GT ja protot 2011

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vaihtoehtona on se, että ajettasiin OIKEASTI KILPAA. Eli miteltäisiin kuskien JA autojen keskinäisestä paremmuudesta.
Mun mielestä F1-vertaus on huono, koska GT autot eivät ole puhtaita prototyyppejä. Voisihan sääntöjen rukkaussykliä vähentää, mutta kuitenkin se tuotantoautopohjaisuus siellä kummittelee taustalla. Litrakoko ja muutama muu hassu rajoitus ehkä toimi esihistorillisina aikoina, mutta ei enää. Helpostihan se menee siihen että valmistaja rakentaa rata-auton eikä myyntiin tarkoitettua urheiluautoa... onhan FIA GT jo yhden sellaisen vuoristoradan käynyt läpi.

Menestyspainot joutaisivat kuuseen, mutta sehän onkin erillinen järjestelmä.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mun mielestä F1-vertaus on huono, koska GT autot eivät ole puhtaita prototyyppejä. Voisihan sääntöjen rukkaussykliä vähentää, mutta kuitenkin se tuotantoautopohjaisuus siellä kummittelee taustalla. Litrakoko ja muutama muu hassu rajoitus ehkä toimi esihistorillisina aikoina, mutta ei enää. Helpostihan se menee siihen että valmistaja rakentaa rata-auton eikä myyntiin tarkoitettua urheiluautoa... onhan FIA GT jo yhden sellaisen vuoristoradan käynyt läpi.

Menestyspainot joutaisivat kuuseen, mutta sehän onkin erillinen järjestelmä.
-Minusta ainakin oli naurettavaa, että tästä esim. Nissanin R390-autosta on olemassa tämä kokonainen 1 "tuotantomalli", jotta auto saatiin sellaiseksi aikoinaan luokiteltua:
:dunno:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mun mielestä F1-vertaus on huono, koska GT autot eivät ole puhtaita prototyyppejä. Voisihan sääntöjen rukkaussykliä vähentää, mutta kuitenkin se tuotantoautopohjaisuus siellä kummittelee taustalla. Litrakoko ja muutama muu hassu rajoitus ehkä toimi esihistorillisina aikoina, mutta ei enää. Helpostihan se menee siihen että valmistaja rakentaa rata-auton eikä myyntiin tarkoitettua urheiluautoa... onhan FIA GT jo yhden sellaisen vuoristoradan käynyt läpi.

Menestyspainot joutaisivat kuuseen, mutta sehän onkin erillinen järjestelmä.
Menestyspainot on todellakin ihan oma systeeminsä. Se voisi olla hyvä systeemi jos se toteutetaan todellakin kuski-kohtaisesti eikä siten kuin DTM:ssa (eli sama menestyspainojen muutos kaikille saman valmistajan ja vuosimallin autoille, mikä on niin syvältä kuin olla ja voi)

Tuotantoauto-pohjaisuus on helposti totetutettu siten että määrätään kuinka monta katulaillista autoa on oltava valmistettuna ennenkuin auto voidaan luokitella GT-luokkiin. Tuotantomäärät vois olla jotain tällaista:

GT4: 4000 identtistä yksilöä
GT3: 2000 identtistä yksilöä
GT2: 500 identtistä yksilöä
GT1: 20-50 identtistä yksilöä (näiden ei oo todellakaan tarkoitus olla mitään kansanautoja vaan top-of-the-line urheiluautoja kuten joku Ferrari Enzo)

Ja luokille sitten sopivat laskennallisen tehopaino-suhteen haarukat s.e. luokkien erot on järjellisellä tolalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun mielestä F1-vertaus on huono, koska GT autot eivät ole puhtaita prototyyppejä.
F1-vertaus on huono myös sikäli, että siellähän moottorit on niin tarkkaan tasapäistetty, että kun todettiin Rellun moottori hieman tehottomammaksi kuin muut, sen sallittiin kehittää se samalle viivalle muiden kanssa moottorijäädytyksestä huolimatta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
F1-vertaus on huono myös sikäli, että siellähän moottorit on niin tarkkaan tasapäistetty, että kun todettiin Rellun moottori hieman tehottomammaksi kuin muut, sen sallittiin kehittää se samalle viivalle muiden kanssa moottorijäädytyksestä huolimatta.
Juuri näin, sen sijaan että olisi lähtetty kuristamaan muiden moottoreita. Tosin parempi olisi ettei niitä moottoreita vakioitaisi noin kovalla kädellä. Ennen wanhaan jokainen sai tehdä millaisen moottorin tahtoi ja mm. Fefe luotti Flat-12 konstruktioon (en ny mene vänkäämään onko se teknisesti Boxeri vai 180 asteen Vee-moottori) kun taas Kossulla ajavilla oli V8.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tuotantoauto-pohjaisuus on helposti totetutettu siten että määrätään kuinka monta katulaillista autoa on oltava valmistettuna ennenkuin auto voidaan luokitella GT-luokkiin. Tuotantomäärät vois olla jotain tällaista:

GT4: 4000 identtistä yksilöä
GT3: 2000 identtistä yksilöä
GT2: 500 identtistä yksilöä
GT1: 20-50 identtistä yksilöä (näiden ei oo todellakaan tarkoitus olla mitään kansanautoja vaan top-of-the-line urheiluautoja kuten joku Ferrari Enzo)
Alkoi kiinnostamaan mitä nykyiset säännöt sanoo, niin...

Nykyinen GT1: vain kolme malliakappaletta. :confused:

FIA:n sivuilla oli vanhat GT1/2 (2009) säännöt, mutta niissä ei ollut mainintaa kuin että FIA tekee listan hyväksyttävistä malleista. ACO:n säännöissä taas:

GT1 (2009): 1 auto per kuukausi
GT2: 1 auto per vk "isolle" valmistajalle ja 1 auto per kk "pienelle" valmistajalle

GT4 sääntöjä en löytänyt ja GT3:ssa ei asiasta mainittu / olin sokea.

F1-vertaus on huono myös sikäli, että siellähän moottorit on niin tarkkaan tasapäistetty, että kun todettiin Rellun moottori hieman tehottomammaksi kuin muut, sen sallittiin kehittää se samalle viivalle muiden kanssa moottorijäädytyksestä huolimatta.
Meinasin mainita, mutta pidin itsestäänselvänä...

Juuri näin, sen sijaan että olisi lähtetty kuristamaan muiden moottoreita. Tosin parempi olisi ettei niitä moottoreita vakioitaisi noin kovalla kädellä.
F1:ssä ei ole ollut tapana kuristella, joten oli vähän pakko toteuttaa päinvastoin, mutta muutenhan siinä oli kyse täysin samasta asiasta periaatteessa. En nyt ymmärrä miten se on parempi tapa. Plus se, että kaikilla on sama konfiguraatio toisin kuin GT-luokissa.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
En ole vuosiin protoja seuraillut dieseleiden mukaan tuloin jälkeen,mutta kiinnostaisi tietää onko uudessa Audi R18 F-Duct vai minkä takia tuo hirvittävä evä on laitettu autoon?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Säännöt pakottaa tekemään selkäevän. Pitäisi kai tehdä autoista jotenkin vakaampia ja turvallisempia tai jotain.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
En ymmärrä tätä,kun mun tietojen mukaan mitään suuria onnettomuuksia ei ole sattunut vuosiin. Pakotetaan tekemään ruma auto.:frown:
http://www.youtube.com/watch?v=lNkySVNNpog

http://www.youtube.com/watch?v=3KfdRTQEiyw

Plus samalta vuodelta jopa viisi (riippuu vähän miten väljästi laskee) pienempää tapausta missä auto otti ilmaa samaan tyyliin, joten olihan siinä syytä jotain tehdä. Ironisesti Peugeot on lentänyt jo kahdesti testeissä, kun sen evän uskotaan aiheuttavan ongelmia sitten kun auto on sivuttain. Perse edellä puuhun ratkaisu, sen sijaan että olisi pistety koko auton pohja uusiksi.

F-ductin pitäisi olla varta vasten kielletty.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Peugeot menettää Audille eniten aikaa Porsche mutkissa.

(#2 Audi) - 16.058
(#1 Audi) - 16.229
(#3 Audi) - 16.263
(#10 Oreca-Peugeot) - 16.403, +.345 (#2 Audi)
(#9 Peugeot) - 16.757, +.699 (#2 Audi)
(#8 Peugeot) - 16.808, +.750 (#2 Audi)
(#7 Peugeot) - 17.429, +1.371 (#2 Audi)
Sectori 1:

(#8 Peugeot) - 32.584
(#2 Audi) - 32.593
(#9 Peugeot) - 32.657
(#1 Audi) - 32.666
(#3 Audi) - 32.750
(#10 Oreca-Peugeot) - 33.068
(#7 Peugeot) - 33.375
Sectori 2 (Mulsanne):

(#1 Audi) - 1:20.186
(#8 Peugeot) - 1:20.226
(#3 Audi) - 1:20.326
(#9 Peugeot) - 1:20.457
(#2 Audi) - 1:20.464
(#7 Peugeot) - 1:21.039
(#10 Oreca-Peugeot) - 1:22.254
Palttala/Kuismanen olivat eilen päättyneessä Belcarin Zolderin osakilpailussa seitsemänsiä, mutta ilman ongelmia viikonlopusta ei selvitty.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
ADAC GT Masters alkoi kenenkään huomaamatta eilen. Oscherslebenin kisoissa on mukana 40 autoa, joka on melko messevä määrä lyhyehkölle radalle. Sunnuntain kisan voittivat Alexandros Margharitis ja Dino Lunardi Engstlerin Alpinalla. Tulokset

Tämän päivän kisaan eturivistä lähtevät Reiterin Lambot. Lähtöjärjestys

60 minsan kisa alkaa 13.00. Live timing
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

Japanin Super GT kausi alkaa viikonloppuna Fuji Speedway:n radalla. Kauden oli tarkoitus alkaa jo aiemmin Okayaman radalla, mutta kisaa siirrettiin Japanin katastrofisen maanjäristyksen vuoksi ja näin olleen Okayaman radalla vieraillaan Toukokuun toiseksi viimeisellä viikonloppuna.

Fujin Entry list

Täksi vuodeksi paluun Super GT (GT500) sarjaan teki viimeiset kolme kautta IndyCar sarjassa ajanut Hideki Mutoh, joka oli edellisen kerran mukana Super GT:ssä kaudella 2007. Williamsin entinen F1-kuljettaja Kazuki Nakajima on tänä vuonna mukana Super GT sarjassa (GT500:sissa) ja ajoi kaudella 2005 seitsemän osakilpailua Super GT:n (GT300:sissä).

Viime kaudella Autobacs Racing Team Aguri tiimissä ajaneet Ralph Firman ja Yuji Ide siirrettiin sivuun. Ide aikoo perustaa oman tiimin kaudeksi 2012.

Lexus vaihtaa tämän kauden jälkeen mallin SC430:nen, uuteen LFA malliin.

GT300 puolella GSR/Studi team palkkasi urheilujohtajaksi entisen F1-kuljettaja Ukyo Katayaman. Corvette on palannut GT300 luokkaan, edellisen kerran kyseinen automerkki oli mukana kaudella 2008 Super GT:ssä. Jim Gainer Team ajatti viime vuonna yhtä Ferrari F430:tä, mutta täksi kaudeksi tiimi on saanu kaksi Ferrari F458GTC:tä käyttöönsä. Ferrarilta sanottiin etteivät he halua antaa GT300 luokkaan enempää F458GTC malleja niin sen takia Team Mach joutui tyytymään Vemac 320R:iin vaikka olivat kiinostuneita ajattamaan Ferrareita. RE Amemiya vetäytyi kokonaan pois Japanin Super GT:stä, niin näin ollen sarjassa ei ole enää mukana Nissania ja Mazdaa. Hollantilainen Carlo Van Dam kilpailee tänä vuonna Porsche 911GT3 R:llä Direction Racingin väreissä.

Super GT sarjalla ei ole omaa GT-TV:tä, niin kisat joutuu katsomaan Streamien kautta tai jälkilähetyksinä. Japanin puolella kisat näytetään japanilais-selostuksella J Sports Plus kanavalta ja se on Super GT sarjan yhteistyökumppani.
 
Ylös