Heikki Kovalainen 2013 - testikuskista keikkakuskiksi

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

theoneandonly

Banned
Liittynyt
13.9.2013
Viestit
19
Sijainti
Penthouse
Tennis termejä käyttäen. Heikillä on enään yks ottelupallo jäljellä jolla voi yrittää pelastaa formula "uransa".
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Heikin suoritus meni nyt johonkin sinne täydellisen onnistumisen ja täydellisen epäonnistumisen välimaastoon. Lähemmäs onnistumista kuitenkin kuin Lotuksen suoritus (Heikin osalta).
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jaa-a, miten lasketaankaan. Onhan tuolla noita enempi mekaanisen pidon, hitaita, mutkiakin.
Tuota ei varmastikkaan pystytä laskemaan missän muualla kuin Lotuksella. Heillä on ainostaan kaikki tarvittava data tuohon.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Toivottavasti vauhtia riittää enemmän Brasilisassa. Myönnetään, että mullakin oli odotukset liian korkealla perjantain jälkeen. :eek: Q3:een aika-ajossa ja kisassa pisteille, niin voi olla jo ihan tyytyväinen.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Toivotaan, että Heikillä natsaa Brasiliassa, se vaan on todella vaikeaa tulla yhtäkkiä vieraaseen autoon ja ajaa sitä limitillä. Pikkusen kyllä tuli Heikin Mclaren-ajat mieleen tuosta kisasta. Aika-ajo menee hyvin ja sitten pudotaan.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Ai oli meillä liian kovat odotukset? Niin no, no niin oli, mutta toisaalta ei. Hommahan näytti hyvältä, että auto istuisi hanskaan ja muuta kivaa ennen sunnuntaita. Sitten tultiin jälkiviisaiksi vai, että no ei tietenkään se ole yhtäkkiä kummaliseen autoon meneminen niin helppoa?

Lotuksella pestattiin Heikki pisteitä keräämään. Niitä me monet myös kuviteltiin harjoitusten ja aika-ajon jälkeen Heikin saavan.

Ei ne Lotuksella ole tyytyväisiä. Ellei sitten asia ole niin, että odotuksia vastaamaton suoritus johtui Heikistä riippumattomista syistä, eli siipiongelmista tms. Ei ne silloinkaan ole tyytyväisiä, mutta eipä tarvi ajatella, että "perhana ois pitäny palkata joku muu".

Mutta Brasiliassa on vielä toivoa jäljellä. Itsekin toivon Heikin onnistumista ja sinne kahdeksannen sijan hujakoille näkisin mahdollisuuksia, jos hommat onnistuu.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ihanaa lukea italialaisten peppukipeitä avautumisia siitä, miten Kovis oli väärä valinta ja kyllä meidän Valshekki jne. Kyllähän näitä paskoja italialaisia oli gridi väärällään 1980- ja 1990-luvuilla, joten tuntuu hyvältä jälleen nähdä toinen kausi putkeen ilman italialaista (tusina)kuskiväriä.

Briatorehan oli lemppaamassa Heikkiä pellolle jo alkukaudesta 2007, joten sikäli tämä tweetti ei yllätyksenä tule. Miehen oma track record näitten tuuraajien palkkaamisissa on kuitenkin vähintään kyseenalainen. 2004 tilanne oli lähes täysin identtinen, panoksena valmistajien kakkossija, auto nro 7 vapaana ja vaihtoehtoina alkukauden sivussa ollut Villeneuve ja nollan startin Montagny. Tietysti virhe tuolloin tapahtui jo Trullin potkujen osalta.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12607
Sijainti
Sivulla viisi
2004 tilanne oli lähes täysin identtinen, panoksena valmistajien kakkossija, auto nro 7 vapaana ja vaihtoehtoina alkukauden sivussa ollut Villeneuve ja nollan startin Montagny. Tietysti virhe tuolloin tapahtui jo Trullin potkujen osalta.
Jännä havainto. Pitää toivoa että Heikin visiitistä jää lopulta parempi maku kuin Villeneuven vastaavasta. Jaskahan tosin pääsi sitten 2005 peräti Sauberille.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Uskon Heikkiin Kovalaiseen ja Hänen ylösnousemukseen pisteille Brasilian GP:ssä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5560
Villeneuven comebackista muistetaan ehkä parhaiten se ensimmäinen kisa, kun hän oli paikoin sekuntitolkulla Alonsoa hitaampi ja sai myös kärkkäitä kommentteja radion yli. Kyllähän Villeneuve petrasi jokaisessa kisassaan ja viimeisessä niistä oli jo ihan kohtalaisessa vauhdissa. Nykyisellä pisteytyksellä hän olisi kahdella kymppisijallaan saanut myös pisteitä, mikä olisi varmaan silloisella gridin tasolla ollut ihan okei, kun siellä kuitenkin oli korkeatasoista tallia, kun McLaren ja Williams löysivät vauhdin kauden lopussa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ellei sitten asia ole niin, että odotuksia vastaamaton suoritus johtui Heikistä riippumattomista syistä, eli siipiongelmista tms.
Miten niin "ellei sitten"? Katsoitko kisaa lainkaan? Heikille vaihdettiin etusiipi ja siihen meni noin 30 sekuntia aikaa. Ilman sitä pisteitä olisi tullut.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
20 pistettä downforcea. Bobakin viserrysten (1,2) mukaan tämä tarkoittaisi ajallisesti noin 0,7s / kierros.
Kierrosaika parani n. 3 sekuntia toisen stopin myötä. Vastaavasti Massalla parani 1,5s kun hän kävi tekemässä toisen stopin. Molemmilla samat renkaat.

Tuosta päätellen pyöreästi 1,5s/kierros hukkui siipiongelmaan.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Miten niin "ellei sitten"? Katsoitko kisaa lainkaan? Heikille vaihdettiin etusiipi ja siihen meni noin 30 sekuntia aikaa. Ilman sitä pisteitä olisi tullut.
Katselin kisaa hieman, sen verran kuin mielenkiintoista katseltavaa oli.
Niin, "ellei sitten" -lausahduksella viittasin juuri tuohon siiven vaihtamiseen. Sitä en sisäistänyt ajatuksissani, että siihen stoppiin meni enemmän aikaa, vaikka luonnollisestihan asia on niin.
Mistähän tämä ongelma siipeen tuli, että se piti vaihtaa; vai oliko se vain kuten Heikki itsekin sanoi En tiedä, oliko siinä jotain vikaa vai oliko kuski vain niin ruosteessa? Ja 30 sek pois Heikin kisa-ajasta niin olisi juuri ollut 10. sijalla. Olisiko Heikki silti joutunut tekemään kaksi stoppia, koska ensimmäinen stoppi oli niin aikaisessa vaiheessa, etteivät renkaat olisi riittäneet? Ei olisi hyötynyt tätä "30 sekuntia". Kyllä vain ikävästi vähän tuntuu, että ei se vauhti olisi siltikään aivan riittänyt. "Ongelmat" tai ongelmat pois ja monet palaset olisi saanut osua kohdalleen pistesijaan. Se on näkemykseni, mutta jos joku on jaksanut tarkemmin tutkia, niin voi toki esittää asioiden todellisen laidan.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mistähän tämä ongelma siipeen tuli, että se piti vaihtaa; vai oliko se vain kuten Heikki itsekin sanoi En tiedä, oliko siinä jotain vikaa vai oliko kuski vain niin ruosteessa
Downforcea katosi etupäästä välittömästi ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen ja Lotuksen varikollakin se nähtiin datasta. Sitähän ei ole ainakan julkisesti kerrottu onko päästy perille sen syystä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Downforcea katosi etupäästä välittömästi ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen ja Lotuksen varikollakin se nähtiin datasta. Sitähän ei ole ainakan julkisesti kerrottu onko päästy perille sen syystä.
Mistä sitä auton keulaa nostetaan? Siivestä?

Jospa tunkki hajotti siiven..
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1388
Mistä sitä auton keulaa nostetaan? Siivestä?

Jospa tunkki hajotti siiven..
Siivestä juurikin. Syitä siiven rikkoontumiseen on useita:
- pieni pusu, muta ilmeisesti sellaista ei tapahtunut
- valmistuvirhe, joka ratkesi juuri tuossa nostossa (nuo osathan tehdään 100% käsityönä)
- ajan myötä tullut rasitusrikko, ja tunkilla nosto viimeisteli
- liian raju nosto varikolla
- joku tarttunut kuminpala tms, tätä pidän epätodennäkösimpänä

Jos siipi on selvästi mennyt/ollut rikki, olisi kiva, jos Lotus sen kertoisi julkisesti. Vielä ei ole kuulunut mitään.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Siivestä juurikin. Syitä siiven rikkoontumiseen on useita:
- pieni pusu, muta ilmeisesti sellaista ei tapahtunut
- valmistuvirhe, joka ratkesi juuri tuossa nostossa (nuo osathan tehdään 100% käsityönä)
- ajan myötä tullut rasitusrikko, ja tunkilla nosto viimeisteli
- liian raju nosto varikolla
- joku tarttunut kuminpala tms, tätä pidän epätodennäkösimpänä

Jos siipi on selvästi mennyt/ollut rikki, olisi kiva, jos Lotus sen kertoisi julkisesti. Vielä ei ole kuulunut mitään.
Eikös Heikki sanonut jossain haastattelussa, ettei se ainakaan silminnähden ollut rikki. Sen takia ei ollut tietoa, että oliko vika miehessä vai autossa (no sittemmin taisi olla Permane, joka vahvisti, että telemetria kertoi downforcen katoamisesta).

Tunkkaus sitä siipeä todennäköisimmin vauroitti, tai sitten alaspudotus (eli tärähdys, jolloin olisi hajonnut jossain kanttarin ylityksessäkin). Jokin paikka petti ja rasituksessa antoi koko ajan enemmän periksi, jos kerran downforcen katoaminen oli nousevaa. Taisi olla Heikin sanoma se, että tilanne paheni koko ajan, eli voi olla niinkin, että eturenkaiden heiketessä se tuntui normaalia enemmän, jolloin Heikille tuli semmoinen olo, että tilanne paheni.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Yleensä annetaan jokin tarkempi selitys mikä oli vikana. Ettei olisi tallilta rattiruosteen peittelyä työrauhan takaamiseksi tai kuskivalinnan puolustelemiseksi, kun ei Heikkikään sen tarkemmin osannut sanoa miksei kulkenut? Toivottavasti Brasiliassa kulkee paremmin, ettei jää Heikin viimeiseksi kisaksi.

Kisan alussa vauhti oli kyllä ihan hyvää, joten kumma juttu..
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Katselin kisaa hieman, sen verran kuin mielenkiintoista katseltavaa oli.
Niin, "ellei sitten" -lausahduksella viittasin juuri tuohon siiven vaihtamiseen. Sitä en sisäistänyt ajatuksissani, että siihen stoppiin meni enemmän aikaa, vaikka luonnollisestihan asia on niin.
Mistähän tämä ongelma siipeen tuli, että se piti vaihtaa; vai oliko se vain kuten Heikki itsekin sanoi En tiedä, oliko siinä jotain vikaa vai oliko kuski vain niin ruosteessa? Ja 30 sek pois Heikin kisa-ajasta niin olisi juuri ollut 10. sijalla. Olisiko Heikki silti joutunut tekemään kaksi stoppia, koska ensimmäinen stoppi oli niin aikaisessa vaiheessa, etteivät renkaat olisi riittäneet? Ei olisi hyötynyt tätä "30 sekuntia". Kyllä vain ikävästi vähän tuntuu, että ei se vauhti olisi siltikään aivan riittänyt. "Ongelmat" tai ongelmat pois ja monet palaset olisi saanut osua kohdalleen pistesijaan. Se on näkemykseni, mutta jos joku on jaksanut tarkemmin tutkia, niin voi toki esittää asioiden todellisen laidan.
Maldonado kävi ainoan stoppinsa kierroksella 9 ja kierrosajat alkoi huonontua 10 kierrosta ennen maalia. Heikin eka stoppi kierroksella 18, eli renkaat olisi kyllä kestäneet yhden stopin taktiikan.

Kierrosaikoja tutkimalla näkyy, että ainakin kierrokset 24-32 meni vituralleen siiven takia, vaikutus luokkaa 1,5sek/kierros (verrattuna Massan vastaavaan "taktiikkaan") ~12sek. Siihen KERS ongelma päälle, viimeiset parikymmentä kierrosta noin 0,4s/kierros (~8sek). Kokonaisuudessaan sanoisin, että tekniikkamurheet maksoivat 40-50 sekuntia riippuen siitä miten paljon uudet pehmeämmät renkaat auttoivat toisen stopin jälkeen - alkustintistä paremmat kuin kovat, mutta lopussa huonommat.

Tällä logiikalla Heikki olisi ilman tekniikkamurheita taistellut Perezin kanssa seisemännestä tilasta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös