GT ja protot 2009

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mitkähän mahtavat olla (bio)butanolin edut vs. hieman traditionaalisempi (bio)etanoli tai (bio)metanoli? En ole kuullut aikaisemmin että butaani-johdannaisia olisi käytetty polttoaineena muualla kuin tupakin sytyttymissä....
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ainakin teoriassa butanoli on pitemmän hiiliketjunsa takia ominaisuuksiltaan lähempänä bensiiniä kuin metanoli ja etanoli ja siksi bensiinille suunnitellun moottorin pitäisi toimia vähemmin muutoksin sillä. Lisäksi butanolilla on parempi energiatiheys kuin etanolilla (ja vain hieman huonompi kuin bensiinillä), minkä takia houkutus käyttää sitä polttoaineena kestävyyskisoissa on ilmeinen.

Lisää voi lueskella vaikka tuosta: http://en.wikipedia.org/wiki/Butanol_fuel
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
American Le Mans Series jatkaa kuitenkin edelläkävijänä tulevaisuuden teknologian ja vaihtoehtoisten ratkaisujen tuojana moottoriurheilun pariin. Sääli, että tämäkin historiallinen moottoriurheilusaavutus jäänee vähälle huomiolle, kun koko maailma pidättää hengitystään Kimi Räikkösen F1-jatkon vuoksi. :rolleyes:
Olet väärässä. Maikkarin "asiantuntevien" moottoriurheilu-sivujen mukaan, Singaporen merkittävin uutinen oli joku Bionse, joku tussutissimissi vissiin...:jaska:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
FIA GT Round 7; Paul Ricard

Viikonloppuna FIA GT ajaa kauden (ja koko nykyaikaisen systeeeminsä) toiseksi viimeisen kisan Paul Ricardilla. Testirata saa jotain käyttöäkin...

Mestaruutta havittelevat Vitaphonen ja Pekaracingin neljä kuskia ovat pistetilanteessa tasoissa (45p), ei täydy kuin toivoa täydellistä onnistumista Kumpenille ja Hezemansille. Ja olisihan se nyt vaihteeksi kiva nähdä uusi mestaritiimi...
Luc Alphand Aventuresin Chevrolet nähdään jälleen kisassa, Algarvessahan ei voitu kisailla koska tiimin auto oli tuhoutunut täysin tulipalossa. Myös sarjan toinen 2010-GT1 specseissä ajava Ford tekee paluun.

GT2:ssa mestaruus alkanee pikkuhiljaa kääntyä Westbrookille ja Collardille, luulen ma.

McNish ei hakannut päätään seinään, vaikka Audi hävisi ensimmäistä kertaa Petitin. "Minkäs sille voi."
No pyörähteleminen turva-auton takana ei ainakaan auta asiaa :)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
FIA GT Round 7; Paul Ricard qualifying practice



Enrique Bernoldi nappasi toisen peräkkäisen 'paalupaikkansa' FIA GT:ssä, mutta paalu siirtyi Alex Mullerille Bernoldin aiemman rangaistuksen johdosta. Mike Hezemansin raskas chevy jäi ikävä kyllä midfieldiin, edellään kaikki maseratit :dunno: en silti olisi huolissani, muistakaamme mitä aiemmissa kilpailuissa on tapahtunut. Bertolini oli neljänneksi nopein ja vanha kunnon Olivier Panis kahdeksas GT1 Ferrarillaan. Näkisi häntä mielellään enemmänkin.

FIA hylkäsi kaikki Porschen tulokset Spasta ja kyseiset pisteet on nyt napattu pois (oscherslebenin prospeed-selkkauksesta sen sijaan ei sanktioita), joten Bruni & Vilander siirtyivät takaisin GT2-pistekärkeen. Hyvältä näyttää muutenkin, sillä Bruni otti GT2-paalupaikan ja Collard oli vasta seitsemäs. Mutta eiköhän huomenna jälleen nähdä ihmeellinen nousu kärkeen...

Paul Ricard ei kyllä ole niitä jännittävimpiä ratoja.

edit: Ai niin, penalty Bernoldille, joten paalupaikalta starttaa Alex Muller.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
FIA GT Round 7; Paul Ricard - Race



Paul Ricard avattiin maksavalle yleisölle ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen, ja kukapa nousi päätapahtuma FIA GT:n voittajaksi? Kyllä kyllä, Bernoldi ja Streit :)

Aika-ajoissa lähtöruuturangaistuksen saanut Bernoldi nousi lähdössä upeasti, ohitti lopulta Mullerin ja kruisaili Streitin välistintin jälkeen voittoon. Okay, auto oli kevyempi ja suorilla pääsi muilta karkuun, mutta vihdoinkin pystyivät muuttamaan hyvän vauhdin oikeaksi tulokseksi ja tiimin ensimmäiseksi voitoksi.

Lähdössä Hezemans pystyi nousemaan toiseksi, mutta moottorivika pakotti hänet hiljentämään tuntuvasti vauhtia. Loppujen lopuksi auto joutui sitten keskeyttämään, mikä Bertolinin viidennen sijan myötä tarkoittaa sitä, että auto lähtee kauden finaaliin neljä pistettä perässä. Eäh :nope: menestyspainoja sentään saadaan vähän alhaisemmiksi.

GT1 Ferraria kuskannut Panis sijoittui vähän värittömästi seitsemänneksi, mutta eipä kai muuta odotettukaan.

Bruni & Vilander kruisailivat helposti GT2-voittoon ja kasvattivat pistekärkeään, Collard ja Westbrook nousivat vähemmän yllättävästi toisiksi. Katsotaan tuleeko vielä rangaistus, jotain tutkittiin kisan aikana (turvavyöt auki liian aikaisin?)

1) GT1 Bernoldi/Streit (Corvette Z06) - 57 laps
2) GT1 Muller/Ramos (Maserati MC 12) - 57 laps
3) GT1 Ruffier/Longin (Corvette Z06) - 57 laps
4) GT1 Biagi/Maassen (Corvette Z06) - 57 laps
5) GT1 Bertolini/Bartels (Maserati MC 12) - 57 laps
6) GT1 Pier Guidi/Bobbi (Maserati MC 12) - 57 laps
7) GT1 Panis/Barde (Ferrari 550 Maranello) - 55 laps
8) GT1 Moser/Mutsch (Ford GT (001 PT GT1)) - 55 laps
9) GT2 Bruni/Vilander (Ferrari F430) - 55 laps
10) GT2 Collard/Westbrook (Porsche 911 GT3 RS (997)) - 55 laps
11) GT2 Cadei/Barba Lopez (Ferrari F430) - 55 laps
12) GT2 Russo/Perez Companc (Ferrari F430) - 55 laps
13) GT2 Mullen/Niarchos (Ferrari F430) - 55 laps
14) GT1 Leinders/Kuppens (Ford GT (001 PT GT1)) - 55 laps
15) GT2 Ragginger/Lucchini (Porsche 911 GT3 RS (997)) - 54 laps
16) GT2 Malucelli/Ruberti (Ferrari F430) - 54 laps
17) GT2 Bell/Kirkaldy (Ferrari F430) - 54 laps
18) GT2 Maassen/Ashburn (Porsche 911 GT3 RS (997)) - 54 laps
19) GT2 O'Young/Holzer (Porsche 911 GT3 RS (997)) - 53 laps
20) GT2 Romanini/Bonaldi (Ferrari F430) - 45 laps
21) GT1 Hezemans/Kumpen (Corvette Z06) - 40 laps



Hyvä kisa. Nichols & Tyler osuivat jälleen naulan kantaan; toisin kuin se aamulla nähty Suzukan jonoajelu, tämä on oikeaa moottoriurheilua :thumbup:



Kauden viimeinen kisa ajetaan Zolderissa parin viikon kuluttua, sitten sarjan nykyinen elinaika on ohi :(
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Jean Alesi Ja Ferrari.
http://www.afcorse.it/en/web/news.do?idNews=3774

Alesi tulee testaamaan Ferrari 430 GT2 autoa Fioranossa 13 päivä tätäkuuta ja saattaa AFCorce timissä ensikaudella ajaa kisakuskinakin FIA GT1 World Championship sarjaan.

24 tiimiä pitäisi ensikaudella olla mukana ja radatkin vähän epäselvät niin miltäköhän ensi kauden Fia gt sarja tulee oikein näyttämään?.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Toivottavasti hyvältä. Odotan tulevaa sarjaa positiivisin mielin (kaikesta huolimatta), vaikken näekään mitään syytä nykyisen FIA GT:n kuoppaamiselle. Jo pelkästään GT2:n erottaminen ja Spa 24h:n puuttuminen nakertavat paljon. GT1 taitaa joidenkin mielestä olla jo hautaan kuuluva, mutta katsotaan mikä tilanne on ensi vuonna. En haluaisi nähdä luokan kuolevan.

Tällä kaudella 2010-specseillä ajaneet Fordit (+ muut) ovat osoittaneet, että autot ovat huomattavasti nykyisiä malleja hitaampia, jossain GT1:n ja GT2:n kierrosaikojen välillä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Toivottavasti hyvältä. Odotan tulevaa sarjaa positiivisin mielin (kaikesta huolimatta), vaikken näekään mitään syytä nykyisen FIA GT:n kuoppaamiselle. Jo pelkästään GT2:n erottaminen ja Spa 24h:n puuttuminen nakertavat paljon. GT1 taitaa joidenkin mielestä olla jo hautaan kuuluva, mutta katsotaan mikä tilanne on ensi vuonna. En haluaisi nähdä luokan kuolevan.
Ikävää on Maserati MC12 lähtö sarjasta, eikä Fiat yhtymä sitä voi edes korvata Ferrari FXX:llä?, ei kait Spa 24h lähde sarjasta pois?, Venäjän Eurasia Autodrom Domodedovo siirty 2011 kaudelle vasta ja ikävää olisi nähdä luokan kuolevan.

siitäkin ollu puhetta että Maserati MC12 osallistuisi ensivuoden 24 le mans kisaan katsotaan miten käy?, jos ei sinnekkään niin olisi Maseratia vielä kiva nähdä edes yksityistiimien ajattamana FFSA-GT:ssä tai Super gt:ssä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Enemmän olen huolissani Chevroletista...

Spa 24h näillä näkymin käsittää GT2:n, GT3:n ja GT4:n. GT1 ajaa samana viikonloppuna oman erilliskisansa, lame.
GT2 championship ajaa edelleenkin vain Euroopassa (kuten tähänkin asti), ja tämän luokan osalta kaikki näyttää olevan reilassa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Enemmän olen huolissani Chevroletista...
Itsekkin haluaisin Corvetten nähdä ensikaudellakin fia gt:ssä mukana varsinkin Sangari Team Brazil ja Bernoldi ovat suosikkeja corvette porukassa, huhuja ollu Chevrolet Corvette gt2 auton suuntaan. Ford GT autona mielyttää minua Saleenia vähemmän. Pysyyköhän Bartelsin Vitaphone Racing Team mukana sarjassa esim Aston martinin kuskaamana kun MC12 lähtee.
Viivalla olisi kiva nähdä Scuderia Playteam Sarafree ferraria ajattamassa.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
FIA GT Round 8; Zolder



Surullisesti FIA GT ajaa nykyisen historiansa viimeisen kilpailun tänä viikonloppuna Belgian Zolderissa, mutta ei nyt murehdita ensi vuoden kuvioita vielä tässä vaiheessa. Kauden finaalissa tullaan ratkomaan sekä GT1 & GT2 -mestaruudet, ja molemmat ovat vielä täysin auki. Kuviot yhtä jännittävät kuin viime vuoden San Luisissa, vaikkei rata yhtä mieleenjäävä olekaan.

Paul Ricardin kisassa Bertolini & Bartels nostivat itselleen neljän pisteen etumatkan Hezemansiin ja Kumpeniin, hikinen iltapäivä tulee PK Corvetten tiimille. En kyllä yhtään epäile etteivätkö he mestaruuteen pystyisi, tilannehan näyttäisi nytkin aivan erilaiselta ilman tuota edelliskisan konerikkoa. Vitaphonen menestystä vaan ei jaksa enää.
Entry listiltä löytyi muutenkin 12 GT1-autoa, mukaanluettuna Nissanin GTR, joten näyttää hyvältä.

Bruni & Vilander jatkavat GT2-pistekärjessä, mieluusti näkisi heidän uusivan mestaruutensa viikonloppuna.

Viimeistä viedään, mutta toivottavasti muistettavasti :thumbup:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Lotukselle ei ainoastaan Formula Ykköset riitä.
http://plaza.fi/stadion/f1/uutiset/lotuksen-tavoitteet-eivat-pelkastaan-formula-ykkosissa

Indycar sarjan laskisin itse pois laskuista, varsinkin FIA GT olisi todella hyvä paikka heille, parin viime vuoden aikana tainut tulla parikin eri uutista Lotuksen lähdöstä FIA GT sarjaan, joko vihdoin toteutuisi?, Le mans ympyrät myös yksi todella varteen otettava mahdollisuus.

Lotushan esitteli vähän aikaa sitten Lotus Evora Type 124:n jolla aikovat osallistua ensi vuonna ADAC Nürburgring 24H kisaan, Merdeka Millennium 12H kisaan (Sepang, Malaysia), BritCar 24H kisaan (Silverstone, UK) ja the Dubain 24H tammikuussa 2011.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Lotukselle ei ainoastaan Formula Ykköset riitä.
http://plaza.fi/stadion/f1/uutiset/lotuksen-tavoitteet-eivat-pelkastaan-formula-ykkosissa

Indycar sarjan laskisin itse pois laskuista, varsinkin FIA GT olisi todella hyvä paikka heille, parin viime vuoden aikana tainut tulla parikin eri uutista Lotuksen lähdöstä FIA GT sarjaan, joko vihdoin toteutuisi?, Le mans ympyrät myös yksi todella varteen otettava mahdollisuus.

Lotushan esitteli vähän aikaa sitten Lotus Evora Type 124:n jolla aikovat osallistua ensi vuonna ADAC Nürburgring 24H kisaan, Merdeka Millennium 12H kisaan (Sepang, Malaysia), BritCar 24H kisaan (Silverstone, UK) ja the Dubain 24H tammikuussa 2011.
Eiköös Elisalla ole/ollut FIA GT3 luokitus, vaikka tehdastiiminä eivät kai sillä Englannin kansallisen GT-sarjan ulkopuolella ajaneetkaan ?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Exigestä löytyy sekä GT3- että GT4-versio. Lisäksi Lotuksella on 2-Eleven "GT4 supersport" tai miksi ikinä niitä nyt sanotaankaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
FIA GT Round 8; Zolder qualifying practice



Upea päivä, mestaruustaistossa toisena olevan #4 Corvetten Anthony Kumpen ajoi paalulle Zolderissa
Alex Muller lähtee kisaan toisesta ruudusta, ja sarjaa johtavat Bertolini & Bartels sijalta kuusi.
Pk Corvetten vauhti on yllättävää, kun menestyspainoja on näinkin paljon ja harjoituksissa vauhtia ei tuntunut paljoa olevan. Voitto kisasta tosin ei vielä riitä, Vitaphonella täytyy olla epäonnea jotta mestaruus Hezemansille ja Kumpenille tulisi. Ei voi kuitenkaan valittaa tuloksesta.

Koska AF Corse voitti GT2-tiimimestaruuden jo Paul Ricardissa, kuljettajamestaruudesta yhtä taistelevat Porschen Westbrook ja Collard vaihtoivat täksi viikonlopuksi autoja... näin ollen he ovat Vilanderia & Brunia vastassa kahdella eri autolla (Westbrook ajaa Holzerin kanssa, Collard Raggingerin kanssa). Bruni vaikutti aiemmin päivällä tehdyssä haastattelussa olevan aivan käärmeissään ja ihmeissään tästä, vaikka säännöt sallivatkin... :rolleyes:

Anyway, yksi muista Ferrareista järjesti qualin loppuun "kätevästi" keltaiset liput, ja niinpä aika-ajospesialisti Bruni otti jälleen GT2-paalun aikaisemman aikansa turvin. Westbrook oli kolmas ja Ragginger yhdeksäs, eli Brunin & Vilanderin mestaruus näyttää entistä lähemmältä.

Molemmat suosikit paaluilla kun finaali odottaa, nyt pitää vain toivoa ettei tapahdu edelliskisan (tai viime viikon Interlagosin) kaltaista pettymystä.

--- --- ---
GT3-paaluille ajoivat Haase (1.kisa) ja Makowiecki (2.kisa). Session loppuun vielä mukavasti romua radalle:



Vice sanoi:
Entry listiltä löytyi muutenkin 12 GT1-autoa
Noh, 9 kuitenkin :frank:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös