GT ja protot 2010

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Salo ja Vilander vastakkain Le Mansissa
http://www.ts.fi/f1/uutiset/137240.html
Rata-autoilun perinteitä pursuava legendaarinen 24 tunnin kilpa-ajomaraton Le Mansissa starttaa lauantaina kello kuusitoista Suomen aikaa. Tämä on historian 78.Le Mans. Mukaan lähtee tällä erää kolme suomalaiskuskia.

Mika Salo puolustaa kahta perättäistä voittoaan GT2-luokassa AF Corse-tiimin Ferrari 430 -autolla ajokavereinaan argentiilaiset Luis Perez Companc ja Matias Russo.

Salo, 43, ajaa jo viidennen Le Mansinsa. Lisäksi hän on osallistunut kolme kertaa Span 24 tunnin kisaan.

– Kilpailu on kova kuin aina. Russon kanssa olen ajanut ennenkin yhdessä. Hän on nopea kuin mikä, mutta yleensä hänellä on ollut vaikeuksia pysyä tiellä. Nyt hän on tiettävästi rauhoittunut. Companc on sellainen tasavahva tyyppi. Emmeköhän me pysy hyvin siinä GT2:n kärkikyydissä mukana, Salo arvioi.

Russo hoitaa tämän autokunnan aika-ajovedon.

Salo pitää hyvänä mittarina kärkivauhdille samanlaisella Ferrarilla ajavaa amerikkalaisen Risi Competizione -tiimin trioa Jaime Melo-Gianmaria Bruni-Pierre Kaffer. Myös Porschet menevät Salon mukaan todella kovaa.

Vilanderilla
hyvä fiilinki


Toista AF Corsen autoa piiskaa kovamaineinen kolmikko Giancarlo Fisichella-Jean Alesi-Toni Vilander.

Fisichella on ajanut 229 ja Alesi 201 F1-kisaa. 37-vuotias Fisichella on yksi tämän vuoden Le Mans-kisan 47:stä tulokaskuskista. Perjantaina 46 vuotta täyttävä Alesi ehti osallistua Le Mansiin jo 1989, joten kisoille tulee väliä 21 vuotta.

Vilander ajaa uransa toisen Le Mans-kisan. Kaksi vuotta sitten matka katkesi kahdeksan tunnin kohdalla. Lisäksi 29-vuotiaalla kankaanpääläisellä on kokemusta kolmesta Span 24 tunnin kisasta.

Sujuvaa italiaa puhuva Vilander on ajanut Fisichellan ja Alesin kanssa jo kaksi Le Mans -sarjan kisaa. Paul Ricardin kahdeksan tunnin kilpailussa ja Span kuuden tunnin kilpailussa Ferrari-trio sijoittui kolmanneksi. Sarjassa kolmikko on toisena.

Viidettä vuottaan Ferrarin palkkalistoilla ajava Vilander toimii tietynlaisena ukkosenjohdattimena kahden erilaisen latinoluonteen välissä.

– Ihan ok tämä on sujunut. Odotin jonkinmoista hässäkkää tähän alkuun, mutta mitään pulmia ei ole tullut. Fisichella on tosi rauhallinen tyyppi, mutta Alesilla on välillä tunteet pinnassa. Se mörähtää, kun jotain tapahtuu, mutta rauhoittuu kyllä äkkiä, Vilander kuvailee kumppaneitaan.

Palttalalle
uran kohokohta


Markus Palttala ajaa GT1-luokassa Marc VDS-tiimin Ford GT:llä yhdessä Eric de Donckerin ja Bas Leindersin kanssa. Trio nappasi hienon voiton Le Mansin kenraalissaan Spa 1000 -kestävyyskisassa.

– Osallistuminen Le Mansin 24 tunnin kisaan on urani kohokohta. Kolme kertaa se tilaisuus on mennyt sivu suun ihan kalkkiviivoilla. Hienoa päästä vihdoin mukaan, Palttala kiitteli AAK:n jäsenlehdessä.

LMP1-luokka tuo taas nopeimmat autot radalle. Yleiskilpailun voitto ratkaistaan taas Peugeotin ja Audin välillä. Viime vuoden täysosumaansa puolustavat Peuget 908:lla Alex Wurz ja Marc Gene. 2009 voittajatrion täydensi David Brabham. Nyt kolmantena lenkkinä on Anthony Davidson.

Audilla puolestaan peräti yhdeksättä voittoaan jahtaa Tom Kristensen, jonka ajokavereina ovat Allan McNish ja Rinaldo Capello. Trio voitti yhdessä tämän kisan kaksi vuotta sitten.

Koko viikon
kärvistelyä


Ilmoittautumislistan mukaan kisaan osallistuu 23 F1-tasollakin kilpaillutta kuljettajaa.

Tapahtuma alkoi jo sunnuntaina katsastuksella ja ohjelmaa on liki joka päivälle.

– Sellaista kärvistelyä ja odottelua tämä on, Vilander kuvailee.

Kisasää on ennusteen mukaan tyypillinen Le Mans-keli – välillä kuumaa, välillä epävakaista.
Turun Sanomat 8.6 2010 19:57:37
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Markus on ilmeisesti kiusannut viattomia ratavirkailijoita:

http://www.facebook.com/markuspalttala

Markus Palttala Le Mans Day 1: We got through the tech & admin checks this afternoon. Lot of people at the centre of Le Mans, few hours of photos, interviews etc. Good stuff in the big world. Wanted to go around the circuit in the evening on bike, but got kicked out.
Markus Palttala Le Mans Day 2: Drivers' briefing was the only official activity, meetings with the team, managed half a lap on scooter before being kicked out again :)
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
voisko joku selventää että mikä on noiden kaikkien 3 aika-ajon tarkoitus Le Mansissa? Onko ne siten että jokkut aina karsiutuu vai että protoilla, gt1:llä ja Gt2:lla oma aika-ajonsa?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=fr&tl=en&u=http://www.endurance-info.com/version2/actualite-endurance-4613.html
Ensi kauden eli vuoden 2011 Intercontinental cup Le Mans kalenteri on julkaistu.

Sebringin 12 tunnin kisa, 1000 km Spa-Francorchampsin kisa, 24 tunnin Le mans kisa, 1000km Silverstone kisa, 10 tunnin Le mans Petit kisa ja 1000km Mount Fuji kisa.


GT1 luokka poistuu ensi vuoden Le mans Series sarjasta.
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=fr&tl=en&u=http://www.autohebdo.fr/endurance/lms/breve-27-6-7926/100610-disparition-du-gt1-en-2011
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
voisko joku selventää että mikä on noiden kaikkien 3 aika-ajon tarkoitus Le Mansissa? Onko ne siten että jokkut aina karsiutuu vai että protoilla, gt1:llä ja Gt2:lla oma aika-ajonsa?
Täällä ajetaan vain kolme erillistä aika-ajosessiota, jotka ovat täysin saman arvoisia ja kaikki autot saavat olla koko ajan radalla.

Aika-ajoja käytettään pääosin testaamiseen ja jokaisen kuljettajan pitää ajaa vähintään kolme aikakierrosta ja vielä tietyn ajan alle.

Ihan hyvin eilisen eka illalla ajettu aika-ajo voisi olla nimeltään Night Practice ja sitten tänään 1 aika-ajo valoisalla ja toinen yöllä, mutta ei tuolla ole käytännössä mitään merkitystä. Mitä enemmän aika-ajoaikaa, sitä helpommin voimme keskittyä muihin ja tärkeämpiin asioihin kuin yhteen nopeaan kierrokseen ja samalla on joustoa kelin kanssa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vaan eipä tule BMW:ltä tuo auto... :rolleyes:
villeneuve88 sanoi:
GT1 luokka poistuu ensi vuoden Le mans Series sarjasta.
http://translate.google.fi/translate...du-gt1-en-2011
Aivan loistava uutinen. Ja toivottavasti tällä kertaa se myöskin pysyy kuolleena, eikä tule enää kummittelemaan haudan takaa. :thumbup:

Tuo Intercontinental Cupin kalenteri kyllä lienee moottoriurheilumaailman laadukkain. Kun ottaa huomioon, että sarja on seitsemän osakilpailun mittainen, niin siihen on silti saatu ahdettua melkoiset klassikot mukaan. Fujin 1000 kilometrin kilpailun paluuta tervehdin myös riemulla suurella.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Jes saa koko viikonlopun kuunnella tätä loistavaa selostajaa... :jaska:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
http://www.autosport.com/news/report.php/id/84308
BMW ei ole kiinostusta LMP1 Prototyyppi hankkeesta.
Ymmärrän MT:n kannan vallan hyvin. BMW on aina ollut enemmänkin kiinnostunut "vakioautoista" kuin mistään high-end protoista. JJ:n aktiiviaikoina BMW hairahtui yrittämään jotain LMP:n tapaista tuolla Ameriikan ympyröissä, mutta huomasivat varsin pian, että projektin mainosarvo ei parhaimmillaankaan vastannut sen vaatimia panostuksia. Sama pätee mm. Ferrariin. F1 ja GT-autot riittävät enemmän kuin hyvin.
Jenkkilän scene on perinteisesti ollut Fordin, GM:n ja MoParin kolmiottelua, mutta jostain syystä MoPar on viime vuosina (/vuosikymmeninä - kun Viper oli enemmän ranskalaisen Orecan projekti) pudonnut pahasti kelkasta. Luulisi että heidänkin intressiensä mukaista olisi lyödä maksimaalisesti kapuloita Corvetten ja Ford GT:n rattaisiin. Dodge Challengerin luulisi olevan kelvollinen platform MoParille sekä ALMS että NASCAR kisoihin GM:n ja Fordin jallittamiseen....
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=fr&tl=en&u=http://www.endurance-info.com/version2/actualite-endurance-4633.html
Romain Grosjean haluaa ajaa tulevaisuudessa LMP1 autolla Le mansin 24 tunnin kilpailun.

Grosjean sanoo: tämä vuosi oli minulle opettelemisen vuosi, se mitä ensi vuonna teen niin ykköstavoitteeni on saada paikka Formula 1 sarjasta, koska F1 ja Le mans ajetaan nykyään samana viikonloppuna tulevaisuutta ajatellen minun pitää lyöda kontagteja Le mansiin LMP1 luokkaan. Le mansissa ajaminen LMP1 autolla olisi minulle unelma, ensi vuonna alkaa Intercontinental Cup sarja joka olisi minulle hyvä sarja jos F1 tiimeistä en saisi paikkaa.
 
Ylös