GT ja protot 2012

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ehkä yksi syy miksi esimerkiksi FIA GT1 (GT3) ja FIA GT3 sarjoja ei yhdistetä on se ettei kaikilla GT3-sarjan tiimeillä ole sellaista budjettia että voisivat kiertää euroopan ulkopuolella.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös GT3 ole melko heikossa hapessa, kun GT1:n ammottavaa tallivajetta on paikattu sieltä Ratelin voiteluin?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18384
Tässä puolestaan FIA GT3 Euroopan mestaruussarjan entry lista
Heico Gravity-Charouz Team (Mercedes-Benz SLS AMG GT3):
Dominik Baumann/Maximilian Buhk
Mika Vähämäki/Max Nilsson

Russian Bears Motorsport (Ferrari 458 Italia):
Sergey Ryabov/Miguel Toril
Kirill Ladygin/Vyacheslav Maleev

Valmon Racing Team Russia (Aston Martin DBRS9):
Tom Kimber-Smith/Natalia Freidina

Luxury Racing (Ferrari 458 Italia):
David Halliday/Anthony Baltoise
Frank Montecalvo/Gunnar Jeannette

rhino's Leipert Motorsport (Lamborghini Gallardo LP600):
Jesse Laine/Gilles Vannelet
Filip Sladecka/Gerhard Tweraser

Team Novadriver (Audi R8 LMS):
Cesar Campanico/Ni Amorim

Sainteloc Racing (Audi R8 LMS):
Jerome Demay/Dino Lunardi
Gregory Guilvert/Marc Sourd

AF Corse (Ferrari 458 Italia):
Gaetano Ardagna/Giuseppe Giro
Stefano Gai/Michael Lyons
Toni Vilanderin mietteitä:
– On se sekavaa hommaa selvittää, missä oikein mennään. Tässä GT1-sarjassa ajetaan GT3-autoilla, kun valmistajilta ei enää saada vanhaksi menneitä GT-ykkösiä. Tämän ohella FIA:lla on kestävyyskisojen MM-sarjansa ja sitten ajetaan myös GT3:n oma EM-sarjaa, Vilander pähkäilee.
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Hauska tuo VIlanderin mielipide nykysistä GT(1) autoista.
On se kyllä jotenkin prseellään, kun asiat ovat nyt näin. Ennen kuitenkin GT1 oli GT1 ja sillä siisti. Nyt ne on sitten melkeen yhtä ja samat.
Onko eroina siis periaatteessa enään GT1 vs GT3:
- Paino
- Hiilikuitujarrut
- ABS/luistonesto

Onko vaihdelaatikko kepillä GT1 ja GT3 vivuilla ratissa?
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ei ole enää mitään GT1-autoja. GT"1"-sarja ajetaan GT3-autoilla, eli ei siis mitään eroa.
Joo niin tässä juuri tutkittuani taustoja erään foorumilaisen toimesta totesin itsekin. :yuck:
On se kyllä tämäkin taas, mihin tämä vielä johtaa?
No minähän en mistään mitään tiedä, mutta.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Joo niin tässä juuri tutkittuani taustoja erään foorumilaisen toimesta totesin itsekin. :yuck:
On se kyllä tämäkin taas, mihin tämä vielä johtaa?
No minähän en mistään mitään tiedä, mutta.
GT1 MM-sarjan siirtyminen GT3-autoihin on herättänyt paljon keskustelua, mutta pääosin tilanne oli pakon sanelema, kun viimeisen version (2010-2011) GT1-autoja ei saatu tarpeeksi viivalle. Sarjaa tekohengitettiin sallimalla vanhat Astonit, Corvettet ja Maseratit. Niiden perään on siis turha haikailla, kun niillä ei sarjaa saada kasaan.

Samoin kävi aikoinaan 90-luvun kuuluisille GT1-autoille, joiden perään täälläkin on haikailtu. Hienohan sellaisilla olisi ajaa ja niitä katsella, mutta ne olivat aivan liian kalliita, jotta yksityistiimit olisivat voineet niillä kilpailla ja häipyivät luonnollista tietä museoihin.

2010-2011 kaipailtiin 2009 asti käytettyjä GT1-autoja aivan kuin siinä olisi ollut jotain eroa katsojan kannalta...

Nykypäivän GT3-auto on monella radalla yhtä nopea kuin GT2 (tai GTE) ja eroa esim. Portimaossa GT1-autoon jää n. sekunti eli pitää olla tarkka kaveri, jos sen -50hp bongaa telkkarin välityksellä.

Omasta mielestäni tärkeintä GT1 MM-sarjan kannalta on yksinkertaisesti saada parhaiden tiimien toimesta 20+ autoa viivalle ja parhaat mahdolliset GT-kuskit niiden ratin taakse. Sen jälkeen kisat kyllä näyttävät varmasti hyvältä.

GT3-autoihin siirtyminen pelasti sarjan, mutta talven aikana sarjan kohtalo oli niin levällään, että moni tiimi ei mukaan uskaltanut. Nyt sitten mennään pari pykälää kevyemmällä kuskiryhmällä ja 1/3 tiimeistä on Ratelin tuella puolipakotettu mukaan. Hyvä kuitenkin, että sarja jatkuu, sillä GT3-autoja on enemmän kuin tarpeeksi maailmalla ja toivottavasti GT1-sarja pomppaa MM-tittelin velvoittamalle tasolle 2013.

Sarjan nimen voisi selvyyden vuoksi muuttaa GT Worldiksi. Tonin kommenttiin sellainen kommentti, että FIA WEC eli kestävyysajojen MM on sikäli täysin eri juttu, että siellä MM-titteli annetaan vain nopeimmalle protolle ja GTE luokka ajaa World Cup -tittelistä. GT1 World tarjoaa siis ainoan maailmanmestaruuden, jonka voi GT-autolla voittaa. Näiden sarjojen muista eroista ja arvostuksista voi muuten sitten käydä ihan oman keskustelunsa.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1405
Sijainti
Home
Ensimmäiset FIA GT1 harjoitukset Nogarossa ajettu:
1. 3F.Stippler/O.Jarvis (Belgian Audi Club Team WRT) Audi R8 LMS 4 1:27.109 150.3 9:26:22
2. F.Makowiecki/S.Dusseldorp (Hexis Racing) McLaren MP4-12C 4 1:27.363 0.254 0.254 149.8 9:27:14
3. E.Ide/F.Castellaci AF Corse(ITA) Ferrari 458 Italia 4 1:27.383 0.274 0.020 149.8 9:14:51
4. A.von Thurn und Taxis/T.Enge Reiter Engineering(DEU) Lamborghini Gallardo LP600 5 1:27.424 0.315 0.041 149.7 9:27:51
5. S.Ortelli/L.Vanthoor Belgian Audi Club Team WRT(BEL) Audi R8 LMS 5 1:27.447 0.338 0.023 149.7 9:13:30
6. T.Vilander/F.Salaquarda AF Corse(ITA) Ferrari 458 Italia 5 1:27.494 0.385 0.047 149.6 9:15:26
7. M.Parisy/M.Halliday Exim Bank Team China(CHN) Porsche 911 GT3 R 3 1:27.510 0.401 0.016 149.6 9:10:29
8. D.O Young/P.Kox Reiter Engineering(DEU) Lamborghini Gallardo LP600 6 1:27.664 0.555 0.154 149.3 9:22:01
9. N.Pastorelli/T.Jäger All-inkl.com Münnich Motorsport(DEUM) ercedez-Benz SLS AMG 5 1:27.783 0.674 0.119 149.1 9:22:18
10. M.Basseng/M.Winkelhock All-inkl.com Münnich Motorsport(DEUM) ercedez-Benz SLS AMG 5 1:27.915 0.806 0.132 148.9 9:19:07
11. G.Demoustier/A.Parente Hexis Racing(FRA) McLaren MP4-12C 6 1:28.251 1.142 0.336 148.3 9:37:35
12. Y.Buurmann/M.Bartels Vita4one Racing Team BMW Z4 GT3 7 1:29.463 2.354 1.212 146.3 9:22:05
13. N.Mayr-Melnhof/M.Lauda Vita4one Racing Team BMW Z4 GT3 7 1:29.551 2.442 0.088 146.2 9:20:08
14. M.Martin/A.Vasiliev Valmon Racing Team Russia(RUS) Aston Martin DBRS9 7 1:29.880 2.771 0.329 145.6 9:51:05
15. B.Lariche/R.Wei Exim Bank Team China(CHN) Porsche 911 GT3 R 6 1:30.160 3.051 0.280 145.2 9:15:56
16. A.Zuber/S.Afanasyev Valmon Racing Team Russia(RUS) Aston Martin DBRS9 9 1:32.376 5.267 2.216 141.7 9:29:30
M.Pavlovic/M.Cressoni Sunred Ford GT 0
SunRed Tiimin Ford GT:stä vain toinen kävi radalla, muttei saanut aikaa. Aiemmin viikolla huhuttiin ettei SunRed osallistuisi koko Nogaron avauskisaan, ehkäpä toinen auto saadaan radalle toisissa harjoituksissa ja Valmon Racing Russia tiimissä Antonio Pizzonian paikalla ajaa Maxime Martin.

FIA GT3 European mestaruussarjan puolella olevaa Valmon Racing Team Russiaa ajattaa Villois Racing, näin kertoi Endurance-Info perjantai aamun uutisissa.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Omasta mielestäni tärkeintä GT1 MM-sarjan kannalta on yksinkertaisesti saada parhaiden tiimien toimesta 20+ autoa viivalle ja parhaat mahdolliset GT-kuskit niiden ratin taakse. Sen jälkeen kisat kyllä näyttävät varmasti hyvältä.
Varmasti näin. Se, minkä sääntöjen mukaan mennään on melko toissijaista, jos viivalle saadaan nykyinenkin määrä autoja tuolla merkkien kirjolla. Se tosin ihmetyttää, mikä ihme pakottaa rajaamaan autojen määrän kahteen ja juuri kahteen, mutta tämäkin on pikkuseikka.

Sarjan ongelma on nykyinen konsepti, joka on minusta melko lailla poskellaan. GT-auto kuitenkin on ainakin minun maailmassani tarkoitettu mahtaville maantieradoille ja mielellään hieman pidempiin kisoihin. Nyt kalenteri on tungettu täyteen näitä jurvia, eikä tuo pari kautta itsepäisesti käytetty konsepti kiihota ainakaan minua millään muotoa. Kuskivaihdot tunnin kisassa ovat tähän asti nähdyn perusteella lähinnä kestävyys- ja sprinttikisojen huonoimpien puolien pakottamista samaan pakettiin. Kaikki on kovin sekavaa, eikä mistään oikein ennätä saada otetta.

Jos kisat halutaan pitää lyhyinä, niin miksei toista kuskia voi jättää varikolle? Tai jos tämän elementin saaminen mukaan on ensiarvoisen tärkeää, niin olisiko kamalaa ottaa mallia V8 Supercarsista ja lisätä kalenteriin pari pitkää kisaa kera kuskivaihtojen ja unohtaa ne lopuissa nahinoissa?

Edit: unohdin valittaa siitä, että "aika-ajokilpailu" on yhtä pitkä kuin itse kisa ja silti muka jotenkin arvottomampi. No, valitan tässä. Kuraa.
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Varmasti näin. Se, minkä sääntöjen mukaan mennään on melko toissijaista, jos viivalle saadaan nykyinenkin määrä autoja tuolla merkkien kirjolla. Se tosin ihmetyttää, mikä ihme pakottaa rajaamaan autojen määrän kahteen ja juuri kahteen, mutta tämäkin on pikkuseikka.

Sarjan ongelma on nykyinen konsepti, joka on minusta melko lailla poskellaan. GT-auto kuitenkin on ainakin minun maailmassani tarkoitettu mahtaville maantieradoille ja mielellään hieman pidempiin kisoihin. Nyt kalenteri on tungettu täyteen näitä jurvia, eikä tuo pari kautta itsepäisesti käytetty konsepti kiihota ainakaan minua millään muotoa. Kuskivaihdot tunnin kisassa ovat tähän asti nähdyn perusteella lähinnä kestävyys- ja sprinttikisojen huonoimpien puolien pakottamista samaan pakettiin. Kaikki on kovin sekavaa, eikä mistään oikein ennätä saada otetta.

Jos kisat halutaan pitää lyhyinä, niin miksei toista kuskia voi jättää varikolle? Tai jos tämän elementin saaminen mukaan on ensiarvoisen tärkeää, niin olisiko kamalaa ottaa mallia V8 Supercarsista ja lisätä kalenteriin pari pitkää kisaa kera kuskivaihtojen ja unohtaa ne lopuissa nahinoissa?

Edit: unohdin valittaa siitä, että "aika-ajokilpailu" on yhtä pitkä kuin itse kisa ja silti muka jotenkin arvottomampi. No, valitan tässä. Kuraa.
Veikkaan, että 2 autoa per merkki keksittiin F1:stä kopioiden silloin alkuvaiheessa, kun kuviteltiin, että sarja saadaan helposti täyteen. Tällä yritettiin siis varmistaa se, että merkkejä on mahdollisimman monta mukana. Jo FIA GT3:ssa on alusta lähtien ollut sellainen sääntö, että yhden auton tiimejä ei mukaan päästetä, vaan pitää olla 2. Siellä oli monta vuotta sallittu 2 x 2 autoa per merkki.

Vanhoihin aikoihin ei oikein enää voi FIA:n sarjoissa palata. Jo nykyisiä F1-ratoja on muutettu koko ajan turvallisemmiksi (lue: tylsemmiksi), joten pitkät, nopeat ja vaaralliset katuradat kuuluvat historiaan lukuun ottamatta muutamaa poikkeusta, kuten Monaco.

Ratavalinnoissa puhuu raha. Jos GT-sarja halutaan Monzaan, Spahan, Ringille jne, näille pitää rata-ajasta maksaa muutama kymppi per päivä. Navarrat sun muut taas antavat radan ilmaiseksi käyttöön saadakseen kv-sarjoja paikalle tai parhaassa tapauksessa maksavat radan saamisesta kalenteriin. Ratelille oivaa tuloa.

En muista ainuttakaan GT-sarjaa, jossa olisi ajettu vain yhdellä kuljettajalla ja se tavallaan kuuluu urheiluautoihin, että kuskeja vaihdetaan. En tiedä onko muita syitä.

Aika-ajo kisa on täysin järjetön. Itse asiassa viikonloppu on mennyt näin:
free practice
pre-qualifying
qualifying 1
qualifying 2
qualifying 3
qualifying race
championship race

On siinä ainakin niin monta aika-ajoa, että järjestyksen pitäisi selvitä...

Mielestäni aika-ajokisan pitäisi olla saman arvoinen kuin itse pääkisa tai sitten sitä ei kannattaisi aika-ajon jälkeen ajaa ollenkaan. Perusteluna sille, ettei ole kahta championship kisaa on se, että viikonlopulle halutaan vain yksi voittaja.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3250
Sijainti
Lahti
Jotenkin tuosta erinäisten luokkien määrästä ja ylenpalttisuudesta herää ajatus, että taitaa tuo GT-autoilu olla kuitenkin aika suosittua ja maailmalla kohtuullisen hyvin seurattua? Ei kai niitä muuten niin riivatsalosti olisi?

Miten on, Markus? Miltä se seuranta tuolla muualla maailmassa näyttää?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Jotenkin tuosta erinäisten luokkien määrästä ja ylenpalttisuudesta herää ajatus, että taitaa tuo GT-autoilu olla kuitenkin aika suosittua ja maailmalla kohtuullisen hyvin seurattua? Ei kai niitä muuten niin riivatsalosti olisi?

Miten on, Markus? Miltä se seuranta tuolla muualla maailmassa näyttää?
90-luvun lopulla, kun omat formulaunelmat tyrehtyivät ennen kuin ehtivät alkaakaan, niin ns. touring carit oli mielestäni kiinnostavampi vaihtoehto kuin GT:t. Nykyään monet koppiautosarjat ovat vaikeuksissa ja ainakin kv-tasolla vähentyneet, mutta GT-puoli on moninkertaistunut.

Sarjoja on liikaakin, mutta toisaalta esim. Blancpain Endurance Series (55 autoa) ja Saksan GT Masters (44 autoa) todistavat GT-kisailun suosiosta.

Tilanne on sen verran sekava, ettei asiaan perehtymätön oikein tiedä mitä sarjaa pitää seurata ja varsinkin SRO:n järjestämissä sarjossa TV-puoli on todella surkea. TV:n kautta suuri yleisö oppii näitä seuraamaan ja lähtee sitten myös paikan päälle.

Jos nyt heitän vähän hatusta niin yleensä näissä normikisoissa on paikalla 10-25.000 katsojaa, riippuen sarjasta ja paikasta. Isommissa kisoissa, kuten 24-tuntiset, yleisöä on selvästi enemmän.

Tuntemattomien kv-sarjojen ongelmana on myös se, ettei niitä promota tarpeeksi ja pitää olla kova fani, että edes tietää jonkun sarjan tulevan läheiselle radalle. Hyvä esimerkki parin vuoden takaa, kun kävin ajamassa Espanjan GT:n kisan Jaramassa (Madridin kupeessa). Siellä oli paljon porukkaa katsomoissa, mutta muutamaa viikkoa myöhemmin FIA GT3 EM-kisoissa katsomot olivat tyhjillään. Kansallisilla sarjoilla on tässä siis pieni etu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vanhoihin aikoihin ei oikein enää voi FIA:n sarjoissa palata. Jo nykyisiä F1-ratoja on muutettu koko ajan turvallisemmiksi (lue: tylsemmiksi), joten pitkät, nopeat ja vaaralliset katuradat kuuluvat historiaan lukuun ottamatta muutamaa poikkeusta, kuten Monaco.

Ratavalinnoissa puhuu raha. Jos GT-sarja halutaan Monzaan, Spahan, Ringille jne, näille pitää rata-ajasta maksaa muutama kymppi per päivä. Navarrat sun muut taas antavat radan ilmaiseksi käyttöön saadakseen kv-sarjoja paikalle tai parhaassa tapauksessa maksavat radan saamisesta kalenteriin. Ratelille oivaa tuloa.
Ymmärrän toki realiteetit turvallisuuden suhteen, enkä siis mistään Targa Floriosta haaveillutkaan, vaan kuvitelmaani sopivista nykyradoista. Kyse voi olla enemmän mielikuvasta kuin todellisuudesta, mutta minun maailmassani esimerkiksi San Luis on jokseenkin niin lähellä tuollaista maantierataa kuin nykyään voi päästä. Olisi muuten kiva tietää mielipiteesi, kun kerran olet rataa itse jynssännyt - näyttääkö se vain kivalta vai onko se kuskinkin mieleen?

Mitä ratavalintoihin ja rahaan tulee, niin minusta on kohtuullista odottaa, että MM-sarjalla on rahkeita hoitaa kikottimensa ihan oikeille kilparadoille Slovakiaringin sijaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26861
Niin kyllä itse vähän hämmennyin, kun viime syksynä kävin Katalonian radalla International GT-Openin kisaa katsomassa ja parin sadan metrin päässä radasta ei ollut mitään viitteitä, että siellä jotain kisaa ajettaisiin. GT-autoja oli nelisenkymmentä ja sen lisäksi Formula kakkosia ja kolmosia, Lamborghineja sun muita, mutta yleisömäärä oli arvioni mukaan jokseenkin tuhannen paikkeilla. Siitä huolimatta, että katsomoon pääsi ilmaiseksi.

Syyksi arvelin, että samalla radalla ajetaan niin paljon kilpailuja ja paljon nopeammillakin vehkeillä. Jotenkin ajattelisin, että juuri noilla pienemmillä radoilla yleisöä saattaisi tuollaisenkin sarjan kilpailuun riittää enemmän. Tosin sekin vaatii mainostamista. Luulisi, että joku tuollaisellakin sarjalla haluaisi tahkota rahaa. Ehkä maailma ei olekkaan niin ahne paikka, kun luulen...
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1405
Sijainti
Home
FIA GT1 sarjan perjantain toisien Nogaron harkkojen tulokset:
1 4 E.Ide/F.Castellaci AF Corse(ITA) Ferrari 458 Italia 9 1:27.548 149.5 16:05:05
2 3 T.Vilander/F.Salaquarda AF Corse(ITA) Ferrari 458 Italia 9 1:27.679 0.131 0.131 149.3 16:03:11
3 25 D.O Young/P.Kox Reiter Engineering(DEU) Lamborghini Gallardo LP600 23 1:27.734 0.186 0.055 149.2 16:37:47
4 37 N.Pastorelli/T.Jäger All-inkl.com Münnich Motorsport(DEUM) ercedez-Benz SLS AMG 21 1:27.810 0.262 0.076 149.1 16:42:50
5 33 F.Stippler/O.Jarvis Belgian Audi Club Team WRT(BEL) Audi R8 LMS 12 1:27.974 0.426 0.164 148.8 16:05:26
6 38 M.Basseng/M.Winkelhock All-inkl.com Münnich Motorsport(DEUM) ercedez-Benz SLS AMG 20 1:28.032 0.484 0.058 148.7 16:44:24
7 9 M.Parisy/M.Halliday Exim Bank Team China(CHN) Porsche 911 GT3 R 14 1:28.265 0.717 0.233 148.3 16:17:02
8 24 A.von Thurn und Taxis/T.Enge Reiter Engineering(DEU) Lamborghini Gallardo LP600 12 1:28.505 0.957 0.240 147.9 16:15:05
9 32 S.Ortelli/L.Vanthoor Belgian Audi Club Team WRT(BEL) Audi R8 LMS 9 1:28.524 0.976 0.019 147.9 16:03:15
10 2 G.Demoustier/A.Parente Hexis Racing(FRA) McLaren MP4-12C 19 1:28.560 1.012 0.036 147.8 16:51:27
11 18 Y.Buurman/M.Bartels Vita4one Racing Team(DEU) BMW Z4 GT3 35 1:28.580 1.032 0.020 147.8 17:04:57
12 1 F.Makowiecki/S.Dusseldorp Hexis Racing(FRA) McLaren MP4-12C 24 1:28.939 1.391 0.359 147.2 17:03:48
13 17 N.Mayr-Melnhof/M.Lauda Vita4one Racing Team(DEU) BMW Z4 GT3 14 1:29.326 1.778 0.387 146.5 16:15:28
14 7 M.Martin/A.Vasiliev Valmon Racing Team Russia(RUS) Aston Martin DBRS9 25 1:29.476 1.928 0.150 146.3 17:00:06
15 8 B.Lariche/R.Wei Exim Bank Team China(CHN) Porsche 911 GT3 R 16 1:29.777 2.229 0.301 145.8 16:21:38
16 6 A.Zuber/S.Afanasyev Valmon Racing Team Russia(RUS) Aston Martin DBRS9 16 1:30.454 2.906 0.677 144.7 16:15:46
17 10 M.Pavlovic/M.Cressoni Sunred(ESP) Ford GT 24 1:32.313
FIA GT3 Euroopan mestaruussarjojen eka ja toka harkkojen tulokset.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Seurasin juuri GT1 MM:n aika-ajoja. Onnittelut Vilanderin Tonille hienosta paalusta!

Vertailun vuoksi:

2006 ajoin samalla radalla Ranskan GT:ssä Corvetten edellisellä GT1-autolla (C6.R, sama auto jolla tehdas voitti Le Mansin 2005 eli tuore peli). Olin kisassa toiseksi nopein ajalla 1.25,7. Kisan nopein oli Soheil Ayari 1.25,5. Nykykuskeista Makowiecki, Bouchut ja Parisy 1.26,x.

Tonin paaluaika tänään GT1:ssä oli 1.26,1 ja nopein Audi FIA GT3:ssa 1.26,6 eli vaikka verrataankin kisavauhtia aika-ajoon ja vaikka vanha FIA GT1 vuonna 2008 varmasti kovempaa menikin, niin eivät nämä nykypäivän GT3-autot niin hitaita ole, että kisojen seuraaminen kannattaisi vaihtaa biljardin tuijottamiseen GT3:n yleistymisen vuoksi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18384
Lähtöruudukko huomiseen Nogaron Qualifying kisaan:
1. Toni Vilander/Filip Salaquada (AF Corse)
2. Stephane Ortelli/Laurens Vanthoor (Team WRT)
3. Oliver Jarvis/Frank Stippler (Team WRT)
4. Marc Basseng/Marcus Winkelhock (All-Inkl)
5. Francesco Castellaci/Enzo Ide (AF Corse)
6. Nicky Pastorelli/Thomas Jager (All-Inkl)
7. Tomas Enge/Prince Albert von Thurn and Taxis (Reiter Engineering)
8. Alvaro Parente/Gregoire Demoustier (Hexis Racing)
9. Mike Parisey/Matt Halliday (Exim Bank China by Muhlner Motorsports Team)
10. Peter Kox/Darryl O’Young (Reiter Engineering)
11. Matthias Lauda/Nicholaus Mayr-Mellnhof (Vita4One)
12. Michael Bartels/Yelmer Buurman (Vita4One)
13. Maxime Martin/Alexei Vasiliev (Valmon Racing Russia Team)
14. Fredrick Makoweicki/Stef Dusseldorp (Hexis Racing)
15. Benjamin Lariche/Ren Wei (Exim Bank China by Muhlner Motorsports Team)
16. Andreas Zuber/Sergey Afanasiev (Valmon Racing Russia Team)
17. Milos Pavlovic/Matteo Cressoni (SunRed)
Aika härdelliä koko sarja. Exim Bank Porschesta puuttui sponsorit, Valmon Racing Russia tiimin jokaisella ukolla eri ajohaalarit ja toinen Ford GT loistaa poissa olollaan koska jäi tulliin jumiin.

GT3 Euroopan mestaruusarjan puolella Sainteloc Racing’s Audi R8 nappasi paalun, Mika Vähämäen autokunta kahdeksas ja Jesse Laineen kymmenes.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Aika paljon näköjään tuli romua Bathurstin 12h kisassa. Sateen takia Audeja, Ferrareita ja Bemuja kaiteissa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18384
Tämän päivän FIA GT1 Qualifying kisa saatiin päätökseen, kisa näytti alussa ihan hyvältä kamppailuineen, mutta varikkokäyntien jälkeen tapahtumat vähentyivät ja lähinnä vain Ortellin ohitus Thurn and Taxista ja Buurmanin kiistely Iden kanssa oli katsottavaa.
1. Stephane Ortelli/Laurens Vanthoor (WTR Audi) 01:41:391
2. Oliver Jarvis/Frank Stippler (WTR Audi) 01:40:954
3. Tomas Enge/Prince Albert von Thurn and Taxis (Reiter Engineering) 01:40:857
4. Alvaro Parente/Gregoire Demoustier (Hexis Racing) 01:40:569
5. Toni Vilander/Filip Salaquada (AF Corse) 01:40:377
6. Marc Basseng/Marcus Winkelhock (All-Inck)
7. Nicky Pastorelli/Thomas Jager (All-Inck)
8. Peter Kox/Darryl O’Young (Reiter Engineering)
9. Mike Parisey/Matt Halliday (Exim Bank China by Muhlner Motorsports Team)
10. Francesco Castellaci/Enzo Ide (AF Corse)
11. Michael Bartels/Yelmer Buurman (Vita4One)
12. Matthias Lauda/Nicholaus Mayr-Mellnhof (Vita4One)
13. Andreas Zuber/Sergey Afanasiev (Valmon Racing Russia Team)
14. Benjamin Lariche/Ren Wei (Exim Bank China by Muhlner Motorsports Team)
15. Milos Pavlovic/Matteo Cressoni (SunRed)
16. Maxime Martin/Alexei Vasiliev (Valmon Racing Russia Team)
Hexis Racingin Fredrick Makoweicki/Stef Dusseldorp eivät osallistuneet kisaan ja ei enää kovin pitkä aika tämän päivän GT3 EM sarjan kisaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1405
Sijainti
Home
Aiemmin ajetussa FIA GT3 EM kisassa voittoon Audi R8 LMS:llä ajoivat Marc Sourd/Gregory Guilvert ja suomalaisista Jesse Laineen autokunta oli neljäs, kun puolestaan Mika Vähämäen autokunta sijoittui sijalle kuusi.

Endurance-Infon haastattelussa Stephane Ratel puhuu mm Venäjästä jonne alunperin heidän piti mennä jo kaudella 2010, mutta Domodedovon rata projeksi hajosi ennen kuin tavallaan kerkesi alkaa ja sen jälkeen Smolenskin radan kanssa myös neuvotteluja oli, mutta sopimukseen eivät päässeet. Ratelin mukaan Venäjä ei ole kovin kehittynyt moottoriurheilumaa vaikka sieltä tuleekin kuljettajat kuten Alexei Vasiliev, Roman Rusinov, Mikhail Aleshin, Sergei Afanasiev ja Vitaly Petrov. Kuulemma Aleshin saattaa ajaa jonkun GT1 kisan tänä vuonna, hän oli alun perin Valmon Racing Russia tiimin kuski vielä viime viikolla entry listalla. Ratel toivoo että Exim Bank China by Muhlner Motorsports ja Valmon Racing Russia tiimit löytävät pääsponsorit, venäläistiimillä on Lukoil tukijana mutta se ei ole pääsponsori ja mies haluaa nähdä myös kauden aikana Ford GT:n ohjaamossa Intialaisen kuljettajan. Miehen ideana on myös löytää ensi vuodeksi kymmenen tiimiä, jokainen niistä tulisivat eri maista, eli hieman samanlainen formaatti kuin A1GP:ssä aikoinaan. Kuulemma palaavat Etelä-Amerikkaan ensi vuodeksi takaisin.

Torstaina Pescarolo-tiimi testasi Navaran radalla Dome S102.5 autoa, kuljettajinaan Seiji Ara ja Nicolas Minassian.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös