Fyysisen olotilasi päällimmäiset tuntemuksesi just nyt?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Noni :thumbup:
Toivottavasti ei myöhemmin mitään sivuoireita tule ja veriarvot pysyy hyvinä. Itse kun nykyisen lääkitykseni aloitin, se auttoi heti varsinaiseen tautiin. Sitten tuli kuitenkin maksa-arvojen kanssa ongelmia ja sivuoireena pahoinvointia. Ne loppui lääkityksen pienentämisellä, mutta vuoden-parin päästä tuli valkosoluarvojen kanssa ongelmia. Niitten takia on pienennetty lääkitystä muutamaan kertaan, viimeks tänä vuonna. Toistaiseksi on pienempikin annostus pitänyt suolen kunnossa. Alun perin, 6 vuotta sitten, söin tuota 14 pilleriä viikossa, nykyään 6.
Juu, aika usien tässä alkuvaiheessa joutuu käymään sairaalassa ja jokaikinen kerta otetaan niin verikokeet kuin kusitestitkin.

Tässä vaiheessa joutuu vielä vetämään niiden tutkimuslääkkeiden lisäksi kortisonia (tällä hetkellä 20 mg per päivä) ja mesalazinia (jolla aiemmin lääkitsin itseni), mutta tuo on periaatteessa ihan vain sen voksi, että kun virallisesti ei ensimmäisen 8 viikon aikana tiedä saako plaseboa vaiko ei, olisi eettisesti arvelluttavaa ottaa potilaalta vanhatkin lääkkeet veke.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Niin siis tarkennuksena vielä, että alussa (vajaa kolme vuotta sitten) tuo mesalazin kyllä auttoi, mutta olisko sitten kroppa siihen tottunut ja sen vuoksi tuo ei oikein enää tehoa. On kyllä lääkkeenä ihan sieltä ihan miedoimmasta päästä, joten ei kai tuo sitten suuri ihme ole, hyvä tietysti että aloittivat tuolla. Nyt kun tämän uuden lääkkeen myötä on olo parantunut niin todellakin huomaan, että itseasiassa mulla ole ollut suolisto näin hyvässä kunnossa ainakaan vuoteen ellei pidempäänkin. Tällä hetkellä siis ei todellakaan minkäänlaisia ongelmia.

Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Opiskelin Tampereella tekussa 85-89.
Oppilaitoksen alakerrassa oli vessa jonne oli hyvä vetäytyä piiloon kunnon piereskelypaskalle.

Siellä oli monia mietelauseita kaiverreltu pitkin vessan seiniä mutta mieleen on jäänyt erityisesti yksi:

"On suuri ilo kun peräsuolen onkaloista tursuaa kunnon paska".

En silloin ymmärtänyt sanomaa, mutta onhan tuo aikamoinen viisaus kiteytettynä yhteen lauseeseen.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
"On suuri ilo kun peräsuolen onkaloista tursuaa kunnon paska".

En silloin ymmärtänyt sanomaa, mutta onhan tuo aikamoinen viisaus kiteytettynä yhteen lauseeseen.
Hyvin sanottu. Tuo on meinaan niitä viisauksia, jotka oppii ymmärtämään vasta siinä vaiheessa, kun se suolesta tursuava kama ei täytä enää kaikkia EU-direktiivejä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Oopee, olemme tulossa vanhoiksi.
Toki, olkootkin että tolla mun vaivalla ei ole vanhuuden kanssa mitään tekemistä, koska useinmiten se iskee, jos on iskeäkseen jo parikymppisenä. Ehkä mulla kesti niin pitkään siksi, että juuri tuossa kriittisessä iässä poltin tupakkia ja kuten vissiin jo todennutkin, on toi haavainen paksusuolen tulehdus niitä tauteja, joiden puhkeamiseen on röökinpoltolla estävä vaikutus. Mullahan tuo siis alkoi oireilla reilu pari vuotta sen jälkeen, kun lopetin tupakoinnin. Lääkärikin silloin totes, että voipi olla, ettei sulla olis noita vaivoja lainkaan, jos et olis lopettanut röökinpolttoa, kehoitti kuitenkin olemaan jatkossakin savutta.

Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
kehoitti kuitenkin olemaan jatkossakin savutta.
Amatöörilääkärinä sanoisin että ihan fiksu päätös.

Itse lopetin -85 ja poltin hetken eron aikaan vuonna 2000 (3 kk).
Tupakointihistoriaa takana n. 10 vuotta. Siitä tuskin on etua elämän aikana.

burb

.
Melkoisia ihmepillereitä nuo kyllä ovat. Vaivat poistuneet sataprosenttisesti tai oikeastaan ylikin, sillä melkeinpä sanoisin, ettei viimeiseen pariin vuoteen ole ollut suolisto näin raikkaassa kunnossa vaikka nämä viimeiset akuutit vaivat alkoivatkin vasta syyskuussa. Paskallakäyntikin yhtä juhlaa! :ahem::ahem::ahem:
Hienoa! :thumbup:

Tässä vaiheessa joutuu vielä vetämään niiden tutkimuslääkkeiden lisäksi kortisonia (tällä hetkellä 20 mg per päivä) ....
Aloititko sä vetämään tuota kortisonia samaan aikaan kun "plaseboa"? Sitä vaan että eikös tuo pelkkä kortisonikin vaikuta jonniin verran...?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Aloititko sä vetämään tuota kortisonia samaan aikaan kun "plaseboa"? Sitä vaan että eikös tuo pelkkä kortisonikin vaikuta jonniin verran...?
En vaan aiemmin. Itseasiassa ehto sille, että ylipäätään pääsen mukaan tutkimukseen oli se, ettei kortisoni tehonnut toivotulla tavalla. Mun mielestäni se ei tehonnut mun tapauaksessani tippaakaan, alussa jopa pahensi asiaa.

Virallisesti mun pitäis syödä kortisonia 25 mg päivässä, koska se oli se määrä, jossa oltiin aloitin näillä uusilla lääkkeillä. Epävirallisesti sovittiin kuitenkin lääkärin kanssa, että lasketaan sitä määrää 20 mg:aan, mutta jätetään papereihin se 25 mg. Milelläni tosta kortsinosta pääsisin etoon, sillä olen huomannut sen aiheuttavan silmiin painetta ja näkökin on ajoittain epätarkka. Nuo on valitettavasti juuri tyypillisiä kortsionin sivuoireita, sehän kerää nestettä ja sitä kautta saattaa myös nostaa silmänpainetta. Silmälasien osto kortisonikuurin aikana on kuulemma aika pirun huono idea.

Örfil

Guest
Kortisoni ei taida olla pitemmän päälle mitään hyvää kamaa syytää elimistöön?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kortisoni ei taida olla pitemmän päälle mitään hyvää kamaa syytää elimistöön?
Ei todellakaan ja harvemmin sitä kai yhtäöjaksoisesti kuukausikaupalla nautitaankaan. Mulla kaiketi tulee joku 10 viikkoa täyteen, kun sitten toivottavasti saan plasebovaiheen loputtua lopettaa sen käytön.

Örfil

Guest
Hyvä näin.

Oma kokemus on että turhilla lääkkeillä suht tervekin mies meni ihan romuksi.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Tarvitsen normaalimpia vaivoja. Taas lääkäri ihan ymmyrkäisenä, kun selitän vaivoistani ja tutkii. Luulotautia lie sit... Sainpahan laskun sentään\o/

Sue_me

Well-known member
Tarvitsen normaalimpia vaivoja. Taas lääkäri ihan ymmyrkäisenä, kun selitän vaivoistani ja tutkii. Luulotautia lie sit... Sainpahan laskun sentään\o/
Kynnys lähteä vastaanotolle valittamaan "turhasta" on aika suuri tuon kynnysrahan takia.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
29.30 euroa on ainakin Taysin poliklinikkamaksu. Arvausasemalla varmaan samaa luokkaa.

Onhan se mieletön summa.
14,70e...muistaakseni. Kolmannen kerran jälkeen ilmaista hupia. Toki tämä oli juuri se kolmas kerta ja ihan yhtä tyhjin käsin pois lasku kourassa.