GT ja protot 2010

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Oscherslebenissä (SRO:n organisoima ;) ) GT Masters ainakin ajoi sekä lauantaina että sunnuntaina, joten eiköhän näin ole hockessakin? Kannattaa varmaan käydä katsomassa, mitä jotain lähetyksiä olen nähnyt niin hyviä taistoja on ollut. Laaja kattaus eri merkkejäkin, on audin, bemun, astonin, chevyn, lambon, porschen ynnä muiden gt-kolmosia.
Joo löysin äsken viime vuotisen kisan aikataulun ja tosiaan lauantainakin ajoivat. Britannian formula 3-sarja on myös mukana. Täytyypä poiketa.
 
Viimeksi muokattu:

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Mites.. Meinaako Palttala ajaa molemmat GT3:set ja 1:set Silverstonessa?
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
FIA GT1 World Championship (Marc VDS Ford GT #41)
GT3 European Championship (ProSpeed Competition Porsche GT3-R #61)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eli tuli äsken ostettua lentoliput Hahniin toukokuun lopulle, kun halvalla sai ja huomasin, että lähistöllä olis Hockenheim ja ADAC Masters Weekend. Onko jollain kokemusta tuon sarjan kisoista?
On kokemusta. Ihan hyvät kisat. Ei tosin kannata odottaa mitään F1/DTM/NASCAR-megaspektaakkelia. Yleisöä on aika vähän, mutta kisat on hyvin järjestettyjä ja luokat enimmäkseen ok.

Hockessa näyttäis olevan Minit ja Abarthit, joista mulla ei ole mitään hajua, mutta muista osaan sanoa jotain. ADAC GT Masters on ihan ok; GT3-speksin laitteita reilu parikymmentä, taso ihan ok, vaikka mukana on harrastelijoitakin. Britannian kolmosia en ole livenä nähnyt ikinä, mutta yksi kovimpia junnuformuloita... voi katsella sillä silmällä, että parhaista kuskeista kuullee vielä tulevaisuudessa, vaikka nyt ei nimi sanoisikaan mitään. ATS F3 Cup/Trophy ajetaan vähän vanhemmalla kalustolla kuin Brittien kolmoset, mutta kärkipäässä taso on kova. Letka tahtoo tosin venyä vähän turhan paljon, kun Trophyn hitaimmat ovat sekunti kaupalla Cupin kärkeä hitaampia... Kisat on silti viihdyttäviä. ADAC Formel Masters on kolmosia hitaampi aloittelijoiden formulasarja. Autoja on tänä vuonna melko vähän, mutta mukana on yksi suomalainenkin (Joni Wiman), joten eiköhän senkin jaksa katsella. ADAC Procarissa on kolmen luokan autoja: Div1 on Super 2000 -luokka, eli periaatteessa samaa kalustoa kuin WTCC... mutta vain periaatteessa. Tasoerot on isoja sekä kalustossa että kuskeissa. Div2 taitaa olla 1,6-litraisia ja Div3 melko vakioita 2-litraisia. Tämä on mahdollisesti viikonlopun tylsin lähtö (tosin noista merkkiluokista en tosiaan tiedä, riippuu automäärästä).
Ilmainen sisäänpääsy näyttäis olevan niin rupes kiinnostamaan :wink:
Joo. Ilmaiseksi pääsee sisään, mutta varikkolippu maksaa kympin. Kannattaa sijoittaa (halpaa se silti on), sillä autoja on kiva käydä kyyläämässä lähietäisyydeltä, ja samalla voi käydä vaikka morjestamassa suomalaisia F3-varikolla (ArtLine + mahdollisesti Sandberg Motorsport)
Lieneekö siellä lauantaina yhtä lailla kisalähtöjä kuin sunnuntaina (aikataulua en ole löytäny)?
Kaikilla muilla paitsi haukkumallani Procarilla on kisat lauantainakin. Aikataulu.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
On kokemusta. Ihan hyvät kisat. Ei tosin kannata odottaa mitään F1/DTM/NASCAR-megaspektaakkelia. Yleisöä on aika vähän, mutta kisat on hyvin järjestettyjä ja luokat enimmäkseen ok.
Kiitos infosta! Tosiaan nyt julkaisivat aikataulun ja tuo 7 lähtöä lauantaina oli enemmän kuin odotin (5 oli ollut viime vuonna). Täytyy vain panostaa junamatkailuun vähän enemmän aikaa ja rahaa niin pääsee ajoissa paikalle.

Pari vuotta sitten olin Monzassa historic-formuloita katsomassa ja silloin tuli kipinä, että noilla isoilla radoilla kannattaa käydä pienemmissäkin tapahtumissa. Pääsyliput on, jos ei ilmaisia, niin ainakin halpoja, katsomopaikkaa voi vaihtaa mielensä mukaan ja varikolle pääsee pikkurahalla. Niin ja tosiaan viime vuotisen kisan youtube-videoiden mukaan sieltä saattais hyvällä tuurilla saada itselleen kokonaisen katsomon, sen verran vähän oli yleisöä.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Johnny Herbert kommentaattorina GT3:n qualissa :frank: Ei taida tulla ihan kuiva viikonloppu.

e: noilla 2.03 -ajoilla oltaisiin jo ihan hyvissä asemissa GT1-autollakin.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Avauskisassa kompuroinut Aston paalulla, vierellään itkua vääntänyt Nissan. FIAn kuristustoimenpiteet hieman vaikuttavat...

FIA GT1 World Championship - 27.04.2010 Decisions
Corvette - 1240 kg
Maserati -1235 kg (It is also decided to add 2 restrictors of a maximum diameter of 31.2 mm)
Nissan - 1230 kg
Lamborghini - 1190 kg. (+ 2 restrictors of a maximum diameter of 32.8 mm (instead of 32 mm))
Aston Martin -1150 kg
Ford - Ei muutoksia
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
http://supergt.net/en/
Tänään Fujin radalla ajettiin Japanin Super GT sarjan kisa, seuraava kilpailusarjassa on vasta 20 päivä kesäkuuta Malesian Sepangissa.

GT500 Pääluokan voittaja tiimi oli MJ KRAFT ja kuljettaja kaksikko Hiroaki Ishiura-Kazuya Oshima, toisena maaliin tulivat Andre Lotterer-Juichi Wakisaka, kolmanneksi Bjorn Wirdheim-Daisuke Ito.

GT300 luokan voittaja tiimi oli COROLLA Axio apr ja kuljettaja kaksikko Takuto Iguchi-Yuji Kunimoto, toisena maaliin tulivat Shinichi Takagi-Morio Nitta, kolmanneksi Hideshi Matsuda-Hiroki Yoshimoto.

GT500 luokkaa pisteissä johtavat hallitsevamestari kaksikko Andre Lotterer-Juichi Wakisaka pisteellä 34, toisena Bjorn Wirdheim-Daisuke Ito 32 pisteellä.

GT300 luokkaa johtavat Naoki Yokomizo-Tsubasa Abe 35 pisteellä, ennen toisena tulevaa kaksikkoa Takuto Iguchi-Yuji Kunimoto joilla pisteitä 25.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
En tiedä onko vain omaa fiilistä, mut tuntuu et SuperGT on jotenkin hiipunut, ei juuri ole "ei-japanilaisia" mukana jne. Eipä sinänsä että olisin koskaan kovin kiinnostunut sarjasta ollut, mutta joskus aikoinaan kun Suprat, NSX:t, R34 Skylinet ja muut olivat mukana, tuli ainakin tuloksia seurailtua aktiivisemmin. S.A (Orginal)in McLaren tais olla vielä muutama vuosi sitten mukana.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
En tiedä onko vain omaa fiilistä, mut tuntuu et SuperGT on jotenkin hiipunut, ei juuri ole "ei-japanilaisia" mukana jne. Eipä sinänsä että olisin koskaan kovin kiinnostunut sarjasta ollut, mutta joskus aikoinaan kun Suprat, NSX:t, R34 Skylinet ja muut olivat mukana, tuli ainakin tuloksia seurailtua aktiivisemmin. S.A (Orginal)in McLaren tais olla vielä muutama vuosi sitten mukana.
Itse olen seurannut sarjaa 2000-luvun alkupuolelta asti, ihan hyvää meininkiä ollut japanilais-eurooppalaiskuskeilla, isoimmassa GT500 luokassa "ei japanilais" valmistaja oli viimeksi mukana viime vuonna Aston Martinin toimesta, McLaren F1 GTR viimeinen vuosi oli 2003, Ferrari 550-GTS Maranello 2005 ja Lamborghini Murcielago RG-1 2006 kyseisessä sarjassa.

GT300:n puolella ei japanilais valmistajista Aston Martin, Lamborghini Gallardo, Mosler MT900 jne ovat parhaillaan mukana

http://supergt.net/supergt/2006/06r01/0601test2_en.shtm
Kaudeksi 2006 sarjaan piti tulla mukaan Maserati MC12 Team Goh:in pitämänä, ainakin Jan Magnussen kerkesi testata autoa Suzukassa ja samana vuonna Mika Salo oli huhuissa siirtyä kyseiseen sarjaan ajamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
McLaren F1 GTR viimeinen vuosi oli 2003
Oho, onko siitä jo tosiaan noin kauan :confused: "muutama vuosi sitten" :)

Edit: Vai muistanko väärint että jokunen vuosi sitten joku McLarenia ajattava tiimi ainakin suunniteli JapaninGT/SuperGT-sarjaan osallistumista? Oliskohan siitä jäänyt sit mielikuva McLarenin lähimenneisyydestä.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Oho, onko siitä jo tosiaan noin kauan :confused: "muutama vuosi sitten" :)

Edit: Vai muistanko väärint että jokunen vuosi sitten joku McLarenia ajattava tiimi ainakin suunniteli JapaninGT/SuperGT-sarjaan osallistumista? Oliskohan siitä jäänyt sit mielikuva McLarenin lähimenneisyydestä.
Katsoin juuri tarkemmin Mclarenin viimeinen kokonainen kausi sarjassa oli 2003, he kävivät vielä kahdessa kisassa vuonna 2005 mutta jonkun asian takia Hitotsuyama Racing tiimi päätti jättää leikin toka kilpailun jälkeen eikä sen jälkeen kyseistä merkkiä ole sarjassa nähty.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Itse olen seurannut sarjaa 2000-luvun alkupuolelta asti, ihan hyvää meininkiä ollut japanilais-eurooppalaiskuskeilla, isoimmassa GT500 luokassa "ei japanilais" valmistaja oli viimeksi mukana viime vuonna Aston Martinin toimesta, McLaren F1 GTR viimeinen vuosi oli 2003, Ferrari 550-GTS Maranello 2005 ja Lamborghini Murcielago RG-1 2006 kyseisessä sarjassa.

GT300:n puolella ei japanilais valmistajista Aston Martin, Lamborghini Gallardo, Mosler MT900 jne ovat parhaillaan mukana

http://supergt.net/supergt/2006/06r01/0601test2_en.shtm
Kaudeksi 2006 sarjaan piti tulla mukaan Maserati MC12 Team Goh:in pitämänä, ainakin Jan Magnussen kerkesi testata autoa Suzukassa ja samana vuonna Mika Salo oli huhuissa siirtyä kyseiseen sarjaan ajamaan.
Joo ainakin 2002 oli mukana #19R ja #25R GTR Longtaileista,
McLaren Guideen nojaan nyt tässä, jossa on tunnetusti muutama ilkeä virhe paholainen, joten tosta 2003-2005 vuosista en lähde sen enempää sanomaan.

Mutta tosiasiahan on se, että "vanhahan" tuo alkaa jo olemaan jos sillä ajettiin FIA GT sarjassa 1997 ja sen jälkeen McLaren ei ole tehtaana sitä sen enempää kehitellyt, vastuu ollut yksityistiimeillä. Joten varmasti menee muut ohi.
Vaikkakin mulle tuo GTR McLaren, oli se sitten short tail tai longtail; on yksi upeimmista kilpureista ikinä.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Joo ainakin 2002 oli mukana #19R ja #25R GTR Longtaileista,
McLaren Guideen nojaan nyt tässä, jossa on tunnetusti muutama ilkeä virhe paholainen, joten tosta 2003-2005 vuosista en lähde sen enempää sanomaan.
Ihan menestynyt merkki Mclaren F1 GTR oli JGTC/Super GT sarjassa, vuonna 1996 tuli mestaruus Team Larkin kanssa kuljettajinaan David Brabham-John Nielsen, toista autoa ajoi kaksikko Ralf Schumacher-Naoki Hattori.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ihan menestynyt merkki Mclaren F1 GTR oli JGTC/Super GT sarjassa, vuonna 1996 tuli mestaruus Team Larkin kanssa kuljettajinaan David Brabham-John Nielsen, toista autoa ajoi kaksikko Ralf Schumacher-Naoki Hattori.
Joo ai että....pitikin sun mainita nuo LARK:n GTR:t. Niitähän vietiin sinne uusina 2, #13R ja #14R. Joista tuo #14R tuhoutui sitten Sugossa (alkaen 2.00). Onneksi sekin on parsittu kasaan ja on näin ollen #04R/14R yhtälönä mukana edelleen olemassa olevina GTR:inä.

Mutta nämä LARK:it on jostain syystä tänään sellasia tapauksia, että monella F1 GTR Fanilla valuu kuola ja pahasti. Tuo väritys on todella onnistunut.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Se vähä, mitä GT1-MM:n Silverstonen viikonlopusta ehdin katsomaan, tarjosi taas hyvää viihdettä. Mutta onneksi tässä uudessakin sarjassa kaikki on tuttua ja turvallista: kilpailun tulos selviää joskus, jos selviää.

Tyttökuljettajien Ford ei sitten ilmeisesti ajanut? Olisihan Matechilla kuitenkin ollut heittää Frey tuleen.
 
Ylös