Heikki Kovalainen 2013 - testikuskista keikkakuskiksi

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Harjoitusten aikana selostajat pähkäili sellaista mahdollisuutta, että kun Caterham nyt ajaa vissiin apaut viimekauden autolla ja nyppii maksukuskeilta kivat pääomat (jota ei hassata vanhan auton kehitykseen), niin ensi kaudeksi voidaan sitten panostaa enemmän autoon ja hommata kuski, jolle maksetaan palkkaa. Palkkakuski voisi sitten olla Heikki.
Joo, se oli ihan järkevää spekulointia, saattaa olla todellista pohjaakin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Toivoa sopii, että Caterham nyt sääntöjen muuttuessa parantaa. En käsitä miten ne ovat niin hitaita, siellä on kuitenkin todella pätevää teknistä henkilökuntaa aika paljonkin eikä moottoreissa/vaihteistossa ole ainakaan mitään vikaa.
Auton suunnittelussa käytetty laitteisto on ollut pitkän aikaa Fernandesin tallilla paljon huonompi kuin keskikastin talleilla. Vaan ei ole enää, sen jälkeen kun viime vuoden puolivälissä siirtyivät Oxfordshireen. Alkuvuosina Fernandesin talli käytti jotain pientä tuulitunnelia Italiassa. Saivat käytettyä sitä vain muutaman päivän viikossa, ja malliosien rakentaminen ja kuskaaminen Italiaan asti oli hidasta ja tehotonta. Myös CFD-osastolla oli huonommat laitteet kuin muilla talleilla. Nyt Caterhamilla on hyvät CFD-resurssit Oxfordshiressa. Williamsin tuulitunneli on Caterhamin päämajan lähettyvillä, ja malliosat tuulitunnelitestaamista varten valmistetaan Caterhamin omissa tiloissa Leafieldissa.

Tallipäällikkö Abiteboul kertoi kuukausi sitten saksalaissivustolle (Motorsport-Total) Caterhamin teknisen tiimin olevan nykyisellään lukumäärältään riittävä, mutta laadussa on parantamisen varaa. Tällaisten havaintojen takia oli Fernandesilta ilman muuta oikea ratkaisu siirtyä syrjään ja pestata Caterhamille täysipäiväisesti työskentelevä tallipäällikkö. Caterhamin uusi aerodynamiikkapomo Hari Roberts saapui talliin keväällä Lotukselta. Kun Caterham luovutti Heikin Lotuksen käyttöön, niin pari uutta CFD-insinööriä pääsi taas siirtymään Lotukselta Caterhamille ilman pitkää odotusaikaa. Viime vuonna hankittu aerodynamiikkaosaaja John Iley on tärkeässä roolissa ensi vuoden autoa tehtäessä.
 

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Vois vetää johtopäätökset huomenna, mutta hyvä Heikki :ahem:
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Harjoitusten aikana selostajat pähkäili sellaista mahdollisuutta, että kun Caterham nyt ajaa vissiin apaut viimekauden autolla ja nyppii maksukuskeilta kivat pääomat (jota ei hassata vanhan auton kehitykseen), niin ensi kaudeksi voidaan sitten panostaa enemmän autoon ja hommata kuski, jolle maksetaan palkkaa. Palkkakuski voisi sitten olla Heikki.
Heitin tismalleen saman skenaarion jo kauden alussa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
En jotenkin uskonut että varsinkin tällaisen puolittaisen tauon jälkeen uudella ja erilaisella autolla ois Heikki heti näin upeassa vaihdissa.

Leuka. Maassa.

Hattu. Päästä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
No niin, nyt sama Heikin suusta, mitä epäilin jo alusta asti yhdeksi merkittäväksi syyksi Heikin pestiin:

Kovalainen is reunited this weekend with his former McLaren engineer, Mark Slade. Asked by this writer how much that helped he said: “I think it’s a significant factor. It was relatively easy to start working with him because I know him from McLaren days, and I know how he works. He knows what I need as well, I think if I get lost he can actually make suggestions just by looking at the telemetry, so it’s really helpful. I’m really enjoying working with Mark. I had a good time at McLaren with him. That side is really good, it’s given a smooth landing.”
Lähde: http://adamcooperf1.com/2013/11/15/heikki-kovalainen-i-was-pressing-the-wrong-buttons-today-quite-a-few-times/
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Toivoa sopii, että Caterham nyt sääntöjen muuttuessa parantaa. En käsitä miten ne ovat niin hitaita, siellä on kuitenkin todella pätevää teknistä henkilökuntaa aika paljonkin eikä moottoreissa/vaihteistossa ole ainakaan mitään vikaa.
Saarihan esitti eilen lähetyksessä sellaisen teorian, että Caterham päätti jo kauan sitten olla panostamatta kauteen 2013. Lähdettiin vanhalla autolla ja parilla maksukuskilla, jotta saadaan resursseja kehittää ensi kauden autoa. Siihen vielä talouden salliessa paremmat kuskit rattiin ja kenties pistetili viimeinkin aukeaisi.

Hehheh, tais Lotus saada vaihdossa nopeamman suomalaisen :alppu:

Tai sitten FP-mestarin. Mutta hyvältä näyttää ajaminen. Auto istuu hanskaan :ahem:
Vaikeapa noista vapaista harjoituksista on mitään sanoa, kun ei tainnut edes Kovalainen itse hakea vielä äärirajoja ja lentävää kierrosta. Lotus on kuitenkin yksi sarjan nopeimmista autoista, joten sillä on aika helppo ajaa tuloslistalla korkealle, jos muutkaan eivät yritä. Sitä paitsi Gutierrez oli heti Heikin perässä kuudentena. Tänään saadaan varmasti harjoituksissakin jo vertailukelpoisempaa dataa.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2013/11/1832811/raikkosen-jattama-aukko-kirjaimellisesti-liian-suuri-kovalaiselle
Jos Heikki ajoi Kimin istuimella, joka ei edes istunut hänelle, niin suorastaan ihmettelen miehen suoritusta. Kyllä tuollainen ohjaamossa liukuminen varmasti vaikuttaa ajamiseen.

Missä on se Heikki, jota kaikki dissasivat McLaren-kausina ja niiden jälkeen? Alkaa tuntua, että nyt ohjaamossa istuu se GP2:sta ja loppukauden Rellusta tuttu mies - eli maailman nopein Heikki.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2013/11/1832811/raikkosen-jattama-aukko-kirjaimellisesti-liian-suuri-kovalaiselle
Jos Heikki ajoi Kimin istuimella, joka ei edes istunut hänelle, niin suorastaan ihmettelen miehen suoritusta. Kyllä tuollainen ohjaamossa liukuminen varmasti vaikuttaa ajamiseen.

Missä on se Heikki, jota kaikki dissasivat McLaren-kausina ja niiden jälkeen? Alkaa tuntua, että nyt ohjaamossa istuu se GP2:sta ja loppukauden Rellusta tuttu mies - eli maailman nopein Heikki.
Kyllä se ajeli joo kimin penkillä itsekkin skylle sen vahvisti. Skylla näytettiin, kun vielä kesken harkkojen kun jutteli inssien kanssa minne pitäisi penkissä lisätä tavaraa, kun oli väljä tuo kimin penkki ainakin olkapäiden kohdalta aika paljonkin kuvasta päätellen.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Heikki on ajellut muutaman vuoden Caterhamin vikuralla, niin nyt tommonen hyvä auto pysyy handuissa ihan peace of cake. Ollut hyvää ajoharjoitusta ajella semmosella vaikeasti ajettavalla pelillä. :idea::thumbup::rolleyes::wink::D:tongue:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Vaikeapa noista vapaista harjoituksista on mitään sanoa, kun ei tainnut edes Kovalainen itse hakea vielä äärirajoja ja lentävää kierrosta. Lotus on kuitenkin yksi sarjan nopeimmista autoista, joten sillä on aika helppo ajaa tuloslistalla korkealle, jos muutkaan eivät yritä. Sitä paitsi Gutierrez oli heti Heikin perässä kuudentena. Tänään saadaan varmasti harjoituksissakin jo vertailukelpoisempaa dataa.
Noh niinh. Viimeiset harkat ajettu. Grosjean neljäs ja Kovalainen sijalla 13. Eroa tallikaveriin kertyi ~0,55 s, mikä lienee sellainen realistinen odotusarvo myös aika-ajoihin. Jos tuosta vielä kympän tai jopa kaksi saisi siivottua pois. Kolmanteen aika-ajoon selviäminen voi olla hilkulla.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Heikki on ajellut muutaman vuoden Caterhamin vikuralla, niin nyt tommonen hyvä auto pysyy handuissa ihan peace of cake. Ollut hyvää ajoharjoitusta ajella semmosella vaikeasti ajettavalla pelillä.
Itse asiassa, noin se onkin. Tosin, kuskin pitää myös osata hanskata sellainen vikuri ori. Heikki osaa, kaikki ei.
 

Gollum

Well-known member
Liittynyt
5.10.2012
Viestit
179
Sijainti
Pjongjang
Noh niinh. Viimeiset harkat ajettu. Grosjean neljäs ja Kovalainen sijalla 13. Eroa tallikaveriin kertyi ~0,55 s, mikä lienee sellainen realistinen odotusarvo myös aika-ajoihin. Jos tuosta vielä kympän tai jopa kaksi saisi siivottua pois. Kolmanteen aika-ajoon selviäminen voi olla hilkulla.
Samoja ajatuksia itsellä, ei voi realistisesti odottaa et kerkiäis Romainin kyytiin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Kovalainen tosiaan selvisi kolmanteen osioon viimeisenä tyyppinä ja Q3:ssa eroa Grosjeaniin tasan 0,56 sekuntia. Kuulostaapa tutulta. Olisi siitä kyllä hieman sopinut kiristää vielä, mutta toisaalta olosuhteet radallakin tuntuvat olevan hieman omituiset.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hyvä suoritus Heikiltä vieraalla autollaa ja vähäisillä ajokilometreillä. Kuitenkin sellaiset nimet kuin Rosberg, Button ja Massa tippuivat viimeiseltä osiolta ja Heikillä hermo piti.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei ole TV-kuvissa näkynyt Heikiltä virheen virhettä koko viikonloppuna. Grosjean taas useinkin radan ulkopuolella. Ehkä Heikki ei edes sen kummemmin purista, vaan ajaa varmemmin tiimin puolesta ja niiden tärkeiden pisteiden, hyvältä näyttää sen suhteen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Kovalainen ajoi kuulemma Q3:n kokonaan ilman kersaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös