Haas F1 Team 2016 - Grosjean #8 ja Gutierrez #21

Hakseli90

Kohti uusia pettymyksiä
Liittynyt
29.12.2010
Viestit
317
Sijainti
Turku



Kyseessä on ensimmäinen yhdysvaltalainen talli kaatuneen USF1-projektin sekä 80-luvulla kilpailleen Haas-Lola tallin jälkeen.

Tallin autoja kaudella 2016 ajavat Romain Grosjean sekä Esteban Gutierrez.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Ensimmäinen aika-ajo oli tiimiltä melkoista haparointia ja uusi aika-ajosääntö näytti olevan melko huonosti omaksuttu. Siitä huolimatta vauhtia olisi riittänyt jopa Q1:een ellen aivan väärin aikoja muista, en jaksa nyt tarkistaa. Eli väitän että ainakin manorit ja sauber tulevat jäämään taakse melko selvästi ja tätä oikeastaan osasin salaa ennakoidakin koska onhan kyseessä melko pitkälle kopio viime vuoden ferrarista uudella voimanlähteellä. :) Ja muistetaan että joutuvat joka radalle vielä tekemään aika paljon töitä säätöjen kanssa (Australiassa vielä vesi pilasi kahdet harjoitukset) kun taas muilla talleilla on monien vuosien kokemukset ja tiedot säädöistä kullekin radalle.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Mainio alku oli kyllä Haasilta, vaikka vähän tuuriakin oli mukana.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mainio alku oli kyllä Haasilta, vaikka vähän tuuriakin oli mukana.
Oli joo. Paras uuden tallin avaus sitten 2002 Toyotan ja Mika Salon. Aika-ajossakin Haas antoi aika paljon tasoitusta päästäen molemmat kuskit radalle liian myöhään jonka myötä kohtalona varhainen karsiutuminen. Hyvät pisteet Haasille :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tämä kisa vahvisti sen, että Haas on täysin vakavasti otettava talli.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Saihan toi Super Aguri sentään pisteitä, toisin kuin Caterham.
Niin muuten saikin, sekoitin mielessäni HRT:hen. Eivät siis noi "tulokastiimit" tällä vuosituhannella ole liikaa mieleen jääneet. :alppu:
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
589
Sijainti
Kerros 107
Saihan toi Super Aguri sentään pisteitä, toisin kuin Caterham.
Agurilla oli osan ajasta auto ja kuljettajat, joilla olisi voinut saavuttaa paljon enemmänkin. Tosin Hondan avustus oli samaa luokkaa, kuin mitä Toro sai ykköstallilta ja enempi, kuin Haas saa Ferrarilta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Agurilla oli osan ajasta auto ja kuljettajat, joilla olisi voinut saavuttaa paljon enemmänkin. Tosin Hondan avustus oli samaa luokkaa, kuin mitä Toro sai ykköstallilta ja enempi, kuin Haas saa Ferrarilta.
Loppuen lopuksi onnistumisen kannalta Toro Rosson RB-tuki ja Haasin Ferrari tuki oli paljon parempaa kuin Super Agurilla. Eka kausi Agurilla meni pipariksi, koska auto oli oma tekele ja ekat kisat ajettiin Arrowsin raadolla. Ei kai Haasin menestys tullut sinäänsä yllätyksenä (ottaen huomion tekniikan Ferrari-kytköksen laajuuden), koska auton tekniikka on Ferrarilta peräisin. Itse luulin, että vain vaihteisto ja moottori olisi Ferraria, mutta auton sisuskalut taitaa olla likipitäen Ferraria jousitusta myöten. Ainoastaan auton runko on "omaa suunnittelua", jossa tosin Ferrari on ollut mukana suunnittelijoiden osalta.

Itseäni yllätti, että heti ekasta kisasta asti menestyy, mutta ei yllätä enää kun kuulin tekniikan alkuperän laajuuden.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nämä Haasinkin pitää itse suunnitella.

http://www.jamesallenonf1.com/2016/01/more-than-a-b-team-the-story-so-far-of-formula-1s-newest-team-haas-f1/
• Monocoque
• Survival cell
• Front-impact structures
• Roll-over structures
• Bodywork – except airboxes, exhausts, and prescribed bodywork geometries
• Wings
• Floor
• Diffuser

Ei Ferrari tai muutkaan tiimit itse rakenna kaikkea. Alihankintana tehdään paljon, ainakin pikkutiimeissä. Kaikki taitavat käyttää Mclarenin elekrtoniikkaosia autoissaan. Kuvista ainakin pystyy havaitsemaan monia osia jotka löytyvät täältä.
http://www.mclarenelectronics.com/
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Nämä Haasinkin pitää itse suunnitella.

http://www.jamesallenonf1.com/2016/01/more-than-a-b-team-the-story-so-far-of-formula-1s-newest-team-haas-f1/
• Monocoque
• Survival cell
• Front-impact structures
• Roll-over structures
• Bodywork – except airboxes, exhausts, and prescribed bodywork geometries
• Wings
• Floor
• Diffuser

Ei Ferrari tai muutkaan tiimit itse rakenna kaikkea. Alihankintana tehdään paljon, ainakin pikkutiimeissä. Kaikki taitavat käyttää Mclarenin elekrtoniikkaosia autoissaan. Kuvista ainakin pystyy havaitsemaan monia osia jotka löytyvät täältä.
http://www.mclarenelectronics.com/
Kiitti listasta!

Lienee kuitenkin fakta, että aika vahvaa tukea on Ferrarilta saanut, koska onko kukaan muu F1-tiimi aloittanut vuosikymmeniin yhtä vahvasti ekalla kaudella? Ekana tulee mieleen Sauber ja Jordan, mutta Toyotan ja Caterhamin konttaukset ovat vahvassa muistissa. HRT ja Marussia on oma lukunsa, koska heiltä ei ehkä odotettukaan mitään mullistavaa budjetin takia.

Tuesta huolimatta, aivan mahtava aloitus F1-tallina ja kertoo kyllä sitäkin, että ovat oikein asioita tehneet. Kova temppu Haasilta:thumbup:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Saihan toi Super Aguri sentään pisteitä, toisin kuin Caterham.
Agurilla oli osan ajasta auto ja kuljettajat, joilla olisi voinut saavuttaa paljon enemmänkin.
Ei se caterhamin menestyskään kuskeista jäänyt kiinni. Kovalainen, Petrov, Pic ja Kobayashi ainakin on kaikki toisinaan menestyviä ihan keskitason kuskeja.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kiitti listasta!

Lienee kuitenkin fakta, että aika vahvaa tukea on Ferrarilta saanut, koska onko kukaan muu F1-tiimi aloittanut vuosikymmeniin yhtä vahvasti ekalla kaudella?
Maxin kisalähetyksessä muistettiin vartin välein kertoja mainita että Mika Salo oli Toyotalla tallin avauskisassa 6. Melbournessa 2002.
Brawn GP:n debyytti 2009 meni muistaakseni myös ihan ok jos laskee uudeksi talliksi.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Ei se caterhamin menestyskään kuskeista jäänyt kiinni. Kovalainen, Petrov, Pic ja Kobayashi ainakin on kaikki toisinaan menestyviä ihan keskitason kuskeja.
Niin, ajoihan Lotuksella/Caterhamilla sentään kaksi osakilpailuvoittajaakin - ja vielä samaan aikaan :D
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Maxin kisalähetyksessä muistettiin vartin välein kertoja mainita että Mika Salo oli Toyotalla tallin avauskisassa 6. Melbournessa 2002.
Brawn GP:n debyytti 2009 meni muistaakseni myös ihan ok jos laskee uudeksi talliksi.
Lähinnä ajattelin täysin uusia talleja. Salon menestys perustui puhtaasti tuuriin ja ei menestys ollut loppusellaan kummoista loppukaudesta. Haasilla on potentiaalia olla vakiopisterohmu. Aika-ajoissakin olisi riittänyt viimeiseen aika-ajoon.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Olisin himpun valmis kyseenalaistamaan tallin kaluston kutsumisen uudeksi itse suunnitelluksi kilpa-autoksi. Suuri osa tärkeistä komponenteista on muilta peräisin ja osa omasta suunnittelustakin on tehty edellämainittujen osien speksien kanssa yhteensopiviksi (kiinnityspisteet jne.). Kilpailukykyisyys ei siis ole täysin yllättävää tässä tapauksessa. Toki pidän hyvänä ja arvostettavana suorituksena, mutta haluaisin kuitenkin olla unohtamatta myös muiden antamaa vahvaa tukea.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Tässä vaiheessa ei kannata Haasille lupailla hirveästi samanlaisia sijoituksia kauden edetessä. Viime kauden avauksessa Nasr oli Sauberilla viides ja siihen Sauberin meno sitten jämäpisteitä lukuunottamatta hyytyikin. Toivottavasti Haas on korkealla, muttei Melbourne voimasuhteista ihan kaikkea koskaan ole kertonut.
 
Ylös