GT ja protot 2010

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Arvasin että sitä kameramiestäkin sattu...onneksi ei pahasti..

Statement
16 April 2010

FIA GT1 World Championship Qualifying Session Curtailed After Accident

Qualifying for the first race in the FIA GT1 World Championship was suspended after an accident at Turn 8 of the Yas Marina circuit involving the Matech Competition Ford GT of Natacha Gachnang. The Swiss driver’s Ford failed to negotiate the corner and went down the escape road, hitting the safety barriers. Natacha Gachnang was conscious when the safety crews quickly reached the scene of the accident.

Natacha Gachnang was taken to the circuit Medical Centre where she was treated by the FIA Medical Delegate, and local medical staff, for a broken leg before being airlifted to Sheik Khalifa hospital in Abu Dhabi for further precautionary checks. The FIA Medical Delegate reported that Natacha was conscious and her condition was not life-threatening.

A TV cameraman was also injured while filming the event from Turn 8. The cameraman, Rob Hurdman from Greenlight Television, was hit by his camera, suffering a suspected broken nose. He was taken to the circuit Medical Centre for treatment and was taken to hospital by road ambulance for precautionary checks.

The FIA Race Director decided to end the qualifying session due to the amount of work required to reinstate properly the safety conditions necessary for racing to resume. In consequence the final positions of the first qualifying session will determine the starting grid for the qualifying race tomorrow.

An update on the condition of Natacha Gachnang will be given in the morning.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Natacha säästyi myös leikkaukselta.

Swiss driver Natacha Gachnang will not require surgery after her dramatic accident in qualifying for the inaugural FIA GT1 World Championship race at Abu Dhabi.

-- Her leg was put in plaster on Saturday evening and she is not expected to remain in hospital.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Ei olisi. Asfaltissa on parempi kitka (ja tuossa vielä sitä Paul Ricardin sinistä ja punaista erityiskitka-asfalttia). Tietysti jos renkaat eivät jarruttaneet, niin se on jokseenkin sama millä alustalla sinne seinään mennään, vauhti on liian luja kuitenkin. Asfaltilla auto ei kuitenkaan pompi eikä pyöri. Tuossa lentoonlähtö olisi ollut erityisen vaarallista, koska turva-alue sukeltaa katsomon alle.
Kierrettiin rata tiistaina ja ihmeteltiin yleisesti ulosajoalueiden puuttumista/vähyyttä ja erityisesti päällisteltiin tuota kyseistä paikkaa, johon tullaan n. 270 ja pudotetaan kutoselta ykköselle. Se näytti heti siltä, että jos kyse ei ole pelkästä lievästä pitkäksi jarruttamisesta, niin seinä on vastassa aika pian. Tuo erityiskitka-asfaltti on muuten ulkonäkömaalia eikä sitä Ricardilta tuttua karheampaa pintaa.

Yllättävää, että turva-alueissa voidaan uudella radalla joustaa näin paljon samaan aikaan, kun vanhemmille radoille lyödään veitsi kurkulle ja lista muutosvaatimuksia. Tämä ei ollut kritiikkiä, sillä mitä haastavampaa niin sitä haastavampaa. Steriileistä paikoista ei pidä kuljettajat eikä katsojat. Joku on kommentoinut, että Yas Marina näyttää tylsältä, mutta se on ihan siistin oloinen baana kurvailla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kierrettiin rata tiistaina ja ihmeteltiin yleisesti ulosajoalueiden puuttumista/vähyyttä ja erityisesti päällisteltiin tuota kyseistä paikkaa, johon tullaan n. 270 ja pudotetaan kutoselta ykköselle. Se näytti heti siltä, että jos kyse ei ole pelkästä lievästä pitkäksi jarruttamisesta, niin seinä on vastassa aika pian. Tuo erityiskitka-asfaltti on muuten ulkonäkömaalia eikä sitä Ricardilta tuttua karheampaa pintaa.
Mä olen jotenkin ihan tavattoman onnellinen, että näiden asfalttiuskovaisten ideaalinen turva-alue ei toiminut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kierrettiin rata tiistaina ja ihmeteltiin yleisesti ulosajoalueiden puuttumista/vähyyttä ja erityisesti päällisteltiin tuota kyseistä paikkaa, johon tullaan n. 270 ja pudotetaan kutoselta ykköselle. Se näytti heti siltä, että jos kyse ei ole pelkästä lievästä pitkäksi jarruttamisesta, niin seinä on vastassa aika pian. Tuo erityiskitka-asfaltti on muuten ulkonäkömaalia eikä sitä Ricardilta tuttua karheampaa pintaa.
Ensikäden tietoa! :thumbup:

Mielestäni brittiselostajat mainitsi tuosta Ricardin asfaltista. Voivat toki olla olleet väärässäkin.

Kyllä tuo paikka minuakin arvelutti kun sen ensi kertaa näin. Ideahan oli saada katsojat lähelle autoja ja siksi tuo katsomon alle menevä turva-alue. Mutta se on vain kapea tunneli. Entäs jos ulosajo tapahtuu vähän sivuun? Seinä on lähellä aika pian. No nyt Natachan auto meni suoraan sinne minne pitikin, mutta vauhti ei (minulle toistaiseksi tuntemattomasta syystä) hidastunut käytännössä lainkaan, vaikka savua näytti tulevan kiitettävästi.

Toimiko jarrut vai ei? Kai sitä turva-aluetta nyt normaalin jarrutusmatkan verran siinä kuitenkin on? (No, varauksella "ehkä F1:lle".)
Yllättävää, että turva-alueissa voidaan uudella radalla joustaa näin paljon samaan aikaan, kun vanhemmille radoille lyödään veitsi kurkulle ja lista muutosvaatimuksia. Tämä ei ollut kritiikkiä, sillä mitä haastavampaa niin sitä haastavampaa. Steriileistä paikoista ei pidä kuljettajat eikä katsojat. Joku on kommentoinut, että Yas Marina näyttää tylsältä, mutta se on ihan siistin oloinen baana kurvailla.
Yas Marinan asfalttipeltoja on ehditty täälläkin kritisoida Moottoriradat ja niiden suunnittelu-ketjussa. Liian leveinä pidettiin, vaikka käsittääkseni ovat kapeampia kuin muilla uusilla radoilla. Yhtenä perusteluna kapeammuudelle pidettiin ProTech-suojavalleja (Paul Ricardin tuomisia nekin). Mielenkiintoista kyllä kuulla kuskin mielipide radan turvajärjestelyistä.

Steriiliydestä Yas Marinaa nimenomaan on syytetty. Haastavuus tarkoittaa joillekin soraa ja ruohoa ulosajoalueille (=virheistä maksaa). Ymmärrän pointin, mutta itse en halua haastavuuden tarkoittavan vaarallisuutta.

Kiva kuulla, että rata vaikuttaa mukavalta ajaa (Kimi ei tainnut viime vuonna kauheasti tykätä). Toki GT:llä ja F1:llä vaikutelmat ovat hieman ehkä erilaiset.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä olen jotenkin ihan tavattoman onnellinen, että näiden asfalttiuskovaisten ideaalinen turva-alue ei toiminut.
Minä ja ? :D

Juuri tuollaisessa ulosajossa sen olisi pitänyt toimia, jos jarrut toimivat. Jos ei, mikään alusta ei olisi mielestäni auttanut. Silloin vika oli muualla.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jos nyt kuitenkin jätettäisiin laajemmat rata & asfalttikeskustelut sille varattuun ketjuun.

Lola Aston Martin otti odotetusti paalun tämänpäiväiseen American Le Mans Seriesin kilpailuun Long Beachissa. Huomattavaa kuitenkin, että Pagenaudin naamioitu P2 HPD jäi paalusta vain 0,072 sekuntia. Luokkien nopeimmat aika-ajoissa:

LMP - #007 Lola Aston Martin
LMPC -#55 Oreca FLM09
GT - #62 Ferrari 430 GT
GTC - #54 Porsche 911 GT3

Eli tiivistettynä luokat nyt uudelleenluokituksen jälkeen: P = LMP1 & LMP2 yhdistettynä, PC = FLM, GT = GT2 ja GTC = köyhän miehen Porsche Supercup

Jaguar eli ALMS:n ikioma JLOC sekunnin toiseksi hitainta Doran Fordia jäljessä.

 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Yas Marinan qualikisaan ei enää kauaa, nyt vasta aletaan nähdä paljonko eroa autoilla oikeasti on. Warm-upissa nopein oli Piccinin ohjastama Corvette (hyvä että vihdoin kulkee) ennen Sumon #22 Nissania ja #40 Fordia.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Jotain vikaa Hezemans/Piccini Corvetessa ja taitaa myös Bobbi/Long Maseratissakin vai ovatko jo letkassa mukana.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Bernoldi pyörähti eka mutkassa:jaska:, niin myös jokin Astoneista.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ensimmäisellä kierroksella tapahtui enemmän kuin koko viime syksyn F1-viikonloppuna...

Tuo Hezemansin Corvette on ollut hajalla pitkin viikkoa, mutta lohdutuksena ei paljoa haittaa kiun lähtöruudukkorangaistus on tulossa joka tapauksessa.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Maseratin diffusööri kunnossa! :alppu:

Saatiinhan tuohon riittävästi tapahtumia lentävälläkin lähdöllä.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Voi herranjumala mikä sarja!!! Aivan mahtavaa, F1 kyllä jää kauas taakse.:D Onneks tajusin että toi GT1world näyttää kanssa ton kisan. URHO TV pätki niin saakelisti. Jumaliste tätä on hienoa kattella.:eek!:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Renaultin ex f1 kuljettaja Romain Grosjean kovassa kamppailussa Fordillaan toisen Reiter Lamborghinin kanssa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Viime vuonna Ford vs Maserati/Corvette taistelut olivat pelkkää unelmaa, mutta näköjään vanhat autotkin ovat päihitettävissä. Ja juuri ohitettu Alex Muller ei todellakaan ole mikään heittopussi.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Grosjean ajaa kyllä pirun hienosti toisin kun viime vuonna ykkösissä :D
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Grosjean kovassa vedossa, kisassa jo toisena ja hamuaa kovasti kärkipaikkaa FORD GT:llä... Kuismasen autoon tuli jokin ongelman aikaisemmin kun hyytyi radan varteen.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Hieno kisa tosiaan menossa GT1:ssä. Jos joku ei vielä ole löytänyt hyvää streamia niin täältä näkyy englanniksi hyvällä kuvanlaadulla: http://www.gt1world.com/gt1tv.

Tietääkö kukaan muuten mistä näkisi ALMS:a ilmaiseksi netissä? Streamaako kukaan enää Speedia? TVU Player ei taida enää toimia niinkuin vielä 2008 F1:ssä toimi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Voiton otti Corvette Zuber/Hennerici kaksikko, kisan toinen oli Ford GT kaksikko Grosjean/Mutsch ja kolmansia Vitaphone Maseratin Bartels/Bertolini.
 
Ylös