No tuossa TS:n jutussa todettiin se mitä täälläkin on spekuloitu. Edelleenkään mitään aivan konkreettista oikeaa estettä Mikan paluulle f1:n rattiin ei ole esitetty. Itse asiassa tuossa Alesin antamassa haastattelussa todetaan ainoaksi ongelmaksi motivaation.
Nythän pitää muistaa, että Mika on kuitenkin ajanut DTM:ää kahden kauden ajan, mikä kokemus puuttui tyystin vielä vuoden 2004 lopussa. Kaukaa haettuhan tämä ajatus on, mutta kun ei tässä vieläkään ole konkreettista estettä Mikan paluulle, muuta kuin tuo Kultan esittämä Hamilton-kisasopimus. Jonka kyllä voi aivan hyvin voi perustella kumoon.
Mitä tuohon motivaatioon tulee, niin sehän on Mikasta itsestään kiinni. Häkkisen kaltaisen ihmisen tulisi suhtautua ajamiseen kuin Mario Andrettin tai Emmersson Fittipaldin. Se on se työ, minkä parhaiten osaa ja siitä tulee jäädä eläkkeelle. Andrettihan ajoi kilpaa 54 vuotiaaksi asti aivan ammatikseen. Mies kommentoi viimeisinä vuosina suoritustaan, että ei tietenkään ole nuoruusvuosien vedossa, mutta kokee että tekee homman yhtä hyvin kuin moni muu. Että ei välttämättä ole parhaiden kuskien veroinen, mutta nopeudellaan on kuitenkin paikkansa arvoinen.
Mikan 2001-motivaation katoaminen liittyi siihen ajatusvirheeseen, että hänen tulisi ajaa aina mestaruudesta ja voitoista ja jos niitä ei ollut tarjolla, syy ajamiseen katoaisi. Yritys katosi heikoilla hetkillä ja se johti kierteeseen mistä seurasi "väliaikainen lopettaminen".
En minä halua nähdä ketään kuskia ajamassa mestaruudesta, minä haluan nähdä kunkin kuskin yrittävän täysillä, niin kovaa kuin vain taidot riittää joka kerta kun radalle mennään. Mihin se sitten riittää, on toinen juttu. Välillä se riittää voittoihin ja mestaruuksiin, välillä on hyvä jos saa pisteitä. Mutta autourheilussa tulosten ei pidä sumentaa kykyä arvioida omaa nopeutta.