Mä kuulemma "saan" hoitaa järjestelyjä tällä kertaa, joten voisin tässä selvittää perusasioista sen mitä tiedän ja kysellä mitä en tiedä...
Siis ajankohta oli 6-8.6. viikonloppu.
Autot kai jaetaan perjantai-iltana ja sillon lienee jonkunlainen vapaa harjoitus. Aika-ajot on tod.näk. lauantaiaamuna ja itse skaba siis alkaa lauantaina keskipäivällä.
Näin edellisinä vuosina.
Kisat ajetaan kelillä ku kelillä ja kerran kolmesta, missä ollaan mukana oltu, sato kaatamalla, vettä ja rakeita. Se se oli vasta jotain... wink
Kustannus oli siis 2000€/tiimi meille (special price only for you my friend) ja Toron "sponssi" Antti lähtee mukaan, tuo kai 4-5 kaveria, joista yhellä on kokemusta sm-tasolta, ja maksaa puolet. Meille jää siis 1000€ tälle forumgpl(+Mika) -porukalle ja kustannukset tasan tai sit diilataan jotenki aikojen mukaan. Pitää vielä vähän miettiä että miten kannattaa ottaa porukkaa mukaan. Meitä on nyt Toro, Lie, Mikko R., Mika ja itse tästä puolikkaasta ensisijaisesti, joten ei kyl varmaan mahdu mukaan ku maks. yks tai kaks "täyttä kuskia". Muuten menee ajoajat jo liian lyhkäsiks. Jos haluu diilailla esim. vain yhen ajovuoron itelleen ni katellaan erikseen. Mutta nyt kyllä näyttäis että porukka on abaut täynnä ja varaan tänään paikan.
Autot ei oo mitään himotykkejä, nelitahteja sillai et kone kestää maaliin, ei vaihteita, nestejarrut takapyöriin. Huiput lienee jossain 80-85km/h linjalla, joka tuntuu perse maata viistäen yllättävän kovalta. Ei se ulkopuolisesta niin hurjalta näytä.
Ajaminen tuntuu abaut samalta ku sisällä, mutta pitoo on snadisti enemmän ja vauhti vähän kovempaa. Kunnolle se on huomattavasti kevyempää ku sisällä, varmaan johtuen siitä että mutkia ei oo koko ajan. Sisällä mulla on 15 minsan jälkeen kädet paskana, mutta tuolla ajoin viime vuonna sen ainoan puolentoista tunnin stinttini ilman ongelmia.
Kämmenet kyllä kuluu, kysykää Lieltä... wink
Rata on ton näkönen profiililtaan:
Jostain menneestä tapahtumasta (vaikuttaa ihan samalta) on
tällanen avinpätkä.
Varusteita löytyy rajotetusti, haalareita (mustat "remonttihaalarit", selässä Roadblock Racing -painatus wink ) löytyy muutamat kappaleet, joita vaihdellaan. Kädet ja jalat pitää olla peitetty, ei tarvii olla tulenkestävää kerrastoa alla. Potta on myös pakollinen, hanskoista en oo varma. Mulla ja Mikolla ainakin on potat ja niitä voi vaihella kohtuullisella niljalla ku ottaa pari huppua mukaan. Hanskoina on ollu tyyliin näppylähanskat yleensä.
Öö... mitäs vielä...
Paikka on Paimion moottorirata. Hotelli Valtatie1 on siinä just tasan vieressä. Tiimiä kohden on hotellista yks kahden hengen huone ja sauna on käytössä. Jos sinne menee joku ydintiimi perjantaina ni ne on todennäkösesti ainoot jotka huonetta tulee käyttämään. Nukkuminen on neitien hommaa... wink
Joku Hotelli Valtatien linkki:
http://www.hotellivaltatie1.fi/default.asp?id=78
Sit vielä ehkä vähän kokemuksia aikasemmilta kerroilta ja pari hyvää käytännön juttuu.
Kisassa menestyminen tarkottaa sitä, että radalla ei kolaroi ja ajaa mahdollisimman pitkiä pätkiä. Viime vuoden voittajatiimi ajo tyyliin neljällä jätkällä ja aina koko tankin (2-2.5h?). Tästä syystä emme ole yrittäneet voittaa sitten ensimmäisen osanoton.
Ekana vuonna meillä oli sellanen firmatiimi ja mukana melkosia kuumakalleja. Tuloksena mm. mun kolari ekalla kiekalla, josta jäätiin heti kiekalla kärkeen, kolareita, joista tuloksena mm. vääntynyt taka-akseli, katkenneet eturipustukset, hajonnut sivuponttooni joka otti maahan ja kerran kunnon mällissä halkesi kaasari irti koneesta. Bensaa oli sitten vähän joka paikassa ja vikaa korjattiin varikolla toista tuntia, jonka jälkeen kaasarissa oli sit kaikkee paskaa tms. Lisäksi jarrupalat meni vaihtoon 8 tunnin jälkeen ku yks tyyppi tiimistä piti koko ajan kaasun pohjassa ja paino sit vaan reilusti jarrua mutkiin. Niitä paloja jäähdyteltiin ensin 6 litralla vettä, jotta niitä vois alkaa irrottaa...
Siis kovaa mutta ei mitään sekopääohituksia. Radalta löytyy yllättävän paljon vastaantulijoita, joten aika ei käy pitkäksi.
Mekaanikot on järjestäjien puolesta ja ne näköjään kyllä korjaa melkeen mitä vaan, mutta joskus saattaa tulla jopa jonoa korjaukseen ja aikaa menee... Lisäksi ne mekatsut alkaa vittuilemaan tollasesta. wink
Tokana vuonna oli se hirvee sadekisa. Kisa jopa keskeytettiin yöllä pariks tunniks ku oli liian vaarallista vetää pimeellä. Sateella kuivana pysyminen auttaa kummasti kylmyyteen ja vitutukseen. Sateella saa roikotettua hirveitä sladeja ja se on kivempaa ku kuivalla mun mielestä (muut voi olla eri mieltä). Pro-kuskit ajo vähän eri tekniikalla ja oli nopeempia. Niitten tekniikkaa opetellessa ajat parani sekunnilla-parilla.
Viime vuonna en itse ehtinyt olla paikalla ku muutaman tunnin, mutta ajo suju ilmeisesti koko tiimiltä hyvin, eikä ollu kummempia ongelmia. Sääkin suosi. Sijoitus oli kaiketi 14. (?) joten jos nyt sitä lähetään parantamaan.
Kuskinvaihdot tehään aina varikolla ja luulisin, että abaut joka toisella vaihdolla tankataan myös. Stinttien ei kannattais olla ihan kauheen lyhyitä, koska varikolla käynti maksaa tosi paljon ajassa. Jos jotkut haluu käydä vaan kokeilemassa, se on ihan jees, mutta alle puolen tunnin ei tulla varikolle...
Markot Toropainen ja Viitanen ja Mika (kuhan se rekkaa tänne) voi varmaan päivitellä faktoja yms. mutta tossa oli aika hyvä braindumppi.