GT ja protot 2010

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Nuista kisoista sen verran että miksi muuten vauhdikkaalla Monzan radalla Le mans autot eivät ole käyneet ajamassa kilpaa moneen vuoteen ainoastaan testaavat siellä, joku äänivalli hommahan siellä taisi olla ja sen takia eivät siellä aja osakilpailuja?.
Ei mun mielestä voi sanoa "moneen vuoteen". :doubtful:

Le Mans series ajoi Monzassa viimeksi 2008. Tuli Ortellin volttisarja ensimmäisenä mieleen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
American Le Mans Series presented by Tequila Patron - Rd. 5 Lime Rock - Qualifying



Lime Rock Park vastaanotti ALMS:n vuosittaisen vierailun varsin virkistävällä saderintamalla. Ahdas ja lyhyt rata sai GT:t pysymään harjoituksissa vain kivenheiton päässä prototyypeistä, ja Henzlerin ohjastama Porsche roikkui melkein nopeimpana toisten harkkojen lopussa.

GT-qualista tuli yhtä sählinkiä, kun punaisen lipun jälkeen hyvän ajan kellotukseen jäi vain muutama minuutti ja sade oli jo yltynyt liikaa. Ajat eivät enää parantuneet, vaan aiemmin sessiossa kärkeen hypännyt Patrick Longin Flying Lizard Porsche nappasi paalun. Ennakkosuosikki eli Brunin & Melon Risi jäi kolmanneksi, ja jälleen kerran erikoisvierailunsa sarjaan tekevän Mika Salon kakkosauto viidenneksi. Corvettet neljäs ja kuudes :/

Highcroftin Acura oli tuttuun tyyliin nopein kuivuvalla radalla ajetussa prototyyppien aika-ajoissa (ja luulisi radan soveltuvan P2:lle huomenna paremmin kuin Utahin). Spec-luokissakin kai tapahtui jotain, mutta en jaksanut kiinnostua.

LMP - top 3
1) #1 Highcroft HPD (0:58.106)
2) #6 Muscle Milk Porsche Spyder
3) #16 Dyson Lola

LMPC
1) #55 Level 5 Oreca (1:03.020)
2) #89 Intersport Oreca
3) #52 PR1 Oreca

GT
1) #45 Flying Lizard Porsche (1:03.904)
2) #17 Falken Tire Porsche
3) #62 Risi Ferrari

GTC
1) #54 Black Swan Porsche (1:08.129)
2) #63 TRG Porsche
3) #80 Velox Porsche


Huomiseksi on luvattu pääosin hyvää keliä, joten ennen kisaa ajettava warm-up voi kerrankin tulla tarpeeseen. Ja kylläpä taas tekee hyvää kun näkee mitä radalla tapahtuu! ;)


---
In other news, FIA GT1:ssä majaileva Matech Ford on päättänyt liittyä ACOn jengiin ja valmistaa GT2-versioita autostaan. Näin ollen Matech (ja asiakastallit) pääsee kilpailemaan LMGT-mallillaan ensi vuonna sekä Le Mansissa ja oheissarjoissa, että Ford GT1:llä FIAn MM-sarjassa.

Matech to produce Ford LMGT for Endurance Racing
A limited series of up to 10 Matech Ford LMGT race cars will be built to the new ACO LMGT Endurance Category regulations and eligible to compete in Le Mans Series, American Le Mans Series and Asia Le Mans Series in addition to the 24 hours of Le Mans from 2011.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
ALMS - Lime Rock

-
Stream
Live timing
RLM


Speedin lähetys alkaa tasalta, kisa puolen tunnin päästä. Aamun kuivassa warm-upissa nopein oli edelleenkin Brabhamin Highcroft, GT2:ssa surkeasti viikonloppunsa tähän mennessä aloittaneet Rahal Lettermanin BMW:t.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Huhhui, kaikki tapahtui yhdessä rysäyksessä... keltaisten lippujen jälkeen johdossa ollut Draysonin lola hyytyi kesken kaiken (ja pääsi lopulta jatkamaan), Doran Ford & Jaguar pyörähtelivät nurmikolle ja Melon Risi otti osumaa Corvettesta, ajautuen suoraan seinään.

edit: Ja nyt GTC:n johdossa ollutkin putosi...
:alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
American Le Mans Series presented by Tequila Patron - Rd. 5 Lime Rock - Race



Lime Rockin sadepilvet palasivat ALMS:n kiusaksi vain viimeisten kierrosten ajaksi, mutta kisa saatiin vietyä päätökseen. Porschen juhlaa yhtä kaikki.

Highcroftin P2 tippui jälleen startissa, ja vietti loppukisan kamppaillen vähälukuisia ja nopeasti harvenevia vastustajiaan vastaan. HPD pääsi lopulta aivan kisaa johtavan Muscle Milkin porschen perään, mutta rengasongelmat ja lähelläpititilanne spyderin kanssa tuhosivat viimeisetkin mahdollisuudet voitosta. Orbitin GTC-possu onnistui ikävästi blokkaamaan tien johtokaksikolta.

GT2:ssa Longin ja Bergmeisterin Flying Lizard onnistui säilyttämään johtoasemansa kisan loppuun asti, vaikka kuin jälleen kerran puskista nousseet bemarit yrittivätkin puskea vastaan. Risille päivä oli ankea Bruni-Melo ykkösauton törmättyä Chevyyn, eikä (omien sanojensa mukaan ruosteisen) Salon Ferrarikaan podiumille yltänyt. Corvetten kammottava kausi jatkui rangaistusten ja törmäilyjen merkeissä.

LMP - top 3
1) #1 Muscle Milk CytoSport Porsche Spyder (171 laps)
2) #1 Highcroft HPD
3) (#37 Intersport Lola)

LMPC
1) #99 Green Earth Oreca (-9 laps)
2) #52 PR1 Oreca
3) #95 Level 5 Oreca

GT
1) #45 Flying Lizard Porsche (-10 laps)
2) #92 Rahal Letterman BMW
3) #90 Rahal Letterman BMW

GTC
1) #63 TRG Porsche Porsche (-19 laps)
2) #54 Black Swan Porsche
3) #88 Velox Porsche

Viihdyttävämpi kisa kuin Utahissa! ALMS seuraavaksi Mid-Ohiossa, mutta ensi viikolla... Spa 24h!
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
TOTAL 24 HOURS OF SPA 2010 - Ennakko



Aikataulu
Live timing?
Entry list


Kesä lähenee pikkuhiljaa kohti loppuaan, ja se tarkoittaa siis jälleen matkaa Belgiaan. Spa 24h ajetaan ensimmäistä kertaa vuosiin ilman GT1:n leadia, mutta autoja on joka tapauksessa saatu houkuteltua mukaan yli 40 kappaletta tähän stand-alone tapahtumaan. FIA GT2:n romahduksesta vähät välittäneet AF Corse, Prospeed ja muut palaavat SRO:n sarjaan jälleen kerran - ainakin yhden kisan ajaksi. "GT2 European Cup" tittelin voisi toki unohtaa jo heti kättelyssä, kun GT3:n entryjä katselee :rolleyes:

Luokkien osallistujamäärät

8x GT2 (+ periaatteessa BMW:t GTN:stä)
24x GT3
4x GT4
8x GTN (=G2)

Motors TV näyttää lauantaina alkavasta kisasta livenä yhdeksän tuntia. Lähetykset lauantaina ja sunnuntaina. Lisäksi streamia täältä.

Viikonloppuna ajetaan myös lämppäriaktin asemaan joutuneen FIA GT1 -sarjan sprintit, normaali qualirace perjantaina ja isojen pisteiden kisa lauantaina ennen viikonlopun headlineria. Phoenixin Silverstonessa palaneen Corvetten osallistuminen vielä epäselvää.

The participation of competitor 14 remains subject to the approval of the Panel of Stewards. 'Driver1' and 'Driver2' may be exchanged until the end of scrutineering.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Luokkien osallistujamäärät[/B]
8x GT2 (+ periaatteessa BMW:t GTN:stä)
Bemarit ovat siis ilmeisesti edelleen IMSA:n GT2S-sääntöjen mukaisessa kuosissa (vaihteisto perässä alkuperäisen paikan sijaan lienee suurin ero FIA:n GT2-sääntöihin?)... Vai mikä on syynä, ettei M3 kelpaa GT2-luokkaan?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Bemarit ovat siis ilmeisesti edelleen IMSA:n GT2S-sääntöjen mukaisessa kuosissa (vaihteisto perässä alkuperäisen paikan sijaan lienee suurin ero FIA:n GT2-sääntöihin?)... Vai mikä on syynä, ettei M3 kelpaa GT2-luokkaan?
Speed TV sanoi:
The factory Schnitzer squad, which won the Nurburgring 24 Hours in May, has been placed in GT National, a category primarily for non-FIA homologated GT2 or GT3 cars. It’s primarily because of the team’s choice to run Dunlop tires rather than the spec Michelins offered in GT2.

Phoenixin GT3 Audit nopeimpia aamun litimärässä harjoitussessiossa. GT1 hävisi ACOn GT2:lle Le Mansissa, mutta joutuuko FIA GT2 vihdoin nöyrtymään GT3:lle Spassa?
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Dunno. FIA GT3:n balance of performance -päätöksissähän lukee:

Championship(s) concerned:
2010 FIA GT3 Championship and any other FIA event.

Muttas tiedä sitä sitten. Markus voisi tuoda valoa asiaan?

Span muut bopit:
FIA GT2
GT4 European Cup
National
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Spa 24h 2010 - Qualifying

Mm-m. #2 AF Corse lähtee paalulta lauantain klassikkoon, Gimmi Brunin ollessa toisissa aika-ajossa vain hieman yli kymmenyksen tehdas-bemaria nopeampi. Gridin kärkikolmikossa kolme (tai 2) eri luokkaa rinta rinnan :idea: Semmoinen fiilis, että BMW ottaa sunnuntaina kauden toisen 24h-voittonsa.

Luokkien nopeimmat (yhdistetyt tulokset)
GT2 - #2 AF Corse Ferrari (2:22.403)
GTN - #79 BMW (2:22.549)
GT3 - #50 Phoenix Audi (2:22.807)
GT4 - #62 RJN Nissan (2:39.099)

Mikäli tulkitsin lähetysaikatauluja oikein, niin tuo alin kohta (gt1world.com) kertoo mihin aikaan virallinen stream näyttää livenä 24-tuntista. En tosin tiedä tuleeko huomista GT1 qualia & qualikisaa livenä tällä kertaa.

 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Huomisen
kisan lähtöjärjestys:

1 Maassen / Menten Corvette Z06 02:17.605 4 0 0
2 Pastorelli / Schwager Lamborghini Murcielago 670 R-S 02:17.812 5 0.207 0
3 Zonta / Kechele Lamborghini Murcielago 670 R-S 02:18.082 5 0.477 0
4 Longin / Verdonck Maserati MC12 02:18.322 4 0.717 0
5 Hezemans / Hennerici Corvette Z06 02:18.373 4 0.768 0
6 Martin / Leinders Ford GT 02:18.471 4 0.866 0
7 Hirschi / Piccione Aston Martin DB9 02:19.062 3 1.457 0
8 Nygaard / Mücke Aston Martin DB9 02:19.755 3 2.15 0
9 Kox / Haase Lamborghini Murcielago 670 R-S 00:00.000 02:17.6 0
10 Bernoldi / Ramos Maserati MC12 00:00.000 02:17.6 0
11 Grosjean / Jani Ford GT Matech 00:00.000 02:17.6 0
12 Makowiecki / Accary Aston Martin DB9 00:00.000 02:17.6 0
13 Westbrook / Mutsch Ford GT Matech 00:00.000 02:17.6 0
14 Piccini / Kumpen Corvette Z06 00:00.000 02:17.6 0
15 Ara / Nilsson Nissan GT - R 00:00.000 02:17.6 0
16 Gavin / Kuismanen Corvette Z06 00:00.000 02:17.6 0
17 Basseng / Bouchut Lamborghini Murcielago 670 R-S 00:00.000 02:17.6 0
18 Enge / Turner Aston Martin DB9 00:00.000 02:17.6 0
19 Krumm / Dumbreck Nissan GT - R 00:00.000 02:17.6 0
20 Hughes / Campbell-Walter Nissan GT - R 00:00.000 02:17.6 0
21 Bertolini / Bartels Maserati MC12 00:00.000 02:17.6 0
22 Wendlinger / Moser Nissan GT - R 00:00.000 02:17.6 0
23 Palttala / Kuppens Ford GT 00:00.000 02:17.6 0
24 Heger / Müller Maserati MC12 00:00.000 02:17.6 0

Ricardo Zonta Lambolla taas mukavasti kärkipaikoilla, toivottavasti kisakin yhtä hyvin sujuisi mutta epäilen.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
villeneuve88 sanoi:
Huomisen kisan lähtöjärjestys:
Ei, vaan tämän päivän qualikisan lähtöjärjestys.

Phoenix saanut molemmat vettet liikkeelle :ahem:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Speed TV sanoi:
The factory Schnitzer squad, which won the Nurburgring 24 Hours in May, has been placed in GT National, a category primarily for non-FIA homologated GT2 or GT3 cars. It’s primarily because of the team’s choice to run Dunlop tires rather than the spec Michelins offered in GT2.
Sikäli kun ymmärsin toisaalta oikein, niin renkaat ei ole syynä Bemarin ajamiseen tuolla "kansallisessa" luokassa, vaan koska M3 ei ole FIA:n GT2-sääntöjen mukainen, niin myöskään renkaiden ei tarvitse olla...

Mitä ilmeisimmin auto ei täytä FIA:n sääntöjen lisäksi myöskään ACO:n GT2-sääntöjä (jotka ovat jotakuinkin samat). Härveli tehtiin IMSA:n aikoinaan yksityis-M3:n ja projektiksi jääneen Lexuksen tarpeisiin räätälöityjen "GT2 Sedan -sääntöjen" mukaan.

ACO, toisin kuin FIA, antoi periksi ja päästi M3:n Le Mansiin. GT2-säännöistä Bemu eroaa ainakin liian taakse siirretyn moottorin ja vaihteistoperän osalta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474

Tämän päivän qualikisan lopputulokset

1 Maassen / Menten Corvette Z06 59:59.6 25 0
2 Zonta / Kechele Lamborghini Murcielago 670 R-S 00:01.5 25 1.895
3 Hezemans / Hennerici Corvette Z06 00:22.9 25 23.371
4 Nygaard / Mücke Aston Martin DB9 00:27.3 25 27.771
5 Longin / Verdonck Maserati MC12 00:35.1 25 35.518
6 Pastorelli / Schwager Lamborghini Murcielago 670 R-S 00:36.5 25 36.972
7 Westbrook / Mutsch Ford GT Matech 00:40.8 25 41.228
8 Kox / Haase Lamborghini Murcielago 670 R-S 00:50.2 25 50.582
9 Krumm / Dumbreck Nissan GT - R 00:51.5 51.892
10 Martin / Leinders Ford GT 00:52.5 25 52.956
11 Enge / Turner Aston Martin DB9 00:52.6 25 53.016
12 Bernoldi / Ramos Maserati MC12 00:56.2 25 56.667
13 Heger / Müller Maserati MC12 01:07.5 25 01:07.9
14 Hirschi / Piccione Aston Martin DB9 01:08.1 25 01:08.5
15 Palttala / Kuppens Ford GT 01:11.1 25 01:11.6
16 Basseng / Bouchut Lamborghini Murcielago 670 R-S 01:13.3 25 01:13.7
17 Wendlinger / Moser Nissan GT - R 01:25.7 25 01:26.2
18 Ara / Nilsson Nissan GT - R 01:26.2 25 01:26.6
19 Gavin / Kuismanen Corvette Z06 01:28.8 25 01:29.2
20 Hughes / Campbell-Walter Nissan GT - R 01:26.6 24 01:27.0
21 Grosjean / Jani Ford GT Matech 56:30.8 23 03:28.7
22 Makowiecki / Accary Aston Martin DB9 17:13.1 7 42:46.5
23 Piccini / Kumpen Corvette Z06 05:00.4 2 54:59.2
24 Bertolini / Bartels Maserati MC12 02:45.6 1 57:14.0
0 SC2 / Nissan 350Z 0 0 0
0 SC1 / Nissan 350Z 0 0 0

http://www.planetlemans.com/2010/07/30/stephane-ratel-speaks-about-the-gt1-world-championship/
Ratel puhuu hieman ensivuodesta, SRO tekee parhaillaan kovasti töitä siitä että FIA GT1 kilpailisi ensi vuonna joko yhdysvalloissa tai kanadassa ratel on kuitenkin tehnyt selväksi että mitään ei olla allekirjoitettu mutta sanoi että "hyvät mahdollisuudet" on saada kisa ensi kaudeksi pohjois-amerikkaan.

Toinen SRO:n kiinostuksen kohta on kiina jonnekka Ratelin mukaan on hyvä yhteydet ja tekevät kovasti saadakseen kilpailun sinne.

Durbanin katurata kisaa ei sittenkään ajeta tällä kaudella eikä myöskään ensi vuonna, mutta ei kannata olla huolissaan sillä Ratel on luvannut korvata kisan uudella Navarran osakilpailulla Espanjassa 24 päivä lokakuuta mutta ei ole mitään sopimusta allekirjoittanut vielä.

Ratel teki selväksi myös että kaudella 2011 jatketaan samoilla autoilla kuin tälläkin kaudella mutta Alpina BMW B6 GT1 voisi tehdä debyytin kauden aikana.

Lopussa Ratel sanoo munmuuassa että tv-sopimus pitäisi saada jonkun ison kanavan kanssa tehtyä esim BBC:n, RAI UNON tai TF1:n.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
FIA GT2

Mr. Ratel sanoi:
“We will propose to the FIA a series going to the main prestige circuits like Monza and Nurburgring to do a limited series of events around the 24 Hours of Spa. It could be four or five events coming back to the format of the old FIA GT, with three-hour races, top circuits and no driver categorisation.”
click

No nyt alkaa kuulostamaan jo joltain :cool: Vaikka sitten neljällä eri luokalla.

GT1-löpinöissä ei sinällään paljoa uutta. -- Span toinen sprintti alkaa parin minuutin päästä.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474

GT1 sunnuntain SPA:n kisan lopputulokset:

1.Kechele/Zonta
2.Müller/Heger
3.Westbrook/Mutsch
4.Bernoldi/Ramos
5.Makowiecki/Accary
6.Turner/Enge
7.Bertolini/Bartels
8.Verdonck/Longin
9.Pastorelli/Schwager
10.Piccione/Hirschi
11.Hughes/Campbell-Walter
12.Wendlinger/Moser
13.Hennerici/Hezemans
14.Grosjean/Jani
15.Kuppens/Palttala
16.Nilsson/Ara
17.Kuismanen/Gavin
18.Krumm/Dumbreck
19.Mücke/Nygaard
20.Kox/Haase
21.Basseng/Bouchut
22.Leinders/Martin
23.Maassen/Menten
24.Piccini/Kumpen


Hennerici/Kumpen autokunta keskeytti ajassa 51:24, kuljettajana sillä hetkellä Hennerici.

Ajassa 42:20 Maassen/Menten autokunnalta räjähti rengas ja Maassen joutui nilkuttamaan varikolle.

Kox/Haase autokunnan Lambo näytti "väsymisen" merkit noin 21:50 ajassa hieman myöhemmin 19:18 Kox joutuikin jättämään kisan kesken.

Turva-auto tuli radalle ajassa 22:30, mutta jäi epäselväksi minkä takia se tuli radalle sillä mitään kolaria ainakaan ei kenties tapahtunut?, Safery Car häipyi radalta pois ajassa 13:20.

Ajassa 8:18 Reiter tiimin lambo kuski Kechele ohitti kärjessä olevan Ford Matech tiimin kuski Mutschin.

Kisan toisena olleet Krumm/Dumbreck kaksikko keskeyttivät moottoriongelman takia kisan ajassa 2:35, ajovuorossa tuolloin Dumbreck.

Kaksikko Zonta/Kechele ottivat kisan voiton Reiter Tiimin Lamborghinillä, heti ensimmäisellä FIA GT1 viikonloppua Frank Kechele:stä tuli osakilpailuvoittaja.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hienosti kyllä yritti Reiterin tiimi taktikoida voiton Matechille, mutta valitettavasti Mutsch oli liian hidas :(
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Älkää vain sanoko että Herbertin toistuvia höpinöitä pitää kuunnella 24 tunnin kisassakin?

Starttia odotellessa on hyvä katsoa vielä tarkemmin mitä Ratel on tarinoinut.

“A new FIA GT2 European Championship in 2011″

GT2 will be the main series as requested by the manufacturers and Ratel clearly stated that he wants to listen to the manufacturers.

-- Ratel also said that in his new series the GT2 cars would be able to run with bigger restrictors to give them just that little extra power over the GT3 cars. These plans were already in place for the 2010 season, but a single manufacturer blocked the idea.
GT3 cars will be added so that they can do longer races, next to the FIA GT3 European Championship.
The new series would mean the end of the GT4 European Cup as this championship will be integrated into the new series.
En tiedä teistä, mutta minusta tämä kuulostaa parhaimmalta idealta mitä SRO:lta on tullut aikoihin. Ei pro-amia, sprinttikisoja tai muita kytköksiä, ja useampi eri luokka. Jos toteutettu kunnolla (eritoten GT2:n ja GT3:n nopeuksien suhteen), luulisi olevan varteenotettava kilpailija LMS:n GT-luokille.
 
Ylös