GT ja protot 2010

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Pieleen taisi mennä ainakin The Race Legends AB:n talous.

Virallisesti tuo entisten F1-kuskien Rellu-kisa on siirretty ensi kesään, mutta voi olla että se jää ajamatta kokonaan. "Täyteohjelma" eli GT-, Historic- ja superkart-kisat on peruttu.

Voihan toki olla, että Nordic GT löytää vielä jostain korvaavan kisan...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Pieleen taisi mennä ainakin The Race Legends AB:n talous.

Virallisesti tuo entisten F1-kuskien Rellu-kisa on siirretty ensi kesään, mutta voi olla että se jää ajamatta kokonaan. "Täyteohjelma" eli GT-, Historic- ja superkart-kisat on peruttu.

Voihan toki olla, että Nordic GT löytää vielä jostain korvaavan kisan...
Just just. Oon köyhä laulaja mä vain.....
No eipä tuo haitanne. Jos kyseessä olis ollu aito Grand Prix Legends (siis niillä wanhoilla F1:llä ajettu skaba), niin mielenkiintokin olis ollu ihan toista luokkaa. Tuo Wanhojen Partojen F-Relluilla tapahtuneeksi suunniteltu skaba on jo ideana syvältä Håkanin hanurista.... Kas kun eivät keksineet ajattaa niitä Volvon C30:lla ympäri rataa.....

No oli miten oli, katsotaan josko don Maranello saisi houkuteltua Svedut toistamiseen SUomeen....
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
LMS 2010 - Rd. 3 Algarve - Qualifying



Algarveen houkuteltu pienehkö joukkio prototyyppejä ja GT-autoja koki viime yönä harjoituksissa Portugalin täydellisen pimeyden, harmi vain ettei valoshowta näe kukaan katsomoista eikä televisiostakaan.

Aamun GT-qualissa AF Corsen kolmesta entrystä kaksi miehitti eturivin, ja luonnollisesti Bruni-Melo ennen Vilanderia ja kahta vanhaa herraa. Saleen Cupin nopein oli vähän yllättäen puskista noussut dinosaurus-Atlas, kun Le Mansin voittanut Labre Competition hyytyi tuttuun tapaansa.

Murskaavan ylivoimaisena vuoden aloittanut Strakka pysytteli pitkään varikolla ennen viimeisiä nopeita vetojaan, ja Quifelin Ginettan painostuksesta huolimatta P2-paalu tuli turvallisesti yli puolella sekunnilla. Vähäiset bensa-P1:t eivät saamistaan helpotuksistaan huolimatta päässeet vieläkään aivan Oreca Peugeotin kantaan. Itse kisassa P-ykkösiä on kuitenkin niin vähän, että nähdäänkö LMP2-auto kokonaiskisan podiumilla - tai jopa voittajana? :p

Nopeimmat ajat
LMP1 - #4 Oreca Peugeot (1:30.681)
LMP2 - #42 Strakka HPD (1:33.489)
FLM - #49 Applewood Seven Oreca (1:39.193)
GT2 - #96 AF Corse Ferrari (1:43.310)
GT1 - #66 Atlas Saleen (1:43.975)

Tänään ajetaan (turhan warm-upin lisäksi) tietenkin itse vielä kisa, jos joku löytäisi vaikka jotain streamin tapaista niin saa vapaasti ilmoitella...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
^ Takuuvarma yleisömagneetti helteisellä lomasesongilla.

The version chosen Transit 260S Van is a front-wheel drive, equipped with the engine 2.2TDCi with about 150hp.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
LMS 2010 - Rd. 3 Algarve - Race



Diesel vei tämänkin erän. Rebellionin lähtöruuturangaistusten ja Signature Astonin stop&gon jälkeen Oreca Peugeotin marssi voittoon ei ollut mitenkään ylitsepääsemättömän vaikea tehtävä. Sen sijaan dominoivaan tyyliin LMP2-luokkaa johtanut Strakka hyytyi kisan puolenvälin paikkeilla (kuten myös tästä hyötynyt Oakin Pescarolo), joten RLM:n Lola nappasi kunniat itselleen.

GT2 ui melkoista siksakkia Ferrarin, Porschen ja jopa Astonin taistellessa kärkisijoista, mutta loppujen lopuksi Vilander onnistui pitämään kakkossijansa AF Corselle ja varmistamaan Ferrarien kaksoisvoiton. Labre mateli maaliin ennen Atlaksen Saleenia, joka romahti heti startissa ja vieraili radan ulkopuolella aina kun kerkesi.

Luokkien voittajat
LMP1 - #4 Oreca Peugeot (215 laps)
LMP2 - #25 RML Lola HPD (+14 laps)
FLM - #44 Dams Oreca (+22 laps)
GT2 - #96 AF Corse Ferrari (+23 laps)
GT1 - #50 Labre Saleen (+31 laps)

RLM:n ja live timingin perusteella esim. Jean Alesi tarjosi kovaakin taistelua kisan aikana, mutta eihän sitä kukaan nähnyt. Syvimmät kiitokseni jälleen kerran Euro$portin tarjonnalle. Kyllähän se on täysin ymmärrettävää, jos uusinnat ja naisten jalkapallon alkuerät ovat tärkeämpiä.

Ensi viikolla ALMS Lime Rockissa, ja heinäkuun viimeisenä viikonloppuna Spa 24h :ahem: Speed ja Motors TV ainakin osaavat hommansa.
-
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
RLM:n ja live timingin perusteella esim. Jean Alesi tarjosi kovaakin taistelua kisan aikana, mutta eihän sitä kukaan nähnyt. Syvimmät kiitokseni jälleen kerran Euro$portin tarjonnalle. Kyllähän se on täysin ymmärrettävää, jos uusinnat ja naisten jalkapallon alkuerät ovat tärkeämpiä.
Pahoittelut jos tässä jotain jollekulle tärkeää loukataan, mutta kyllähän tämä sekasotku on seurattavuudeltaan jossain Planet Armstrongin ja mimmiliigafutkisen alapuolella.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei sarja sentään mitään Itä-Bulgarian Formula-2000:n kohtelua ansaitse....

Mitä tekee esitysoikeuksilla, jos ei niitä käytä? Jos on liian eliittiä Eurosportille, niin laittaisivat nämä sitten vaikka sinne Playeriin tai jälkilähetyksenä aamuyön tunneille Eurosport kakkoselle.

Kysehän ei ole siitä, etteikö materiaalia olisi - kamerathan ikuistavat rata-alueella kokonaiset kisat. Mutta mihin Eurosport tätä filmiä kerää? Alle tunnin highlights pätkiin, jossa suurin osa ajasta kulutetaan lämmittelykierrosta ja taulukoita tuijottamalla.

Hyvää kilpailua radalla kyllä on, mutta se ei paljoa merkitse jos kukaan ei voi sitä nähdä mistään. FIA GT ei ehkä ole maailman ideaalein kyhäelmä, mutta ainakin sitä voi seurata koska ja mistä tahansa.

Parikin tahoa on muuten esittänyt huolensa Le Mans Seriesin tulevaisuudesta, kun Intercontinental Cup tekee tuloaan. Jääkö sarja väille tarkoitusta...
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä tekee esitysoikeuksilla, jos ei niitä käytä? Jos on liian eliittiä Eurosportille, niin laittaisivat nämä sitten vaikka sinne Playeriin tai jälkilähetyksenä aamuyön tunneille Eurosport kakkoselle.

Hyvää kilpailua radalla kyllä on, mutta se ei paljoa merkitse jos kukaan ei voi sitä nähdä mistään. FIA GT ei ehkä ole maailman ideaalein kyhäelmä, mutta ainakin sitä voi seurata koska ja mistä tahansa.

Parikin tahoa on muuten esittänyt huolensa Le Mans Seriesin tulevaisuudesta, kun Intercontinental Cup tekee tuloaan. Jääkö sarja väille tarkoitusta...
Olisi tosiaan kiva tietää, mikä logiikka oikeuksien oston takana on. Ainoa selitys jonka keksin on, että ACO on nähnyt Eurosportin laajemman näkyvyyden niin ensiarvoisena, että LMS on lykätty Le Mansin kylkiäisinä kulhollisella pottuja. Toinen vaihtoehto on, että oikeudet on jostain käsittämättömästä syystä haluttu myydä yhtenä pakettina. Tuossa vaan jää kokonaan ymmärtämättä, millainen kööri sarjaa ylipäätään katsoo.

Hyvästä kisailusta en tiedä, mutta onhan sarja, jossa on neljä luokkaa ja vielä "luokkia luokkien sisällä" täysin mahdotonta saada sopimaan Eurosport-formaattiin jotenkin fiksusti. Selostajalla ja ohjaajalla on täysin mahdoton työ, ettei koko touhu näytä täydelliseltä sillisalaatilta, josta perehtymätön ei saa irti mitään.

LMS:n tarkoitus? Onko ALMS:n rääpälemäisellä pikkuserkulla sellainen oikeasti joskus ollut?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Toinen vaihtoehto on, että oikeudet on jostain käsittämättömästä syystä haluttu myydä yhtenä pakettina.
ACO myi oikeudet yhtenä pakettina. Kaupan päälle se löi viime vuonna vieläpä Aasian Le Mansin, jonka ei pitäisi eurooppalaiseen urheiluun keskittyvää kanavaa kiinnostaa, mutta kun halvalla sai...
Hyvästä kisailusta en tiedä, mutta onhan sarja, jossa on neljä luokkaa ja vielä "luokkia luokkien sisällä" täysin mahdotonta saada sopimaan Eurosport-formaattiin jotenkin fiksusti. Selostajalla ja ohjaajalla on täysin mahdoton työ, ettei koko touhu näytä täydelliseltä sillisalaatilta, josta perehtymätön ei saa irti mitään.
Toimii se Le Mansissa ja Amerikassa aika mukavasti. Kyllä Haven sen homman klaaraisi ja myös RLM on tarjonnut selostustaan ilmaiseksi, kunhan Eurosport vain näyttäisi suorana liikkuvaa kuvaa edes jossain. Ongelmahan on se, että koska Eurosport omistaa LMS:n lähetysoikeudet Euroopassa, niin mikään muu kanava ei voi sarjaa lähettää ja myös nettijakelu on Eurosportin halinnassa. Sopimus kanavan kanssa päättyy muistaakseni tähän vuoteen, joten luulisi ACO:n nostavan kissan pöydälle, varsinkin kun Intercontinental Cup alkaa ensi vuonna kunnolla.
LMS:n tarkoitus? Onko ALMS:n rääpälemäisellä pikkuserkulla sellainen oikeasti joskus ollut?
On toki. Tarjota eurooppalaisille tiimeille samanlainen mahdollisuus kuin American Le Mans - sarja tarjoaa jenkkitalleille. Eli ulkoiluttaa Le Mansia varten rakennettuja autoja hieman useammin kuin yhden kerran vuodessa.

Sikäli Vice kyllä nosti esiin hyvän pointin, että onko tällä Le Mansin EM-sarjalla jatkossa mitään virkaa. Tosin en minä tiedä mihin näitä Portimaon ja Unkarin kaltaisia kisaviikonloppuja ihan oikeasti enää Le Mansin MM-sarjan tehdessä tuloaan Euroopassa tarvitaan. Cuppiin osallistumatta jättävät tiimit voivat ajaa vain Euroopan osakilpailut ja GT2:ssa vain Euroopassa ajamaan haluavat ainakin voisivat ihan hyvin siirtyä ajamaan vaikka SRO:n järjestämää GT2 EM-sarjaan. Siis olettaen että Ratel sellaisen vielä joskus saa kokoon raavittua...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Bobakki sanoi:
LMS:n tarkoitus? Onko ALMS:n rääpälemäisellä pikkuserkulla sellainen oikeasti joskus ollut?
Kerätä enemmän osallistujia lähtöruudukkoon? :tongue:

Radio Le Mansin selostuksen lainaaminen suoriin lähetyksiin olisi sikäli hyvä idea, että konsepti on jo todettu onnistuneeksi muualla (RLM toiminut yhdessä mm. Motors TV:n kanssa, jolloin selostus tulee samanaikaisesti ja näennäisen vaivattomasti ulos sekä radiokanavilta että telkusta).

CARTer sanoi:
Sikäli Vice kyllä nosti esiin hyvän pointin, että onko tällä Le Mansin EM-sarjalla jatkossa mitään virkaa. Tosin en minä tiedä mihin näitä Portimaon ja Unkarin kaltaisia kisaviikonloppuja ihan oikeasti enää Le Mansin MM-sarjan tehdessä tuloaan Euroopassa tarvitaan. Cuppiin osallistumatta jättävät tiimit voivat ajaa vain Euroopan osakilpailut ja GT2:ssa vain Euroopassa ajamaan haluavat ainakin voisivat ihan hyvin siirtyä ajamaan vaikka SRO:n järjestämää GT2 EM-sarjaan. Siis olettaen että Ratel sellaisen vielä joskus saa kokoon raavittua...
Kokonainen kausi Intercontinental Cupia tulee maksamaan - halusi sitä tai ei - paljon yksityistiimeille ja etenkin kilpavarustuskierteessä oleville GT2-entryille, joten sinällään tällainen Eurooppaan sijoittuva kamppanja on yhä paikallaan. FIA GT2 voi toki nousta taas houkuttelevaksi vaihtoehdoksi (jos Pro/Am jätetään välistä), mutta entäs nämä kahden markan LMP2 ja Formula Le Mans tiimit...

Spa kaksnelosen provisionaalisessa entry listissä on muuten vain 8 GT2-autoa (eli muistaakseni vähemmän kuin GT-ykkösiä viime vuonna), mutta muuten grid näyttää viime vuosia elävämmältä. Jos nyt unohdetaan tuo GT2 European Cup, niin tämä Ratelin buukkama GT3 näyttää varsin hyvältä mittelöltä Belgian sydämessä :)

Siis kunhan Spasta ei katkea sähköt keskellä yötä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
entäs nämä kahden markan LMP2 ja Formula Le Mans tiimit...
Osallistuvat Cupin Euroopassa ajettaviin kilpailuihin. Jos raha kerran on niin kortilla, niin kisojen lukumäärän vähentäminen ja keskittyminen merkittäviin kilpailuihin luulisi olevan tervetullut asia?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eli joillekin kausi voisi periaatteessa koostua kahdesta kisasta ja (mahdollisesti) Le Mansista? Tällöin evättäisiin mahdollisuudet kunnon sijoitukseen pistetaistossakin.

Sanoit sen itsekin - ALMS antaa mahdollisuuden jenkkitalleille (jotka eivät välttämättä halua/voi reissata muualle), LMS eurooppalaisille.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Eli joillekin kausi voisi periaatteessa koostua kahdesta kisasta ja (mahdollisesti) Le Mansista? Tällöin evättäisiin mahdollisuudet kunnon sijoitukseen pistetaistossakin.

Sanoit sen itsekin - ALMS antaa mahdollisuuden jenkkitalleille (jotka eivät välttämättä halua/voi reissata muualle), LMS eurooppalaisille.
Mistä aikoinaan tämä Le Mans Series sai alkunsa (välissähän oli FIA Sportscar Championship jonka osanottaja lista ei ollut mainitsemisen arvoinenn ), sillä ALMS sarjahan oli hyvä amerikan mantereella ja kisojakin ihan mukavasti verrattuna LMS:ään.

Jos kerta se Intercontinental Cup on ACO pomojen mukaan niin hyvä, miksi kalenterissa niin vähän kisoja, ajettiinhan aikoinaan urheiluauton MM-sarjassa todella pitkä MM-kausi eri radoilla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eli joillekin kausi voisi periaatteessa koostua kahdesta kisasta ja (mahdollisesti) Le Mansista?
No jos kerran kolikot on vähissä, niin toki tämä olisi parempi vaihtoehto kuin matkustaa ympäri Eurooppaa ja sitten kuunnella ihmisten valituksia siitä kuinka tiimit eivät osallistu kaikkiin kilpailuihin ja kuinka paikalle ei vaivaudu katsojia?

IC:n ideahan on ottaa vahvimmat Le Mans - osakilpailut ja paketoida ne MM-tason ansaitsevaksi sarjaksi. Siinä viiden osakilpailun mittainen Euroopan mestaruussarja ei luonnollisesti paljon paina, varsinkin kun ne vahvimmat kilpailut eli Spa, Le Mans ja Silverstone muodostaisivat oman megasarjansa eurooppalaisille talleille. Le Mans varmasti korvaa ne puuttuvat 2000 kilometriä, jotka säästetään kun jätetään menemättä Budapestiin ja Algarveen, jonne ilmeisesti ei kovin moni muutenkaan menisi...
Tällöin evättäisiin mahdollisuudet kunnon sijoitukseen pistetaistossakin.
Wa? :confused:
Villeneuve88 sanoi:
Jos kerta se Intercontinental Cup on ACO pomojen mukaan niin hyvä, miksi kalenterissa niin vähän kisoja, ajettiinhan aikoinaan urheiluauton MM-sarjassa todella pitkä MM-kausi eri radoilla.
Niin, tuota, IC:ssä on ensimmäisenä kokonaisena vuotena 2011 mukana seitsemän osakilpailua kolmella mantereella. Vuonna 1988 World Sportscar Championshipin kisoja oli yksitoista kolmella eri mantereella, vuosina 1990 ja 1991 kisoja oli yhdeksän kolmella mantereella ja viimeisenä vuotena 1992 ajettiin kuusi osakilpailua neljässä eri massa. Minusta tämä on ihan riittävän hyvä ja rauhallinen alku.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
IC:n ideahan on ottaa vahvimmat Le Mans - osakilpailut ja paketoida ne MM-tason ansaitsevaksi sarjaksi. Siinä viiden osakilpailun mittainen Euroopan mestaruussarja ei luonnollisesti paljon paina, varsinkin kun ne vahvimmat kilpailut eli Spa, Le Mans ja Silverstone muodostaisivat oman megasarjansa eurooppalaisille talleille. Le Mans varmasti korvaa ne puuttuvat 2000 kilometriä, jotka säästetään kun jätetään menemättä Budapestiin ja Algarveen, jonne ilmeisesti ei kovin moni muutenkaan menisi...
Nuista kisoista sen verran että miksi muuten vauhdikkaalla Monzan radalla Le mans autot eivät ole käyneet ajamassa kilpaa moneen vuoteen ainoastaan testaavat siellä, joku äänivalli hommahan siellä taisi olla ja sen takia eivät siellä aja osakilpailuja?.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nuista kisoista sen verran että miksi muuten vauhdikkaalla Monzan radalla Le mans autot eivät ole käyneet ajamassa kilpaa moneen vuoteen ainoastaan testaavat siellä, joku äänivalli hommahan siellä taisi olla ja sen takia eivät siellä aja osakilpailuja?.
Rata on ollut siellä 80 vuotta ja nyt vasta ituhipit pistivät toimeksi melurajoitusten suhteen. :doubtful:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Sanoin vain mitä sylki toi suuhun


Lime Rockin entryt:
5x LMP
6x LMPC
13x GT
6x GTC


Olisi odottanut enemmänkin. Pari Challenge-possua tippunut pois.

FIA GT2:n sivuilta löytyy muuten GT2 TV, joten oletettavasti Spa 24 näkyy livestreamilla tänäkin vuonna.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Sanoin tuossa aiemmin, että ACO saisi tulevaisuudessa vaikka ottaa GT3:n GT1:n tilalle. No, näemmä jotain tapahtuu. Max. kuusi GT-kolmosta saa osallistua tämän vuoden ILMC-finaaliin Zhuhaissa (click) ja Nordschleifella kierellyt Porsche Hybrid saa osallistua Zhuhain lisäksi myös Petit Le Mansiin. Tosin GTC taitaa edelleen koostua pelkistä cup-porscheista kyseisessä kisassa.

Speaking of GT1. Matech näyttää vihdoin potkineen Gachnangin pois matelemasta, ja hankkineen Neel Janin & FIA GT2-mestari Westbrookin tilalle. Eli Grosjean-Jani ja toisessa autossa Westbrook-Mutsch.
 
Ylös