GPWC käynnisti kilpailevan formulasarjan operatiivisen suunnittelun

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Uskomatonta! Mosley puhuu kerrankin viisaita! :eek:

Tuohan olisi loistava kompromissi, mutta onko tuo hinta paljon vai vähän?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Hmm...10 tallia eli 77 miljoonaa euroa per talli, ei mikään mahdottomuus tosin parille pikkutallille liian suuri satsaus kertalaakilla. olisipa tulotkin sitten 100%. Jos tietty pikkutallit maksaisivat osansa "menetteyinä" tv-tuloina siihen asti kunnes summa täyttyisi. Ei ollenkaan huono idea Mosleylta, katsojan kannalta loistava suorastaan. Ulkoisesti kaikki olisi kuten nyt, omistajat vain vaihtuisivat taustalla. Muutamalla uudella tallilla varustettuna hinta olisi suorastaan "huokea"
 
Viimeksi muokattu:

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Tätä voisi jo kannattaakin :thumbup: Pääsisi tästäkin suuresta uhosta ja rähinästä eroon.

Mutta miksi GPWC itse ei ole moista ehdotellut?
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Karpow sanoi:
Uskomatonta! Mosley puhuu kerrankin viisaita! :eek:

Tuohan olisi loistava kompromissi, mutta onko tuo hinta paljon vai vähän?
Ave !!

Enpä tiiä, Bööni on tehhnyt sopimuksen Ferrarin kanssa joka saattaa hyvinkin asettaa Ferrarin etuoikeutettuun asemaan suhteessa muihin, jos tuo sopimus on oikeudellisesti myös uusia mahdollisia omistajia sitova voi mielenkiinto olla aika vähäistä. Sinänäsä böönin fimoilla ei juuri muuta arvokasta ole kuin sopimukset, reaaliomaisuutta sillä ei taida jurikaan olla.

No böönihän on oikeudessa firmojensa oikeuksista ja saattaa hyvinkin käydä niin, että böönin viime aikoina tekemät sopimukset purkautuvat, koska hänellä ei ollut mandaattia niiden tekemiseen. Silloin tilanne tietysti muuttuisi ja Ferrarilta voisi mennä pitkä penni ulosottoon, tarkemmin sanoen huhuttu tai pikemminkin todennäköinen allekirjoitusbonus. Se olisi pankkien tahdosta kiinni.

Mosleyn holhoava divida et impera veto, taas yksi ei juuri muuta. On vaan ukko myöhässä. Ronzolla ja Williamsilla on mitta täysä. Patrick Head tai hiljan ladata aika täys laidallisen Mosleyta ja F1:sten nykyhallintoa vastaan. Ostammalla nykyisen firman ostaisivat kapinalliset myös ison säkin täynnä paskaa, josta ne tuntuvat haluavan eroon.

KUOLE F1, KUOLE... Pretty please... KUOLE...

- Oho -
 
Viimeksi muokattu:

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Jos 75 % Bernien firmasta siirtyisi tehtaiden omistukseen, niin siinä pitäisi siirtyä mitä luultavimmin äänivallan enemmistö (jotta osakkeiden lunastuksessa olisi mitään järkeä), tällöin rahanjakoa pystyttäsiin muuttamaan varmasti niin, jotta talleillekin riittäisi enemmin jaettavaa per. team.

Ferrarille luvattu allekirjoitus bonus tuskin näyttelisi tässä pelissä enää suurtakaan osuutta. Uuden sarjan perustamiseen liittyvät riskit taas ovat luultavasti suuremmat, kuin se, että tuollaisella hinnalla pankit todella luopuisivat osakkeista, mutta se millaisia kikkoja Bernie on rakentanut äänioikeuksiensa suojaksi on mielestäni ratkaisevaa siinä, onko pankkien osakkeilla oikeasti mitään arvoa vai ei.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
General FUp sanoi:
Tätä voisi jo kannattaakin :thumbup: Pääsisi tästäkin suuresta uhosta ja rähinästä eroon.

Mutta miksi GPWC itse ei ole moista ehdotellut?
No niin; hienoa! Kompromissiin siellä pyritään:ahem: :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
General FUp sanoi:
Mutta miksi GPWC itse ei ole moista ehdotellut?
oma veikkaus on että siellä pyritään myös eroon samalla kohtaa myös tuosta Mosley & Fia & Ferrari kytköksestä, Mosleyn ehdotus sinänsä on ihan asiallinen, mutta jotenkin paistaa itselle ainakin tuosta läpi se että Mosley yrittää pitää autotehtaat Ykkösissä ja FIA:n eli itsensä valtapiirissä...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
312T4 sanoi:
Realismia nyt! Heti kun automyynti alkaa tökkimään maailmanlaajuisesti tässä jonkun vuoden sisällä seuraava laman koittaessa niin autotehtaat vetäytyvät pois ykkösistä ja siihen kaatu se WC sarja. Bernien imperiumi ei ole onneksi riippuvainen autotehtaista. Lisäksi Bernie voi houkutella WC sarjaan satsaavien tilalle muita talleja, joista toki osa voi olla muiden autotehtaiden talleja, kuin WC sarjan tallit! Esim. Wolkswagen-konserni, korealaiset , GM, Ford uudelleen, Peugeot-Citroen ja niin edelleen...

mielenkiintoista...

Uskon kuitenkin jonkunlaiseen kompromissiin tässä Bernie vastaan WC tallit jupakassa:thumbup:

Eihän Berniekään voi ikuisesti johtaa tuota sirkusta; ties vaikka ukko tekee Ronista seuraajansa:wink:
ideahan tässä on se, että tuo sirkus rahoittaisi itse itsensä. Jos tallit saisivat reilun potin TV-oikeuksista ja ratajärjestäjien tuloista, niin sponssien osuus tippuisi, jolloin autotehtaiden tarvitsema rahamäärä romahtaisi.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Ihan vaan sivuhuomautuksena, kun monet tuntuvat jo mieltäneen koko GPWC:n perustetun lähes siksi, että olisivat päässeet Ferrarista eroon, niin Ferkku oli kyllä yksi GPWC:n perustajista, ja muut 3 (niin vasta 3 autotehdasta, tämä "9-rintama" EI ole GPWC), varmasti hyvinkin pettyneitä siitä, että Ferrari lipesi tuosta rintamasta. Honda ja Toyota eivät ole GPWC:n liittyneet, ja mikä lienee esim. maineekkaan Williamsin tilanne, jos BMW tekeekin Sauberista tehdastallinsa (ostosta huhuja). Joten tilanne on kyllä huomattavasti epäselvempi kuin joistain kirjoituksista, tai julkisuudessa liikkuneista spekulaatioista voisi ymmärtää.

Parasta olisikin, että kaikki tallit, siis kaikki jotka ovat F1 sarjassa, ostaisivat nuo Bernien osakkeet pois, ettei tarvitsisi enää rahanjakoa ihmetellä, mutta miten määriteltäisiin rahanjaon ja omistuksen suhde mahdollisille tuleville uusille talleille? Paljon on kysymyksiä, vähän vastauksia.
 
Viimeksi muokattu:

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
miika sanoi:


Parasta olisikin, että kaikki tallit, siis kaikki jotka ovat F1 sarjassa, ostaisivat nuo Bernien osakkeet pois, ettei tarvitsisi enää rahanjakoa ihmetellä, mutta miten määriteltäisiin rahanjaon ja omistuksen suhde mahdollisille tuleville uusille talleille? Paljon on kysymyksiä, vähän vastauksia.
Ei böönin tai pikemminkin pankkien osakkeiden ostaminen sinäänsä mitään automaatisesti ratkaisisi koska sopimukselliset velvotteet siirtyisivät uusille omistajille sellaisinaan ellei sopimuksia osoitettaisi oikeudessa pätemättömiksi. Pankithan ovat paraikaa oikeudessa böönin kanssa juurikn lafkan äänivallasta. Siinähän on pankeilla paradoksi.

Pankeille tärkeintä olisi saada kaikki tallit böönin lafkan piiriin, mutta Ferrarin sopima erillissopimus on pikemminkin heikentänyt kuin parantanut mahdollisuuksia. Siis purkamalla Ferrarin kanssa tehdyn sopimuksen muut saattaisivat tulla mukaan Ferrarin vetäytymisen kustannuksella, vahvistamalla sopimuksen muut ei ehkä edes kusis böönin lafkan suuntaan. Musta tuntuu siltä, että böönin plääni meni ainakin alustavasti kintuilleen. Muut eivät palanneetkaan böönin/FIAn/Ferrari ruotuun vaan pikemminkin lujittivat rintamaansa.

Mitä Ferrarin asemaan tulee suhteessa GPWC:hen nini se kyllä muttui olellisesti Ferrarin lätkäistessä nimen böönin paperiin. Se on vähän niin kuin Saksan ja NL:n välinen hyökkäämättömyyssopimus, joka kanssa jotenkin lakkasi vaan olemasta heinäkuussa (?) 41... niin, että sen "Ferrari oli perustamaasa GPWC:tä" virren veisaaminen on jokseenkin kornia. Paha kumartaa yhtäälle pyllistamättä vastakkaiseen suuntaan, vaikka se Suomen YYA ulkopolitiikan ja nykyisenkin kantava ajatus olikin.

Ironista on kuinka partissani porukka vuosia naureskeli Ronzon ja Williamsin nurinalle epäreilusta rahan jaosta ja systemaattisesta Ferrarin suosimmisesta FIAn ja Böönin sarjassa ja esittivät kuinka ukkojen pitäisi ns. "put your money where your mouth is". No nyt kun näyttää siltä, että malja ikään kuin valahti yli ja ukot tosiaan tekivät muutakin kuin nurisivat alkoi taivaallinen itku siitä kuinka Ronzo ja Williams ja.... ovat tuhoamassa F1:siä. Be carefull what you wish cause you just might get it....

KUOLE F1, Pretty please KUOLE....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Oho sanoi:
Ironista on kuinka partissani porukka vuosia naureskeli Ronzon ja Williamsin nurinalle epäreilusta rahan jaosta ja systemaattisesta Ferrarin suosimmisesta FIAn ja Böönin sarjassa ja esittivät kuinka ukkojen pitäisi ns. "put your money where your mouth is". No nyt kun näyttää siltä, että malja ikään kuin valahti yli ja ukot tosiaan tekivät muutakin kuin nurisivat alkoi taivaallinen itku siitä kuinka Ronzo ja Williams ja.... ovat tuhoamassa F1:siä. Be carefull what you wish cause you just might get it....
Erittäin hyvin sanottu! tätä oon viime aikoina miettinyt itsekin...
ensin porataan kun muut tallit joko narisee tyhjästä, tai sitten eivät muka tee asialle mitään...
no nyt tekevät, turha narista kompromisseistä, omaan pussiinsa ovat asiat maranellon ja fia:n suunnalla pedanneet...

miikalle sen verran, että viimesimmät spekulaatiothan perustuu nimenomaan siihen että 7teamia ovat mukana GPWC sarjassa jo (huhu) ja siihen porukkaan kuuluu myöskin Honda ja Toyota...
Mosleyn viimesin ehdotushan on tullut nimenomaan tuon "huhun" julkitulon jälkeen, eli jotain perää siinä luulis olevan kun jo Max alkaa kompromisseja ehdotteleen...

Oho kirjoitti mielestäni hyvin, ei nykyisen sarjan ostaminen muuta mitään kun kerran Ferrari onjo sopimukset allekirjoittanut....
sopparit kun yleensä on aika päteviä tuolla...
Maxin ehdotus taitaa enempikin olla oman vallan ylläpitämistä...
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
En oikein ymmärrä, että mitä sitten vaikka sopparit ovat jo olemassa. Jos talleille siirtyisi äänivalta ja 75 % osakkeista, niin jaettavaa pottiahan olisi varaa jakaa per talli reilusti enemmän kuin nyt, kun Bernien osuus pienenisi vastaavassa suhteessa (eihän ne muuten sitä ostaisi). Ei siellä nykyisten sopimusten mukaan ole mitään niin kallista sovittu Ferrarin kanssa, että tälläisessä tilanteessa kannattaisi mielummin perustaa oma sarja, kun ei ole mitään tietoa lopulta siitäkään, paljonko sitä jaettavaa lopulta sitten kaikkien kasvukipujen ja kilpailevien sarjojen vaikutuksen vuoksi yleensä jäisi. Sponsoritkaan eivät liene sanoneet viimeistä mielipidettään siitä, missä sarjassa haluavat esiintyä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
miika sanoi:
Sponsoritkaan eivät liene sanoneet viimeistä mielipidettään siitä, missä sarjassa haluavat esiintyä.
Ai luuletko että tiimit jotka on sitoutuneet tuohon hommaan ei olis konsultoineet sponssejaan?
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Observer sanoi:
Ai luuletko että tiimit jotka on sitoutuneet tuohon hommaan ei olis konsultoineet sponssejaan?

Siis Renault, BMW, ja Mercedes Benz, eihän noista tiimejäkään ole käytännössä kuin Renault.

No oletaan kuitenkin kuvittellinen konsultointi:

"Me ehkä perustetaan oma sarja, emme tiedä vielä aivan tarkkaan missä ajamme, emmekä oikeasti ole edes päättäneet, että haluammeko todella oikeasti sitä sarjaa, tai tiedämmekö ketkä siellä ovat lopulta mukana, emmekä tiedä edes sitä, tulevatko katsojat ottamaan tämän sarjan omakseen ja mikä sen status on, takaan kuitenkin, ettei se ole maailmanmestaruus, lisäksi sen takaamme, että aikaa kaikkeen operatiiviseen suunnitteluun on käytännössä todella vähän, joten tekisittekö kanssamme 5 vuoden sponsorisopimuksen?"
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
miika sanoi:
"Me ehkä perustetaan oma sarja, emme tiedä vielä aivan tarkkaan missä ajamme, emmekä oikeasti ole edes päättäneet, että haluammeko todella oikeasti sitä sarjaa, tai tiedämmekö ketkä siellä ovat lopulta mukana, emmekä tiedä edes sitä, tulevatko katsojat ottamaan tämän sarjan omakseen ja mikä sen status on, takaan kuitenkin, ettei se ole maailmanmestaruus, lisäksi sen takaamme, että aikaa kaikkeen operatiiviseen suunnitteluun on käytännössä todella vähän, joten tekisittekö kanssamme 5 vuoden sponsorisopimuksen?"
hieno ajatus, mutta unohdit yhden asian, tässä tapauksessa sponseilta kysyjä ei ole esmes Peter Sauber ja Ron Dennis jotka ovat perustamassa omaa sarjaansa, vaan autotehtaat joiden intressit ja volyymit on sen verta suuret että sillä on hieman eri painoarvo kuin jos yksityisteamit olisivat tuota perustamassa...

toisekseen, se ei ole "me ehkä perustetaan" vaan se on perustettu jo, tällä hetkellähän on täysi työ menossa mm. sopivien ratojen valitsemisessa ja sopimuksien vääntämisessä...
kyse ei enää ole mistään ehkä puolesta, vaan asiaa todellakin jo ajetaan eteenpäin...
(pakkokin koska 3v. on todella lyhyt aika järkätä organisaatio kuntoon)
luulempa että tämä vuosi alkaa oleen kriittinen noille neuvotteluille, jos ei kompromissia F1 & GPWC tasolla synny tämän vuoden aikana, tulee GPWC varmasti toteutumaan...

ja edelleen, tällä hetkellähän on olemassa "tieto" jonka mukaan tehtaista mukana olisivat Toyota, Renault, Honda, BMW ja M-B... noista on täysiä tehdastiimejä 3...
(ehkä lähitulevaisuudessa 4 mikäli BMW ostaa Sauberin?)
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
"Huvittavaahan" tässä koko hommassa on se, että tollaset 23 vuotta sitten Bernie oli se, joka lakkoilutti talleja, jotta nämä saisivat paremmat oikeudet ja nyt sitten onkin asemat vaihtuneet... Homma ois mennyt varmaan hyvin, mutta kun Bernie alkoi huseerata FISA/FIA:ssakin.

Mutta näinhän se taitaa mennä yleensäkin?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Oi kun näkisin sen päivän kun F-ykkösten syöpä, Ferrari, olisi poissa.:ahem:
 
Ylös