GT ja protot 2010

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Span 1000km entry list tuli virallisesti julki. 52 autoa (eli kolme vähemmän kuin Le Mansissa), ja 7 GT-ykköstä :alppu: Siellä on nyt sellainen kattaus pösöjä ja Audeja tekemässä kenraaliharkkojaan, jotta P1-luokassakin tapahtuu jotain.

11x LMP1
11x LMP2
7x FLM
7x LMGT1
16x LMGT2


Jaguar ei muuten tietääkseni aja Laguna Secassa, joten lähes kylmiltään lähtevät epäluotettavalla ja hitaalla kotterollaan Le Mansiin...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Uusimman Autosportin mukaan molemmat Nissanin GT1-tiimit uhkaavat boikotoivansa MM-sarjan seuraavaa osakilpailua Silverstonessa mikäli ennen Abu Dhabin kilpailua määrättyjä 30 kilon "tasapainotuspainoja" ei poisteta merkin neljästä autosta. Sveitsiläisen Swiss Racing Teamin Othmar Weltin mukaan hänen tiiminsä ei voi kilpailla näissä olosuhteissa, eikä hän halua olla mukana vain kaunistamassa lähtöluetteloa.

Nissanin toinen tiimi Sumo Power puolestaan on lähestulkoon pakotettu kilpailemaan kotikilpailussaan, mutta myös he ovat valmiita protestoimaan uuden MM-sarjan avauskilpailun alla Heinz-Harald Frentzenin suorittamaa tasaustestiä ja sen tuloksia. Weltin mukaan on kyseenalaista, että Frentzen ajoi mm. vain muutaman kierroksen kilpailun voittaneen Matechin Ford GT:llä huonosti istuneen penkin vuoksi.

Nissan tunnetusti on ainoa autonvalmistaja, joka markkinointibudjetillaan tukee GT1:n MM-sarjaa, eikä tämä farssi siksi olisi voinut sattua sopivammin. Karma se on jännä asia ja tehtaantiimejä ei tässä sarjassa näemmä tosiaankaan tarvita.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jaa, osoittaako Nissan huonon häviäjän piirteitä? Eipä ole koskaan aikaisemmin näin käynytkään...

Noh, ehkä ekan viikonlopun jälkeen on vähän aikaista itkeä. Jos homma jatkuu yhtä huonosti, niin sitten toinen case.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No joo, eipä olisi tosiaan ensimmäinen kerta kun Nismon johtokunnalla on vähän nopeat sulakkeet ja virta katkeaa ensimmäisestä piikistä....

Mutta toinen puoli mitalista on sitten nämä kuristimet ja tasoituspainot yms.
Olen samaa mieltä P.Kuismasen kanssa, että moisilla säännöillä ei ole mitään tekemistä oikean kilvanajon kanssa. Jokaisen tiimin tarkoitus on olla porukan nopein ja insinööreille sallittakoon tuotekehitysen kautta pyrkiä tähän tavoitteeseen. Määrättäköön autoille tietty minimipaino (kaikille sama) mutta muutoin vapaat kädet kehitellä sitä tekniikkaa kukin oman mieltymyksensä mukaan. Ja jotta vältytään aiemman Toyota GT-Onen kaltaisilta liki C-ryhmäläisiltä, niin määrättäköön että auton tulee ulkoisesti olla sarjatuotanto autoon perustuva (esim. 5000 koriltaan vastaavaa yksilöä pl aerodynaamiset härpäkkeet)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
FIA kostaa Nissanille, Nissan kiristää FIAa :frank:

En ole balance of performancen ystävä, mutta toisaalta ilman keinotekoista kuristusta kisailu voisi olla vaisumpaa (lue: Fordilla, Nissanilla ja Lambolla ei olisi mitään mahdollisuuksia) ja yksi auto dominoisi usealla sekunnilla *köh* Strakka HPD *köh*. Nissan on kuitenkin oikeassa, painojakauma on tällä hetkellä päin prinkkalaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mutta toinen puoli mitalista on sitten nämä kuristimet ja tasoituspainot yms.
Olen samaa mieltä P.Kuismasen kanssa, että moisilla säännöillä ei ole mitään tekemistä oikean kilvanajon kanssa.
Ja siksi oikean kilvanajon ystävät eivät pitkällä tikullakaan koske Steffi Ratelin tuotteeseen. Se on keinotekoinen ja halpa, ja jättää täysin kylmäksi.

Autosportissa muuten myös kritisoitiin SRO:ta harhaanjohtavasta markkinoinnista. Mainoksissa luvataan viiden "brändin" välistä "kilvanajoa", mutta ainakin Abu Dhabissa kisailua ilmeisesti nähtiin vain Fordin ja Corvetten välillä muiden ajellessa omaa kisaansa "GT2-luokassa."
Vice sanoi:
yksi auto dominoisi usealla sekunnilla *köh* Strakka HPD *köh*.
Strakkan ylivoima LMS:n P2-luokassa ei ole mitään muuta kuin oikeaa kilpa-autoilua. Se on tietenkin nykyään lähes kuollut käsite, mutta näin käy, kun kaikkea ei yritetä keinotekoisesti säädellä ja rajoittaa show'n takia a'la FIA. Jonkinlaisena puristina en pidä lainkaan siitä, että kilpailujen tuloksia pyritään manipuloida mieleiseksi ja juuri siihen SRO on "MM-sarjassaan" pyrkinyt.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
En pidä autojen tasapäistämisestä, mutta jos autojen erot kerran on sarjaorganisaation puolesta pyritty tasaamaan, totta kai Nissanilla on oikeus olla suuttunut, jos he ovat "performance balancingin" jälkeen selvästi kärjen takana. Eihän tasaus silloin ole onnistunut kovin hyvin.

Strakkan ylivoima LMS:n P2-luokassa ei ole mitään muuta kuin oikeaa kilpa-autoilua. Se on tietenkin nykyään lähes kuollut käsite, mutta näin käy, kun kaikkea ei yritetä keinotekoisesti säädellä ja rajoittaa show'n takia à la FIA.
Puhumattakaan käänteisestä lähtöjärjestyksestä. Siihen tosin ovat syyllistyneet muutkin kuin FIA:n sarjat.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Salolla vilkas vuosi

Mika Salolla on monta rautaa tulessa – kuinkas muuten.

43-vuotias kilpakuljettaja sai viimeksi hyväpalkkaisen työtarjouksen Abu Dhabin Yas Marina -rataisänniltä alkaakseen ajattaa rikkaita liikemiehiä Minardin kaksipaikkaisella F1-autolla.

– Ei ole ole aikaa, Salo kuittasi tarjouksen.

Salo ajoi yhdessä Pertti Kuismasen kanssa Mad-Croc -tiimin Corvettella GT1-autojen MM-avauksessa Abu Dhabin osakilpailussa.

Rangaistuspainot tyrehdyttivät mahdollisuudet MM-pisteille. Ensin tuli sata kiloa sanktiopainoja Corvetteen ja kun ne oli merkin kaikissa neljässä autossa asetettu eri tavoin, tuli vielä kymmenen lähtöruudun pudotus itse kisaan.

Salo ja Kuismanen taistelivat auton ruutulipulle asti. 15.tila on se, mistä Kuismanen ja Salon korvaava Oliver Gavin lähtevät parantamaan ensi viikolla Silverstonessa.

Salo palaa Kuismasen rinnalle Mad-Crocin autoon taas kolmanteen osakilpailuun Brnoon.

Pitkään jatkunut kädenvääntö Salon pääsystä ensimmäisenä suomalaiskuskina koko Amerikan arvostamaan NASCAR-sarjaan on tuottamassa tulosta.

– Hankalaa se on ollut ja rahasta se pätkii. Ei sinne eurooppalaisen ole helppo päästä. Eteenpäin on kuitenkin menty koko ajan ja nyt Waltrip-tiimi on järjestämässä minulle rengastestiä toukokuun aikana.

– Heillä on toinen auto Nationwide -sarjaan minua varten. Kisojen määrä on kuitenkin koko ajan vähentynyt, mutta tavoitteeni on saada edes muutama kisa tänä vuonna, jotta olisin sitten valmiimpi ajamaan enemmän 2011, Salo selvittää.
Hattutemppu
Le Mans-tavoite

Iso etappi Salolle on jälleen kesäkuussa, kun hän osallistuu AF Corsen Ferrari 430:llä jälleen perinteikkäiseen Le Mansin 24 tunnin ajoon. Salolla on vyöllään kaksi perättäistä Le Mansin täysosumaa GT2-luokassa – ja hattutemppu on tavoitteena.

Ferrarille aiheutui ongelmia, kun Le Mans -sarjaan yhdessä Toni Vilanderin kanssa lanseerattu veteraanipari Giancarlo Fisichella ja Jean Alesi eivät voikaan osallistua 24 tunnin kisaan. Säännöt estävät kahden tulokaskuskin ajattamisen samassa autossa.

– Minulla on sopimus tiimin kanssa, mutta en tiedä, ajanko sitten Toni Vilanderin vain brasilalaisparin Matias Russo-Luis Perez Companc kanssa, Salo taustoittaa.
F1-legendoille
haastekisa Ruotsiin

Kesällä Salo osallistuu Ruotsin Anderstorpissa järjestettävään F1-ledengojen Formula Renault -haastekisaan. Salo innostui heti kutsusta, kun kuuli, että mukana ovat sellaiset nimet kuin Fittipaldi, Arnoux, Johansson ja Herbert.

– Kaiken lisäksi minulla on kotona Formula Renault -auto. On hyvä treenata vähän, koska siitä on aikaa, kun olen ajanut formulaa. Täytyy taas tottua siihen, että renkaat näkyvät, eikä tehoja ole niin paljon.
Ensi kerran
GT-sprinttikisoja

Millainen on sitten uusi GT1:n MM-sarja?

– Ensimmäisen kerran pääsen ajamaan MM-arvosta GT-autolla. Se on iso juttu. Toinen uutuus on formaatti. Kaikki muut GT-kisani ovat aina olleet pitkiä kisoja. Nyt kumpikin kuski ajaa vain puoli tuntia kisassa, mikä on yhtä lyhyt kuin normaali warm-up. Sehän on ihan sprinttikisa, jossa varmaan tulee romurallia, kun jokaisen täytyy olla niin aggressiivinen ja käyttää pienikin tila hyväkseen.

– Itse ajaisin mieluummin pidempiä kisoja – sellaisia, missä pitää vähän miettiäkin esimerkiksi bensiinin ja renkaiden kulumista sekä olla koko ajan mahdollisimman systeemaattinen. Tämä ei nyt ole muuta kuin 15 aika-ajokierrosta peräkkäin, Salo sumplii.

Kuismanen ajoi 2006 Corvettella Ranskan sprinttisarjaa, missä sijoittui Markus Palttalan kanssa kakkoseksi.

Turun Sanomat 23.4 2010 22:24:51
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Rangaistuspainot tyrehdyttivät mahdollisuudet MM-pisteille. Ensin tuli sata kiloa sanktiopainoja Corvetteen ja kun ne oli merkin kaikissa neljässä autossa asetettu eri tavoin, tuli vielä kymmenen lähtöruudun pudotus itse kisaan.
Sen verran on pakko kommentoida, että tuo 100 kiloa "sanktiopainoa" johtuu vain ja ainoastaan siitä, että 2010 kaudella kaikkien autojen pitää painaa vähintään 1200kg. Corvette on viime vuodet kilpaillut n. 1100 kiloisina, mikä oli kaikissa GT1-sarjoissa minimipaino koko 2000-luvun ajan. Olisi melko mielenkiintoista, jos yksi auto olisi 100kg muita kevyempi eli tuota ei pitäisi kutsua rangaistukseksi. Corvette sai Balance of Performance -testin jälkeen 10kg lisäpainon, mikä on näissä autoissa aika pieni juttu ja auto olikin avausviikonlopun nopein laite.

En ole nähnyt Nissanin tiedotteita, mutta heillä kyllä oli vauhti kateissa kisoissa. Toisaalta he olivat omalla sekuntiluvullaan keskiviikon BoP-testissä ja sitä kautta ansaitsivat tuon painon. Vaikea sanoa, mikä heillä meni pieleen. Odotin heiltä paljon enemmän, sillä potentiaalia on valtavasti niin autossa kuin kuskeissakin. Näissä asioissa voidaan välillä taktikoida aika rajustikin...

Nissanista oli jo etukäteen puhetta, että se on vähän sarjan hengen (yksityistallit) vastainen, kun Nismo on niin vahvasti mukana. Siinä on Matech ja Reiter ihmeissään... Sitä paitsi Nissanilla on täysi oikeus rakentaa LMP1-auto ja ottaa mittaa Audista ja Pösöstä. Tai mennä DTM:ään tai WTCC:n. Toivottavasti tuosta ei nyt synny tuon suurempaa soppaa ja nuo boikotit unohdetaan.

H-H ei muuten ajanut Matechin Fordia, vaan minun autoani ja siinä meni täysi harjoitus- ja testipäivä ohi suun. Kaverille kyllä viilattiin omat penkin täytteet eikä ainakaan minun kuullen siitä valittanut eli taitaa olla potaskaa tuo Weltin väite.

On helppoa olla idealisti ja vaatia avointa kilpailua parhaiden autonvalmistajien välillä. Olen kuljettajana samaa mieltä, nopeimmat voittakoon. Mutta kuka sen maksaa?

Tasausjärjestelmät on kuitenkin otettu käyttöön kulujen karsimiseksi ja kilpailuiden mielenkiinnon kasvattamiseksi, jotta tämä laji yleisesti ja nämä sarjat erityisesti selviäisivät hengissä. Miksi pitäisi hakata päätä seinään ja ihmetellä jossain vaiheessa, että miksi sitä särkee? Jos valmistajia ei ole riittävästi satsaamaan aitoon tehdassarjaan, niin sitten tarvitaan muita ratkaisuja. Sitä paitsi erilaisia tasauskuvioita käytetään lähes joka paikassa (DTM, WTCC, LMP:t), mutta niistä ehkä kiukutellaan vähemmän, kun sitä ei tehdä yhtä avoimesti.

Jos autokilpailun seuraaja ei näe mitään eroa sen välillä onko tallien budjetti 1 vai 25 miljoonaa, niin miksi se älytön rahamäärä pitäisi sinne tunkea? Tämä laji on jo näillä eväillä riittävän kallista ja moni tiimi menee veitsi kurkulla ja ihmettelee miten seuraavan kuun laskut saadaan maksettua.

Tasausjärjestelmä takaa sen, että kukaan ei saa älyttömillä investoinnella etua muihin = investointeja tehdään vähemmän = laji on halvempaa. GT1 kuoli omaan mahdottomuuteensa 90-luvun lopulla ja spec.2 kuihtui aika olemattomaksi viime vuosina. Nyt on viivalla maksimimäärä hienoja autoja, läjä hyviä kuskeja, mielenkiintoinen kalenteri ja totista kisaa. Totta kai uudessa sarjassa on arvosteltavaa, mutta ei se ihan metsässä voi olla.

Puolustan siis ajatusta tasaväkisestä kilpailusta realistisella ja kestävällä konseptilla. En tarkoita sitä, että olisin kaikista uusista päätöksistä tai säännöistä samaa mieltä tai että kaikki tasaukset olisivat ekalla yrityksellä menneet heti kohdalleen.

Edelleen kisainsseillä on paljon säädettävää, sillä tasausjärjestelmät eivät vähennä sen työn merkitystä ollenkaan, ja kuljettajat tekevät työn radalla. Kun tekniset säännöt ovat kohdallaan, niin parhaat inssit ja nopeimmat kuljettajat voittavat kisoja.
 
Viimeksi muokattu:

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Nürburgringin 24 tunnin ajon entry list löytyy täältä.

Onhan siellä myös autokunta #250, jossa Jari-Matti ajaa amk-opiskelijoiden tuunaamaa Focus RS:ää. BMW:llä, Porschella ja Audilla on kovia nimiä, ja lisäksi listalta voi bongata esim. Nasser al-Attijan ja Vanina Ickxin VW Sciroccossa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vipereita näkee nykyään harvemmin, mukava että Nurrella taas pari mukana. Saisivat palata niihin isompiin luokituksiin.

Markuksen kanssa olen aika lailla samoilla linjoilla tasaussysteemeistä.
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Säännöt vs. tasaus

Piti vielä jatkaa selvyyden vuoksi, kun näissä keskusteluissa sekoitetaan helposti sarjan säännöt (kaikille samat), BoP-tasaussäännöt (automerkkikohtaisia) ja menestyspainot (autokohtaisia).

Eli 2010 GT1 säännöissä on kaikille tasapuolisesti määritelty minimipainot ja kuristimet ja kaikki autot käyttävät samaa Magnetti Marellin ECUa, samoja renkaita ja saman säännön mukaista kaksiosaista takasiipeä. Tämä on melko yksinkertaista tekstiä ja jokainen automerkki on nykysääntöjen osalta samalla viivalla.

Minipaino on joko 1200kg tai 1250kg. Jokainen saa itse valita kumpaa käyttää. Tuolla 50kg lisäpainolla saa vähän isomman kuristimen, jos haluaa lisää voimaa. Muuten kuristin määräytyy moottorin koon mukaan.

Jostain syystä jotkut vanhoille kauden 2009 päätteksi rauenneille säännöille/luokituksille rakennettujen automerkkien (Maserati, Corvette, Aston) kuljettajat ovat valittaneet esim. lisäpainoista, kun kyseessä on ainoastaan vanhan auton uudelleenluokittelu uuteen sarjaan ja sen uusia sääntöjä vastaavaksi. Esimerkkinä edellä mainittu Corvetten siirtyminen 1100 kilosta 1200 kiloon, jolla ei ole mitään tekemistä rangaistusten kanssa.

Balance of Performance -taas pyrkii tasaamaan automerkkien voimasuhteita sen jälkeen, kun ne on noihin sääntöihin rakennettu. Tämä toimii peloitteena eli valmistajien ei kannata liikaa satsata autoihin, kun ne kuitenkin tasataan (säästöt). Toisaalta tällä pyritään tasaväkisiin kilpailuihin eri automerkkien välillä. Idea hyvä, käytännössä vaikea toteuttaa täysin tasapuolisesti.

Ulkomuistista se mitä tiedän tämän hetken BoP -penalteista eli muutoksista luokiteltuihin arvoihin.

Nissan: +30 vai 35kg
Maserati: +20kg
Corvette: +10kg
Aston: isompi kuristin
Ford: ei mitään
Lambo: ei mitään tai +10kg?

No, oli miten oli, niin nuo ovat aika pieniä muutoksia siihen nähden minkälainen mekkala siitä on syntynyt täällä ja muutamilla pajoilla :wink: Kyse ei siis ole siitä, että jotain surkeaa katiskaa nostetaan väkisin kärkeen tai ylivoimaista kulkupeliä painetaan takariviin.

Viimeisestä BoP -testistä sen verran, että H-H ajoi Maseratilla ja Nissanilla yli 2 sekuntia kovempaa kuin minun Fordilla ja Corvettellakin 1,5s kovempaa. Nuo yllämainitut lisäpainot eivät tuo lähellekään noin paljon plussaa kierrosaikoihin, joten mistään rajuista toimenpiteistä ei ole kyse. Varikolla noita pidettiin lähinnä kosmeettisina muutoksina.

BoP on mielestäni tärkeä sen vuoksi, että nämä 6 automerkkiä lähtevät niin eri pohjalta tähän kauteen. On ollut yllätys kuinka lähellä toisiaan ne ovat tähän mennessä olleet. Corvette (GM/P&M), Aston (Prodrive) ja Maserati ovat vuosikausia isolla rahalla kehitettyjä autoja. Nissan taas Nissan Motorsportin rakentama ja Ford GT ja Lamborghini oikeiden yksityistiimien (Matech ja Reiter) väsäämiä kilpureita. Jos kunnioitettaisiin sarjan perusajatusta, niin viivalla olisi vain Ford ja Lambo, mutta se ei näyttäisi kovin hyvältä, joten kompromisseja on tehty ja hyvä niin. Jotenkin vaan väsyttää kuunnella itkua, jos se ei ole mitenkään perusteltua :rolleyes:

Menestyspainoja taas tulee kilpailumenestyksen pohjalta kisa kerrallaan ja niitä poistetaan seuraavan lähdön jälkeen, jos menestystä ei enää tullut.

1st + 40 kg
2nd + 30 kg
3rd + 20 kg
4th + 10 kg
5th 0 kg
6th - 10 kg
7th - 20 kg
8th - 30 kg
9th and onwards - 40 kg

Nuo miinukset ovat tietenkin saaduista menestyspainoista vähennettäviä, ei auton luokitellusta minimipainosta. Kuten huomaatte, niin menestyspainoissa tehdään isompia muutoksia kuin BoP-painoissa.

Olen samaa mieltä SPE:n kanssa siitä, että näitä ei välttämättä tarvita sarjaan, jossa autoja jo tasataan. Autot tasaisiksi ja sitten paras kuljettaja saa voittaa jokaisen kisan, jos siltä tuntuu.
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
GT1 -sarjan kiinnostavuus

Nyt kun kerran innostuin, niin jatketaan sitten. Vauhdin Maailman sivuilla on kysely kiinnostaako GT-autojen MM-sarja. Tällä hetkellä äänet ovat lähes tasan, mutta lievästi Ei-vastausten puolella. Ei mikään ihme, että uutiset eivät pääse valtamediassa etusivulle, jos alan lehden lukijakuntakaan ei ole kiinnostunut :thumbfh:

Pitäisikö joka jannun käydä siellä äänestämässä, jotta edes VM silloin tällöin kirjoittaisi jonkun raportin?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt kun kerran innostuin, niin jatketaan sitten. Vauhdin Maailman sivuilla on kysely kiinnostaako GT-autojen MM-sarja. Tällä hetkellä äänet ovat lähes tasan, mutta lievästi Ei-vastausten puolella. Ei mikään ihme, että uutiset eivät pääse valtamediassa etusivulle, jos alan lehden lukijakuntakaan ei ole kiinnostunut :thumbfh:

Pitäisikö joka jannun käydä siellä äänestämässä, jotta edes VM silloin tällöin kirjoittaisi jonkun raportin?
Suomalaiset nk. moottoriurheilun ystävät eivät tunnetusti perusta muusta kuin rallista ja F1:stä. Ja jälkimmäisenkin hohto on pahasti hiipumaan päin kun suomalaiset ei aja siellä kaksoisvoittoja... Jopa Matti Kyllönen jätti hommat sikseen kun Ferrarin (lue: Santanderin) tallipolitiikka on niin "masentavaa".

Mutta on se hyvä että edes Turun Sanomat uutisoi GT1:n MM-sarjasta - vaikkakin Heikki Kulta tunnetusti ei ole niitä kaikkien objektiivisimpia toimittajia vaan ennemminkin samanlainen puusilmä kuin Matti Kyllönenkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt kun kerran innostuin, niin jatketaan sitten. Vauhdin Maailman sivuilla on kysely kiinnostaako GT-autojen MM-sarja. Tällä hetkellä äänet ovat lähes tasan, mutta lievästi Ei-vastausten puolella. Ei mikään ihme, että uutiset eivät pääse valtamediassa etusivulle, jos alan lehden lukijakuntakaan ei ole kiinnostunut :thumbfh:
Toivottavasti sentään VM:n toimituksessakin tiedetään, että kaikenlaisten webbipollien arvo on ainoastaan viihteellinen (näennäinen interaktiivisuus: "jee, mä saan klikata, niin prosentit muuttuu"). Minkäänlaisina tutkimuksina niitä ei voi pitää. Eikä tulokset tietenkään VM:n tilaajien kantaa kerro, vaan (joidenkin) sivuillakävijöiden.

Se on tietty totta, että tunnettuutta pitäisi parantaa ennenkuin kiinnostus kasvaa. Ralli- ja F1-kansaan on vaikeaa upottaa uutta tuotetta. Nelonen onnistui siinä toki MotoGP:n kanssa, mutta saa nyt nähdä riittääkö vetovoima siihen, että siitä pitäisi nykyisin maksaa. Sama ongelma on tietty tuon GT1:n kanssa, kun URHOtv on maksullinen. Näkeehän ne kisat netistäkin, mutta se ei ole ratkaisu laajemman kiinnostuksen synnyttämiseen. Lajin pitää näkyä siinä mediassa jota ihmiset normaalisti seuraavat. Ja parhaitenhan se onnistuu sillä tavalla, että joku Palttala voittaa kisoja ja pääsee otsikoihin. :thumbup:
Pitäisikö joka jannun käydä siellä äänestämässä, jotta edes VM silloin tällöin kirjoittaisi jonkun raportin?
Kävin klikkaamassa ja heti siirtyi prosentit kyllän puolelle. :D
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Nyt kun kerran innostuin, niin jatketaan sitten. Vauhdin Maailman sivuilla on kysely kiinnostaako GT-autojen MM-sarja. Tällä hetkellä äänet ovat lähes tasan, mutta lievästi Ei-vastausten puolella. Ei mikään ihme, että uutiset eivät pääse valtamediassa etusivulle, jos alan lehden lukijakuntakaan ei ole kiinnostunut :thumbfh:

Pitäisikö joka jannun käydä siellä äänestämässä, jotta edes VM silloin tällöin kirjoittaisi jonkun raportin?
Laitoin vähän aikaa sitten palautetta Vauhdin Maailmalle että Voisitteko tehdä FIA GT1 luokasta kausi ennakon kuljettajista ja tiimeistä.

Vastauksena Koivusalolta tuli: Ennakkoa emme taida enää ehtiä tekemään, mutta tavalla tai toisella toki seuraamme suomalaisten menestystä sarjassa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
kompromisseja on tehty ja hyvä niin. Jotenkin vaan väsyttää kuunnella itkua, jos se ei ole mitenkään perusteltua :rolleyes:
Jotenkin oikein pahaa tekee kuinka valmiita tiimit ja kuljettajat ovat Ratelin vanavedessä lokaamaan MM-arvoa :thumbfh:

Ja ei, puolustukseksi ei riitä ”koska se on niin paljon edullisempaa” ja koska ”niin oli pakko toimia.” Juuri tuollaiset puheet kertovat siitä kuinka heikoilla kantimilla tämä koko turhuus on. Jossain kansallisessa mestaruussarjassa ehkä vielä olisi hyväksyttyä raahata samalle lähtöviivalle kolme jokkis-koplavolkkaria, Proton Satria ja Radicaali ja tasapäistää ne ajamaan samanlaisia kierrosaikoja.

Mutta tämä on olevinaan MM-sarja ja jos ainoa perustelu tälle farssille on se, että muuten autoja olisi ollut viivalla liian vähän, niin silloin vika on kyllä aivan jossain muualla kuin touhua ärsyttävästi kritisoivien toimittajien ja fanien päässä.
Pitäisikö joka jannun käydä siellä äänestämässä, jotta edes VM silloin tällöin kirjoittaisi jonkun raportin?
Kuten WebSlave jo siihen suuntaan viittasi, en ainakaan toivo, että Vauhdin Maailmassa tehdään lukijatutkimusta nettiäänestysten avulla. Varsinkaan sellaisten, joiden lopputulokseen pyritään näin hienovaraisesti vaikuttamaan. :nope:

Itse luotan äänestäjien vastaavan rehellisesti, kuten he tekivät, kun täällä kyseltiin Superleague Formulan arvostuksen perään :ahem:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Nyt kun kerran innostuin, niin jatketaan sitten. Vauhdin Maailman sivuilla on kysely kiinnostaako GT-autojen MM-sarja. Tällä hetkellä äänet ovat lähes tasan, mutta lievästi Ei-vastausten puolella. Ei mikään ihme, että uutiset eivät pääse valtamediassa etusivulle, jos alan lehden lukijakuntakaan ei ole kiinnostunut :thumbfh:

Pitäisikö joka jannun käydä siellä äänestämässä, jotta edes VM silloin tällöin kirjoittaisi jonkun raportin?
Tätä olen myös ihmetellyt ääneen täällä Foorumilla, että miksi Suomalaista mediaa ei kiiinnosta tämä uusi GT1 MM sarja?
Suomalaisia on mukana 3!!!, joilla on varmasti mahdollisuudet ajaa voitostakin jahka nyt vaan saadaan kautta alkuun ja asiat tasottumaan.

Toivotaan, että tämä tästä vähän paranisi kauden alun jälkeen.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
En nyt tiedä kuuluuko tämä kysymys oikein tähän otsikkoon, mutta kun uuttakaan viitsi tehdä.

Eli tuli äsken ostettua lentoliput Hahniin toukokuun lopulle, kun halvalla sai ja huomasin, että lähistöllä olis Hockenheim ja ADAC Masters Weekend. Onko jollain kokemusta tuon sarjan kisoista?

Ajetaanko siellä oikein Saksan mestaruudesta vai mitä touhua on? Sarjan ja kisan saksankielisiä sivuja oon yrittäny tavata olemattomalla kielitaidollani ja ainakin on selvinny, että joku GT-sarjakin siellä on. 23 autoa listalla ja näkyy olevan 2 Team Rosbergin autoakin. Ilmainen sisäänpääsy näyttäis olevan niin rupes kiinnostamaan :wink:

Edit: Markus näyttää sarjan kisoja joskus ajaneenkin. Lieneekö siellä lauantaina yhtä lailla kisalähtöjä kuin sunnuntaina (aikataulua en ole löytäny)?
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Oscherslebenissä (SRO:n organisoima ;) ) GT Masters ainakin ajoi sekä lauantaina että sunnuntaina, joten eiköhän näin ole hockessakin? Kannattaa varmaan käydä katsomassa, mitä jotain lähetyksiä olen nähnyt niin hyviä taistoja on ollut. Laaja kattaus eri merkkejäkin, on audin, bemun, astonin, chevyn, lambon, porschen ynnä muiden gt-kolmosia.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös