Group B Ralliautot ja niiden nopeus

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
http://www.youtube.com/watch?v=aBB70TxH9Nw

Tässä on hyvä video nykyajan ralliautojen puutteista verrattuna kultaisiin B-ryhmäläisiin... Kuten huomaatte ei voima riitä edes märällä assulla lyömään tyhjää lähtöviivalla ja kun ei ole käytettävissä sellaista downforcea kun B-ryhmäläisissä oli, kaarrenopeudet ovat selkeästi heikommat kun F1:llä. Ja samasta syystä on havaittavissa selkeää yliohjaamista aktiivisesta voimansiirrosta huolimatta. Ja tuossa videossa huomaa myös nelivetoisuuden ylivoimaisuuden koska F1 auto sutii varsin herkästi lähdössä... Onkohan kukaan kertonut noille F1 suunnittelijoille että ratkaisu on ollut näkyvissä jo 80luvulla??? Ne ei varmaan ole ehtineet käydä lukemassa tätä ketjua... Voisko joku vinkata???
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Monacosta voi tehdä ehkä vertailuakin. Vuonna 2008 Monte Carlo rallin viimeisenä erikoiskokeena oli Monacon rata. En kyllä osaa sanoa miten tarkkaan rata oli sama, mutta seisovalla lähdollä kuitenkin. Nopein aika oli 1:40,7.

http://www.ewrc-results.com/results.php?e=149&s=2760&t=Rallye-Monte-Carlo-2008

Edit: Oikea Monacon rata on 3.3 km, kun erikoiskoe oli 2.7 km eli vertailun voi unohtaa.
Ps. Myös muutenkin vertailun voi unohtaa: WRC:ssä perheautomaiset 300hv vs B-ryhmän lähelle nelinumeroista hevosvoimalukua nousevat tehot ja WRC on vieläpä kaikenlisäksi isomman luokan kassakaapin verran B-ryhmäläistä painavampi..
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ja tuossa videossa huomaa myös nelivetoisuuden ylivoimaisuuden koska F1 auto sutii varsin herkästi lähdössä... Onkohan kukaan kertonut noille F1 suunnittelijoille että ratkaisu on ollut näkyvissä jo 80luvulla??? Ne ei varmaan ole ehtineet käydä lukemassa tätä ketjua... Voisko joku vinkata???
Neliveto on kielletty säännöissä F1:ssä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3549
Ps. Myös muutenkin vertailun voi unohtaa: WRC:ssä perheautomaiset 300hv vs B-ryhmän lähelle nelinumeroista hevosvoimalukua nousevat tehot ja WRC on vieläpä kaikenlisäksi isomman luokan kassakaapin verran B-ryhmäläistä painavampi..
Silti ne ovat alustansa ja muiden alueiden kehityksen takia nopeampia kuin B-ryhmän autot.

Lisäksi Petterkin on sanonut Citroenissaan olleen jo 450 hevosvoimaa joten nuo sinun lukusi ovat jälleen väärät.

http://www.youtube.com/watch?v=kaK_8...eature=related

Joten voisit jostain kaivaa edes jollain tavalla realistisia arvioita ja pitää keskustelua asiatasolla.

Kiitos linkistä anti-lag liittyen siihen Audin vaihteistoon, muistelinkin nähneeni tuon mutta en ollut varma miten se oli toteutettu.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
824
Silti ne ovat alustansa ja muiden alueiden kehityksen takia nopeampia kuin B-ryhmän autot.

Lisäksi Petterkin on sanonut Citroenissaan olleen jo 450 hevosvoimaa joten nuo sinun lukusi ovat jälleen väärät.

http://www.youtube.com/watch?v=kaK_8...eature=related

Joten voisit jostain kaivaa edes jollain tavalla realistisia arvioita ja pitää keskustelua asiatasolla.

Kiitos linkistä anti-lag liittyen siihen Audin vaihteistoon, muistelinkin nähneeni tuon mutta en ollut varma miten se oli toteutettu.

Ohhoh onpas Petterin Citikassa ollut voimaa?! Olen kuullut penkitetyistä WRC vehkeistä joissa tehot on pyörineet jossain 350-370 hepan tienoilla, mut toi kyllä kuulostaa kovalta. Eikö jossain kohtaa tuu raja vastaan tuosta ilmamäärän rajoittamisesta johtuen?
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ohhoh onpas Petterin Citikassa ollut voimaa?! Olen kuullut penkitetyistä WRC vehkeistä joissa tehot on pyörineet jossain 350-370 hepan tienoilla, mut toi kyllä kuulostaa kovalta. Eikö jossain kohtaa tuu raja vastaan tuosta ilmamäärän rajoittamisesta johtuen?
Jep ei aukea video, mutta rohkenen aidosti epäillä norjan pojan juttuja jos tosissaan väittää, että WRC:stä irtosi 450hv. Kaikki muut lähteet viittaavat pikemmin 300hv:en tai hieman reiluun 300 hv:en.. Se on siis reilut puolet vähemmän kuin B-ryhmäläisissä edes ennen viimeisiä evo-versioita (niitä ei oltu kuristettu naurettavilla säännöillä). Ja tosiaan painoa se n. 500kg vähemmän. Siitä voi jokainen laskea tehopainosuhteen eroja: WRC:t ovat perheautoja B-ryhmän tykkien rinnalla.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Ralliautojen nopeuden kehitys B-ryhmän jälkeen on ihan mielenkiintoista. Tein vertailun Korsikan rallin Aullene-Zivaco erikoiskokeen osalta 1983-1999 väliltä niiltä osin kuin pätkä oli mukana. Täytyy tietenkin todeta, että olosuhteet ovat olleet eri vuosina erilaiset, eikä siitäkään ole tietoa onko pätkä ollut sama joka vuosi. Erikoiskokeen pituudessa on pientä heittelyä, mutta ero voi johtua pelkästään maalin/startin paikan pienestä vaihtelusta. Jos joku tietää miten tie on muuttunut vuosien välillä, niin siitä olisi hyvä kuulla.

Keskinopeudesta näkyy B-ryhmän valtava kehitys 1983-1986 välillä. 1987 nopeus romahtaa A-ryhmän myötä, mutta jo 1992 ollaan B-ryhmän nopeudessa.



Lähteenä juwra.com
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Eikös noitakin kokeilijoita ole aikanaan ollut F1:sissä. Ne eivät ilmeisesti kulkeneet niinkuin B-ryhmän vehkeet?!
Kokeilihan ne kaikkea.. Esim. ilmaimureita ja Tyrrell 6-rengaista autoa (jolla muuten voitettiin kisoja kunnes se kiellettiin), mutta nuo kaikki kielletty säännöissä koska tekivät autoista liian nopeita.

B-ryhmän nopeus perustui juuri siihen, että niitä ei säännelty nössösäännöin vaan annettiin voiman ja nopeuden puhua.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Korjattu linkki: http://www.youtube.com/watch?v=kaK_8I_euFo

Selvähän se, että videossa ei voi olla kuin paskapuhetta, samalla kun epämääräiset haastattelut ilman suoria lainauksia saati videoita 80-luvulta ovat 100% luotettavia.

Edit: Tulee kohdan 2:20 jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Veikkaisin, että petterin autossa on 450 hv silloin kun ajaa omaan motorsport showtansa (eli ilman kuristinta).
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Veikkaisin, että petterin autossa on 450 hv silloin kun ajaa omaan motorsport showtansa (eli ilman kuristinta).
Jep ei sääntöjen mukaiset kuristimet vaan anna 450 hv:tä millään. Suosittelen kurkkaamaan lukitusta B-ryhmän ketjusta kuinka itse Juha Kankkunen kertoo lähteineen miten hän voitti F1-autot ylämäkiajoissa Englannissa B-ryhmän autolla. Muistaakseni samassa ketjussa muuan Simo Lampinen vahvistaa Toivosen Estoril ajan olleen hänen näkemyksensä mukaan täysin realistinen.

Siis jos halutaan palata jostain viritetystä WRC:stä (jossa linkkikään ei aukene) itse aiheeseen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14808
Sijainti
Tampereen lenkki
juwra.comista näkee myös helposti yksittäisen kisan koko historian keskinopeuksien kehittymisen. Tässä esimerkkinä Jyväskylä:

http://www.juwra.com/finland.html

B-ryhmän suurin keskinopeus saavutettiin vuonna 1984 Vatasen toimesta Pösöllä, 110.27 km/h. Tämä kuitenkin ylitettiin jo vuonna 1990 Sainzin toimesta, 112.69 km/h, eikä sitä hiljempaa ole sen jälkeen menty. En sitten tiedä miten paljon rallien rakenne on muuttunut - pätkien lukumäärä on vähentynyt ja vähempi paikaltaan lähteminen nostaa keskinopeutta, samoin yöajaminen on vähentynyt jne. mutta ei kai ne WRC:t eikä edes A-ryhmäläiset ihan perheautoja nyt ole?
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Ralliautojen nopeuden kehitys B-ryhmän jälkeen on ihan mielenkiintoista. Tein vertailun Korsikan rallin Aullene-Zivaco erikoiskokeen osalta 1983-1999 väliltä niiltä osin kuin pätkä oli mukana. Täytyy tietenkin todeta, että olosuhteet ovat olleet eri vuosina erilaiset, eikä siitäkään ole tietoa onko pätkä ollut sama joka vuosi. Erikoiskokeen pituudessa on pientä heittelyä, mutta ero voi johtua pelkästään maalin/startin paikan pienestä vaihtelusta. Jos joku tietää miten tie on muuttunut vuosien välillä, niin siitä olisi hyvä kuulla.

Keskinopeudesta näkyy B-ryhmän valtava kehitys 1983-1986 välillä. 1987 nopeus romahtaa A-ryhmän myötä, mutta jo 1992 ollaan B-ryhmän nopeudessa.



Lähteenä juwra.com
Tuota, ootko ottanu huomioon, että ek:n tiet ovat vuosien saatossa varmasti leventyneet, tieosuuksien pinnat parantuneet, joten reitti yleensäkkin on varmasti nopeutunut huomattavasti, myös esim. mutkia voi olla oijottu, tietä levennetty ja jne.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Koko rallien nopeuksien vertailu on ongelmallista, koska reitit muuttuvat niin paljon. Jyväskylästäkin voi olla vaikea löytää pätkää joka olisi pysynyt samana 1985-1995 ja olisi ollut mukana monena vuonna (löytääkö joku?).
 
Ylös