GT ja Protot 2021

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4713
Sijainti
Helsinki
Tuossa video ekan lähdön kolarista.

Täytyy kyllä myöntää, että poika osaa ajaa. Jos meno jatkuu samanlaisena ja toivottavasti jatkuukin, niin kutsu isolle kirkolle tulee melko varmasti. Vilander vois vielä vähän manageroitseman nuorukaista. (y)
Nurmi pääsi sarjaan Vilanderin suhteiden ansiosta.

Ylen Aamun haastattelu viime torstailta.

 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6747
Sijainti
Vantaa
Ok. Joltain Toyotan suomenkieliseltä sivulta sai käsityksen, että moottori olisi 6 syl. Moottorin spekseistä mitään tarkempaa tietoa? Pohjautuuko siviilimalliin?
Supraa saa Japanissa myös nelisynterisenä, 2-litran moottorilla.

EDIT: saa näköjään Suomessakin nykyään.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8507
Sijainti
Tampere
Supraa saa Japanissa myös nelisynterisenä, 2-litran moottorilla.

EDIT: saa näköjään Suomessakin nykyään.
Joo. Katuautossa on B48H (omaa sukuaan BMW B48B20) ja GT500:ssa RI4AG, joka ei perustu tuotantokoneeseen.

Ei varsinaisesti perustu mihinkään, mutta veikkaisin että Superformuloissa käytetty TRD 01F saattaa olla jotain sukua GT500-Supran moottorille...
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
688
Sijainti
EP
Jännää tuo, että moottori on puhdasta suunnittelua kilpakäyttöön. Useinhan koppiautoluokissa vaaditaan luokitukset. Uuden sukupolven dtm-autot olivat varmaan samanlaisia vai täytyikö niidenkin v8-moottoreiden perustua johonkin olemassa olevaan?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8507
Sijainti
Tampere
Uuden sukupolven dtm-autot olivat varmaan samanlaisia vai täytyikö niidenkin v8-moottoreiden perustua johonkin olemassa olevaan?
Puhtaita kisakoneita olivat. Eivät perustuneet tuotantomottoreihin. Viimeisissä DTM-autoissa tosin oli samanlaiset kahden litran neloskoneet kuin GT500:ssa edelleen.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
517
Sijainti
Törnävä
Tuossa video ekan lähdön kolarista.

Täytyy kyllä myöntää, että poika osaa ajaa. Jos meno jatkuu samanlaisena ja toivottavasti jatkuukin, niin kutsu isolle kirkolle tulee melko varmasti. Vilander vois vielä vähän manageroitseman nuorukaista. (y)
En tiedä sarjan tasosta mitään, mutta pääsääntöisesti näytti kilpakumppanit olevan tuollaisia pulleita papparaisia 🤭
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4713
Sijainti
Helsinki
En tiedä sarjan tasosta mitään, mutta pääsääntöisesti näytti kilpakumppanit olevan tuollaisia pulleita papparaisia 🤭
Ferrari Challenge on jaettu ammattilaisten ja amatöörien luokkaan. Pro-kuskit ajavat Trofeo Pirelli-mestaruudesta ja amatöörit Coppa Shell-mestaruudesta. Molemmissa luokissa radalla ovat puoliammattilaiskuskeja. Nurmen luokassa on viisi kuljettajaa. Todellakin herrasmiesluokasta siis kyse.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
688
Sijainti
EP
Tuskin nämä ammattilaiset mitään pujottelukeppejä ovat, jos kerran ammattilaiseksi voivat itseään tituleerata. Onko tarkempaa tietoa heidän tasostaan? Näin mututuntumalla sanoisin heidän kuitenkin olevan sen terävimmän kärjen alapuolella, mutta kuinka paljon?

Ymmärsin muuten tuosta aiemmin linkatusta ylen haastattelusta, että vaikka Nurmi pro-tasolla ajaakin, niin "ammattilaisuutensa" olisi luokkaa maksukuski. Onhan se toki ymmärrettävää aloittelevan kuskin olevan antavana osapuolena eikä niinkään saavana. Tyvestä kuitenkin puuhun noustaan.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3285
Sijainti
Lohja
Jännää tuo, että moottori on puhdasta suunnittelua kilpakäyttöön. Useinhan koppiautoluokissa vaaditaan luokitukset. Uuden sukupolven dtm-autot olivat varmaan samanlaisia vai täytyikö niidenkin v8-moottoreiden perustua johonkin olemassa olevaan?
Ei tarvinnut. Esim. Opel Astrassa ei ollut koskaan V8-moottoria vaikka se ensimmäisiä 2000-2020 DTM:n automalleja olikin.

Siitä en ole varma oliko kone suoraan DTM-autoon tehty vai perustuiko se GM:n "Aurora" -moottoriin mitä mm. IRL:ssä käytettiin, tosin metanolille muutettuna.

Sekin vielä, että DTM:n V8:t olivat flat plane -tyyppiä. Sellaista kampiakselia ei ollut missään GM:n, Audin tai Mersun siviilimoottorissa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
688
Sijainti
EP
Ei tarvinnut. Esim. Opel Astrassa ei ollut koskaan V8-moottoria vaikka se ensimmäisiä 2000-2020 DTM:n automalleja olikin.

Siitä en ole varma oliko kone suoraan DTM-autoon tehty vai perustuiko se GM:n "Aurora" -moottoriin mitä mm. IRL:ssä käytettiin, tosin metanolille muutettuna.

Sekin vielä, että DTM:n V8:t olivat flat plane -tyyppiä. Sellaista kampiakselia ei ollut missään GM:n, Audin tai Mersun siviilimoottorissa.
Niin, gm kyllä on valmistanut v8 moottoreita useitakin. Esim. Aurora-moottorihan on omaa sukua Cadillac Northstar eli sekin perustuu johonkin olemassa olevaan moottoriin. Kampiakseli on vain yksi osa moottorissa. Eihän nokka-akselitkaan ole ne mitä tehdas on siviilipeliin alun perin suunnitellut. Silti moottori voi hyvin perustua johonkin siviilimoottoriin tiettyjen mitoitusten osalta kuten sylinterien välinen etäisyys, lohkon kulma ja sylinteriluku. Säännöthän se viime kädessä määrää mitä esikuvasta on oltava vai onko mitään.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3285
Sijainti
Lohja
Niin, gm kyllä on valmistanut v8 moottoreita useitakin.
Mutta useammin työntötankoisena. Nelinokkainen 32-venttiilinen V8 oli tuohon aikaan melko outolintu GM:n katalogissa. Juu, ja kampiakselit voi kyllä vaihtaa flat planesta cross planeen tai toisin päin, mutta ensimmäiset ovat usein iskutilavuudeltaan pienehköjä, koska moottorityyppiä ei saa käymään täysin värinättömästi (sama ongelma kuin jos neloskonetta aletaan tekemään yli 2,5-litraiseksi).
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
688
Sijainti
EP
Mutta useammin työntötankoisena. Nelinokkainen 32-venttiilinen V8 oli tuohon aikaan melko outolintu GM:n katalogissa. Juu, ja kampiakselit voi kyllä vaihtaa flat planesta cross planeen tai toisin päin, mutta ensimmäiset ovat usein iskutilavuudeltaan pienehköjä, koska moottorityyppiä ei saa käymään täysin värinättömästi (sama ongelma kuin jos neloskonetta aletaan tekemään yli 2,5-litraiseksi).
No se Nortti. Valmistusmäärät eivät vastaa pikkulohko-Chevyn lukemia, mutta on sitä kuitenkin melkoiset määrät tehty. Valmistusaikakin melkein 20 vuotta. Sen IRL:n lisäksi käyttivät sitä myös Cadillacin Le Mans protossa.

Tarkoitinkin siis sitä, että vaikka tuotantomoottori onkin crossplane, niin kilpakäytössä voi hyvinkin olla flatplane ja silti se perustuu luokiteltuun vakiomoottoriin. Ford muuten tekee 5,2 litraista lättäkampurakonetta, siviiliautoon. Kone tuntee nimen Voodoo.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3285
Sijainti
Lohja
Tarkoitinkin siis sitä, että vaikka tuotantomoottori onkin crossplane, niin kilpakäytössä voi hyvinkin olla flatplane ja silti se perustuu luokiteltuun vakiomoottoriin. Ford muuten tekee 5,2 litraista lättäkampurakonetta, siviiliautoon. Kone tuntee nimen Voodoo.
Tuollaisesta en ollutkaan aiemmin kuullut. Kaiketi jotenkin ovat jotenkin saaneet koneen käymään nätisti. Flat planessahan on tärinät olleet aina jonkunlainen ongelma, myös Cosworth DFV:ssä ja kuulemma vielä pahempia vatkaajia olivat F5000 -ja II Gen Can-Am pelit, missä käytettiin viisilitraisia koneita.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26620
Nürburgring Langstrecken-serien kaudenavausta yritetään uudelleen yhdeltä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4713
Sijainti
Helsinki
GT World Challenge Europe-sarja käynnistyy Monzassa 4 tunnin kilpailulla huomenna.


Täyteluokkina GT4 European Series, Sports Club ja Gt2-luokat.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4713
Sijainti
Helsinki
ELMS, Barcelona

Luokkavoittajat:

LMP2: Wrt - W Racing Team
LMP3: CoolRacing
GT: Iron Lynx
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26620
Nordschleifella ajetaan taas yhdeltä. Tällä kertaa mukana myös Krohn #20. Ja samassa luokassa Trogen #35.

 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3285
Sijainti
Lohja
Eikös noista gt1-autoista ollut kuitenkin jonkunlaiset luokitteluversiot tehtävä? Ainakin esim. Mersun clk gtr:stä on tehty, samoin Porschesta, luokitussääntöjen täyttämiseksi.
Vähän tulee vastaus myöhässä, mutta 25 tieliikennekelpoista autoa oli muistaakseni raja. Mutta isoille autotehtaille annettiin joustoa, englantilaisen urheiluvalokuvaaja John Brooksin doubleclutch.com -blogin mukaan esim. Mersu esitteli ne 25 autoa FIA:n katsastajille kuukausia sen jälkeen kun Bernd Schneider oli juhlinut mestaruuttaan. '98 mallin werks-Porschesta taidettiin tehdä vain muutama katuauto, ja kaudelle '99 kun GT1 peruutettiin, ei kukaan niitä luokittelumalleja osannut kaivatakkaan.
 
Ylös