GT ja protot 2009

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Uusi vuosi uusi säie. Reilu kuukausi Sebringin kisaan ja tulevan kauden kuviot ovat selventyneet.


Audin uusi R15 on ulkoisesti selvästi radikaalimpi kuin R8 tai R10. Etenkin etusplitteri/diffuusori on saanut vaikutteita formuloista. Moottori on uusi edellistä pienempi ja keveympi, huhujen mukaan 5,5 litrainen V10. Sebringissä uutuutta ajavat McNish-Capello-Kristensen ja Luhr-Rockenfeller-Werner kolmikot. Toistaiseksi Audi on ilmoittanut osallistuvansa vain Sebringiin ja Le Mansiin, mutta LMS sarjassa Kollesin DTM:stä tuttu tiimi kisaa kahdella R10:llä.



Acuran LMP1 ARX-02a oli esillä Sebringin talvitesteissä. Auton yksityiskohdat kuten takarenkaiden kokoiset eturenkaat viittavat ALMS voittojen olevan päätavoitteena, eikä Acuroita ainakaan tänä vuonna nähdä Ranskassa. Moottori on LMP2 V8:n 4 litraiseksi kasvatettu versio. De Ferran (De Ferran-Pagenaud-Dixon) ja Highcroft (Brabham-Sharp-D.Franchitti) tiimeillä on uudet autot ja Fernandez jatkaa LMP2-luokassa.


Peugeot 907 ei ole kovin suuresti muuttunut. Osallistuvat kahdella autolla Sebringiin ja kolmella Span LMS kisaan ja Le Mansiin. Sebringissä kolmikkoina ovat ja Minassian-Lamy-Klien ja Montagny-Sarrazin-Bourdais. Spassa mukaan liittyvät Brabham-Gene-Wurz, eli viime vuoden hitaimmat kuskit Zonta ja Villeneuve on jätetty pois.


Aston Martin lopetti GT1-projektin 2008 ja siirtyy täysillä LMP1 luokkaan yhdessä Lolan kanssa kehitetylla uudella autolla, viime vuotinen Lola siirtyi Sebah tallille.

Porsche RS Spyder on kadonnut osallistumislistoilta. Penske siirtyi Grand Amiin ja Dysonilla on kaksi LMP2 Lola-Mazda coupeta. Euroopassa vain Horag Racing on enää mukana Spyderillä.

LMS:ssä on uusilla talleilla voitto mahdollisuudet (osallistuja lista). Audi ja Pösö eivät osallistu sarjaan ja P2 on aivan auki ilman ylivoimaisia Porscheja. GT1 on entistä surkeampi: 2 Saleenia, Lamborghini ja ikivanha Ferrari 550. GT2 on parissa vuodessa muuttunut Porsche Cupista Ferrari Challengeksi. Yhdeksään Maranellolaista vastassa on pari Porschea ja Astonia, sekä Lambo Gallardo ja Spyker

24 tunnin ajoja varten on jätetty 82 osallitumishakemusta (44 protoihin), lähtöpaikkoja on 55. 15 viime vuonna osallistumisoikeuden voittaneista talleista on ilmoittanut osallistuvansa kisaan, mukaanlukien AF Corse ja Risi GT2:ssa.

Kaksinkertaisen FIA GT mestari Toni Vilanderin ensi kauden suunnitelmista en ole nähnyt uutisia. Sebringiin hän ei ainakaan lähde AF Corse mukana.
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Varsin mielenkiintoiselta vaikuttaa.
JJ Lehto ei ilmeisesti tänä vuonna aja missään näistä sarjoista saati Le Mans:sia?
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Onko tuo Gulf-Lola-Aston aivan uusi vai viimevuotinen? Tiiminä toimii tsekkiläinen Charouz. Tietääkseni tuon tiimin omistaja on sen maan suurin autojen maahantuoja. Rahaa pitäisi riittää.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Höh - juuri toissapäivänä olisin jo tehnyt tällaisen, tai itse asiassa jo kirjoitinkin juuri näin pitemmän kaavan mukaan, mutta jäi hieman kesken ja tallensin sitten vain koneelle... :cool:

En tiedä tarkoititko näin, mutta mielestäni olisi parempi että kaikki tämän saman alle (Le Mansista Suomen sm-sarjoihin), esim. viime vuonna oli erikseen ALMS-ketju, mutta ei nyt voi sanoa että olisivat kumpikaan kovin mahdottoman pitkiksi paisuneet. Joskin siinä tapauksessa "GT ja Le Mans 2009" tjsp. ketjun nimeksi olisi yleisesti kuvaampi.

Bourdaisista tulee muuten ensimmäinen Le Mansiin osallistunut koko kauden ajava F1-kuski sitten Eddie Ervinen ja 1994 tai Mark Blundellin 1995 (kahta kisaa vaille). Osa-aikaisista edellinen olisi Franck Montagny vuodelta 2006.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Varsin mielenkiintoiselta vaikuttaa.
JJ Lehto ei ilmeisesti tänä vuonna aja missään näistä sarjoista saati Le Mans:sia?
Vielä toissa/viime vuonnahan oli se CET Solaroli & RS Spyder -viritys päällä, mutta ei siitä mitään tullut. Mahtaako ajaa paljon enää mitään? Ikä taitaa jo painaa ja onhan sillä jotain selkäongelmiakin ollut. Paitsi Arctic Rallya, mutta g-voimat onkin pienemmät. Ja ajoi JJ sitä hassua Speedcar-sarjaa viime vuonna pari kisaa.

Entä Salo? Sehän on tähyillyt Nascariin, mutta plan B on ollut jatkaa Risillä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Onko tuo Gulf-Lola-Aston aivan uusi vai viimevuotinen?
Tuohan on vaan 3D render, eikä välttämättä täysin oikeaa vastaa, mutta vertaapa ulkonäköä...

http://ultimatecarpage.com/car/3557/Lola-B08-60-Aston-Martin.html :rolleyes:

Noita oli kaksi alustaa, kuten imsa jo mainitsi, toinen on myyty.

Tiiminä toimii tsekkiläinen Charouz. Tietääkseni tuon tiimin omistaja on sen maan suurin autojen maahantuoja. Rahaa pitäisi riittää.
Tämä on nyt kokonaan Aston Martin Racingin hoidossa. Viime vuonna Charouz oli tiimin nimi, mutta silloinkin varikolla oli vaan kumman paljon oli Prodriven / AMR:n henkilökuntaa, vaikka tietenkään resurssit tuskin on samalla tasolla kuin tänä vuonna tulee olemaan. (Antonin) Charouz jatkaa kuitenkin "partnerina", mitä ikinä tarkoittaakaan. Ehkä vain kuskipuolta. Kehitys, testaus ja kisaoperaatiot on kuitenkin AMR:n hallussa.

Aston on lähettänyt kolme hakemusta Le Mansiin, mutta kolmas auto ei ole vielä varmaa - en tiedä tarkoittaako sitten vain virallisen entry listin odottamista vai rahoitusseikkoja sen 3. auton osalta. Koska ACO:n säännöissä sallitaan vain kaksi autoa "per competitor", niin voi olla että Charouzin nimi voisi olla kolmannessa tiimissä. Niinhän Peugeotkin on tämän sinänsä tyhmän säännön kiertänyt, eli vaihtamalla nimessä tasan yhden sanan.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Vielä toissa/viime vuonnahan oli se CET Solaroli & RS Spyder -viritys päällä, mutta ei siitä mitään tullut. Mahtaako ajaa paljon enää mitään?
Niin tää tyhjästä tullut porukka "emme tarvitse sponsoreita ja meillä on 50miljoonan budjetti jota on varaa kasvattaa..." :D

ite veikkaan että JJ naatiskelee eläkepäivistä.

Entä Salo? Sehän on tähyillyt Nascariin, mutta plan B on ollut jatkaa Risillä.
Näinkö unta, mutta mielestäni Salon Risi-jatko pitäis olla varma?
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
En tiedä tarkoititko näin, mutta mielestäni olisi parempi että kaikki tämän saman alle (Le Mansista Suomen sm-sarjoihin), esim. viime vuonna oli erikseen ALMS-ketju, mutta ei nyt voi sanoa että olisivat kumpikaan kovin mahdottoman pitkiksi paisuneet. Joskin siinä tapauksessa "GT ja Le Mans 2009" tjsp. ketjun nimeksi olisi yleisesti kuvaampi.
Tähän voisi tosiaan laittaa ALMS, Le Mans yms. jutut. Ameriikan sarjasta tuskin tulee yhtä paljon puhetta kuin viime vuonna, kun Audi ja Penske eivät ole enää mukana ja Salonkin osallistuminen on epävarmaa.

Tämä on nyt kokonaan Aston Martin Racingin hoidossa. Viime vuonna Charouz oli tiimin nimi, mutta silloinkin varikolla oli vaan kumman paljon oli Prodriven / AMR:n henkilökuntaa, vaikka tietenkään resurssit tuskin on samalla tasolla kuin tänä vuonna tulee olemaan. (Antonin) Charouz jatkaa kuitenkin "partnerina", mitä ikinä tarkoittaakaan. Ehkä vain kuskipuolta. Kehitys, testaus ja kisaoperaatiot on kuitenkin AMR:n hallussa.
Varsinaista Charouz tallia ei ole koskaan ollut. 2007 englantilaisen Jotan henkilökunta vastasi Lola-Juddin ruuvauksesta ja viime vuonna jakareita käyttivät vihreä takkiset moottorivalmistajan miehet. Antonin taitaa tänäkin vuonna tarjota tallille lähinnä rahaa/sponsoreita kun poika on edelleen kuljettajan paikalla. Vauhdiltaan Jan ei ole Engen tai Mücken tasoa, vaikka onkin kehittynyt hyvin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Varsinaista Charouz tallia ei ole koskaan ollut. 2007 englantilaisen Jotan henkilökunta vastasi Lola-Juddin ruuvauksesta ja viime vuonna jakareita käyttivät vihreä takkiset moottorivalmistajan miehet. Antonin taitaa tänäkin vuonna tarjota tallille lähinnä rahaa/sponsoreita kun poika on edelleen kuljettajan paikalla. Vauhdiltaan Jan ei ole Engen tai Mücken tasoa, vaikka onkin kehittynyt hyvin.
Ok. Nyt Charouzin partnerius ainakin tarkoittaa sitä, että kolmas auto on ilmoitettu nimellä "AMR Eastern Europe" ja Tsekin lipun alla.

2009 entry list on siis juuri tänään julkaistu:

http://www.lemans.org/24heuresdumans/ressources/pdf/liste_invites.pdf

Ihan kivalta näyttää LMP1:ssä... ja ylläri lienee neljäs Peugeot 908 - Pescarolon nimissä.

-
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Ok. Nyt Charouzin parnerius ainakin tarkoittaa sitä, että kolmas auto on ilmoitettu nimellä "AMR Eastern Europe" ja Tsekin lipun alla.

2009 entry list on siis juuri tänään julkaistu:

http://www.lemans.org/24heuresdumans/ressources/pdf/liste_invites.pdf

Ihan kivalta näyttää LMP1:ssä... ja ylläri lienee neljäs Peugeot 908 - Pescarolon nimissä.
Melkoinen F430 Challenge tuo GT2:n luokka. Vain yksi Spyker, yksi Aston ja kolme 997 Possua ikäänkuin mausteena mukana... Missä on GT-Fordit, GT3 Viperit, Lambon Gallardot esimerkiksi ?

GT2 luokkaan on sentään saatu 4 COrvettea ja toinen mokoma euroopan ihmeitä... Vielä kun Japanin Super GT-luokka ja Aussien Bathurst vehkeet saataisiin sovitettua mukaan (ynnä muutama jenkki-Saleen S7R) niin LeMansesta tulisi GT-autoille todellinen kauden huipennus.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mutta listalta puuttuu - ei kovinkaan yllättäen ehkä kuitenkaan - Ian Dawsonin, Simon Wrightin ja Harri Toivosen ECO Racing. Taitaa valitettavasti käydä niin, ettei radikaalisti rakennettua Radicalia tulla ikinä näkemään ranskalaisessa klassikossa. Sääli.

Kilpailun kannalta on aivan mahtavaa, että Henri Pescarolo on jälleen päässyt yhteystyöhön Peugeot'n kanssa. Tosin toivomisen varaa olisi vielä ACO:n suunnalta, että tuota kaksi autoa per talli sääntöä kunnioitettaisiin enemmän. Peugeot'n kolmas auto olisi ihan hyvin voinut olla Pescan toinen auto sen sijaan, että se on ilmoitettu "Ranskan Peugeot'n" nimellä. :thumbdown

P1- ja P2-luokkia kun katsoo, niin ei vaikuta siltä, että maailma olisi suuren vitsauksen alla juuri nyt. Kolme tehdastallia ja erittäin mielenkiintoisia yksityisiä - Kolles päälimmäisenä - mukana. Vitaphonen RS Spyder saa ainakin minut ennakkoon innostumaan.

Ehkä ensi vuonna sitten viimein näemme Acuran LMP1:n ja BMW:n GT2-auton Le Mansissa. Lama leikkasi jo Rahalin toisen auton ALMSissa ja ilmeisesti Le Mans - osallistumisen kokonaan...
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tosin toivomisen varaa olisi vielä ACO:n suunnalta, että tuota kaksi autoa per talli sääntöä kunnioitettaisiin enemmän.
Sääntö voitaisiin pudottaa kokonaan, koska se on tyhmä ja ACO ei selvästikään perusta sen päälle itsekään, niin kauan kuin teamit vain leikkivät nimien kanssa... mikä lisää vaan turhaa nimipolitiikkaa jo muutenkin vähän sisäänpäinkääntyneen valintaprosessin ympärille.

Ei kai tuota sääntöä vissiin edes ollut ennen vuotta 2001 - tai ainakin vielä 2000 oli kolme Audi Joestia. Jos tuo sääntö tuli silloin, niin vähemmän yllättäen silloin alkoi myös valmistajien kiinnostuksen ohalta laihat vuodet...

Olihan jo viime vuonna kolme Peugeotia, ja jo sitä aiemmin kolme Audia, mutta ainakin Audi voi perustella että "Audi Sport North America" ja "Audi Sport Team Joest" olisivat teknisesti eri "competitor". Paitsi ei kylläkään tänä vuonna, koska Champion Racing (= Audi Sport North America) on ilmeisesti sulkenut ovensa.
 
Ylös