Grand Prix of Belgium 2007

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Troy McLure sanoi:
Että kuka se tässä on kohtuuton? Kuinka paljon sitä miestä pitäisi oikein jeesata?
Hamilton on tottunut saamaan kaiken urallaan, kun on McLarenin/Reilu-Ronin pitkäaikainen sijoituskohde. Lewis poika on ihmeissään, kun Alonso antaa koulutusta kuinka ajetaan. Alkaa vähän ratti täristä, kun Alonso lähestyy pisteissä, hyvä näin niin karkaa keskittyminen epäoleelliseen:ahem:
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Rip3 sanoi:
Hamilton on tottunut saamaan kaiken urallaan, kun on McLarenin/Reilu-Ronin pitkäaikainen sijoituskohde. Lewis poika on ihmeissään, kun Alonso antaa koulutusta kuinka ajetaan. Alkaa vähän ratti täristä, kun Alonso lähestyy pisteissä, hyvä näin niin karkaa keskittyminen epäoleelliseen:ahem:
Juuri näin...
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Olipa jälleen tylsä kisa, Koviksen muutamia taisteluita lukuunottamatta jne...

Hieno voitto Kimille ja peukku vielä noille donitseille. :thumbup:

Hessulta upea startti, mutta Rellu pelasi upporikasta ja rutiköyhää - tällä kertaa Heikki poistui kisasta "häviäjänä", ollen kahdeksas kakkahousu. :p Hyvä kisa silti jälleen Hessu-Hopolta.

Alonso on kyllä kuuman viileä kaveri, Eau Rougessa upea ohitus, näytti jo hetken siltä, että Hämi pystyy puristamaan Alfiesta ohi, mutta sisäkautta Fernando vain runnoi itsensä toiseksi ja piti paikkansa.

Näinköhän kuskimestaruus on menemässä Alonsolle. Aika näyttää, mutta kyllä edelleen sijoittaisin lantti Alfien mestaruudesta.

Ajoks siel joku ruuspäriki?
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Kertokaahan mulle kuinka F1-autolla säädetään jarrubalanssi niin, että takarenkaat lukkiutuvat? Siellä kun ei jarruttaessa paljon kytkintä käytetä vaan moottorijarru on jatkuvasti päällä.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Rip3 sanoi:
Hamilton on tottunut saamaan kaiken urallaan, kun on McLarenin/Reilu-Ronin pitkäaikainen sijoituskohde. Lewis poika on ihmeissään, kun Alonso antaa koulutusta kuinka ajetaan. Alkaa vähän ratti täristä, kun Alonso lähestyy pisteissä, hyvä näin niin karkaa keskittyminen epäoleelliseen:ahem:

-lonso veti kyllä rouheesti ooruussiin sisään,täytyy ihailla ukon vetokykyä..tossahan rupee olee jo pikkasen munaa...hanaa ei muuta.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
mariko sanoi:
-lonso veti kyllä rouheesti ooruussiin sisään,täytyy ihailla ukon vetokykyä..tossahan rupee olee jo pikkasen munaa...hanaa ei muuta.
Alonsosta on tullut oltua montaakin mieltä vuosien varrella. Joskus sitä, että tässähän se vasta itkumaisteri meillä onkin. Aika paljon on väärinkohdelluksi tullut omien sanojensa mukaan monestikin. Siinä on suuri kontrasti juuri Kimiin, joka ei muistaakseni mistään radalla tapahtuneista ole ikinä valittanut. Onko mulla sinivalkolasit päässä, en tiedä, mutta en myöskään rehellisesti muista tuollaista.

Mutta kyllä oli hieno kisa Fernandolta. Päättäväisesti teki sen mitä tehtävissä oli Ferrareiden takana. Miehestä löytyy todella kovaa puristusta. Mahtavasti veti sen mutkan läpi ja ei antanut periksi senttiäkään. Juuri tällaista sitä haluaa nähdä ja vaikka kisa oli sinänsä tapahtumaköyhä, niin Alonsolla kylmäpäisyydessään oli iso osuus dramatiikan puolella. Että ihan parhaimpia sekuntteja koko kisassa oli tuo tilanne. Mulle se ainakin nyt sai sellaisen fiiliksen päälle, että jos ei mestaruutta Kimille, niin seuraavaksi sen soisi juuri Alonsolle.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Joo ittellänikin mielipiteet Alonsosta vaihdellut aika tiuhaan..

Vielä kerran; on se Spa hieno rata. Harmi että ohitukset jäävät aika vähiin nykyaikana...
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
sakuraba sanoi:
Kertokaahan mulle kuinka F1-autolla säädetään jarrubalanssi niin, että takarenkaat lukkiutuvat? Siellä kun ei jarruttaessa paljon kytkintä käytetä vaan moottorijarru on jatkuvasti päällä.
Otatko nyt kantaa tuohon edellisellä sivulla olevaan keskusteluun missä ihmeteltiin Kubican sauhuttelua, vai ihmetteletkö vaan noin yleensä?

Jos jarrubalanssissa on varaa säätää, niin eiköhän se vaan potikkaa vääntämällä onnistu. Tietysti täytyy myös jarruttaa tarpeeksi voimakkaasti. Henkilöautossa luulisin saavan eturenkaat lukkoon moottorilla, jos on talvi ja liukastie, niin ja tietysti etuvetoauto. Takavetosella vaikeempaa.

Mut Formulalla tuskin on ongelma saada renkaita lukkoon. Luulen kimin kolarinkin Monzassa olleen liian pienen vaihteen syytä. Jos Formulalla saa jotenkin laitettua liian pienen vaihteen päälle, niin luultavasti menee perälukkoon ja auto pyörähtää. En todellakaan tiedä mistä puhun, maalaisjärjellä pidän mielenkiintoista keskustelua yllä.

Rallipuolella on hyvä topiikki: "tyhmiä kysymyksiä ralista" semmoisen vois tännekin avata.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Troy McLure sanoi:
Alonsosta on tullut oltua montaakin mieltä vuosien varrella. Joskus sitä, että tässähän se vasta itkumaisteri meillä onkin. Aika paljon on väärinkohdelluksi tullut omien sanojensa mukaan monestikin. Siinä on suuri kontrasti juuri Kimiin, joka ei muistaakseni mistään radalla tapahtuneista ole ikinä valittanut. Onko mulla sinivalkolasit päässä, en tiedä, mutta en myöskään rehellisesti muista tuollaista.
Tuosta syystä arvostan itsekkin Kimiä, ei selitä niinkö hiihtäjät.
Sillon ois ainaki voinut ko Montoya veti parissa kisassa perään...
Mut en muista valittiko niistä..?
 

J0ne

Well-known member
Liittynyt
9.8.2007
Viestit
215


Kinkku eksyny vääriin kisoihin, tuo näyttää enemmän driftaukselta :D
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
L4z! sanoi:
Otatko nyt kantaa tuohon edellisellä sivulla olevaan keskusteluun missä ihmeteltiin Kubican sauhuttelua, vai ihmetteletkö vaan noin yleensä?

Jos jarrubalanssissa on varaa säätää, niin eiköhän se vaan potikkaa vääntämällä onnistu. Tietysti täytyy myös jarruttaa tarpeeksi voimakkaasti. Henkilöautossa luulisin saavan eturenkaat lukkoon moottorilla, jos on talvi ja liukastie, niin ja tietysti etuvetoauto. Takavetosella vaikeempaa.

Mut Formulalla tuskin on ongelma saada renkaita lukkoon. Luulen kimin kolarinkin Monzassa olleen liian pienen vaihteen syytä. Jos Formulalla saa jotenkin laitettua liian pienen vaihteen päälle, niin luultavasti menee perälukkoon ja auto pyörähtää. En todellakaan tiedä mistä puhun, maalaisjärjellä pidän mielenkiintoista keskustelua yllä.

Rallipuolella on hyvä topiikki: "tyhmiä kysymyksiä ralista" semmoisen vois tännekin avata.
Lähinnä hain sitä, että takarenkaita ei voi juurikaan F1-autolla savutella sen takia kun vaihde on silmässä käytännössä aina paitsi varikolla ja startin odottelussa. Jos takarenkaista tulee savua muuten kuin lähdössä niin kisa on pilalla.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
sakuraba sanoi:
Kertokaahan mulle kuinka F1-autolla säädetään jarrubalanssi niin, että takarenkaat lukkiutuvat?
Jarrutuksessa auton paino siirtyy eteenpäin => perä kevenee. Jos jarrubalanssi on säädetty liian taakse, jarrutuksessa perästä loppuu pito ja renkaat lukkiutuvat. Ei kai siinä mitään tuon mystisempää ole? TC:n/ECU:n luulisi olevan sen verran fiksu, että se tuollaisessa tilanteessa osaa katkaista vedon, kunnes takapyörät pyörivät taas.
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
L4z! sanoi:
Jos jarrubalanssissa on varaa säätää, niin eiköhän se vaan potikkaa vääntämällä onnistu. Tietysti täytyy myös jarruttaa tarpeeksi voimakkaasti. Henkilöautossa luulisin saavan eturenkaat lukkoon moottorilla, jos on talvi ja liukastie, niin ja tietysti etuvetoauto. Takavetosella vaikeempaa.
Etuvedot jurnuttaa ylensä enemmän vastaan kun takavetoset, kuitenkaan pyöriä lukitsematta. Etuvetoisissa muutenkin tommoset rajut moottorijarrutukset tuntuvat ´rumimmilta´.Takavetosen vetävät pyörät saa lukkoon helposti, siihen ei tarvita edes talvikelejä.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Clarke sanoi:
Jarrutuksessa auton paino siirtyy eteenpäin => perä kevenee. Jos jarrubalanssi on säädetty liian taakse, jarrutuksessa perästä loppuu pito ja renkaat lukkiutuvat. Ei kai siinä mitään tuon mystisempää ole? TC:n/ECU:n luulisi olevan sen verran fiksu, että se tuollaisessa tilanteessa osaa katkaista vedon, kunnes takapyörät pyörivät taas.
Ja täytyy tietysti muistaa, ettei formuloissa ole mitään lukkoperää vaan differentiaali saattaa olla hyvinkin löysällä joillain radoilla, jolloin vähintään toisella takapyörällä on teoriassa suurikin mahdollisuus lukkiutua.
 

Damien

Member
Liittynyt
18.3.2006
Viestit
8
Kimin onnettomuus Monzassa johtui kai siitä, että auto osui jarrutuksessa pomppuun, jolloin takarengas(-renkaat?) oli hetken aikaa ilmassa ja osuessaan maahan veti lukkoon.

Massalla ja jollakin muulla näytti jarrut keittävän lähtöruudukossa, mut ei ilmeisesti mitään sen kummempia ongelmia sen suhteen kisassa.

Loppukauden kisoista Fuji näyttää Mäkin radalta hitaine mutkineen. Kiina taas vois olla Ferkun rata, koska siellä on just tollasia pitkiä teknisiä mutkia, joissa aerodynamiikka on arvossaan. Brasseissa taas voi käydä miten vaan, syherö keskiosuus mut myös muutama nopee mutka.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kyllä on näemmä Spakin raiskattu. Käsittämättömiä vellipersemutkia tehty. Esim juuri ensimmäinen mutka. Hamiltonilla menee rankasti leveäksi niin miten käy? VOITTAA vain aikaa. Samoin kuin se toinen mutka missä veti pihalle, siinä sentään hävisi huimat 2 sekuntia vaikka ulosajo oli EHDOTTOMASTI sellainen mistä ei olisi saanut enää kisaa jatkaa - eli radan olisi pitänyt hoitaa kuljettajan poistuminen tulosluettelosta.

Viisi peukkua alaspäin Span velliperse (Ralfin suunnittelemat?) turva-alueille.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Ylös