Aamu tuimaan Fuji Speedwaylla ajettiin FIA WEC sarjan aika-ajot ja paalun nappasi Toyota Racingin kolmikko Kazuki Nakajima/Alex Wurz/Nicolas Lapierre, ennen Audi Sportin Fassler/Lotterer/Treluyer ja McNish/Kristensen miehistöjä. LMP2:sten nopein autokunta oli Starworksin Potolicchio/Dalziel/Sarrazin, GTE-Prossa Felbermayr-Protonin Marc Lieb/Richard Lietz nappasivat paalun. Tänään on vielä tiedossa Blancpain Endurance Seriesin aika-ajot Navarassa.
Aika näyttää mitä vuosi 2014 tuo tullessaan.
Toki näyttää, mutta jos tarkoitit että lisää tehdas valmistajia tulee niin ei siinä mitään kun pitäisi niiden LMP1 yksityistiimienkin välillä pistää ihan voittotaisteluissa kapuloita rattaisiin tehtaan LMP1:siä vastaan.
Eikös se mennyt niin että SRO ja/tai FIA eivät nimenomaan sallineet autonvalmistajien tulla tehdastalleina mukaan, vaan hommaa piti kierrättää yksityistallien kautta.
Tuolleenhan se meni, alun perin mm Maserati MC12 olisi ollut halukas tulemaan tehtaan ajattamana ja kun niin ei käynyt niin Salon ajot MC12:sella vesittyivät FIA GT:ssä 2005.
Ettei vaan suuri F1-sirkus saisi liian mielenkiintoista kilpailijaa.
Jonkun pitäisi joskus F1:kkösiä näpäyttää urakalla, aiemmin se olisi ainakin WSC:ltä saattanut onnistua ja ehkäpä tulevaisuudessa WEC:ltäkin.
Hieman samaa puuhastelun makua on myös ACO:n GT-luokissa. Suitset suuhun GT-autoille, etteivät ole liian nopeita vs. LMP-kalusto.
Silmissäni jokaisen luokan GT-skabat ovat menettäneet arvonsa, esim FIA GT1 vajosi tänä vuonna niin alas, ettei sellaista olisi koskaan voinut tavallaan uskoa. Auto määrällisesti Blancpain Endurance Series ja ADAC GT Masters ovat hyviä sarjoja ja tuskimpa siitä uudesta "GT Sprint" sarjastakaan tulee kovin kummoinen. Japanin puolella Super GT:stä häviää puolestaan GT500 autot kauden 2013 jälkeen.