Heikki Kovalainen 2013 - testikuskista keikkakuskiksi

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Fisin ongelmat 2009 tuuraajana muistaakseni liittyivät Kersiin. Fisi siirtyi Force Intian kersittömästä autosta Ferrarin kerssilliseen ja ei oppinut jarrutustekniikkaa kersin kanssa.

Nyt kai ei ole niin suurta eroa tekniikassa autojen välillä. Tosin Caterham on sairaan hidas Lotukseen verrattuna. Tuttu kisainssi on varmaan iso apu päästä hommaan kiinni.
En tiedä miksi tämä iänikuinen selitys vielä kelpaa joillekin. Ei kenestäkään muusta kuskista selitetä moista. Ei edes silloin kun KERS oli uusi kaikissa autoissa. Kukaan muu kuski ei ole saanut vähääkään anteeksi KERSin vaatiman ajotyylin vuoksi. Korkeintaan Fisin ensimmäinen kisaviikonloppu Ferrarilla voidaan laittaa KERSin piikkiin, ei missään tapauksessa enempää. Tosiasiassa ei edes sen vertaa, mutta menköön nyt tällä kerralla. Tekosyy vain, ei muuta. Kelpaa tietyille henkilöille tietyistä syistä. Kehotan vain ajattelemaan asiaa ihan oikeasti. Miksi kukaan muu kuski ei ole ollut vaikeuksissa sen vuoksi vaikka kaikki ovat sen joutuneet opettelemaan joskus.

Heikin perjantai nosti odotuksia kovemmastakin kuin mitä nähtiin lauantaina. Hyvin veti kuitenkin, ammattilaisen ottein. Vauhti hyvää ja ajo varmaa vaikka hyppäsi uuteen autoon ja renkaissakin opeteltavaa. Mielenkiintoista nähdä kuinka itse kisaaminen sujuu, kun pitää taistella toisia kuskeja vastaan, varsinkin ensimmäisillä kierroksilla. Veikkaan että Heikki ei ota riskejä vaan pyrkii vain tuomaan auton maaliin, mielellään pisteillä toki.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hyvä korvaaja Kimille. Veikkaan hatusta heitettynä, että Kimi olisi ollut viime aikaisen aika-ajokuntonsa johdosta samalla tasolla, ehkä jopa huonompi. Kisassa sijat 4-6 mielestäni enemmän kuin mahdollisia. Molempien Ferrarien ja Mersujen päihittäminen on tavoite ja mielestäni siihen on hyvät mahdollisuudet.
No Kimihän juuri viimeisessä kisassaan petrasi aika-ajosuoritustaan (5.) ja oli jokaisella osiolla Grosjeania nopeampi ja kehui auton muuttuneen parempaan suuntaan hänelle lyhyen akselivälin ansiosta. Toki nyt Austinissa oli aika monella ongelmia rengaslämpöjen kanssa, joten vaikea sanoa.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
En tiedä miksi tämä iänikuinen selitys vielä kelpaa joillekin. Ei kenestäkään muusta kuskista selitetä moista. Ei edes silloin kun KERS oli uusi kaikissa autoissa. Kukaan muu kuski ei ole saanut vähääkään anteeksi KERSin vaatiman ajotyylin vuoksi. Korkeintaan Fisin ensimmäinen kisaviikonloppu Ferrarilla voidaan laittaa KERSin piikkiin, ei missään tapauksessa enempää. Tosiasiassa ei edes sen vertaa, mutta menköön nyt tällä kerralla. Tekosyy vain, ei muuta. Kelpaa tietyille henkilöille tietyistä syistä. Kehotan vain ajattelemaan asiaa ihan oikeasti. Miksi kukaan muu kuski ei ole ollut vaikeuksissa sen vuoksi vaikka kaikki ovat sen joutuneet opettelemaan joskus.
Fisichellahan sanoi jossakin kohtaa loppukautta, että auto on huonoin, mitä hän on ajanut. Tiedä millaiseen lentoon Kimi olisi Force Indialla päässyt esim. juuri Belgiassa...
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Ei tiijä, nyt oli viileämpi lauantai, kuin perjantai ja sunnuntaikin vissiin tulee olemaan. Mahdoton tietää, mutta kai Kimi olisi ollut jossain rivien 2-5 paikkeilla.
Muistaakseni kisan ajaksi olisi ollut tulossa lämpimämpää kuin muuten viikonloppuna ollut. Saattaa kyllä olla, että annoin sekoittaa itseni kun Skylla alkoivat laskea fahrenheiteja.

Tarkistin Forecalta, ja heidän käppyränsä mukaan tuo tieto pitäisi paikkansa. Jostain syystä forumin työkalut vaan eivät halua antaa kuvaa tyrkätä. Tekstimuodossa siis ensin mennyt: http://www.foreca.fi/meteogram.php?stn_id=1020072254&lang=fi&tz=343
Sitten tuleva: http://www.foreca.fi/meteogram.php?loc_id=104671654&lang=fi&t=20131117103524
 
Viimeksi muokattu:

Iranie

Well-known member
Liittynyt
9.2.2013
Viestit
54
IntelligentF1-blogin laskujen mukaan tässä on kuskien kisavauhti Vetteliin verrattuna toisen harkan pitkistä vedoista.

Vettel
Grosjean +0.4
Webber +0.5
Button +0.7
Alonso/Rosberg/Kovalainen (end of stint) +0.8s
Hulkenburg +1.0
Hamilton +1.1
Massa/Gutierrez + 1.2
Bottas +1.5

Jos kisa menisi puhtaasti näiden laskelmien mukaan, olisi maalintulojärjestys kolmen ensimmäisen osalta Vettel-Grosjean-Webber. Neljännen sijan nappaa sitten joku Alonso-Hamilton-Hulkenberg-Kovalainen -akselilta. Tuo kärkikolmikko on hyvinkin realistinen, olettaen, että Webber ottaa tuttuun tapaan huonon lähdön. Mark teki tosin lauantain aikana paljon muutoksia autoon ja löysi lisää vauhtia, mistä johtuen tuo perjantain harkkavauhti ei anna todellista kuvaa. Grosjean voi olla myös helisemässä suorilla, varsinkin kun DRS-alue on armoton ja harkan pitkäveto taisi olla pehmeämmällä renkaalla. Vettel-Webber-Grosjean eller Vettel-Grosjean-Webber siis. Todennäköisesti RB dominoi, jos vehkeet kestää.

Tältä pohjalta Kovalaisen maksimisijoitus voisi olla todellakin tuo neljäs, ottaen huomioon sen, että Heikki on satavarmasti löytänyt uusia jujuja radasta, sekä autosta eilisen aikana, enemmän suhteessa muihin, ja on muistettava myös Lotuksen jonkinasteinen rengasetu. Kisassa on kuitenkin monta muuttujaa ja kukaan ei tiedä millaista Heikin todellinen kisavauhti tulee olemaan. Realistisesti voisi ajatella, että tuolta paikalta lähtiessä hyvällä kisalla ollaan sijoilla 5-6. Perez ja todennäköisesti Hamilton on lyötävissä tuosta edestä. Mersun kisavauhti kun ei todellakaan vakuuta, ja heille yksi stoppi voi olla tiukassa. Alonso pystyy rutistamaan itsensä tuonne kärkisijoille ja Sauber on kisassa vähän arvoitus. Paljon riippuu näistä lämpötiloista ja kisan aikana voidaan nähdä paljon vaihtelua ihan vain sään takia. Sama juttu viime vuonna.

Vettelin takana on taas hiton mielenkiintoinen kisa tulossa. Ohikin pääsee ja baana on upee. Vaikka tyhmältä kuulostaakin, niin täytyy toivoa, että Vettelin vehkeet leviää vaihteeksi, jotta kisan voitosta taisteltaisiin ihan tosissaan.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
En tiedä miksi tämä iänikuinen selitys vielä kelpaa joillekin. Ei kenestäkään muusta kuskista selitetä moista. Ei edes silloin kun KERS oli uusi kaikissa autoissa. Kukaan muu kuski ei ole saanut vähääkään anteeksi KERSin vaatiman ajotyylin vuoksi. Korkeintaan Fisin ensimmäinen kisaviikonloppu Ferrarilla voidaan laittaa KERSin piikkiin, ei missään tapauksessa enempää. Tosiasiassa ei edes sen vertaa, mutta menköön nyt tällä kerralla. Tekosyy vain, ei muuta. Kelpaa tietyille henkilöille tietyistä syistä. Kehotan vain ajattelemaan asiaa ihan oikeasti. Miksi kukaan muu kuski ei ole ollut vaikeuksissa sen vuoksi vaikka kaikki ovat sen joutuneet opettelemaan joskus.
Voi, voi. Olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin. Ei se nyt noin mustavalkoista ollut, että kaikki syy oli kerssissä. Se oli yksi syy, joka hidasti sopeutumista. Fisi puhui kersistä vain Monzan ja Singaporen kisojen yhteydessä ja aivan kauden lopuksi oli pahoillaan, ettei pystynyt sopeutumaan ferrariin, joka oli vaikea ajettava ja poikkesi ajotyyliltään täysin Force Indiasta.

Siis rautalangasta väännettynä Fisi syytti itseään, kun ei sopeutunut.

Minä ja sinäkin olemme keksineet tekosyitä Kimin huonoille ajanjaksoille ykkösissä. 2008 kesällä tekosyy oli jousitus ja nyt pitkä akseliväli sekä rengasmuutokset kauden puolessa välissä. Kaikki huonontaneet Kimin suorituskykyä, mutta eikös miehen vain pitäisi sopeutua, eikä keksiä tekosyitä?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
En tiedä miksi tämä iänikuinen selitys vielä kelpaa joillekin. Ei kenestäkään muusta kuskista selitetä moista. Ei edes silloin kun KERS oli uusi kaikissa autoissa. Kukaan muu kuski ei ole saanut vähääkään anteeksi KERSin vaatiman ajotyylin vuoksi. Korkeintaan Fisin ensimmäinen kisaviikonloppu Ferrarilla voidaan laittaa KERSin piikkiin, ei missään tapauksessa enempää. Tosiasiassa ei edes sen vertaa, mutta menköön nyt tällä kerralla. Tekosyy vain, ei muuta. Kelpaa tietyille henkilöille tietyistä syistä. Kehotan vain ajattelemaan asiaa ihan oikeasti. Miksi kukaan muu kuski ei ole ollut vaikeuksissa sen vuoksi vaikka kaikki ovat sen joutuneet opettelemaan joskus.
Mitä sinä oikein puhiset siinä? Ferrarin auto 2009 oli susi ja Fisichellan suoritukset sillä täysin linjassa kauden suorituskyvyn suhteen. Tuo kausi oli muutenkin viemärissä Scuderian osalta, ellei jotain alibitaistelua valmistajien pronssista lasketa. Samahan se oli antaa kunnon tribuutit Badoerille ja Fisichellalle. Kuskin piikkiin ei voi kaikkea laittaa, kun Fisi kuitenkin oli kakkonen Spassa ja siellä samalla autolla ajanut Sutil sijoilla ynnämuut.

Voi, voi. Olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin. Ei se nyt noin mustavalkoista ollut, että kaikki syy oli kerssissä. Se oli yksi syy, joka hidasti sopeutumista. Fisi puhui kersistä vain Monzan ja Singaporen kisojen yhteydessä ja aivan kauden lopuksi oli pahoillaan, ettei pystynyt sopeutumaan ferrariin, joka oli vaikea ajettava ja poikkesi ajotyyliltään täysin Force Indiasta.

Siis rautalangasta väännettynä Fisi syytti itseään, kun ei sopeutunut.

Minä ja sinäkin olemme keksineet tekosyitä Kimin huonoille ajanjaksoille ykkösissä. 2008 kesällä tekosyy oli jousitus ja nyt pitkä akseliväli sekä rengasmuutokset kauden puolessa välissä. Kaikki huonontaneet Kimin suorituskykyä, mutta eikös miehen vain pitäisi sopeutua, eikä keksiä tekosyitä?
Touché.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Aijaa, miten mä muistan että Caterhamilla on ohitellut nimenomaan juuri lähdöissä. Hidas auto on ollut heikkous sitten loput 99% kisapituudesta.
Tämä on totta, heikki keikkui ekalla kierroksella eniten sijoja nousseena kuljettajana listalla kärki sijoilla joka vuosi team lotarilla ja caterhamilla.
Edit: toki nyt homma on ihan toinen, kun ei ole ehtinyt paljon startteja treenaamaan autolla, namiskat eri paikoissa ja tallikaan ei niin tuttu joten toivottavasti saa edes kohtuullisen lähdön.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tämä on totta, heikki keikkui ekalla kierroksella eniten sijoja nousseena kuljettajana listalla kärki sijoilla joka vuosi team lotarilla ja caterhamilla.
Edit: toki nyt homma on ihan toinen, kun ei ole ehtinyt paljon startteja treenaamaan autolla, namiskat eri paikoissa ja tallikaan ei niin tuttu joten toivottavasti saa edes kohtuullisen lähdön.
Siellä on Perez lähellä, kunhan ei kilkkaisi Kovalista ja Bottasta molempia pihalle.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Hyvä korvaaja Kimille. Veikkaan hatusta heitettynä, että Kimi olisi ollut viime aikaisen aika-ajokuntonsa johdosta samalla tasolla, ehkä jopa huonompi. Kisassa sijat 4-6 mielestäni enemmän kuin mahdollisia. Molempien Ferrarien ja Mersujen päihittäminen on tavoite ja mielestäni siihen on hyvät mahdollisuudet.
Muistanet, että Kimi oli edellisen kilpailun aika-ajossa viides, Grosjeanin edellä. Heikiltä kuitenkin erinomainen suoritus.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ihan ok jos Heikki tippuu lähdössä sijoja, tärkeintä kuitenkin ettei törmää mihinkään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Juurikin näin. Kunhan vain ei kolaroi niin kaikki menee ainakin alustavasti hyvin.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Ratin nappuloiden sijoittelun muutoksen olettaisin olevan melko perustyö F1-tehtaalla. Useampi tunti työaikaa tietenkin vaatii. Jokusen johdon saattaisi myös joutua pidentämään ja varmasti hiilikuituvevyn, johon napit kiinnittyy, joutuisi alusta asti uudelleen CNC-jyrsimään, sillä mekaaninen kiinnitys ei ole kaikilla samanlainen

Jos ja todennäköisesti kun suurin osa nappuloista on juotettu suoraan piirilevyyn, olisi muutos liian työläs paria kisaviikonloppua varten ja vaivattomampaa kuskin opetella totutusta poikkeava käyttö.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Heikiltä viikonloppu sujui hyvin aina etusiiven vaihtoon asti varsin hyvin. Sen jälkeen kisa menikin pilalle vaikka varikkokäynnit mies pystyikin hyödyntämään. Interlagosissa on lopullisen näytön paikka parempien tallien osalta.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Heikiltä viikonloppu sujui hyvin aina etusiiven vaihtoon asti varsin hyvin. Sen jälkeen kisa menikin pilalle vaikka varikkokäynnit mies pystyikin hyödyntämään. Interlagosissa on lopullisen näytön paikka parempien tallien osalta.
Aika huono näyttää mitään jos talli mokaa..

Kiva tietää, mikä siihen etusiipeen meni.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Heikiltä viikonloppu sujui hyvin aina etusiiven vaihtoon asti varsin hyvin. Sen jälkeen kisa menikin pilalle vaikka varikkokäynnit mies pystyikin hyödyntämään. Interlagosissa on lopullisen näytön paikka parempien tallien osalta.
Itse asiassa Heikin vauhti ei ollut ensimmäisen stopin jälkeenkään sitä mitä odotettiin. Kovilla renkailla olisi pitänyt päästä parempaa kyytiä, mutta Heikin mukaan pitoa ei vaan löytynyt. Vauhti parani toisen stopin jälkeen pehmeämpiin renkaisiin palattua, mutta Heikin mielestä pito ei silloinkaan ollut yhtä hyvä kuin aiempina päivinä.

Talli oli kertonut Heikille kisan jälkeen jotain downforcen puutteesta, mutta toistaiseksi ei ole varmaa johtuiko pidon puute kovilla renkailla auton viasta vaiko kuskista. KERS ilmeisesti katosi Kovalaisen autosta kisan puolivälissä, mikä hidasti vauhtia 3-4 kymmenystä per kierros.

Ensimmäisellä kierroksella Heikki menetti neljä sijaa. Startissa menivät radan puhtaammalta puolelta startanneet Valtteri ja Di Resta ohi, ja kohta menivät ohi myös Ricciardo ja Rosberg -- ilmeisesti Heikin yritettyä Di Restan ohitusta, mikä johti mutkan ajamiseen leveäksi.

Heikin ensimmäinen stoppi tehtiin varhaisessa vaiheessa, minkä ansiosta Heikki hyppäsi Di Restan ja Rosbergin ohi, mutta ilo osoittautui lyhytaikaiseksi, kun Kovalainen ei löytänyt pitoa kovista renkaista ja Di Resta sekä Rosberg ohittivat Heikin uudemman kerran. Lotus yritti ratkaista pidon puutetta Heikin autossa kovilla renkailla vaihtamalla auton keulan, ja tämä pitkä ylimääräinen stoppi pudotti Kovalaisen sijoitusta entisestään.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Itse asiassa Heikin vauhti ei ollut ensimmäisen stopin jälkeenkään sitä mitä odotettiin. Kovilla renkailla olisi pitänyt päästä parempaa kyytiä, mutta Heikin mukaan pitoa ei vaan löytynyt. Vauhti parani toisen stopin jälkeen pehmeämpiin renkaisiin palattua, mutta Heikin mielestä pito ei silloinkaan ollut yhtä hyvä kuin aiempina päivinä.

Talli oli kertonut Heikille kisan jälkeen jotain downforcen puutteesta, mutta toistaiseksi ei ole varmaa johtuiko pidon puute kovilla renkailla auton viasta vaiko kuskista. KERS ilmeisesti katosi Kovalaisen autosta kisan puolivälissä, mikä hidasti vauhtia 3-4 kymmenystä per kierros.

Ensimmäisellä kierroksella Heikki menetti neljä sijaa. Startissa menivät radan puhtaammalta puolelta startanneet Valtteri ja Di Resta ohi, ja kohta menivät ohi myös Ricciardo ja Rosberg -- ilmeisesti Heikin yritettyä Di Restan ohitusta, mikä johti mutkan ajamiseen leveäksi.

Heikin ensimmäinen stoppi tehtiin varhaisessa vaiheessa, minkä ansiosta Heikki hyppäsi Di Restan ja Rosbergin ohi, mutta ilo osoittautui lyhytaikaiseksi, kun Kovalainen ei löytänyt pitoa kovista renkaista ja Di Resta sekä Rosberg ohittivat Heikin uudemman kerran. Lotus yritti ratkaista pidon puutetta Heikin autossa kovilla renkailla vaihtamalla auton keulan, ja tämä pitkä ylimääräinen stoppi pudotti Kovalaisen sijoitusta entisestään.
Heikki itse kertoi, että ekan stopin jälkeen iski nuo aero-ongelmat eli voisi olettaa että etusiipeen mahdollisesti iski jtn stopin aikana.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Heikki itse kertoi, että ekan stopin jälkeen iski nuo aero-ongelmat eli voisi olettaa että etusiipeen mahdollisesti iski jtn stopin aikana.
Aika uskomattomalta kuullostaa. Melkein kuin Maldonadon sabotaasiteoriat. Oliskohan ongelma ollut vieras auto eikä saanut kaikkea irti renkaista.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös