossa medium-kokoa oleva kypärä merkkiä Nolan ja mallia Integrale (ei nimi miestä pahenna.. :D ) .. Sitäkin saa lainailla jos ja kun tarvetta on.

XL:ät on vähän ikäviä kun ne pyörii päässä.. :cool:

edit: Markon taktiikka on just oikea. Hiukan onnea mukaan, ettei vehje hajoa itsestään ja hiukan malttia siinä mielessä, ettei sitä itse hajota, niin hyvin menee.. Kestävyyskisa on kestävyyskisa :p :p

<small>[ 15-05-2003, 11:41: Message edited by: Eppu ]</small>
 

Ken Lie

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
183
Sijainti
Lahti
joo, mulla ei kypärää löydy varastosta, kuten ei viime vuonnakaan, mutta jos joku viitsii lainata taas... tosin pään kokoa en ole mittaillut, kunhan se sisään menis.. ;D
 

Ken Lie

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
183
Sijainti
Lahti
sen verran vielä... näppylähanskoja paremmat jos löytyy niin suosittelen... se tosiaan kuluttaa kämmentä tuo ajaminen ja hyvät hanskat auttaa paljon jottei tule valtavia vesirakkuloita, kuten allekirjoittaneelle... jälkimmäinen sessio oli aika tuskaa ajaa käsi siteessä...

<small>[ 15-05-2003, 20:14: Message edited by: Ken Lie ]</small>
 

Eppu1

Well-known member
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
158
Sijainti
Tre
Itte olen käyttänyt sellasia paksuja, pehmeitä näppylähanskoja.. Ei oo kädet kulunu juur lainkaan. Nahkahanska tietty vois kans olla, mutta se nyt on jo aika pervoa.. :p
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Mulla on nahkaset ajohanskat, mut ne on mulle yksin ja niillä varmistan ykköskuljettajan paikan. :rolleyes:
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Mulla on Bieffen kypärä, valitettavasti henkilökohtainen ja sillä olen mukana, päätös on tehty. Että jos porukkaan sopii, niin laitappa Niko listaan mut. Jos tahdot kasaan Dream Teamin ni jätä mut pois, mutta jos muuten vaan luotettava kuski mahtuu riviin, ni laita ylös.
 

Lotus 72

Paras auto maailmassa
Liittynyt
10.9.2000
Viestit
1324
Sijainti
Ojakkala
Itseäkin kiinnostaisi tuo mutta jos mukaan ei mahdu niin pitää sitten kai jättää väliin.. Ulkoradoilta on kyllä kokemusta vuokra-autojen avulla. Hauskaa hommaa. :D
 
Ylös