Group B Ralliautot ja niiden nopeus

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Tuota, ootko ottanu huomioon, että ek:n tiet ovat vuosien saatossa varmasti leventyneet, tieosuuksien pinnat parantuneet, joten reitti yleensäkkin on varmasti nopeutunut huomattavasti, myös esim. mutkia voi olla oijottu, tietä levennetty ja jne.
No ne, kuten jo totesinkin. Korsika ajetaan kuintekin vuorten rinteillä asvaltti teillä joten ei ne hirveästi itsestään muutu. Suuntaa antavaa tietoa kuitenkin ja yritän löytää muitakin vertailukohtia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ralliautojen nopeuden kehitys B-ryhmän jälkeen on ihan mielenkiintoista. Tein vertailun Korsikan rallin Aullene-Zivaco erikoiskokeen osalta 1983-1999 väliltä niiltä osin kuin pätkä oli mukana. Täytyy tietenkin todeta, että olosuhteet ovat olleet eri vuosina erilaiset, eikä siitäkään ole tietoa onko pätkä ollut sama joka vuosi. Erikoiskokeen pituudessa on pientä heittelyä, mutta ero voi johtua pelkästään maalin/startin paikan pienestä vaihtelusta. Jos joku tietää miten tie on muuttunut vuosien välillä, niin siitä olisi hyvä kuulla.

Keskinopeudesta näkyy B-ryhmän valtava kehitys 1983-1986 välillä. 1987 nopeus romahtaa A-ryhmän myötä, mutta jo 1992 ollaan B-ryhmän nopeudessa.
84 asti B-ryhmässä ei ollut mitään kovin ihmeellistä kehitystä - etenkään kuivan kelin asvalttikisoissa tapahtunut. Samoihin aikoihin kyettiin aivan hyvin vaikka 4-ryhmän Stratoksella. Pösön Evo2:n ja Lancia S4:n myötä myös asvalttinopeudet "karkasivat".

1987 ensimmäiset A-ryhmäläiset (Lancia Delta HF 4WD, Alfa 75 Turbo, Sierra RS, BMW M3) olivat raju pudotus alaspäin mutta tällä kertaa niin päin, että ero asvaltilla ei ollut aivan niin järkky kuin mitä se oli lumella / soralla. Vähitellen Lancian johdolla autoihin alkoi löytymään hieman enemmän puhtia (vaikkakin virallinen 300 hevosvoiman tehoraja esti kertomasta niitä todellisia tehoja. Todellisuudessa varmaan Cossy Sierrallakin päästiin tuon rajan yli ennenkuin FIA alkoi pelleilemään kuristimiensa kanssa). Ja WRC-aikakaudella 400 heppaa oli varmasti lähempänä totuutta kuin tuo virallinen 300.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No ne, kuten jo totesinkin. Korsika ajetaan kuintekin vuorten rinteillä asvaltti teillä joten ei ne hirveästi itsestään muutu. Suuntaa antavaa tietoa kuitenkin ja yritän löytää muitakin vertailukohtia.
Etenkin soraralleissa paremmin suuntaa antaa koko rallin keskinopeuksien vertailu, kuin yksittäisen pätkän - etenkin kun harvaa pätkää tahkottiin vuosi toisensa jälkeen. Ja ongelmana on myös se, että moni ralli on vuosien varrella muuttanut aivan toisiin maisemiin (mm. Ruotsi ja Englanti), jolloin yhteistä vertailupohjaa ei ole lainkaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vähitellen Lancian johdolla autoihin alkoi löytymään hieman enemmän puhtia (vaikkakin virallinen 300 hevosvoiman tehoraja esti kertomasta niitä todellisia tehoja. Todellisuudessa varmaan Cossy Sierrallakin päästiin tuon rajan yli ennenkuin FIA alkoi pelleilemään kuristimiensa kanssa). Ja WRC-aikakaudella 400 heppaa oli varmasti lähempänä totuutta kuin tuo virallinen 300.
Lisää vaan (on varmaan ollut aiemminkin tuossa B-ryhmä-toikissa): Mitsu Galant VR-4: 393 hv, viimeisessä kisassa vuonna 1993. Lähde: Lasse Lampi, Tuulilasi Extra 1/2010.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Se voi olla kyllä totta että toi 450 on ollut Petterin autossa showkäytössä.

Arviona sen heitin ilmoille muutenkin.

Tuosta hevosvoimien määrästä 400 on yleisesti käytetty arvio mitä kuskit itse ja "asiantuntijat" ovat sanoneet.

Se 300 on ollut pelkkä muodollinen "raja" ties kuinka kauan, ei sitä kukaan noudata.

Sitä en tiedä mitä linkille tapahtui, kopioin sen suoraan omasta viestistä, mutta kiitoksia korjaajalle.

Mitens muuten, kun b-ryhmän aikoihin oli käytössä melko pitkälti näitä helposti palavia materiaaleja korissa, niin miten 1987 tulossa ollut s-ryhmä erosi sillä saralla?

Vai oliko erona ainoastaan eri luokitusmäärät ja vähemmän tehoa?
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Ainakaan VM -86 vuosikerrasta ei löytynyt mitään mainintaa kyseisen legendan synnystä:alppu:

Estoril -86 Paaluaika 1.16,673 = 204,24 km/h



Rataprofiilikin huomioiden (pitkiä suoria ja paljon nopeita mutkia) täysin utopistinen yhtälö + se että Toivosen olisi pitänty ajaa käytännössä koko ratakierros 6 vaihteella kierrokset rajottajalla ja kolmanneksi 0-100 tai vaikka 0-200km/h kiihtyvyydellä ei ole aika-ajossa mitään merkitystä:p

:wall: Kyllähän lapsenkin pitäisi ymmärtää että ralliautolla ei F1:n kyytiin ole mitään asiaa. Jo pelkästään pääsuoralla tulisi eroa F1:n hyväksi valovuosi.
http://www.youtube.com/watch?v=W_pkpuiykAw Patrick Tambay On Board Qualifying Lap Estoril 1985

Tässä F1:n kyydissä vanha profiili. Eli se ehkäpä ralliautolle nopeampi todella hidas paikka puuttuu. Tähän vielä lisätään, että tuohon aikaan oli mahdollista ajaa lyhyempi versio, eli 3->7 mutkaan ja jättää "sisäosa" ajamatta. :alppu:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mitens muuten, kun b-ryhmän aikoihin oli käytössä melko pitkälti näitä helposti palavia materiaaleja korissa, niin miten 1987 tulossa ollut s-ryhmä erosi sillä saralla?

Vai oliko erona ainoastaan eri luokitusmäärät ja vähemmän tehoa?
http://www.racecar-engineering.com/articles/rallying-group-s/

Tuolla on kirje, minkä kaikki paitsi Lancian kuskit lähetti FIA:lle koska halusivat S:n A:n sijaan.

...we would respectfully request that FISA gives consideration to a Group S formula with the following major characteristics:

A Normally aspirated engines, maximum power 300bhp.
B No plastics or inflammable materials.
C Limitation on aerodynamic devices.
D A crash test for all rally cars.
E Minimum production qualification that will allow as many manufacturers to contest World Championship rallies as possible.
Itsella ainakin epäselvää, että oliko nämä alunperinkin Group S:ään (ainakin myöhemmässä vaiheessa) suunniteltuja vai muutosehdotuksia.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Tässä on taulukko Ruotsin rallin Malta pätkältä



Lumirallissa olosuhteet vaikuttavat tietenkin todella paljon, mutta kyllä tämäkin vahvistaa sitä, että viimeistään 90-luvun lopussa autot kulkivat todella lujaa. Myöskin rallin alussa ajetaan kovempaa kuin lopussa :)
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Pari juttua...

Monesti todettu että WRC:n tehot olivat jotain luokka 350 max. 34mm kuristimella... Mutta se mikä tämä "asiantuntia" ansiokkaasti unohtaa on se ettei noilla autoilla teholla ajetakkaan vaan väännöllä jota löytyykin sitten yli 800nm. 1997 vuoden WRC Escortissa oli 330 hp ja 670nm. Ja tuolla teholla jää nykyisestäkin WRC:ä yli 3sek/km...

Ja sitten tuo Korsikan pätkävertailu... Siitähän taas huomataan että miten hitaita nuo nykyiset WRC:t ovat koska nopeimman keskinopeus noteerauksen(95,03 km/h) on tehnyt Jesus Puras etuvetoisella alle 2 litraisella Citroen Xsara Kit Carilla:D:D:D:D
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
http://www.racecar-engineering.com/articles/rallying-group-s/

Tuolla on kirje, minkä kaikki paitsi Lancian kuskit lähetti FIA:lle koska halusivat S:n A:n sijaan.


Itsella ainakin epäselvää, että oliko nämä alunperinkin Group S:ään (ainakin myöhemmässä vaiheessa) suunniteltuja vai muutosehdotuksia.
Jos katsotaan Audin Group S prototyyppiä, joka siis näyttää muoviselta siipiautolta, niin veikkaisin muutosehdotuksia.

http://iedei.files.wordpress.com/2011/02/page7.jpeg
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Nuo etuvetoiset on vaan todella paljon kevyempiä jolloin niillä oli mahdollisuus pärjätä asfaltilla.

Lisäksi 1999 wrc:t ovat todella kaukana nykyautoista, alustat ja muut kehittyy niin järkyttävää vauhtia ettei niillä ole mitään jakoa.

Alkaa väitteet b-ryhmän autojen puolesta olemaan vastaavia kuin siinä vanhassa ketjussa joka arkistoistakin löytyy.

Sellaista muistan lukeneeni noista s-ryhmän säännöistä että oli jo valmiina, mutta mitään varmistettuja en ole löytänyt.

Paha sanoa mutta luulisin että olisi ollut siellä muutos noista materiaaleista.

Kaikkihan tietävät että Fordilla, Pösöllä ja Lancialla ajettiin todella vakavia kolareita, mutta onko kellään tietoa tapahtuiko tälläistä Audilla?

Vai oliko jo silloin vanhentunut (vaikkakin silti melko kilpailukykyinen) poikkeavan rakenteensa takia turvallisempi?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Jostain mainttiin sekin tieto että Pösön B-ryhmäläisen vääntömomentti olisi ollut 490Nm ja tehon ollessa 450 hv...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Alkaa väitteet b-ryhmän autojen puolesta olemaan vastaavia kuin siinä vanhassa ketjussa joka arkistoistakin löytyy...
Näimpä... Ei pitäis heittää vettä kiukaalle mutta kun joku on niin yksin läpi ettei millään malta... Kuten joku jo totesi niin mielenkiitoinen aihe mutta kun lopputulos on aina sama...

Kiitos ja anteeks, emmie tahalleen...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Kaikkihan tietävät että Fordilla, Pösöllä ja Lancialla ajettiin todella vakavia kolareita, mutta onko kellään tietoa tapahtuiko tälläistä Audilla?

Vai oliko jo silloin vanhentunut (vaikkakin silti melko kilpailukykyinen) poikkeavan rakenteensa takia turvallisempi?
Mikkola kertoi kaataneensa Sport Quattro S1:n Safarin harjoituksissa 200 km/h vauhdista kun huomasi viime hetkellä, että joen ylityksestä puuttui silta. Tiedä sitten onko noissa harjoituksissa oltu kypärä päässä edes, mutta hengissä siitä selvittiin.

Tähän lähteenä VM:n vuonna 2010(?) ilmestynyt juttu B-ryhmästä
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Sen verran tuosta A-ryhmän kehityksestä mainittakoon, että mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin ennen vuotta 1990 turboissa ei ollut minkäänlaisia kuristimia. Ensimmäisen kuristimen läpimitaksi määrättiin 40 mm...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Mikkola kertoi kaataneensa Sport Quattro S1:n Safarin harjoituksissa 200 km/h vauhdista kun huomasi viime hetkellä, että joen ylityksestä puuttui silta. Tiedä sitten onko noissa harjoituksissa oltu kypärä päässä edes, mutta hengissä siitä selvittiin.

Tähän lähteenä VM:n vuonna 2010(?) ilmestynyt juttu B-ryhmästä
Michele Mouton törmäsi Norsunluurannikon rallin harjoituksissa junaan..

 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Lisäksi oli vielä Mouton vielä Jyväskylässä.

Olikohan tuo audi rakenteensa takia turvallisempi vai olikohan tuuria mukana kun ei sen kummempia sattunut?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Sen verran tuosta A-ryhmän kehityksestä mainittakoon, että mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin ennen vuotta 1990 turboissa ei ollut minkäänlaisia kuristimia. Ensimmäisen kuristimen läpimitaksi määrättiin 40 mm...
Juu näin oli. Ja ensimmäiset kuristimet oli pelkästään parannus koska esim. Sierrassa tehot nousi kun kuristimet asennettiin... Ja jos oikein muistan niin ihan ekat kuristimet olivat kooltaan 45mm...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Olikohan tuo audi rakenteensa takia turvallisempi vai olikohan tuuria mukana kun ei sen kummempia sattunut?
Kai siinä mentiin enemmän tuurilla. "Kananhäkki" se Audinkin bensatankki oli...

Kuulemma Alén meinasi Suurajoissa -86 vielä kaataa lähes täydestä vauhdista sen Rapsulan ulosajon jälkeenkin, kun takakate lähti irti. Onneksi tuuria vielä oli. Todennäköisesti puuhun osuessaan auto olisi räjähtänyt samalla tavalla kuin Henkan auto Korsikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös