GT ja protot 2011

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

International GT Open sarja alkaa nyt viikonloppuna Imolan radalla San Marinossa.

Imolan Entry list.

Portugalilaiskuljettaja Miguel Ramos palasi GT Open sarjaan, edellisellä kerralla vuonna 2002 mies voitti sarjan mestaruuden mutta tänä vuonna hänen partnerinaan Edil Crist (Ferrari 458) tiimissä on Raffaele Giammaria. Viime vuoden Italian GT sarjan mestarikaksikko Montermini-Moncini jatkaa samassa Villorba Corse tiimissä niinkuin viime kaudellakin mutta tällä kertaa GT Open sarjan puolella. Jordanin ex-F1 kuski Ralph Firman on vahvistamassa Luxury Racing rivejä, Philipp Peter Kessel Racingia, Soheil Ayari JMB Racingia ja Jordi Gene Sun-Redia. AF Corse on muuttanut hieman miehistöään Luca Ragoni on tullut uutena kasvoja, Pierre Kaffer häipynyt kokonaan ja Álvaro Barba siirtyi Autorlando Sport (Porsche 911 GT3 RSR) riveihin.

GT-Openin ja Japanin Super GT sarjojen lisäksi viikonloppuna ajetaan myös muun muassa Brasilian GT sarjan toinen viikonloppu São Paulon katuradalla (mukana myös IndyCar sarja siellä).
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Onko Imolan asvaltti kääräisty rullalle ja siirretty Italiasta San Marinoon?
Italian gp tuo tietenkin on aina ollut vaikka San Marinoksi joskus kutsuttiinkin, eihän itse San Marino ole koskaan järjestänyt kilpailua vaikka rata sijaitseekin Via Æmilia tien varrella.
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Ymmärrettävä päätös Prodrivelta, mutta huono uutinen meikäläisen kannalta. Olin sopinut Young Driver -teamin kanssa, että ajan ne pari GT1 kisaa joihin Astonin tehdaskuskit eivät pääse LMP1-hommiensa vuoksi. Ainakin ensi viikon Portimaon keikka siis jää väliin ja keskityn GT3-kisoihin kolmessa eri sarjassa ja kolmen eri tiimin Ford GT:llä.

Siihen liittyen eilisen uutiset eivät olleet yhtään sen valoisammat, sillä FIA ilmoitti yllättäen, että Fordiin pitää laittaa 100kg lisäpainoja. Alkukauden lupaava kyyti siis voidaan unohtaa ja Zolderissa koetut jarrumurheet eivät ainakaan helpotu jatkossa...

Tuo BoP-systeemi herättää paljon keskustelua. Syy sen käyttämiseen on kaikessa yksinkertaisuudessaan rajoittaa autonvalmistajien halua kehittää autoja liikaa ja sitä kautta rajata kustannuksia sekä myös varmistaa tasaväkinen kilpailuasetelma eri automerkkien välillä. Vaikka onkin helppo kritisoida tätä urheiluhengen vastaisena, niin vapaa kilpailu ei yksinkertaisesti toimi, jos laskuja ei maksa isot autotehtaat eli insinöörikamppailu voidaan hyvillä mielin jättää f-ykkösiin.

Ongelmana BoP:issa taas on sen käytännön toteutus, joka ei ole vielä kertaakaan osunut kovin hyvin kohdalleen. Itse näen nyt asian Fordin kannalta, mutta ei kai ole mitään tolkkua siinä, että uusi BMW, joka oli kaikissa BoP-testeissä reilun sekunnin Fordia nopeampi on nyt 90kg kevyempi ja 20mm matalampi? Moottoritehoja en osaa verrata, mutta yleensä se on BMW:n vahvin puoli.

Toinen ongelma on se, että osaavimmat autonvalmistajat osaavat jarrutella testeissä niin etteivät jää siitä kiinni ja heidän todellista vauhtiaan ei siis päästä arvioimaan. Odotan mielenkiinnolla kuinka kovaa Mersut loppukauden kisoissa menevät...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Siihen liittyen eilisen uutiset eivät olleet yhtään sen valoisammat, sillä FIA ilmoitti yllättäen, että Fordiin pitää laittaa 100kg lisäpainoja. Alkukauden lupaava kyyti siis voidaan unohtaa ja Zolderissa koetut jarrumurheet eivät ainakaan helpotu jatkossa...
Pertti varmasti riemastuu tästä päätöksestä. Johan viime kaudella kuului kommentteja, kuinka FIA:n BoP systeemi tappaa kaiken mielenkiinnon ajamisesta kun Corvetten piti painaa suunnilleen saman verran kuin kaivosdumpperi... En kovasti ihmettelisi vaikka loppukauden BelCar-kisat jäisivät "teknisten murheiden" takia ajamatta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

Super GT sarjan Fujin aika-ajoissa paalupaikan ottivat kaksikko Ishiura/Iguchi, toiseksi nopeimpia olivat Quintarelli/Yanagida. GT300 luokan puolella paalun nappasivat Kageyama/Fujii kaksikko ja toiseksi nopeimpia olivat Yamagishi/Yamauchi.


Brasilian GT sarjan Sao Paolon katuradan ensimmäisen kisan paalupaikalta lähtevät kaksikko Hahn/Khodair, ennen R Sperafico/Dahruj kaksikkoa. Pizzonian autokunta lähtee ruudusta seitsemän ja Burtin autokunta ruudusta seitsemäntoista.

Toisen kisan paalupaikalta lähtee kaksikkoa Moro/Bonifacio, ennen R Sperafico/Dahruj kaksikkoa. Pizzonian autokunta ruudussa neljätoista ja Burtin ruudussa 24. Indy-kuski Castroneves käväsi kiertelemässä GT tiimien pilttuissa ja istahtikin hetkeksi Ferrarin ohjaamoon.

International GT-Open sarjan kauden avauslähdön voittoon ajoi kaksikko Marco Frezza/José Manuel López, ennen kaksikkoa Garofano/Ragoni ja kolmanneksi sijoittuivat Ayari/Misslin.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

Super GT sarjan avaus voittoon ajoivat Motoyama/Treluyer, ennen Oshima/Ito kaksikkoa. Nakajima/Lotterer olivat kisan neljänneksi nopeimpia. GT300 luokan paalupaikalta voittoon ajoivat kaksikko Kageyama/Fujii.

International GT-Open sarjan voittoon tänään ajoivat Álvaro Barba/Andrea Ceccato kaksikko ja GTS puolen nopein autokunta oli Kessel Ferraria kuskaava kaksikko Bontempelli/Gattuso.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

Legendaarisella Span radalla Belgiassa ajetaan Le mans Seriesin osakilpailu viikonloppuna, joka on jo käynnistynyt sillä kahdet ensimmäiset harjoitukset on ajettu jo läpi. Toisissa harjoituksissa kerkesi tapahtua kaikkea, muun muassa Pedro Lamy ja Mike Newton ottivat yhteen ja sen seurauksena romuttivat ajoneuvonsa. Newton kiidätettiin tapahtuman jälkeen sairaalaan ja hänen vapautettiin sieltä hieman myöhemmin ilman vakavia vammoja. Audi piti nopeinta vauhtia radalla.
Entry list
Live Timing
Aika-taulu


FIA GT1 sarjalla viikonlopun kisan paikkana on Portugalin Portimao.
GT1TV
Aika-taulu
Live Timing
Entry List
Sen verran kuski muutoksia että Maxime Martinin tiimikumppanina Portimaossa Marc VDS Racing tiimissä on Yann Clairay sillä Frederic Makowiecki ajaa samana viikonloppuna Spassa Luxury Racingin Ferraria ja Matteo Bobbi on puolestaan uusi tiimikumppani Michael Rossille DKR Engineeringillä.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Belgian Span viikonlopun aika-ajoja hallitsivat Audit, sillä kolmen kärki meni heille. Neljännestä ruudusta lähtee Sebringin 12 tunnin voittaja autokunta Lapierre/Duval/Panis (Oreca-Peugeot). Tehdas Peugeotin aika-ajo oli sysi musta, sillä paras pösö lähtee kisaan vasta ruudusta 13, toinen Pösö ruudusta 18 ja kolmas pösö ei osallistunut koko aika-ajoihin. Ei aika-ajoihin osallistunut myöskään muun muassa Rebellion Racing kaksikko Belicchi/Boullion. LMP2 luokan nopeinta vauhtia aika-ajoissa piti Strakka Racingin kolmikko Leventis/Watts/Kane.

GTE Pro luokan ykkösruudusta kisaan lähtevät parivaljakko Melo/Vilander, ennen JMW Ferrari kaksikkoa Bell/Walker ja kolmanneksi nopeinta vauhtia gt mittelöissä pitivät Fisichella/Bruni.


Portimaon esi aika-ajojen nopeimpia olivat All-Inkl Lamborghinin kaksikko Schwager/Pastorelli ja toisesta ruudusta starttaavat Nissan kaksikko Krumm/Luhr.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mä luulin että Pösö oli jo heittänyt pyyhkeen kehään ja lähtenyt kotiin, kun Audit viiletti niin kovaa harjoituksissa. Näkeekö tätä mistään livenä, vai onko radio + livetiming ainoa konsti?

edit: kiitoksia
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä luulin että Pösö oli jo heittänyt pyyhkeen kehään ja lähtenyt kotiin, kun Audit viiletti niin kovaa harjoituksissa. Näkeekö tätä mistään livenä, vai onko radio + livetiming ainoa konsti?
Eurosport näkyy näyttävän jälkimmäisen puoliskon klo 18.30 alkaen. Tai alkuun varmaan tulee jonkinlainen kertaus siihen mennessä tapahtuneesta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

Belgian Span Le mans Series viikonloppu päättyi Peugeot Sportin kaksoisvoittoon, voittaja autokunnan auton ajoi maalin Itävaltalainen Alexander Wurz ja toiseksi tuli Stephane Sarrazin autokunta. Kolmanneksi tuli Tom Kristensenin Audi autokunta. LMP2 luokan nopein oli TDS Racigin Nissan, ennen Boutsen Energy Racingia.

GTE Pro luokan voiton otti AF Corsen tiimi Ferrari jonka maaliin toi Fisichella ja toiseksi sijoittui Team Hankook Farnbachenin Ferrari.


Portugalin Portimaon FIA GT1 sarjan tämän päivän osakilpailu oli Nissanien näytöstä sillä kaikki palkintopallli sijat menivät japanilaisvalmistajalle.

1. Westbrook/Dumbreck JR Nissan 1h00m04.931s
2. Luhr/Krumm JR Nissan + 0.388s
3. Campbell-Walter/Brabham Sumo Power Nissan + 11.239s
4. Mucke/Turner Young Driver Aston + 16.218s
5. Pastorelli/Schwager All-Inkl Lamborghini + 25.994s
6. Clairay/Martin Marc VDS Ford + 32.599s
7. Winkelhock/Basseng All-Inkl Lamborghini + 39.688s
8. Bernoldi/Zonta Sumo Power Nissan + 40.999s
9. Hezemans/Catsburg Exim China Corvette + 45.470s
10. Wendlinger/Kox Swiss Lamborghini + 1m00.389s
11. Hohenadel/Piccini Hexis Aston + 1m01.718s
12. Nilsson/Janak Swiss Lamborghini + 1m10.533s
13. Piccione/Dusseldorp Hexis Aston + 1m14.432s
14. Nygaard/Ickx Belgian Ford + 1m20.638s
15. Bobbi/Rossi DKR Corvette + 1m33.815s
16. Matzke/Leclerc Belgian Ford + 1 lap

Keskeyttäneet:

Hennerici/Leinders Marc VDS Ford 20 laps
Muller/Enge Young Driver Aston 0 laps
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kaikki Audin protot R8:sta lähtien ovat voittaneet ensimmäisen kisansa.R18 lopetti tämän putken.
 
Ylös