Säännöt vs. tasaus
Piti vielä jatkaa selvyyden vuoksi, kun näissä keskusteluissa sekoitetaan helposti sarjan säännöt (kaikille samat), BoP-tasaussäännöt (automerkkikohtaisia) ja menestyspainot (autokohtaisia).
Eli 2010 GT1 säännöissä on kaikille tasapuolisesti määritelty minimipainot ja kuristimet ja kaikki autot käyttävät samaa Magnetti Marellin ECUa, samoja renkaita ja saman säännön mukaista kaksiosaista takasiipeä. Tämä on melko yksinkertaista tekstiä ja jokainen automerkki on nykysääntöjen osalta samalla viivalla.
Minipaino on joko 1200kg tai 1250kg. Jokainen saa itse valita kumpaa käyttää. Tuolla 50kg lisäpainolla saa vähän isomman kuristimen, jos haluaa lisää voimaa. Muuten kuristin määräytyy moottorin koon mukaan.
Jostain syystä jotkut vanhoille kauden 2009 päätteksi rauenneille säännöille/luokituksille rakennettujen automerkkien (Maserati, Corvette, Aston) kuljettajat ovat valittaneet esim. lisäpainoista, kun kyseessä on ainoastaan vanhan auton uudelleenluokittelu uuteen sarjaan ja sen uusia sääntöjä vastaavaksi. Esimerkkinä edellä mainittu Corvetten siirtyminen 1100 kilosta 1200 kiloon, jolla ei ole mitään tekemistä rangaistusten kanssa.
Balance of Performance -taas pyrkii tasaamaan automerkkien voimasuhteita sen jälkeen, kun ne on noihin sääntöihin rakennettu. Tämä toimii peloitteena eli valmistajien ei kannata liikaa satsata autoihin, kun ne kuitenkin tasataan (säästöt). Toisaalta tällä pyritään tasaväkisiin kilpailuihin eri automerkkien välillä. Idea hyvä, käytännössä vaikea toteuttaa täysin tasapuolisesti.
Ulkomuistista se mitä tiedän tämän hetken BoP -penalteista eli muutoksista luokiteltuihin arvoihin.
Nissan: +30 vai 35kg
Maserati: +20kg
Corvette: +10kg
Aston: isompi kuristin
Ford: ei mitään
Lambo: ei mitään tai +10kg?
No, oli miten oli, niin nuo ovat aika pieniä muutoksia siihen nähden minkälainen mekkala siitä on syntynyt täällä ja muutamilla pajoilla :wink: Kyse ei siis ole siitä, että jotain surkeaa katiskaa nostetaan väkisin kärkeen tai ylivoimaista kulkupeliä painetaan takariviin.
Viimeisestä BoP -testistä sen verran, että H-H ajoi Maseratilla ja Nissanilla yli 2 sekuntia kovempaa kuin minun Fordilla ja Corvettellakin 1,5s kovempaa. Nuo yllämainitut lisäpainot eivät tuo lähellekään noin paljon plussaa kierrosaikoihin, joten mistään rajuista toimenpiteistä ei ole kyse. Varikolla noita pidettiin lähinnä kosmeettisina muutoksina.
BoP on mielestäni tärkeä sen vuoksi, että nämä 6 automerkkiä lähtevät niin eri pohjalta tähän kauteen. On ollut yllätys kuinka lähellä toisiaan ne ovat tähän mennessä olleet. Corvette (GM/P&M), Aston (Prodrive) ja Maserati ovat vuosikausia isolla rahalla kehitettyjä autoja. Nissan taas Nissan Motorsportin rakentama ja Ford GT ja Lamborghini oikeiden yksityistiimien (Matech ja Reiter) väsäämiä kilpureita. Jos kunnioitettaisiin sarjan perusajatusta, niin viivalla olisi vain Ford ja Lambo, mutta se ei näyttäisi kovin hyvältä, joten kompromisseja on tehty ja hyvä niin. Jotenkin vaan väsyttää kuunnella itkua, jos se ei ole mitenkään perusteltua
Menestyspainoja taas tulee kilpailumenestyksen pohjalta kisa kerrallaan ja niitä poistetaan seuraavan lähdön jälkeen, jos menestystä ei enää tullut.
1st + 40 kg
2nd + 30 kg
3rd + 20 kg
4th + 10 kg
5th 0 kg
6th - 10 kg
7th - 20 kg
8th - 30 kg
9th and onwards - 40 kg
Nuo miinukset ovat tietenkin saaduista menestyspainoista vähennettäviä, ei auton luokitellusta minimipainosta. Kuten huomaatte, niin menestyspainoissa tehdään isompia muutoksia kuin BoP-painoissa.
Olen samaa mieltä SPE:n kanssa siitä, että näitä ei välttämättä tarvita sarjaan, jossa autoja jo tasataan. Autot tasaisiksi ja sitten paras kuljettaja saa voittaa jokaisen kisan, jos siltä tuntuu.