Forumilainen kommenttikiteytymänä

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Tämä ei ole osallistumispostaus. Tunnustan riemastuneeni näiden burbbi-juttujen takia. :D
Luin niitä lopusta alkuun ja heti arvasin, kenestä on kysymys.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Jäi Mombasaaan vain pääivä elämäääää
Ja elämäääään nyt Mombaasa vain jäääää
Kuuumankostean minä tunsin Mombasaaaan
ja meren, taivaaaaan Afrikaaaaan, koskin Simpukkaaaa.

Jäi Mombasaaaan vain päääivä elämääää, tyrskyyyäää.
Ja elämäään nyt Mombaasa vain jäää, viiheltäää
Kuuumankosteaaan minä tunsin Mombaasan, koskin simpukkaaa.
Ja meren, taivaaan Afrikkaan, ajeeetaan tandeemillaaa.

Mä ensin näin vain meren siniseen, simpukkaaaan, koskettaa.
Ja koralliin löi aallot jyylisteeen
Pärskeen takaa näin sinun hahmos yllättäin, simpukkaaaan.
Sä nousit rantaan nauraeen, kosteeaan, tandeemiin.

Ja kääenpesän, niin vaahdonvalkoisen
sä ojensit ja katsoit hymyillen, simpuukan
Koskin simpukkaaa ja sen pintaa karheaaa
kuin vartaloas kosteaa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Pöytärummutin Valse tristen niin täydellisesti, että kaikki lähitienoon linnut tulivat ikkunani alle ihastelemaan taitojani. Tai eihän minulla ole pöytää mitä vasten rummuttaa. Eikä kyllä sen puoleen ikkunoitakaan. Taidan mennäkin tiskikaappiin vähän itkemään.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Pistetilanne:

Albert Oil 5
Pyryf 3
Aziz 2
markoj 2
JPP 2
PuoliPöhkö 1
Tsuhna 1
FW08 1
PekPoy 1
Nipsuhuuli 1
kouvotsvoni 1
Racer X 1
Burb 1
Mosse 1
P1rai 1

Apinoidut:

Olga
Pyryf
Runar&Kyllikki
Mosse
markoj
FW08
Timanfaya
ITG
Mangelo
kouvotsvoni
FO110K
PuoliPöhkö
Joni
Hartsa76
Mehe Rienarsuo
Troy
JayR
Sue_me
Albert Oil
tmoi
Kurski
Dominic
Ässämies
burb
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kimi Räikkönen kaudella 2015 -toikki

Albert Oil sanoi:
Saisivat pikkuhiljaa nämä "fanipojat" pitää tunkkinsa
Kauden 1984 menestyjä oli Ayrton Senna joka oli edellisissä harjoituksissa ollut ensiksi toinen mutta toiseksi vasta kolmas ennen tallikaveriaan joka oli päättänyt startata kilpailuun pitkäjyväisellä Pirellin D-seoksella huolimatta siitä että tämä oli kaksi vuotta aiemmin hävinnyt Ranskan osakilpailun juurikin Niki Laudalle joka ei aiemmista toimistaan huolimatta ollut startannut aiemmin sadekelin kilpailuun nelosruutua kauempaa paitsi Belgiassa ja Dallasissa jossa tämäkin voitto oli varmistunut.
Huolimatta siitä että katsomoliput maksoivat 400 markkaa ja pääkatsomoon 600 markkaa oli palkkarästejä useallakin tallilla ja niistä puolet Didier Pironille joka oli edellisellä kaudella kuollut ja ajoikin nyt turva-auton takana kohti varman näköistä voittoaan josta hän kuittaisi palkintorahaa neljätoista tuhatta markkaa sen sijaan että Prost sai yhdeksännestä tilastaan maksaa neljä tuhatta markkaa ja koska Rosberg oli neuvotellut saman sopimuksen oli hänenkin käytettävä hunajakennorunkoista Lotusia ajaessaan McLarenilla neljättä vuottaan ilman voittoa paitsi ne jotka tämä oli Williamsilla voittanut ja niiden jälkeen jälleen Mclarenilla.
Kilpailun viimeisellä kierroksella mentiin siis samassa järjestyksessä kun neljä vuotta aiemmin oltiin vapaissa harjoituksisa menty paitsi Pironi oli nyt kuollut ja keskeytti turva-auton takana. Turva-auto oli Fiat 127 jonka työntötankomoottori oli perin vanhanaikainen siihen aikaan. Niinpä Piquet onnistuikin ohittaa Lotusin autot kierrokella kun tultiin toisille varikkopysähdyksille joiden jälkeen hänellä oli helppo työ keskeyttää alkaakseen keskittyä seuraavaan kauteen muita aiemmin. Kyseisellä kaudellahan kaikki käyttivät paineilmatunkkeja.
 
Viimeksi muokattu:

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Laitetaan sitten seuraavaksi tallien talvitestien rengasvalintoja niiltä osin joita on tiedossa ja joidenkin muiden tallien kohdalta muutenkin. Mainituista talleista jotkut ajattivat testeissä useampia kuljettajia joten näiden tallien osalta laitan ne tiedot jotka on rengasvalinnat kyseessä ollen saatu ellei toisin mainita. Brabham, Forti ja Aguri ajoivat testit vain yhden auton voimin eikä niistä muutenkaan ole saatu kattavaa tietoa joten niiden osalta laitan tiedot vain yhden tai joissain tapauksissa ainoan tallin auton mainitsemana.

McLaren:
Surtees Keskikova
Itkonen Hyllyvä

AGS:
Hesnault Pitkäjyväinen
Piquet ensin Lyhytjyväinen, sitten pehmeä
Mainittakoon että Piquetin kohdalla oli siitä erikoinen ratkaisu että tallilta ei ensin saatu varmaa tietoa taktiikoista kunnes Ken Tyrrell kivahti asiasta tuomareille saaden täten aikaan säpinää jokseenkin tällä ei ollut loppupeleissä vaikutusta tallin suorituskykyyn vaikka toisaalta sillä oli paljonkin.

Hesketh:
Vettel Hilpeä
Boutsen Semianaalinen

Ferrari:
Barrichello Töykeä
Albers Keskijyväinen
Ferrarin kannalta oli erikoista että se aloitti testit ihan muiden kuskien ajamana kunnes Rene Arnoux sanoi itsensä irti tai ehkä olisi muutenkin. Ferrarin tapauksesta ja jupakasta noin kaikkiaankin riittääkin sitten niin paljon juttua että siitä tuleekin olemaan oma artikkelinsa myöhemmin tai ehkä jo aiemminkin jos saan kaivettua arkistoista lähteitä ja muutenkin.

Wartburg:
Surer Veneerinen
Warwick Onomatopoeettinen

Laitan sitten seuraavaan viestiin hieman juttua millä vaihdekaavioilla kukin kuljettaja ajoi kulloinkin, mikäli ajoi ylipäänsä, ja tarkastelen myös kypärävisiirien suojakalvokohtaisia muistoja kultakin radalta vuosina 1951 - 1978. Sen jälkeen voinkin laittaa lähteet näkyville.
Toivottavasti tämä herättäisi paljon keskustelua eikä jäisi vain minun yksinpuhelukseni, jos kulloinkin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24278
Sijainti
lappeen Ranta
Kaudella 1970 keke sai palkkaa 210002 markkaa vaikka ajoikin pirellin rekailla siitä huolimatta että Williamsilla oli sopimus michelinin kanssa Monacon ja Uuden seelannin kisoen ajaksi. Samalla kaudella keke ajoi uuden varikkosuoran nopeusennätyksen Spassa käydessään tankkaamassa autonsa, johon oli unohdettu laittaa kisapensat ja Ennätyksen pelästytämänä keke alkoi ajaa nopeusrajoitusta varikkosuoralle ja samalla sai sadantuhannen markan korotuksen palkkaansa suostuttuaan ajamaan parc ferme-autoa edellisessä Kyalamin kilpailussa, jonka voitti jody Shekter vuonna 83 kaksi kertaa peräkkäin siitä huolimatta, että hänen autoonsa oli laitettu eturenbkaat taakse ja takarenkaat eteen. tuomaristo joutui miettimään rengastuksen lailisuutta kolmen kuukauden ajan koska kyseessä katsottiin olevan niinsanottu ristirengastus eli takana vasemmalla oli pieni pirelli ja edessä oikealla iso goodyear kuntaas takana oikealla oli sadekelin pirelli, josta talli siisteki sopimusken vasta kolme kautta myöhemmin Dunlopin kanssa samoin kuin edessä oikealla olleen mustan ja pyöreän pirellin suhteen.

Ajettuaan Williamsilla mestaruuteen keke teki sopimuksen kolme vuotta aikaisemmin Tolemanin kanssa ja päätyi näin ajamaan Mclarenia, jonka autossa oli käytössä vanhanaikainen mutta toimiva palajarrujärjestelmä ja sen ansiosta keke saikin paalupaikan heti kauden ensimmäisessä kilapilussa ja tässä vaiheessa mestaruus näyttikin suht varmalta mutta kauden edetessä muut tallit saivat omat autonsa toimimaan varmemmin vauhdin kärsimättä ja niinpä kauden päätyttyä Keke siirtyi edelleen takaisin Mclarenille, jossa menestystä ei kuitenkaan enää tullut samaan malliin kuin Schumacherilla eri tallissa monta vuotta myöhemmin.

ferrarilla sama kausi meni täysin pilalle heti kauden alussa käyttöön otetun uuden ja radikaalin "keskitymme seuraavan kauden autoon" -taktiikan vuoksi. Jotta katastrofi olisi olut täydellinen, tallin sisäisesti kiisteltiin koko alkuvuoden ajan siitä onko kyseessä taktiikka vai strategia. Lopulta tilanteen sinetöi uusi konglomeraattipäällikkö Luca Di montezemolo sanomalla kauaskantoiset sanat "strategia tai taktiikka, ihan sama kunhan menestystä tulee!". Menestyksen antaessa ofdottaa itseään tallin testikuljettajat Luigi Ciacomelli ja Pierpaolo Scalfaro menivät istumalakkoon ja tulokset näkyivätkin heti seuraavassa kilpailussa parantuneena nopeutena ja kaikkien yllätykseksi molemmat autot kestivät kilpailun loppuun asti. Tämän seurauksena Ciacomellille ja Scalfarolle annettiin 10000000 liiran palkankorotus sekä omat nimikoidut nojatuolit juuri rakennetulle fioraanon testiradalle.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Bruno Giacomelli #35

Vuonna 1977 syyskuun yhdeksäntenä päivänä alkoi Brunon F1-ura Italian Monzassa. Harjoitusten ensimmäisellä kierroksella ajaminen oli vielä totuttelua ja pitkäjyväiset renkaat lipesivät jo varikkosuoralla noin viiden senttimetrin mittaiseen sivuluisuun. McLarenin Ford-moottorista otettiin irti kunnioitettavat 723 hevosvoimaa ja niiden turvin vauhdiksi mitattiinkin ennen ensimmäistä Prima varianten shikaania 294km/h. Prima variante rakennettiin turvallisuussyistä 1976 kilpailua varten. Sen jälkeen vuorossa olikin Curva grande, jonka hän sai taitettua täydellä vauhdilla ja G-voimat nousivat 2,5:een. Sen jälkeen vuorossa olikin Variante della roggia, joka myös oli tullut edellisvuonna mukaan. Tallikaverinsa Brett Lunger lähti siinä vaiheessa radalle. Brett Lungerin ura oli pitkä 43:n GP:n pituinen, mutta se ei tuottanut yhtään pistettä hänelle. Bruno saapui Lesmon tuplamutkiin ajaen todella varovaisesti. Kahteen mutkaan hän käytti tällä lämmittelykierroksellaan 0,546 sekuntia kauemmin, mitä seuraavalla, jo täyttä vauhtia ajetulla. Variante Ascarissa mutka oli mennä pitkäksi, mutta kuitenkin lukkojarrutuksella nurmikolle ajaminen vältettiin ja todisteeksi tästä ylikovaa ajamisesta jäi vain 23,5cm pitkät kumivanat. Ennen Parabolicaa Giacomelli keräsi jo voimia ja maksimaalisen nopeaa kiihdytystä toiselle kierrokselleen ja lähinnä lämmitteli renkaitaan. Tässä vaiheessa sekä Brett Lunger, että James Hunt olivat tulleet radalle D-rengastuksella. Seuraavassa viestissä käsittelen ensimmäistä kokonaista harjoitusten kierrosta.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
F1 kuljettajien ajokengät

Aloitetaan uusi keskustelu F1 kuljettajien ajokengistä ja niiden historiasta.

Vuonna 1953, maaliskuun kolmas päivä klo 13:07 Luigi Villoresi totesi kengistään.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. blaa blaa.. ja niinpä siitä lähtien myös ajokenkien kestävyyteen on panostettu erityisen paljon.
 
Ylös