Hankintoja!

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Sam sanoi:
Aika paljon. Minä selviän alle 250 metrillä.
-edit- Laskin tarkemmin. Menee noin 270 metriä :eek: + sivulaudat
Mulla on kuistin osuus 40 metriä 340 kokonaismetristä ja tietenkin hukkametrit päälle. Siksi ajattelin ottaa neljäsataa metriä niin jää vähän yli, mistä tehdä... vaikka jakkaroita tai kukkapenkkejä.

Hävettää jo kun joka kuorman päälle olen käynyt kerran tai kahdesti santsaamassa. Poropeukalon tai nuukan maineen saa vähemmälläkin...:eek: :D
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Knoukkari sanoi:
Mulla on kuistin osuus 40 metriä 340 kokonaismetristä ja tietenkin hukkametrit päälle. Siksi ajattelin ottaa neljäsataa metriä niin jää vähän yli, mistä tehdä... vaikka jakkaroita tai kukkapenkkejä.

Hävettää jo kun joka kuorman päälle olen käynyt kerran tai kahdesti santsaamassa. Poropeukalon tai nuukan maineen saa vähemmälläkin...:eek: :D
:D
Minä olen yrittänyt ottaa hieman reilusti. Projekteja kun riittää, niin tasaisesti saa silti olla tavaraa hakemassa. Mihinköhän sitä rahansa ja aikansa tuhlaisi, jos ei rakentaisi/remppaisi? :eek:
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Knoukkari sanoi:
Hävettää jo kun joka kuorman päälle olen käynyt kerran tai kahdesti santsaamassa. Poropeukalon tai nuukan maineen saa vähemmälläkin...:eek: :D
Kyllä tuo menettely taloudellisin silti on. Mitataan menekki, vakiokerroin ja ostetaan juuri sen verran. Sitten haetaan puuttuvat kaksi laattaa/lautaa perään. Siten tavara riittää juuri, eikä jää typeriä jäännöseriä nurkkiin pyörimään. Ei niillä kuitenkaan koskaan mitään tee. Toki jokin peruslauta tai soiro on vähän eri asia, sitähän tarvii aina.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tolerantti sanoi:
Kyllä tuo menettely taloudellisin silti on. Mitataan menekki, vakiokerroin ja ostetaan juuri sen verran. Sitten haetaan puuttuvat kaksi laattaa/lautaa perään. Siten tavara riittää juuri, eikä jää typeriä jäännöseriä nurkkiin pyörimään. Ei niillä kuitenkaan koskaan mitään tee. Toki jokin peruslauta tai soiro on vähän eri asia, sitähän tarvii aina.
Sillä tuota peruskauraa otankin ylimääräistä. Mutta esimerkiksi mitä eilen santasin oli pohjamaalattua 22x150mm lautaa, ei niin leveää ja tyyristä (1,65 euroa/jm) tosiaankaan viitsi ostaa nurkkiin lojumaan.

Pohjamaalattua tai ainakaan kyllästettyä puuta kun ei viitsi edes syttypuuna käyttää.

Soiroa ja vajaakanttista saa kyllä aina olla varalla. Ne kun saa aina menemään tellinkeihin tai runkoon piiloon jo niikseen tulee.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Runar ja Kyllikki sanoi:
Sarja tollasia: http://www.rengaspojat.fi/Vanteet/Tomason/tn3/TN3 Black Chrome.jpg

Asentavaan firmaan asti toimitettuna 384,70 eur. Ko. firmassa otetaan renkaat pois vanteelta, laitetaan renkaat uusille vanteille, asennetaan uusille vanteille venttiilit + tasapainoitetaan, jotka toimenpiteet lisäävät hintaa vielä 40 eurolla.

Kovasti on vanteiden hinnat nousseet siitä kun viimeksi ostin (runsas kaks vuotta sitten) kun nyt maksan edullisimmasta päästä olevista vanteista saman kuin viimeksi hieman yli keskihintaisista.

On sit luonnossa ihan saakelin paljon paremman näköset ja laadukkaamman oloiset vanteet kuin kuvasta ja hinnasta vois päätellä. :thumbup: Sovitusrenkaat ja pultitkin oli just oikeanlaiset, kun kävin varmuuden vuoksi tarkastamassa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Moe Szyslak sanoi:
Ajattelin että käyn kojeajamassa uuden Superbin kunhan saavat niitä maahan.
Tulee oleen kova peli. Jos en väärin muista niin pitäs tulla se 2.0TDI kera DSG:n ja nelivedon... 170hp versio siis.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Knoukkari sanoi:
Laskeskelin just, että menee vielä räystäiden alakatteisiin vajaa neljäsataa metriä lautaa. Siis jos laitan satamilliä kapeaa, mistä taitanee tulla näteimmän näköinen.
Hyvin laskettu.

Laskeskelin just, että mulla menee vielä patioon 600 metriä lautaa.
Siis jos laitan 120 milliä leveää, mistä taitaa tulla näteimmän näköinen.
RST-ruuveja menee lautojen kiinnittämiseen noin 1300-1400.
100 kappaleen RST-ruuvipaketti maksoi 14 euroa :jaska:
Nykyään niin yleisiä, pinnoitettuja "terassiruuveja" en silti laita, ne ruostuu muutamassa vuodessa poikki.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
PuoliPöhkö sanoi:
100 kappaleen RST-ruuvipaketti maksoi 14 euroa :jaska:
Nykyään niin yleisiä, pinnoitettuja "terassiruuveja" en silti laita, ne ruostuu muutamassa vuodessa poikki.
Kalliitahan ne ovat...

.... mutta et kai sä painekyllästetystä puusta tee terassia? Päättelen tuosta ruuvien kulumisesta. Vai syökö noi lämpökäsitellyt tai eksoottisemmat (tai lehtikuusi) kans sinkityksen ja pinnoitteen?

Itse tein viime syksynä tikkaat katolle ja lappeelle painekyllästetystä puusta. Niiden kanssa kun ei tarvi jatkuvasti olla kosketuksissa. Lopusta pk-puusta nikkaroin verstaan pöydän rungon ja maalasin valkoisella, kannen tein massiivilankuista, jotka öljyvahasin. Tekisi mieli kopistella uusi runko, paistaa se pk-puun väri maalin alta niin tympeästi eikä oikein imaissutkaan maalia sisäänsä vaikka puita puoli vuotta ulkona pidin sään armoilla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Moe Szyslak sanoi:
Taisin taas kerran ilmaista itseni huonosti. Siis koko roska maksoi tuon 941. Siihen kuului vesipumput, öljy-, ilman ja sisäilman suodattimet. Öljyt ja jäähdytysnesteet ja huolto. Yms tarvikkeet. Hihna maksoi 180. Laitan illalla erittelyn. Terveiset Vaajakosken abc:lta.
No niin, file:

  • Huolto 151,80
  • Öljy 3,8l 70,30
  • Öljytulppa 1,71
  • Öljynsuodatin 11,32
  • Jätemaksu 1
  • Ilmansuodatin 20,70
  • Raitisilmasuodatin aktiivihiili 12,55
  • Diesel fuel conditioner 33,68
  • Motor flush 400 ml 33,68
  • 5 W poltin 0,98
  • Pyyhkijänsulat 43,35
  • Jakohihnan vaihto 207
  • Jakohihnasarja 179,69
  • Pultti 2 kpl 5,30
  • Vesipumpun vaihto 20,70
  • Vesipumppu 73,22
  • Jäähdytysneste 2,5l 24,10
  • Jarrunesteen vaihto 20,70
  • Jarruneste 0,5l 12,60
  • Jätemaksu 1
  • Pientarvikkeet 16,01
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Knoukkari sanoi:
.... mutta et kai sä painekyllästetystä puusta tee terassia? Päättelen tuosta ruuvien kulumisesta. Vai syökö noi lämpökäsitellyt tai eksoottisemmat (tai lehtikuusi) kans sinkityksen ja pinnoitteen?
Tottamooses teen. Reilu puoli kilometriä kestopuu-terassilautaa on tuossa nipussa pihalla.
Siitähän noita on tehty maailman sivu. Juurihan niitä kyllästeainamääräyksiä tiukennettiin about 10 vuotta sitten.
Meinaatko, että kestopuu olisi jotenkin haitallista mun jalkapohjille? :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Longlifehuollon periaate: huolletaan puolet harvemmin, neljäkertaa kovemmalla hinnalla.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
PuoliPöhkö sanoi:
Tottamooses teen. Reilu puoli kilometriä kestopuu-terassilautaa on tuossa nipussa pihalla.
Siitähän noita on tehty maailman sivu. Juurihan niitä kyllästeainamääräyksiä tiukennettiin about 10 vuotta sitten.
Meinaatko, että kestopuu olisi jotenkin haitallista mun jalkapohjille? :D
Eihän siinä muuta kuin että alkaa kasvaa jättimäisiä syyliä jalkapohjiin! :yuck:

Ja jos joskus kännipäissäsi innostut nuoleskelemaan terassia niin eiköhän ne ole vahvemmat myrkyt jotka rupissa silloin jyllää.

Mutta esimerkiksi Ruotsissa ei kestopuuta saa käyttää leikkikentillä eikä lastentarhojen pihavempeleissä- tai -terasseilla. Eikä Suomessakaan kromia ja arseenia sisältävää kestopuuta.

Ja mitä olen seurannut niin puutarhaihmiset eivät muuten kestopuuta maahan laita, ainakaan liki kasvipenkkiä.

Arkikäytössähän vittumaista on, että kp-jätettä ei saa polttaa.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Knoukkari sanoi:
Eihän siinä muuta kuin että alkaa kasvaa jättimäisiä syyliä jalkapohjiin! :yuck:

Ja jos joskus kännipäissäsi innostut nuoleskelemaan terassia niin eiköhän ne ole vahvemmat myrkyt jotka rupissa silloin jyllää.

Mutta esimerkiksi Ruotsissa ei kestopuuta saa käyttää leikkikentillä eikä lastentarhojen pihavempeleissä- tai -terasseilla. Eikä Suomessakaan kromia ja arseenia sisältävää kestopuuta.

Ja mitä olen seurannut niin puutarhaihmiset eivät muuten kestopuuta maahan laita, ainakaan liki kasvipenkkiä.

Arkikäytössähän vittumaista on, että kp-jätettä ei saa polttaa.
Oho, tuohon syyläjuttuun en olekaan törmännyt aiemmin. :eek!:
No, ekologisempiakin vaihtoehtoja toki on olemassa (kuten mainitsemasi Siperianlehtikuusi), mutta niiden hinnat eivät ole tältä planeetalta verrattuna kestopuuhun. Kun rakentaa tuollaista 70 neliöistä patiota, niin laudan hinnalla
alkaa olla jo vähän merkitystäkin. Ainakin mun lompsassa.

Itse en ajatellut nuoleskella meidän terassilautoja,
mutta eihän noista ipanoista tosiaan koskaan tiedä.

Lämpökäsitellyn ainoa haittapuoli on hieman korkeamman hinnan lisäksi, on sen kovuus/hauraus (halkeaa todella helposti ruuvattaessa).
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Micael sanoi:
Vehmasmäissä Kuopion liepeillä, kuulemma.
UGH, liian kaukana.
Jostain pitäisi naputella lopuksi ulkovuoraus tuohon pation ympärille.
Lattia kun on korkeimmillaan yli 3 metriä maasta, eikä nuo terassin rungon vinotuet yms. rakenteet ole niin silmiä hivelevää katseltavaa, että niitä jaksaisi kovin kauaa mulkoilla.

Laudoitettavaa sivuseinäpinta-alaa tulee noin 40 m2.
Taidan tehdä ihan simppelin harvalaudoituksen.
 
Ylös