GT ja protot 2010

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mitä ihmeellistä (muu kuin rehellisyys) tuossa lausunnossa on?
No onhan tuo aika korkealentoista ”rehellisyyttä.” :rolleyes:
Don Vito sanoi:
Mikäs tuossa nyt sitten muka mättää? Jos ja kun ACO haluaa eroon "liian nopeista" GT1:stä, niin sopii myös minulle vallan mainiosti.
Tuskin ACO halusi eroon GT1-autoista, koska ne olivat liian nopeita. ACO halusi eroon GT1-autoista, koska siellä viimeinkin tajuttiin kuinka auttamattomasti aika on ajanut niiden ohi. Ja se ei kyllä johdu kuristimista tai lisäpainoista, vaan olemattomasta kiinnostuksesta.

GT-autoilun juuret ovat Le Mansissa ja nämä kaksi ovat melkein synonyymejä toisilleen. Jos Ratel todella uskoo, että GT1:n on parempi olla itsenäinen ja ulkona Le Mansista, niin hän on vielä harhaluuloisempi kuin uskoinkaan. Hänhän selittää, että nopeammat LMP:t rapistivat GT1-autojen imagoa ja että ACO piti niitä vasta alhaisena kolmosdivarina. Ratelin järkeilyn mukaan luokka ei siksi kiinnostanut ja siksi nyt itsenäinen MM-sarja on parempi. Tämä idea tietenkin on kaukana todellisuudesta, koska vähänkin silmiään auki pitävä huomaa, että paremmilla säännöillä ja järkevämmillä autoilla varustettu GT2-luokka on oikeastaan osasanottajamäärissä ACO:n ja IMSA:n kestävyysajojen kuninkuusluokka..

GT2:n menestys ACO:n alaisissa kisoissa johtuu hyvin yksinkertaisesta syystä: Autonvalmistajien ja merkkien kiinnostus tulee aina olemaan Le Mansissa. Siksi on itsepetosta väittää, että nyt on parempi, ettei GT1-autoilla voi ajaa muualla kuin MM-sarjassa. Tämä kun johtaa tilanteeseen, jonka olemme jo nähneet, eli ainoa uusi GT1-auto, joka on rakennettu viimeisen kolmen vuoden aikana ja uusien GT1-sääntöjen mukaan on Nissan. Jos tarkoitus on kiertää rataa historic-kalustolla, voisi Ford GT:nkin edes korvata alkuperäisellä ja tuoda myös alkuperäinen Porsche 911 GT1 viivalle, koska tulevaisuuteen on turha pähyillä tällä konseptilla. Sen GTWC on jo näyttänyt.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Ei tuota Fian jatkuvaa vihaa Corvettea kohtaan jaksa katsoa. Puoli tuntia odotellaan turhaa rangaistusta tapahtumasta, joka oli taas vähän sellainen niinjanäin tilanne Bernoldin ohituksen jälkeen.

Chevyn tehdaskuski Gavin ajoi jälleen kerran upeasti, mutta ikävä kyllä eläkeläinen körötteli auton lopulta niille tutuille sijoituksille :rolleyes:
Toisaalta Corvette nauttii GT3-sarjassa selvää etua BoP-touhuissa. Ne ovat olleet melkolailla ylivoimaisia koko kauden ja saivat Paul Ricardille vihdoin lisäpainoa. BoP-päätös ilmoitettiin kuitenkin muutamaa tuntia liian myöhään ja näin uutta sääntöä ei tarvinnut vielä ottaa käyttöön Ranskan kisaan ja jälleen Corvettelle kaksoisvoitto.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
No joo, mutta tuskin moni voi sanoa Fian onnistuneen balance of performancessa kummassakaan sarjassa tänä vuonna muutenkaan. Sadan kilon lisäpaino olisi toki hyydyttänyt vettet.

ACO:n tuleva GTE - miksi Pro/Am? En ymmärrä noita kuskiluokituksia (kulta/hopea/pronssi yms) nytkään. Jos on pakko saada kaksi GT-luokkaa Le Mansiin ja Euroopan sarjaan, eikö niitä pirun GT-kolmosia sitten voisi vihdoin tuoda mukaan? Turha sanoa että ovat pelkkiä sprinttiautoja, kun kerran mm. Nurren ja Span 24-tuntisia ajavat. Ja monet ovat lähes nopeampia kuin GT2.

CARTer sanoi:
Ratel -- turhake -- olematon kiinnostus -- historic-autot --
Heh heh... popcornit vain valmiiksi, niin tätäkin jaksaa taas seurata.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jos on pakko saada kaksi GT-luokkaa Le Mansiin ja Euroopan sarjaan, eikö niitä pirun GT-kolmosia sitten voisi vihdoin tuoda mukaan?
GT3 ei ole mikään oikea kilpa-autoluokka, vaan alusta asti ihan mönkään mennyt kokeilu luoda monen merkin "carrera cup".

Mitään kunnollisia GT3-sääntöjähän ei ole, vaan autot on mitä on ja sitten FIA yrittää epätoivoisesti arpoa painoja, kuristimia, maavaroja, rengasseoksia(?) jne, jotta kaikki pysyisivät samalla viivalla.

Samaan aikaan kuitenkin autoja kehitetään jatkuvasti nopeammiksi – vaikka luokan henkeen kuuluu, ettei mitään suorituskykyeroja merkkien välillä pitäisi olla. Alkuperäiseksi mittatikuksi suunniteltu Carrera-cupperi jäi niin vauhdin kuin hinnankin osalta jonnekin kauas taa jo heti alussa.

Voi olla, että oon tyhmä ja väärässä, mutta en ymmärrä tuota luokkaa lainkaan. Mun mielestä pitää joko olla säännöt, joiden sisällä autoa saa rakentaa ja hyväksyä se, että toiset (ne joilla on rahaa ;) ) menee kovempaa kuin toiset; tai tasapainottaa eri autojen suorituskyky niin hyvin kuin osataan ja kieltää kaikki muutokset. Ei siinä ole mitään tolkkua että performanssin balanssia iteroidaan jatkuvasti.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
No joo, mutta tuskin moni voi sanoa Fian onnistuneen balance of performancessa kummassakaan sarjassa tänä vuonna muutenkaan. Sadan kilon lisäpaino olisi toki hyydyttänyt vettet.
Kyseessä taitaa kuitenkin olla vain 40 kilon lisäyksestä, sillä autossa on jo 60kg. Tuo 100kg on muutos alkuperäiseen luokittelupainoon. Lamborghinille annettiin 20kg, vaikka auto on aivan liian nopea. Jos Lamboissa olisi hyvät kuskit, niin he menisivät täysin maisemaan.

Varikolla ei olla kovin tyytyväisiä tämän vuoden säädöksiin. Ei kai sellaista tilannetta olekaan, että kaikki tiimit olisivat mielissään, mutta tänä vuonna ollaan oltu aika pahasti metsässä koko ajan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kyseessä taitaa kuitenkin olla vain 40 kilon lisäyksestä, sillä autossa on jo 60kg. Tuo 100kg on muutos alkuperäiseen luokittelupainoon.
Totta, my bad. 1330kg Brnossa/Jaramassa ja Ricardiin kaavailtu olisi ollut 1370kg.

Näistä sen näkee, että säädösten tutkiminen aiheuttaa vain päänsärkyä :eek:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
ACO:n tuleva GTE - miksi Pro/Am? En ymmärrä noita kuskiluokituksia (kulta/hopea/pronssi yms) nytkään. Jos on pakko saada kaksi GT-luokkaa Le Mansiin ja Euroopan sarjaan, eikö niitä pirun GT-kolmosia sitten voisi vihdoin tuoda mukaan?
Tämä jaettu GT2-luokkahan on oikeastaan ACO:lta loistava idea. Vaikka SRO muuta yrittääkin esittää, niin GT2-autoja on runsaasti ja monia erilaisia markkinoilla. Sillä välin kun Risi ja muut kilpavarustelevat itsensä pihalle, niin herramieskuljettajat kurvailevat second hand-Ferrareilla ja – Porscheilla omassa kategoriassaan. Tämä myös antaa mahdollisuuden näille rahamiehille olla kilpailukykyisiä omassa luokassaan Le Mansissa, kun tähän asti GT2:kin on ollut tavalla tai toisella tehdaskuskien temmellyskenttä.
Markus Palttala sanoi:
Varikolla ei olla kovin tyytyväisiä tämän vuoden säädöksiin.
Näin ulkopuolelta katseltuna tämä ei yllätä lainkaan, mutta niin makaa kuin petaa. Vaimitenseoli? :rolleyes:
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Tämä jaettu GT2-luokkahan on oikeastaan ACO:lta loistava idea. Vaikka SRO muuta yrittääkin esittää, niin GT2-autoja on runsaasti ja monia erilaisia markkinoilla. Sillä välin kun Risi ja muut kilpavarustelevat itsensä pihalle, niin herramieskuljettajat kurvailevat second hand-Ferrareilla ja – Porscheilla omassa kategoriassaan. Tämä myös antaa mahdollisuuden näille rahamiehille olla kilpailukykyisiä omassa luokassaan Le Mansissa, kun tähän asti GT2:kin on ollut tavalla tai toisella tehdaskuskien temmellyskenttä.
GT2-autoja riittää toki paljon, mutta on se kuitenkin hieman hämärää, että samoilla autoilla ajetaan kahdessa eri luokassa. Lisäksi mukaan tulee kuljettajaluokitukset eli nämä platina-kulta-hopea-pronssi. Ratelin keksintönä varmasti sinunkin suosikkisysteemi. Am -luokan autoissa saa olla yksi pro-kuljettaja...

En tiedä onko se kilpailulle eduksi, jos mukana on sitten kaksinkertainen määrä Porscheja ja Ferrareita. GT2-automerkkejä voi toki tulla lisää, mutta kyllä GT2-luokan poistuminen FIA:n sarjoista ja kansallisista sarjoista hieman uusien autonvalmistajien intoa vähentää, kun niitä autoja kuitenkin halutaan myydä myös kilpaversioina.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
GT2-autoja riittää toki paljon, mutta on se kuitenkin hieman hämärää, että samoilla autoilla ajetaan kahdessa eri luokassa. Lisäksi mukaan tulee kuljettajaluokitukset eli nämä platina-kulta-hopea-pronssi. Ratelin keksintönä varmasti sinunkin suosikkisysteemi. Am -luokan autoissa saa olla yksi pro-kuljettaja...

En tiedä onko se kilpailulle eduksi, jos mukana on sitten kaksinkertainen määrä Porscheja ja Ferrareita. GT2-automerkkejä voi toki tulla lisää, mutta kyllä GT2-luokan poistuminen FIA:n sarjoista ja kansallisista sarjoista hieman uusien autonvalmistajien intoa vähentää, kun niitä autoja kuitenkin halutaan myydä myös kilpaversioina.
Vaikka minun harteilleni on oltu asettelemassa jonkinlaista vihaajan viittaa, niin olen yrittänyt sanoa etten vihaa Ratelia. Puhtaassa vihassa ei ole hitustakaan puolueettomuutta ja sitä tarvitaan, jotta voi mistään asiasta luoda tasapainoisen kuvan. Ei minulle tuota siis vaikeuksia myöntää, että on Ratelilla ollut ihan hyviäkin ideoita. Valitettavasti ne vain on usein hautautuneet mielipuolisten epäonnistumisten alle (lue viimeisimpänä GT2 EM 2010).

ACO hoitaa nähdäkseni tämän amatöörien ja ammattilaisten tasapainotuksen paremmin kuin Ratel, joka yhdellä iskulla tapatti FIA:n GT2-luokan ajattelemalla, että sen on oltava joko Pro-Am tai sitten ei mitään. AF Corse ja CR Scuderia Racing todella yllättäen valitsivat jälkimmäisen ja päätyivät ajamaan Le Mans – sarjaan. ACO:n kaksi GT2-kategoriaa mahdollistaa vanhoille, FIA:n räpellyksestä vapautuneille GT2-autoillekin uudet markkinat, jolla tiimit voivat rahoittaa ajamista Pro-luokassa esimerkiksi vuokraamalla tai myymällä autojaan Am-kalustoksi rahassa kylpeville. Aivan kuten esimerkiksi Risi ja AF Corse ovat tähänkin asti tehneet.

Jotenkinhan tämä lysti on maksettava. Eikös se ollut yksi johtavista teeseistäsi seurata Ratelia? Tämä on ACO:n vastaus samaan kysymykseen ja se eliminoi SRO:n vihdoinkin kokonaan ulos. Ja sen pitäisi olla jotenkin hyvä asia FIA:n GT-mestaruussarjoille? :eek:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
American Le Mans Series presented by Tequila Patrón 2010 - Rd 4) Utah GP QUALIFYING



Le Mansille pyhitetty pieni tauko on ohi, ja ALMS aloittaa huomenna nopearytmisen kesäkiertueensa Miller Motorsport Parkissa ajettavalla Utahin GP:llä.

Harkoissa Highcroftin pojat vähättelivät, etteivät välttämättä yllä aivan terävimpään kärkeen. Noh, juuri ajetuissa aika-ajoissa paalu sitten irtosi kuitenkin reilulla puolella sekunnilla, joten selvästi uudet säädökset pelaavat. Eri asia pärjääkö P2 P1-kalustolle sitten itse kisassa.

GT2:ssa Gimmi Bruni otti odotetusti paalun Risille, mutta kautensa epävireisesti aloittaneet Corvettet jäivät vasta midfieldiin. Yllättyneitä luonnollisesti huonosta vauhdistaan, ja näyttivät olevan vieläkin vittuuntuneita erään BBC-kommentaattorin seikkailuista :)

LMP - top 3
1) #1 Highcroft HPD (1:34.350)
2) #8 Drayson Lola
3) #16 Dyson Lola

LMPC
1) #99 Green Earth Oreca (1:42.592)
2) #55 Level 5 Oreca
3) #52 PR1 Oreca

GT
1) #62 Risi Ferrari (1:47.667)
2) #1 Extreme Speed Ferrari
3) #61 Risi Ferrari

GTC
1) #54 Black Swan Porsche (1:54.954)
2) #48 Orbit Porsche
3) #80 Alex Job Porsche

Huominen kisa ajetaan keskiyön paikkeilla Suomen aikaa, ja kisapituushan on nyt taas se vakio 2h 45min.

-----
Spassa ajettiin menneellä viikolla testejä kuun loppussa ajettavaa 24-tuntista varten. GT1 ei siis ole mukana itse päätapahtumassa, mutta jo julkistettuja (mutta huonosti päivitettyjä) entryjä muista luokista voi tarkastella täältä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
ALMS - Utah

Stream
Live timing
RLM


Toinen Corvetteista tipahti sitten heti pois leikistä :thumbfh: Ja Risin kakkosauto sai lähtöpassit gridin perälle ennen kisan alkua.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
American Le Mans Series presented by Tequila Patrón 2010 - Rd 4) Utah GP



ALMS ei pettänyt taskaan, kuten ei myöskään Highcroft. Lähdössä tiputtiin odotetusti nopeampien P-ykkösten taakse, mutta lopulta kaksi edellistäkin kisaa voittanut Acura eteni varsin vakuuttavaan voittoon ennen Pirron Draysonia. Dysonin Lola Mazda vajosi samaan syvään suohon kuin Lagunassakin.

Bruni ja Melo pystyivät tuomaan Risin onnellisesti GT2:n korkeimmalle korokkeelle, mutta muut Ferrarit tippuivat kyydistä. Corvetten katastrofaalinen viikonloppu näytti jo tuhoon tuomitulta stop&go -rangaistuksen ja toisen auton hyytymisen jälkeen, mutta onnistuivat sentään pääsemään lopussa ohi kakkosbemarista ja näin ollen saivat yhden auton podiumille. Eli jäi jotain kotiinviemisiä.

Jaguar oli taas oma surkea itsensä, joten eipä siitä sen enempää...

LMP - top 3
1) #1 Highcroft HPD (91 laps)
2) #8 Drayson Lola
3) #6 Muscle Milk Porsche Spyder

LMPC
1) #55 Level 5 Oreca (+5 laps)
2) #99 Green Earth Oreca
3) #52 PR1 Oreca

GT
1) #62 Risi Ferrari (+6 laps)
2) #92 Rahal BMW
3) #3 Corvette

GTC
1) #54 Black Swan Porsche (+11 laps)
2) #81 Alex Job Porsche
3) #80 TRG Porsche

Lime Rock vuorossa seuraavaksi, mutta sitä ennen nähdään vielä yöhön sukeltava LMS Algarvessa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vilanderin autokunta oli GT-luokan kuudes, mutta pienenä lohtuna Toni sentään kellotti paremman kierrosajan kuin Fisichella.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vilanderin autokunta oli GT-luokan kuudes, mutta pienenä lohtuna Toni sentään kellotti paremman kierrosajan kuin Fisichella.
Sinällään hyväksyttävä sijoitus, kun lähtivät joukon perältä ja saivat sen läpiajorangaistuksen. Mutta eihän sitä voi kiistää, etteikö Bruni/Melo olisi gridin paras Ferrarikaksikko.

Riseissä muutenkin perin AF Corsemaiset kokoonpanot :)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En tiedä onko tämä jokin hupaisa jekku, vai onko Eurosportin kaoottisissa ohjelmatiedoissa taas häikkää - Lauantain kuuden tunnin Portimaon LMS -kisan tarjonta koostuu nähdäkseni yhdestä puolen tunnin pätkästä kisan lopussa. Surkuhupaisaa, mutta vakavasti puhuen toivon että Motors TV kaappaa sarjan takaisin. Eurosport voi hoitaa sen vuoden ainoan kisan, johon panostavat pari lanttia. Uusi sopimus 24:n esitysoikeuksista tulossa jollekulle joka tapauksessa...

Itse tapahtumasta. Ricardin tuplapisteiden vuoksi Audi olisi voinut käytännössä sinetöidä mestaruuteensa köröttelemällä mukana, mutta miksipäs heitä kiinnostaisi. Paikalle raahautuvat Signature AMR ja Rebellionit helppo pala orecan pösölle.

4x LMP1 (!)
7x LMP2
7x FLM
2x GT1
12x GT2


Saleenit muodostavat pikkuhiljaa hautajaiskiertuettaan. Nähdäänkö katsomoissa muitakin kuin paikallinen siivooja ja kulkukoira?
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
ACO on näemmä alkanut tehdä vihdoin jotain sen eteen, että saisi bensa-P1:t lähemmäksi dieseleitä. Olisi saanut kyllä ajoittaa paremmin...

-- At Portimao, for the third round of the Le Mans Series LMP1 petrol motor should have a bridle revisited. It should be larger by about 4%! A measure that should be applied until the end of the season. Note that some teams have learned the news while they were already en route to Portugal.

---
edit: Palttala osallistuu siis Span 24-tuntiseen VDS:n GT3 Fordilla Kuppensin ja Donckerin kanssa? Ja GT1-kisat siihen päälle.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Heh... olen jo pudonnut laskuista että monesko kerta tämä oli sitten vuoden 2007 kun rajoitinlevyä suurennetaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
En tiedä onko tämä jokin hupaisa jekku, vai onko Eurosportin kaoottisissa ohjelmatiedoissa taas häikkää - Lauantain kuuden tunnin Portimaon LMS -kisan tarjonta koostuu nähdäkseni yhdestä puolen tunnin pätkästä kisan lopussa. Surkuhupaisaa, mutta vakavasti puhuen toivon että Motors TV kaappaa sarjan takaisin. Eurosport voi hoitaa sen vuoden ainoan kisan, johon panostavat pari lanttia. Uusi sopimus 24:n esitysoikeuksista tulossa jollekulle joka tapauksessa...
Voiskin LMS mennä takaisin Motorsille, koska se on varmaan rasite Eurosportille ja ACO on ikään kuin uhrannut sen itse pääkisan vuoksi. Toki se on varmasti kannattanutkin kun Eurosportin "kantama" on joku x10 suurempi. Entä Intercontinental Cup...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nordic GT (entinen Nordic Supercar) ei ennakkotiedoista poiketen aja tänäkään kesänä yhtään kisaa Ruotsissa. Onnea mestareille: Petri Lappalainen (GT 800) ja Toni Nieminen (GT 500)!

Vaikka sekä Mantorp että Anderstorp peruttiin, kasvoi kisojen määrä viime vuodesta 100%. Tällä kaudella ajettiin Pärnun lisäksi myös Virttaalla.
 
Ylös