Häkkinen McLarenille 2007?!

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
Oho sanoi:
Onko niiden ajotavat niin kovin erilaiset, Alonsohan taittaa mutkaan myöhään ja rajusti ja vaatinee siksi aika purevan etupään. Heikosti purevalla etupäällä Alonson ajotavalla keula ei ehkä nappais ollenkaan kiinni vaan auto puskisi ulos etufillarit rajussa luistossa.
Alonson ajotapa suosii nimeomaan aliohjaavaa autoa, kääntää mutkaa sisään ensimmäisenä kaikista kuskeista ja yliohjaava auto on myrkkyä Alonsolle. Tämä on nähty aina kun rellulla on ollut ongelmia liiallisen takarenkaitten kulumisen kanssa. Häkkinen ei tästä tunnetusti tykkää yhtään vaan haluaa autolta täydellistä etupään pitoa ja kontrolloi auton perää kaasulla ja mikropienillä vastaohjauksilla.

Ajotyylivertailu britti tv:n tyyliin,

http://www.youtube.com/watch?v=f6qi1MbTo-o

kunpa saatais Keke tekemään samanlaista analyysiä maikkarille niin vois jopa harkita kanavapaketin ostoa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Nyt pitäisi tehdä eroa noitten ajotyylien ja auton säätöjen kanssa. Jos Alonso ajaakin sellaisella tyylillä, että auto aliohjaa, niin ei se tarkoita sitä että auton pitäisi olla aliohjaava. Päinvastoin, Alonson ajotyyli tarviikiin etupäähän huiman pidon, että auto ylipäätänsä kääntyyisi mutkaan noin agressiivisella kääntämisellä, kuten tässä keskustelussa jo sanottiinkin.

Schumin ajotyyliä en lähtisi vertailemaan mihinkään, koska äijä vaihtoi koko ajan tyyliä riippuen autosta ja olosuhteista. Mielestäni esim. 96 Ferrarilla Schumi ajoi hyvinkin Alonsomaisesti, ainoa vaan että takapään pito oli niin heikko, että perä lähti aina irti. Silloin meno oli varsin näyttävää.

Häkän ongelmat olivat siinä, että mies vaati autolta täydellistä balanssia että sai itsestään kaiken irti, Mika ei koskaan kyennyt varsinaisesti ajamaan ongelmien yli, vaikka yrittikin aikanaan kovasti. Alonso on siinä suhteessa parempi. Sanotaan näin, että auto kun auto voidaan säätää Alonson ajotyylille toimivaksi. Häkkinen taas vaati sen hyvän perusbalanssin lähteäkseen kunnolla lentoon, loppu oli hienosäätöä.

Ali- ja yliohautumisessakin on useita piirteitä. Auton käytökset vaihtelevat "entryssä", "apexissa" JA "exitissä". Eli mutkaan mennessä auto saattaa aliohjata ja mutkan ulostulossa sitten yliohjata. Tämä on esim. DC:n suosima säätöasu. Itse asiassa tämä on kaikkein perinteisin kilpa-ajajien suosima käytös, jos neutraalia pitoa ei kyetä löytämään.

Alonso taas ei hyväksy yliohjautumista mutkaan sisään ajettaessa. Mutta hallitsee kyllä yliohjautumisen jos sitä tapahtuu sen jälkeen kun auto on jo kääntynyt mutkaan. Alonson tekniikka on kuin ovaalilla ajaisi. Se kriittinen vaihe kun mutkaan käännetään pitää sujua oikein, muuten mennään metsään riippumatta siitä mitä kuski tekee. Eli se perän irtoamisen korjaaminen siinä vaiheessa vie miehen ulos radalta, koska a)vauhtia on liikaa ja b)mutkaan on käänneetty niin myöhään.

Nopea kilpa-auto on pikemminkin vaikea ajaa, kuin helppo. Auto on nopea vain hyvin kapealla säätöjen alueella. Tässä juuri erotetaan erinomaiset kuskit vaiin hyvistä. DC-tyyliin voidaan säätää auto turvalliseksi ajaa, mutta samalla menetetään pitoa. Toisaalta hyvin pitävän auton vieminen äärirajoilla on vaikeata, koska pito irtoaa varoittamatta. Itseluottamuksen täytyy siis olla kunnossa. Tässä kohtaa Alonso ja Häkkinen ovat kyllä kuin samasta puusta veistettyjä.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
pmv sanoi:
Häkän ongelmat olivat siinä, että mies vaati autolta täydellistä balanssia että sai itsestään kaiken irti, Mika ei koskaan kyennyt varsinaisesti ajamaan ongelmien yli, vaikka yrittikin aikanaan kovasti.
Voi olla noin yleensä mutta ei universaalisti, Häkkinen kuitenkin oli ajoittain hyvinkin nopea Coulthardin säädöillä vaikka ukkojen lähestymisessä ja vaateissa oli kait aika paljon eroa. Toisaalta esim Imolassa 00 jonka Häkkinen hävisi niukasti Schumacherille Häkkinen ajoi aika selkeaästi vaurioituneella autolla todella kovaa. Mutta kaiketi Häkkinen oli haavottuvainen jonkin sortin säätöongelmille mistä kielii esim suhteellisen heikko aika-ajomenestys 00.

Mitä Schumacheriin tulee niin tiedä sitten kuka puhuu aidoista ja kuka seipäistä mutta mull kyllä on sellainen (harha?)käsitys että kaikki kuskit ovat enemmän tai vähemmän tapojensa orjia, Schumacherin tavat vaan taisivat jättää enemmän pelivaraa kuin esim Häkkisen tavat. Vaikka Häkkinen saattoi hyvinkin olla Schumcheria nopeampi vakaissa olosuhteissa sopivalla autolla niin Schumcherin suoritustason varianssi oli suunnilleen loppuun asti todella vähäinen.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Dennis vahvisti De la Rosan jatkon

McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis vahvisti espanjalaismedialle, että Pedro de la Rosa jatkaa tallin palveluksessa ensi kaudellakin.

- Hän on varmuudella yksi kalustoomme kuuluvista kuljettajista, Dennis sanoi AS-lehden mukaan.

McLaren ei ole virallisesti tiedottanut ensi kauden kuljettajiensa tiimoilta muuta kuin Fernando Alonson kilpakuljettajan sopimuksen. Yleisesti arvellaan, että De la Rosa toimisi tallin ensi kauden testikuljettajana ja Lewis Hamilton ottaisi toisen kisakuskin paikan.
Jos Rosa, niin miksei Häkkinenkin?:wink:
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Irwin sanoi:
Tarkoitinkin viestilläni lähinnä sitä, että on yhtä suuri todennäköisyys sille että Häkkinen ajaisi ensi kaudella McLarenilla toisen kisakuskin paikalla kuin että Schumacher "palaisi" Renaultille.
Eli todennäköisyys on olematon.;)
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Oho sanoi:
Toisaalta esim Imolassa 00 jonka Häkkinen hävisi niukasti Schumacherille Häkkinen ajoi aika selkeaästi vaurioituneella autolla todella kovaa. Mutta kaiketi Häkkinen oli haavottuvainen jonkin sortin säätöongelmille mistä kielii esim suhteellisen heikko aika-ajomenestys 00.
Mikahan oli paalulla Imolassa, ei sitä Kyllösen huutoa voi unohtaa :D
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
pmv sanoi:
Nyt pitäisi tehdä eroa noitten ajotyylien ja auton säätöjen kanssa. Jos Alonso ajaakin sellaisella tyylillä, että auto aliohjaa, niin ei se tarkoita sitä että auton pitäisi olla aliohjaava. Päinvastoin, Alonson ajotyyli tarviikiin etupäähän huiman pidon, että auto ylipäätänsä kääntyyisi mutkaan noin agressiivisella kääntämisellä, kuten tässä keskustelussa jo sanottiinkin.

Schumin ajotyyliä en lähtisi vertailemaan mihinkään, koska äijä vaihtoi koko ajan tyyliä riippuen autosta ja olosuhteista. Mielestäni esim. 96 Ferrarilla Schumi ajoi hyvinkin Alonsomaisesti, ainoa vaan että takapään pito oli niin heikko, että perä lähti aina irti. Silloin meno oli varsin näyttävää.

Häkän ongelmat olivat siinä, että mies vaati autolta täydellistä balanssia että sai itsestään kaiken irti, Mika ei koskaan kyennyt varsinaisesti ajamaan ongelmien yli, vaikka yrittikin aikanaan kovasti. Alonso on siinä suhteessa parempi. Sanotaan näin, että auto kun auto voidaan säätää Alonson ajotyylille toimivaksi. Häkkinen taas vaati sen hyvän perusbalanssin lähteäkseen kunnolla lentoon, loppu oli hienosäätöä.

Ali- ja yliohautumisessakin on useita piirteitä. Auton käytökset vaihtelevat "entryssä", "apexissa" JA "exitissä". Eli mutkaan mennessä auto saattaa aliohjata ja mutkan ulostulossa sitten yliohjata. Tämä on esim. DC:n suosima säätöasu. Itse asiassa tämä on kaikkein perinteisin kilpa-ajajien suosima käytös, jos neutraalia pitoa ei kyetä löytämään.

Alonso taas ei hyväksy yliohjautumista mutkaan sisään ajettaessa. Mutta hallitsee kyllä yliohjautumisen jos sitä tapahtuu sen jälkeen kun auto on jo kääntynyt mutkaan. Alonson tekniikka on kuin ovaalilla ajaisi. Se kriittinen vaihe kun mutkaan käännetään pitää sujua oikein, muuten mennään metsään riippumatta siitä mitä kuski tekee. Eli se perän irtoamisen korjaaminen siinä vaiheessa vie miehen ulos radalta, koska a)vauhtia on liikaa ja b)mutkaan on käänneetty niin myöhään.

Nopea kilpa-auto on pikemminkin vaikea ajaa, kuin helppo. Auto on nopea vain hyvin kapealla säätöjen alueella. Tässä juuri erotetaan erinomaiset kuskit vaiin hyvistä. DC-tyyliin voidaan säätää auto turvalliseksi ajaa, mutta samalla menetetään pitoa. Toisaalta hyvin pitävän auton vieminen äärirajoilla on vaikeata, koska pito irtoaa varoittamatta. Itseluottamuksen täytyy siis olla kunnossa. Tässä kohtaa Alonso ja Häkkinen ovat kyllä kuin samasta puusta veistettyjä.
-schumi oli siitä erikoinen sälli että sääti jarru balanssia lähes joka mutkaan tultaessa:eek: ratissahan oli vaihteiden vaihdot mahdollistettu molemmin puolin,eli pystyi vaihtamaan ylös/alas jommalla kummalla hanskalla kun toinen runkkasi jatkuvasti balanssi kahvaa....aika äijä...:tongue:
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Jere1983 sanoi:
Mikahan oli paalulla Imolassa, ei sitä Kyllösen huutoa voi unohtaa :D
Niin oli mutta auto kärsi vurioita kisan aikana, Häkkinen osui radalla lojuneeseen metalliromuun, joka rikkoi auton pohjan eukannakkeet. Noin 2/3 kisasta auton pohja roikkui osin irti ja auto pohjasi jatkuvasti.

Schumacher ryssi varmalta näyttäneen paalun radan takaosassa olevassa double apex mutkassa (onko se Rivazza) tekemällä jonkun käsittelyvirheen, onnistuiko se aktivoimaan varikkorajottimen tai jotain.

Häkkisen aika-ajo-ongelmat ilmenivät vasta Imolan jälkeen kun FIA mutti moottorinohjauselektroniikkaa rajottavia sääntöjä yks kaks kesken kauden. FIAn temppu hiukan haiskahti sääntömuutokselta tilauksesta kun McLaren vastusti sitä kovin ja Ferrari tuki.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Pitää myös muistaa Häkän suoritukset ennen kautta 98. Silloin varsinkin huomasi, että ajaminen oli kovasta yrityksestä huolimatta välillä tuskaisaa. 98-00 auto olikin hyvin balansissa noin keskimäärin, mutta tulihan niitä virheitä aina aika-ajoin Mikallekin. Eli ei se nopealla autolla äärirajoilla ajaminen ole helppoa. Mielestäni nykyiset autot sopisivat hyvin Mikan ajotyylille, uskoisin että minkään huipputallin auto ei ole varsinaisesti huono tai edes epäonnistunut. Erot löytyvät renkaista ja moottoreista, ei balanssista.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Oho sanoi:
Niin oli mutta auto kärsi vurioita kisan aikana, Häkkinen osui radalla lojuneeseen metalliromuun, joka rikkoi auton pohjan eukannakkeet. Noin 2/3 kisasta auton pohja roikkui osin irti ja auto pohjasi jatkuvasti...
Niin ethän sä tossa mitään aika-ajoista puhunutkaan, my bad :thumbup:
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
"We'll announce our decision sometime before Christmas," Whirtmarsh told Speed TV. "Clearly Lewis is a strong contender and so is Pedro. We're not looking anywhere else."

Mika takas ja äkkiä! :alppu:
 

Nick_W

Ihmisohjus
Liittynyt
20.10.2000
Viestit
5196
Sijainti
Töysä
Häkkis-huhu elää yhä

Huhu Mika Häkkisen mahdollisesta paluusta McLarenin F1-kuljettajaksi elää siitä huolimatta, että McLaren-Mercedeksen F1-yksikön johtaja Martin Whitmarsh kumosi sen aiemmin tällä viikolla.

Arvostettu Autosport-lehti spekuloi torstaina ilmestyneen numeronsa kansijutussa Häkkisen mahdollisella paluulla otsikolla "Onko Mika palaamassa?".

Lehden mukaan 38-vuotias suomalainen on viimeksi kuluneen kuukauden aikana testannut kahteen otteeseen McLarenin simulaattoria ja keskustellut mahdollisesta paluustaan. Tallipäällikkö Ron Dennis oli aluksi skeptinen Häkkisen paluun suhteen, mutta on lehden mukaan lisääntyvässä määrin vakuuttunut siitä, miten arvokasta kahden tuplamaailmanmestarin ajattaminen olisi.

McLaren on julkistanut ensi kauden kuljettajakseen toistaiseksi ainoastaan Fernando Alonson.

Häkkinen ajoi F1:ssä viimeksi kaudella 2001. Sen jälkeen hän on ajanut kaksi kautta DTM-koppiautosarjassa. Maailmanmestaruudet Häkkinen voitti 1998 ja 1999.

(MTV3-Reuters)
Tän mukaan Mika on testannut simulaattoria useampaan otteeseen. :thumbup:
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Mitkäköhän mahtaisi olla kertoimet että Häkkinen tulee/tulisi takaisin F1:siin?

Ja jos Herra menee McLarenille ensikaudeksi, niin olis kiva jos olis niin hyvässä vedossa heti kauden alettua että päihittäisi Alonsoa kunnolla.

Ja JOS päättää ajaa Fykkösiä, niin on ensimmäinen kerta kun Suomalaisilla on mahdollisuus kolmoisvoittoihin!:alppu:
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4169
Timppa78 sanoi:
Ja JOS päättää ajaa Fykkösiä, niin on ensimmäinen kerta kun Suomalaisilla on mahdollisuus kolmoisvoittoihin!:alppu:
Eihän ole. Olisihan Mika, JJ ja Mika voinut ottaa kolmoisvoiton Jaappanissa -94, jos sekava keli olisi ennestään sekoittanut pakkaa. :thumbup:
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Ihan mielenkiintoinen tilannehan tässä on käsillä. En kyllä hetkeäkään usko, että tässä olisi vain kyse siitä, että puntaroidaan de la Rosan ja Hamiltonin välillä. Vielä kun lisätään se, että de la Rosan on ilmoitettu jatkavan tiimissä, niin ei luulisi päätöksessä kestävän näin kauan jos juuri nuo kaksi ovat ne selkeät ja ainoat vaihtoehdot. Se sävy, jolla tuo de la Rosankin sopimus julkistettiin sopisi hyvin yhteen sen kanssa, että mies jatkaa testikuskin roolissa. Jäljelle jäisi vain Hamilton ja jos sitä päätöstä pitää pohtia jouluun asti, niin kylläpäs McLarenilla analysoidaan asioita tarkasti.

En väitä, että Häkkinen olisi varmuudella palaamassa, mutta jos talli todella haluaisi Hamiltonin toiseksi kisakuskikseen, niin miksei sopimusta sitten ole vielä julkistettu? Mielestäni olisi tallin edun mukaista, että nuo sopimusasiat on hoidettu kuntoon, kun testikausi alkaa. Varsinkin kun kyseessä on huipputalli, niin ei siellä harrasteta sitä, että vedetään hatusta joku tuntematon nimi pari viikkoa ennen Melbournen kisaa.

Se, että talli kieltää kaiken ja väittää valintojen kohdistuvan nimenomaan Hamiltoniin ja de la Rosaan on mielenkiintoista, kun samalla tiedetään Häkkisen käyneen testaamassa tallin simulaattoria ja vierailleen muutenkin tiimin tiloissa. Hamilton vai de la Rosa? -päätöksen tekemisessä ei näin kauaa kestä, joten mistä kohtaa kenkä puristaa?
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Oishan se todella mahtavaa että Häkä viel ajais formuloissa. Oli suuri pettymys aikoinaan kun Häkä lopetti.

Mutta mä luulen et tää Häkän paluu ois yhtä todennäköstä ku Sumi ja Häkä ois tallikavereita Agurilla:D
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
päätöksen tekemisessä ei näin kauaa kestä sanoi:
Kenkä puristaa siitä kohtaa että Mika ei taaskaan tiedä palaako vai ei, ja kisakuskiksi vai johonkin muuhun rooliin?. Nyt Mika hanaa hanaa :thumbup:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Janne A. sanoi:
Kenkä puristaa siitä kohtaa että Mika ei taaskaan tiedä palaako vai ei, ja kisakuskiksi vai johonkin muuhun rooliin?. Nyt Mika hanaa hanaa :thumbup:
Mika kyllä tiesi, mutta Button ei:wink:
 
Ylös