Fyysisen olotilasi päällimmäiset tuntemuksesi just nyt?

Örfil

Guest
Mä muuten ostin sellaisen tähystyskameran viime vuonna Verkkokaupasta.

Teen halvalla kaikki tähystykset. Voiteluna molybdeenivassu.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Suun kautta joku tähystin olisi ainakin mulle aivan liikaa.
Höpöhöpö, on mulle vatsalaukun tähystyskin tehty ja oli huomattavasti iisimpi toimenpide kuin olin etukäteen pelännyt. Sulle ruiskutetaan kitalakeen semmosta ainetta, jos poistaa sen automaattisen yökköreaktion. Ei tartte kun kerran pari nielasta oikealla hetkellä ja loppuaika olla vaan rauhallisesti silmät kiinni ja yrittää rentoutua. Tuonkin toimenpiteen voi teettää narkoosissa, jos ei muuten onnistu, mutta ei ole mun mielestä tarpeellista.

Örfil

Guest
Tuonkin toimenpiteen voi teettää narkoosissa, jos ei muuten onnistu, mutta ei ole mun mielestä tarpeellista.
Tuota ei taideta täällä tehdä.

Kaikki tietämäni tapaukset on tehty ns. "selvin päin".
Näin omakohtaisesti todettuna.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tuota ei taideta täällä tehdä.

Kaikki tietämäni tapaukset on tehty ns. "selvin päin".
Näin omakohtaisesti todettuna.
Ei täälläkään kai normaalisti, mutta jos sitä pyytää erikseen, niin järjestyy. Vatii tietysti erityistoimenpiteitä, koska narkoosiin liittyy aina tietty riski ja potilas on siksi kytkettävä valvontalaitteisiin, lisäksi operaation jälkeen vaatii jonkin aikaa lepoa ennenkuin potilaan voi päästää kotiin. Propofolinhan jälkeen ei sais 24 tuntiin ajaa autoa. No ajoin kyllä tänään aamulla duuniin, mutta eilen en olis ratin taakse istunut.

Örfil

Guest
Mitä muuten maksat terveydenhuollosta siellä?

Esim hammashoito?
Entäpä jokin vakava sairaus?

Jonotusajat?

Kiinnostaa tietää...

burb

.
Näyttäs olevan vahvasti yksilöllistä että miten noiden tähystysten kanssa pärjäilee.
En voisi kuvitella haluavani narkoosihommeleita lisäriesaksi. Vaikka mua ronkittiin samalla kertaa molemmista suunnista, ja siten oli aika keljut fiilikset, niin ei se nyt kuitenkaan niin mahdoton paikka ollut. Tai ehkä aika kuultaa muistot.

Örfil

Guest
Vaikka mua ronkittiin samalla kertaa molemmista suunnista, ja siten oli aika keljut fiilikset, niin ei se nyt kuitenkaan niin mahdoton paikka ollut. Tai ehkä aika kuultaa muistot.
Niin, ihan samat fiilikset mulle jäi siitä Alpun proggiksesta.
Saitko sä jo liksan?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mitä muuten maksat terveydenhuollosta siellä?

Esim hammashoito?
Entäpä jokin vakava sairaus?

Jonotusajat?

Kiinnostaa tietää...
No verojen ja muiden sosiaalimaksujen kautta tietysti menee siinä missä Suomessakin. Muuten en maksa juuri mitään. Lääkärilläkäynti, oli sitten yleis- tai erikoislääkäri on ilmaista. Täällä toimii niin, että menet yksityislääkärille (omavalintainen), jolla on soppari sairasvakuutuskassan kanssa. Terveyskeskuksissa ei tarvi käydä, viikonloppuisin tietysti voi sitten mennä sairaalan päivystykseen, jos on akuuttia tarvetta. Hammashoito on periaatetessa ilmaista, mutta vain amalgaamipaikat ovat ilmaisia (mielestäni täysin järjetön päätös, mutta niin se vain on), muista maksat noin huntin, riippuen vähän paikan koosta. Etuhampaisiin (näkyviin siis) tosin saa ne keraamiset (siis ne valkoiset, mitä materiaalia sitten ovatkin) paikatkin ilmatteks. Amalgaamiahan en itte enää suuhuni ota, joten se on sitten suunnilleen se huntti per paikka. Kruunut, sillat, implantaatit jne. maksavat aika paljon ja moni käykin teettämässä ne Unkarissa, jossa on tunnetusti hyviä hammaslääkäreitä ja hinnat huomattavasti edullisemmat.

Vakava sairaus ei maksa sen enempää kuin vähemmän vakavatkaan eli kyllä ne sisältyy sun sairasvakuutukseen. Tietysti on muistettava, että saattaa olla olemassa kokeellisia hoitokeinoja, joita sairasvakuutus ei maksa, joten jos sellaiseen haluaa, niin on sitten on kaivettava omia pusseja.

Reseptilääkkeet maksavat aina saman eli 5,40€ per lääke riippumatta siitä paljonko se lääke todellisuudessa maksaa. Tietysti jos lääke maksaa vähemmän kuin tuon, maksat vain sen todellisen hinnan. Tietyt lääkkeet tosin vaativat jonkin ylilääkärin hyväksynnän, mutta normaalitapauksissa ei tuo ole mikään ongelma. Pienituloisilla on mahdollisuus saada vapautus jopa tuosta reseptimaksusta eli siinä tapaukasessa kaikki reseptilääkkeet ovat ilmaisia.

Kyllä täälläkin joutuu tiettyihin operaatioihin jonottamaan pitkäänkin, mutta en suoraansanottuna osaa sanoa mikä se ero on Suomen tilanteeseen verrattuna. Mulla on kieltämättä tuon suhteen hiukan tuuria, eli jos ihan rehellisiä ollaan, niin suhteilla menin suoraan jonon ohitse ja sain ajan reilussa viikossa. Normaali kuolevainen olis venaillu tähystystä ehkä pari kuukautta, siis ainakin tuolla sairaalassa, jossa mä olin. Yksityislääkärillä (joka siis ei välttämättä maksa yhtään sen enempää eli ei mitään) tuo saattais mennä nopeammin.

Örfil

Guest
Eli näyttäis olevan sama tilanne kuin Suomessa.

Paitsi ettei täällä pääse suhteilla jonon ohi.
Suomi olikin korruptoitumattomien maiden listalla ykkösenä. Tätä ei moni muista! Kaikki on samalla viivalla julkisen terveydenhuollon suhteen.

Tämä on asia, jota moni ei tiedosta.

jjv

Arschloch
Heh heh... oli sitten eilen tuo tähystys ja vituikshan toi meni siinä mielessä , että sain propofolia suoneen, mutta jostain syystä en tällä kertaa nukahtanut. Jäi samalla lailla silmäänkustu fiilis kuin jos joisit viinaa, mutta et tulis varsinaisesti känniin, mutta saisit loppupäiväksi kevyet tärinät ja huterat jalat :doubtful:
Kuulostaa samanlaiselta vaikutukselta, kun mulle ekalla kerralla annettiin tabletti diapamia. Operaation aikana ei juur huomannut, mutta jälkeenpäin piti vielä mennä hiki otsalla istuskelemaan, vaikka olin jo ulos lähdössä. Siihen tietysti vaikutti ettei ollut syönyt vuorokauteen mitään. Toisella kertaa en diapamia ottanutkaan.

Höpöhöpö, on mulle vatsalaukun tähystyskin tehty ja oli huomattavasti iisimpi toimenpide kuin olin etukäteen pelännyt. Sulle ruiskutetaan kitalakeen semmosta ainetta, jos poistaa sen automaattisen yökköreaktion. Ei tartte kun kerran pari nielasta oikealla hetkellä ja loppuaika olla vaan rauhallisesti silmät kiinni ja yrittää rentoutua. Tuonkin toimenpiteen voi teettää narkoosissa, jos ei muuten onnistu, mutta ei ole mun mielestä tarpeellista.
Mutta onko sulle tehty kikkelitähystystä? Mulle ei, mutta ajatuksena vaijerin tunkeminen pissareiästä sisään tuntuu aika uijuijuijuijui.

jjv

Arschloch
Akutassa lokakuussa kuulin kun tuo tehtiin sermin takana pienelle lapselle ja illalla vanhemmalle heebolle.
Oli traumaattinen kokemus kaikille.
Yks työkaveri kokemuksistaan tuosta toimenpiteestä jaksaa vääntää yksityiskohtaista tarinaa kerta toisens' jälkeen. Me muut kuunnellaan jalat ristissä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kuulostaa samanlaiselta vaikutukselta, kun mulle ekalla kerralla annettiin tabletti diapamia. Operaation aikana ei juur huomannut, mutta jälkeenpäin piti vielä mennä hiki otsalla istuskelemaan, vaikka olin jo ulos lähdössä. Siihen tietysti vaikutti ettei ollut syönyt vuorokauteen mitään. Toisella kertaa en diapamia ottanutkaan.

Mutta onko sulle tehty kikkelitähystystä? Mulle ei, mutta ajatuksena vaijerin tunkeminen pissareiästä sisään tuntuu aika uijuijuijuijui.
Ehkä tohon narkoosiläkkeen vaikuttamattomuuteen vaikutti se, että mulla oli kaiken päälle helvetillinen migreni päällä. Iski kaiketi, kun en ollu vuorokauteen syönny mitään (suolentyhjennys jne.). Siinä sitten tutisit pääsäryssä ja yritit rentoutua.

Ei ole tehty kikkelitähystystä :eek!: