GT ja protot 2009

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Toni taistelee GT2-mestaruudesta, mutta kannattaa päivän kuluessa seurata myös FIA GT3:n ja Belgian GT:n yhteislähtöjä, joissa on mukana kuusi suomalaista..!

http://www.mstworld.com/timing/livetiming.htm?series=gt-support

Tokassa aika-ajossa top 7:ssa 7 eri automerkkiä. Ensimmäinen startti alkaa todennäköisesti kosteissa olosuhteissa ja toisen lähdön loppu kurvaillaan hämärässä tai pimeässä eli romua saattaa syntyä vielä lisää...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
toisen lähdön loppu kurvaillaan hämärässä tai pimeässä eli romua saattaa syntyä vielä lisää...
Eikös Zolder ole aika tarkka noiden meluvaatimusten suhteen, joten kovin myöhään radalla ei saa ajaa? Aikataulun mukaan toinen GT3-kisa alkaa klo viiden jälkeen paikallista aikaa, mutta ainakaan vielä tänään kuuden maissa ei näyttänyt kovin synkältä tahi pimeältä. Toki tv-kamerat valehtelevat valoisuuden suhteen, ja jos sataa niin asia on kokonaan eri...

... ja tänä yönä Euroopassa siirrytään talviaikaan... :idea:
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Molemmat suosikit paaluilla kun finaali odottaa, nyt pitää vain toivoa ettei tapahdu edelliskisan (tai viime viikon Interlagosin) kaltaista pettymystä.
Pole-setter Anthony Kumpen and second-fastest qualifying man Alex Müller both received grid penalities due to setting their best times under yellow flags during yesterday's qualifying session. http://www.fiagt.com/newsitem.php?key=2274

... ehheheheh... :mad_old: Noh, kohtahan se nähdään kenelle mestaruus pedataan. Ensimmäinen GT3-kisa ajettiin märällä, mutta kuivuvalla radalla.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
FIA GT Round 8; Zolder - Race



Syksyisessä Zolderissa ajetun FIA GT:n kaikkien aikojen viimeisen osakilpailun voittivat Pier Guidi ja Bobbi, melko ylivoimaiseen tyyllin jopa. Ja niinhän siinä sitten kävi, että GT1-mestaruuden nappasivat #1 Vitaphonen Michael Bartels ja Andrea Bertolini, aivan Pekaracingin Hezemansin ja Kuppensin nenän edestä. Paalupaikan menettäminen ja Corvetten renkaiden kuluminen lopulta kostautuivat liiaksi, he olivat kisassa toisia (vähintään voitto olisi tarvittu). Hezemans siis jäi jälleen juuri ja juuri mestaruuden ulkopuolelle :nope:

GT2:n mestaruuden varmisti altavastaajana ollut Prospeedin Richard Westbrook. Koko kauden Westbrookin kuljettajaparina olleesta Emmanuel Collardista tuntuu varmaan nyt pahalta, kun joutui nyt sivusta katsomaan entisen toverinsa voitonjuhlia. Brunin & Vilanderin mestaruushaaveet kaatuivat melko onnettomaan kisavauhtiin, ja tämä kostautui Porschejen taakse putoamisella. Katsotaan nähdäänkö herroja enää ensi vuoden GT2-sarjassa.

Tulokset eivät ehkä hymyilytä, mutta itse kisahan oli tapahtumarikas. Etenkin Bernoldin trullijunaa oli viihdyttävä katsoa. 2010-specseissä olevat GT1-autot vaikuttaneet koko kauden melko leluilta kestävyyden suhteen.

"End of an era" totisesti, katsotaan mitä ensi vuonna tapahtuu uuden MM-sarjan kanssa. Tästä kaudesta jäi kuitenkin niin paljon positiivista mieleen.
Kauden viimeinen GT3-kisa alkaisi vielä hetken ajan päästä...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18374
Onnea Vitaphone Racingin Michael Bartelsille ja Andrea Bertolinille mestaruudesta, monia hyvä hetkiä ollaan tällä kaudella ja vuosien varrella Vitaphone leirissä nähty. Kisa oli ihan mielenkiintoinen varsinkin tuota mainittua Bernoldin trullijunaa oli ihan mielenkiintoinen katsella.

Tässä mielenkiinnolla odotettava GT1 kautta 2010, aika näyttää mitä tiimejä lähtöruudukossa ja ketä kuskeja puikoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Brunin & Vilanderin mestaruushaaveet kaatuivat melko onnettomaan kisavauhtiin, ja tämä kostautui Porschejen taakse putoamisella. Katsotaan nähdäänkö herroja enää ensi vuoden GT2-sarjassa.
Ei ainakaan samassa autossa FIA:n EM-sarjassa. Siis ainakaan jos olen ymmärtänyt oikein. Käsittääkseni linjaus on se, että GT1 MM on ammattilaissarja, kun taas GT2 EM pitäisi olla puoliammattilaisille, eli kuhunkin autoon sallitaan vain yksi pro-kuski... GT3 EM on sitten kai vielä pykälään amatöörimpi, eli korkeimmaimman luokituksen kuskeja ei sinne huolita ollenkaan.

Mutta tämä keskustelu kai kuuluisi paremminkin tänne. Eli jatketaan siellä ja toivottavasti joku tietää miten nää menee, ettei olla mun arvailujen ja väärinmuistamisten varassa :)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kyllä nyt muuten jää harmittamaan se, ettei Spasta enää tänä vuonna annettu tuplapisteitä. Olisivat mestaruusasetelmat olleet hieman erilaiset loppukaudeksi...

Viikonlopun kisailut onkin hyvä lopettaa FIA GT3:n parissa, näyttää se hämärä sittenkin pikkuhiljaa saapuvan. Livenä täältä: http://gt1live.tv/gt3welcome.html
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Live timing on ollut pihalla läpi viikonlopun, joten ei kannata liikaa luottaa siihen. Eikä ole ensimmäinen kerta.

Pimeys+sade+GT3 = ei voi mennä pieleen :thumbup:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hmmm... njahas. Nyt siitä sitten katosi ilmeisesti loputkin Belgian sarjalaiset (mm. Westendin Cup-Possu), joten oiskohan ton ollut tarkoituskin näyttää vain FIA-kuskit... Hieman ikävästi MST:n sivulta löytyy ekankin kisan tulokset vain sarjan mukaan jaettuna, eikä kokonaistuloksia löydy mistään. Olisi ollut ihan mielenkiintoista vertailla eri sarjojen tasoa, mutta ny menee kyllä ihan liian vaikeeksi.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Ei ollut pelkästään netin timingit sekaisin, vaan myös radan viralliset monitorit. Röppiä oli useammissa sarjoissa useampina päivinä.

Tänään GT3:n toisessa lähdössä oli mielenkiintoinen tilanne, kun ylitimme Lappalaisen Petrin kanssa maaliviivan toisella sijalla, mutta ajanoton mukaan olimme sijalla 7. kierroksen jäljessä. Väittivät, että kävimme varikolla 4 kertaa, mutta siinä on 2 liikaa... Siinä oli voittokin haarukassa, mutta saimme stop n go:n liian innokkaasta stopista. Podium peruttiin ja virallisia tuloksia odotellaan. Viimeisen tiedon mukaan tuloksia lasketaan käsin edelleen.

Vanhasen Jorma joutui rajun näköiseen onnettomuuteen, jossa auto pyöri pari kertaa katon ja nokan kautta ympäri. En ole vielä kuullut tarkempia uutisia, mutta toivottavasti selvittiin peltivaurioilla!
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Olenko nyt käsittänyt oikein, eli tuo Aasian Le Mansin Okayama 1000km tulee olemaan koko kauden ainoa kisaviikonloppu? GT1-luokka näyttää koostuvan aika vahvasti japsien SuperGT-kalustosta.

Anyways, Nissanin ja Maseratin GT1-autot tulossa melko varmasti ensi vuoden Le Mansiin :thumbup:

Ja kuten alkuviikosta odotettiinkin, FIA GT:n PK Racing teki protesteja Vitaphonea vastaan. Jälkikäteen mestariksi?
The team believes that the FIA's Court of Appeal will be able to take into account the team’s evidence of race fixing from the previous three FIA GT rounds.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18374
Olenko nyt käsittänyt oikein, eli tuo Aasian Le Mansin Okayama 1000km tulee olemaan koko kauden ainoa kisaviikonloppu? GT1-luokka näyttää koostuvan aika vahvasti japsien SuperGT-kalustosta.

Anyways, Nissanin ja Maseratin GT1-autot tulossa melko varmasti ensi vuoden Le Mansiin :thumbup:
[/I]
Aivan oikein olet käsittänyt, Aasian le Mans sarjassa on ainoastaan toi yksi kisa viikonloppu, vähän jännältä kuulostaa muutenkin, mitäköhän he ensikaudeksi meinaavat keksiä?. Eipä se Japanin Le Mans Challenge sarjakaan tuosta hääppösempi ollut aikaisempina vuosina vaikka kisoja olikin ennemmän.

Mahtava homma Maseratin ja Nissanin GT1 autojen tulo 24 le mansiin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jonny Cocker puristi Drayson Racingin Lola-Juddin Aasian Le Mans - sarjan kauden ensimmäiseen ja viimeiseen osakilpailuun. Lordi Paul Draysonin tukema 23-vuotias yllätti lähes kaikki kellottamalla ajan 1.19.143, mikä oli vajaan kymmenyksen nopeampi kuin Sora Racingin Pescalorolla ajanut Christophe Tinseu, joka jakaa auton ex-F1- ja CART-kuljettaja Shinji Nakanon kanssa.
Cockerin paaluaika varmisti siis paalupaikkakiinnityksen Japanin molempiin 500 kilometrin lähtöihin ja mikäli Drayson starttaa autokunnan kilpailun kumpaan tahansa lähtöön, hänestä tulee ensimmäinen yksisilmäinen prototyyppikuljettaja, joka starttaa kansainväliseen Le Mans - kilpailuun autoletkan kärjestä.

Onnittelut koko Draysonin tiimille :thumbup:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18374
Valle Mäkelä testasi tällä viikolla Orecan LMP1 autoa Paul Ricardin radalla.
http://www.endurance-info.com/version2/actualite-endurance-2988.html

Orecan autoa Mäkelän lisäksi testasivat myös Nico Verdonck, Gavin Cronje ja Matthias Bèche.

Ranskalais Autohebdo lehden mukaan Peugeotin Le mans tiimi aikoo antaa testimahdollisuuden meksikolais kolmikolle Luis Diazille, Salvador Duranille ja Memo Rojasille.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Appeal to be heard on November 25th
http://fiagt.com/newsitem.php?key=2281

Mestaruus "ratkaistaan" siis FIAn oikeussalissa ensi viikolla :dunno:
Pekaracing excluded from Zolder - results still provisional
The race results also remain provision pending the results of the International Court of Appeal hearing held on Thursday December 3rd.
http://fiagt.com/newsitem.php?key=2287



Näemmä FIA haluaa leijua sarjojensa kanssa otsikoissa hinnalla millä hyvänsä, naurettava farssi.
 
Ylös