Haas F1 Team 2016 - Grosjean #8 ja Gutierrez #21

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Ei Grossua mitään ollaan nostamassa. Yksi ehdokas hän on ollut viime kaudesta alkaen. Kuten moni muukin. Mutta toki hyvät suoritukset nostavat osakkeita.
Eikä Ferrarin moottorilla ajamisesta haittaa ole.

Mutta joo, on sillä ehdokaslistalla muitakin kuskeja.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8434
Sijainti
Vantaa
Vähän tuntuu oudolta, jos Grossua ollaan nyt parin kisan jälkeen nostamassa kärkiehdokkaaksi Ferrarille. Kaveri on saanut antaa näyttöjä jo aika monta kautta ja enemmän on jäänyt mieleen pahassa kuin hyvässä. Siellä on myös monta lupaavaa sekä selvästi nuorempaa kaveria jonossa, joten miksi Grosjean?
Hyvää suorittamistahan siltä on nähty poislukien alku-ura. Virheitäkin toki nähtiin sen jälkeen mutta ei paljon. Nopea kuski ja nykyään ajaa fiksusti.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
268
Kyllähän Grossu on vakuuttava ollut tällä kaudella ja varsin hyvä autoon nähden aiemminkin (tosin Maldonadon takia vaikea verrata vikoina Lotus vuosina), nyt kun on hölmöilyt jääneet. Huipputallin paikka olisi perusteltu, joskaan ei tuossa Haasissakaan ole valittamista ollut kahden ekan kisan perusteella. Hyvä esimerkki kaverista, joka on kiistattoman nopea, mutta vasta kokemus kypsyttää tyhmät virheet pois. Olihan Häkkinenkin uran alussa vähän samanlainen, kun oli niin kova itseluottamus ja halu näyttää. Sitten on niitä, joille virheet jää vaikka hetkittäinen nopeuskin katoaa..
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16910
Skyn jälkilähetyksessä puhuttiin että Haassilla on auton suunnittelijana sama tyyppi ketä suunnittelu kauden 12-13 Lotusta jolloin Grossu oli myös todella nopea ja nyt auto tuntuu yhtä hyvältä käteen kuin silloinkin.. Nyt vain mies on kypsempi ja virheettömämpi. Tästä on hyvä jatkaa! Oli hauska nähdä kun Grossu ohitteli autoja toisensa perään niin varikolla virnisteltiin iloisesti. :D
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4218
Minardi kitsee Haasin asemasta ja Ferrarin avusta, mutta ilmeisesti unohtaa että ihan samalla tavalla Toro Rosso on toiminut vuosia Red Bullin kanssa. Rungot tulevat kummallekkin tallille samalta yhtiöltä joka toimii molemmille talleille alihankkijana ja näin kierretään sääntöjä.


– Seuraavina päivinä käydään varmasti keskustelua Grosjeanin viidennestä sijasta Haasin autolla. Kun ottaa huomioon merkittävät taloudelliset investoinnit, jotka Williams, Toro Rosso, Red Bull ja Force India ovat laittaneet autojensa rakentamiseen, heidän on vaikea sulattaa amerikkalaistallin tuomaa uutta mallia, Minardi kirjoittaa blogissaan.

– Haas uudelleenkirjoittaa määritelmän ”valmistajasta”. Nokkaa ja muutamaa muuta osaa lukuun ottamatta Haas on Ferrarin klooni. He ovat lähinnä kokoajia. On lähdetty vaaralliselle tielle, Minardi varoittaa.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-tulokas-tallien-kiistakapulana-auto-kuin-ferrarin-klooni/5825544
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Viestejä on siirretty roskiin meta-keskustelun takia.

5. Metakeskustelu eli keskusteluun itseensä viittaava keskustelu (suomeksi: kuka sanoi ja teki mitä, miksi se on väärin ja mitä moderaattorien tulisi asialle tehdä) ketjun sisällä ei ole suvaittavaa.
Jatkuvasta sääntöjen rikkomisesta (eli jatkatte edelleen sitä meta-keskustelua) voidaan rangaista. Moderointia voi kommentoida ylläpidon puolella, eikä Haas- tai minkään muunkaan tallin toikissa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minusta sillä ei ole mitään väliä vaikka nämä pienemmät tiimit ostaisivat rungot tai muun teknologian isommilta, kunhan mukaan saadaan mahdollisimman paljon tiimejä ja vieläpä kilpailukykyisiä tiimejä. Onhan siinä tietenkin ongelma siinä että näin toimiva tiimi ehkä on vähän isomman "talutusnuorassa", mutta joka tapauksessa nämä pienemmät tiimit ovat tavallaan suurten "armoilla" kun moottorivalmistajia on vain kolme ja jokaisella niistä on oma ykköstiimi. Joten en minä näe siinä suurta ongelmaa jos ostavat näiltä enemmänkin teknologiaa tai vaikka tosiaan koko rungon. Mieluummin minä katselen tällaisia Haaseja kuin jotain HRT:itä tai Caterhammeja jotka viiden vuoden tahkoamisen jälkeen ovat kehittyneet siihen pisteeseen että pääsevät aika-ajossa Q2:een jos oikein hyvä tuuri käy.

Ja tosiaan erikoista että nyt Haasia aletaan kritisoimaan kun RB on toiminut Toro Rosson kanssa periaatteessa aika lailla samalla tavalla jo vuosikausia.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Haas menestyy. Siinähän se ongelma muille on. Toro Rossohan on perinteisesti ollut ns. alempaa keskikastia. Nyt Haas tulee mukaan ja on heti valmistajien vitossijalla kahden kisan jälkeen. Kaksi kisaa, joissa vain yksi auto on päässyt maaliin. TR on nyt alkanut nousta vähän enemmän, mutta kun ovat olleet jo niin kauan mukana niin se ajattelu varmaan helposti menee siihen että "no ovat jo pitkään tehneet hyvää työtä".

Mutta minua ei kyllä haittaa yhtään että saadaan lisää säpinää keskikastiin. Ehkä nuo muutkin tallit vielä kiittävät kun TV-tulot lähtevät nousuun.

Edit: Tai sanotaan mielummin että jos TV-tulot lähtevät nousuun. Voisi kuvitella että ainakin Amerikkalaisia kiinnostaa seurata lajia enemmän Haasin myötä.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Hyvähän se toki omasta mielestänikin on jos tallien kilpailu pisteistä ja rahoista on tiukempaa eikä vain muutama talli hallitse F1-sarjaa. Formuloissa on kuitenkin olemassa säännöt joka rajaa tiettyyn pisteeseen asti valmiiden osien ostamisen muilta ja auton runko käsittääkseni pitäisi olla tallin oma, mutta ulkoistamalla näiden valmistuksen kolmansille tahoille yhteistyötä tekevät tallit pystyvät kiertämään sääntöjä.

Joku Williams, Renault etc. satsaa suuria summia omaan osatuotekehitykseen ja tulokastalli Haas ostaa suhteellisen valmiin paketin ja kasaa autonsa Ferrarin osista rahalla ja pärjää sillä. On F1-sarjan / FIA:n sääntöjen laatijoiden tehtävä pohtia, onko kuinka tasapuolista ja oikeudenmukaista. Jokatapauksessa mitä useampi kilpailukykyinen talli ajaa sarjassa, niin sen mielenkiintoisempia ja tapahtumarikkaampia kisojakin näemme.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Nimenomaan. Ja Haas ei ole sääntöjä rikkonut. Sehän on se pääpointti. Kyse on enemmän moraalista.

Jos Haasin toiminta koetaan vääräksi, niin sitten niitä sääntöjä pitää muuttaa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Nimenomaan. Ja Haas ei ole sääntöjä rikkonut. Sehän on se pääpointti. Kyse on enemmän moraalista.



Jos Haasin toiminta koetaan vääräksi, niin sitten niitä sääntöjä pitää muuttaa.

Eikös niitä viime vuonna muutettukin? Jotain hämäriä muistikuvia on joko tuulitunnelin käytöstä tai työntekijöiden lainaamisesta. Voin olla väärässäkin.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Eikös niitä viime vuonna muutettukin? Jotain hämäriä muistikuvia on joko tuulitunnelin käytöstä tai työntekijöiden lainaamisesta. Voin olla väärässäkin.
Joo jotainhan noista työntekijöistä oli puhetta, en minäkään muista tarkkaan. Ja en muista sitäkään tuliko niihin sääntöihin jotain muutoksia.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Sääli Gutierresin kannalta, että Groseanin ottaessa erittäin komeita pisteitä, mies on joutunut keskeyttämään molemmat kisat.
Toivottavasti pistetili aukeaa Kiinassa hänellekin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ja tosiaan erikoista että nyt Haasia aletaan kritisoimaan kun RB on toiminut Toro Rosson kanssa periaatteessa aika lailla samalla tavalla jo vuosikausia.
Toro Rosson kuvioonhan puututtiinkin, se autohan oli ihan täysin RBR:n klooni kun Vettel vielä ajoi kakkostiimissä.

Tällä hetkellä on minun käsittääkseni melko selvät sävelet mitä saa jakaa ja mikä pitää olla omaa suunnittelua. Eikä Haasin kuviosta ole valittaneet kuin julksuushakuiset lausuntoautomaatit... Vai onko jonkun tallin edustaja asiaan ottanut kantaa?
 

Dallaran urkuri

Well-known member
Liittynyt
7.4.2016
Viestit
1460
Siinä oliskin hommaa, jos jokaisen tallin pitäisi kehittää auton kaikki osat täysin itse moottoreita ja renkaita myöten. Ostospartseja on ollut aina jarrut moottorit ym. Vaihdelaatikkokauppakaan ei ole uutta. Nykyään säännöt sanelee softa-alustan ja renkaat defaulteiksi. Eipä tossa muuta enää kuin yksilöllinen chassis ja aero pitää valmistaa tai ostaa miten parhaiten onnistuu. Kilpailun kannalta hyvä, että Mersun dominoinnista huolimatta erot taas pienenee, heittopusseja vähemmän ja autoja gridissä.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Hyvä vain että Haas pärjää, saadaan säpinää keskikastiin. Niinkuin edellä sanottiin niin ketä kiinnostaa tiimit jotka häviää 6-7s kärjelle ja varvataan kolmella kierroksella kisassa... ehkä tälläisia "satelliitti" tiimejä saisi olla ennemmäkin. :ahem:
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Todellakin hyvä näin. Symondskin urputtaa vain ja ainoastaan koska Grosjean kattelee Williamseja peilistä.
 
Ylös